Drones
woensdag 5 november 2025 om 17:04
Ze kunnen die dingen toch gewoon uit de lucht schieten? En onderzoeken waar ze vandaan komen?
Ik las dat Merz al weet dat het geen amateurisme is, dan weet hij toch wel wat het wel is?
Men verdenkt Rusland van spionage, maar ik kan me niet voorstellen dat Rusland zo knullig zou zijn. Die doet dat toch veel geraffineerder?
Ik las dat Merz al weet dat het geen amateurisme is, dan weet hij toch wel wat het wel is?
Men verdenkt Rusland van spionage, maar ik kan me niet voorstellen dat Rusland zo knullig zou zijn. Die doet dat toch veel geraffineerder?
woensdag 5 november 2025 om 17:46
Dat dacht ik dus ook: gewoon uit de lucht schieten, maar dat is kennelijk zo makkelijk nog niet. Heel artikel gelezen dat uitlegt waarom het zo lastig is, maar nu weet ik niet meer waar dat stond.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 5 november 2025 om 18:25
Het is heel lastig want zelfs kleine drones kunnen veel schade brengen. Dus de impact van het neerschieten kan heel hoog zijn. Daarnaast zijn ze ook moeilijk te zien op een radar dus dan moeten ze eerst alles stilleggen voordat ze kunnen handelen.Mayra schreef: ↑05-11-2025 17:04Ze kunnen die dingen toch gewoon uit de lucht schieten? En onderzoeken waar ze vandaan komen?
woensdag 5 november 2025 om 18:25
woensdag 5 november 2025 om 18:55
Als dat makkelijk zou kunnen was dat al gedaan. Maar als je ziet hoe snel en wendbaar die consumentendrones van een paar honderd euro al zijn, dan kan je je wel voorstellen hoe snel grotere en professionelere drones zijn.
woensdag 5 november 2025 om 19:34
Ik vermoed ook dat het Rusland of anders pro Russisch is en dat dit een signaal is. Niet perse een provocatie, maar wel: weet dat we er zijn.Mayra schreef: ↑05-11-2025 17:04Ze kunnen die dingen toch gewoon uit de lucht schieten? En onderzoeken waar ze vandaan komen?
Ik ben niet bang dat ze nu met iets aanvallen, zeker niet als het Rusland is. Die gaan geen navo land aanvallen nu. Maar een beetje relevant willen blijven en beetje dreigen kan altijd natuurlijk.
woensdag 5 november 2025 om 20:09
woensdag 5 november 2025 om 20:32
Als je angstig bent kan het helpen jezelf te informeren. De mening van anderen is daarvoor niet een goede bron, betrouwbare nieuwsmedia wel.
Hier kun je bijvoorbeeld lezen over de cyberoorlog tussen Rusland en Europa; de drones passen in dit patroon: https://pointer.kro-ncrv.nl/zo-groot-is ... verzwakken
Dat mensen zich angstig gaan voelen is één van de doelen. Dat verdeelt Europa, en dat destabiliseert ons en verzwakt de hulp aan Oekraïne. Dat wil Rusland graag (en ook andere regimes die baat hebben bij een verzwakt Europa).
Door je te informeren kun je die angst verminderen (de kans dat de bommen je hier om de oren vliegen is zeer klein) en kun je je praktisch voorbereiden op bijvoorbeeld sabotage die zorgt voor stroomuitval. Ook word je daarmee weerbaarder tegen misinformatie, iets wat ook veel wordt ingezet om mensen bang te maken. Dus: volg het nieuws via een betrouwbaar medium (krant, publieke omroep; vaak hebben kranten bv podcasts die ook voor niet-abonnees te luisteren zijn).
Hier kun je bijvoorbeeld lezen over de cyberoorlog tussen Rusland en Europa; de drones passen in dit patroon: https://pointer.kro-ncrv.nl/zo-groot-is ... verzwakken
Dat mensen zich angstig gaan voelen is één van de doelen. Dat verdeelt Europa, en dat destabiliseert ons en verzwakt de hulp aan Oekraïne. Dat wil Rusland graag (en ook andere regimes die baat hebben bij een verzwakt Europa).
Door je te informeren kun je die angst verminderen (de kans dat de bommen je hier om de oren vliegen is zeer klein) en kun je je praktisch voorbereiden op bijvoorbeeld sabotage die zorgt voor stroomuitval. Ook word je daarmee weerbaarder tegen misinformatie, iets wat ook veel wordt ingezet om mensen bang te maken. Dus: volg het nieuws via een betrouwbaar medium (krant, publieke omroep; vaak hebben kranten bv podcasts die ook voor niet-abonnees te luisteren zijn).
tyche wijzigde dit bericht op 05-11-2025 21:18
0.14% gewijzigd
This is an unacceptable timeline
woensdag 5 november 2025 om 20:54
Hier staat ook goed uitgelegd waarom schieten lastig is:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/03 ... -kazernes/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/03 ... -kazernes/
woensdag 5 november 2025 om 21:18
Maar als het vliegveld al dicht is los je daad het probleem niet mee op. Het is niet dat je direct kan gaan vliegen als er een neergestorte drone ligt. Vervolgens gaat degene die achter de drones zit een zwerm drones sturen. Wat doe je dan?SweetFirefly schreef: ↑05-11-2025 20:09Er bestaan interceptor drones. Als die een drone boven een vliegveld dat sowieso gesloten is neerhalen lijkt mij de mogelijke colleteral damage beheersbaar klein.
woensdag 5 november 2025 om 22:59
Er kan dan beter onderzocht worden van waar deze drones komen. Nu gist men dat 'het Rusland is' die erachter zit.
Dat dacht men over de aanslagen op de Nord Stream ook, maar daar bleek uiteindelijk Oekraine achter te zitten. Beschuldigt men dus niet de verkeerde?
Ik begrijp niet dat men niet via infra rood satelietbeelden kan zien waar die dingen opstijgen en weer landen. Of gebeurd dat alleen in Hollywoodfilms?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
donderdag 6 november 2025 om 00:15
Qua infrarood weet ik niet, maar drones kunnen heel verschillend zijn. Dus je hebt hobby drones maar ook professionele en militaire. Daardoor zit er ook een groot verschil in hoe hoog en ver ze kunnen vliegen.SweetFirefly schreef: ↑05-11-2025 22:59Er kan dan beter onderzocht worden van waar deze drones komen. Nu gist men dat 'het Rusland is' die erachter zit.
Dat dacht men over de aanslagen op de Nord Stream ook, maar daar bleek uiteindelijk Oekraine achter te zitten. Beschuldigt men dus niet de verkeerde?
Ik begrijp niet dat men niet via infra rood satelietbeelden kan zien waar die dingen opstijgen en weer landen. Of gebeurd dat alleen in Hollywoodfilms?
https://www.volkskrant.nl/buitenland/be ... ~bfcdc8cd/
https://www.volkskrant.nl/buitenland/ru ... ~b08d2e48/
donderdag 6 november 2025 om 02:02
Dat gebeurt inderdaad alleen in slechte films. Infrarooddetectie kijkt naar hete uitlaatgassen, dus van straalmotoren. De meeste drones, maar zeker die hier gebruikt zijn, hebben die niet, die werken met elektromotoren en propellers. Ook radars werken slecht, want die drones zijn van kunststof gemaakt en dat reflecteert belabberd.SweetFirefly schreef: ↑05-11-2025 22:59
Fate is just the weight of circumstances
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in