Eurocrisis en zo: wat zou er gebeuren als alle schulden...

12-09-2011 09:41 935 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zou er gebeuren als alle landen ter wereld elkaars schulden zouden kwijtschelden, en iedereen met een schone lei zou kunnen beginnen?

Ik heb te weinig inzicht in (wereld)economische zaken, maar ik vraag me dit regelmatig af. De schuldenlast van Amerika loopt te hoog op, de Eurocrisis...

Mijn vraag lijkt me ook wel een leuke voor een examen economie. Ik ben heel benieuwd wat voor ideeën hierover leven. Zou het überhaupt mogelijk zijn? Of zou er direct wereldwijd een vreselijke inflatie optreden? Zou spaargeld niets meer waard zijn of juist wel? Ik kan de materie niet vatten, ben heel benieuwd naar hoe anderen hierover denken.

xYella.
.
-susv- schreef op 24 mei 2012 @ 14:23:

[...]

Jouw conclusie is uit de lucht gegrepen, maar goed noteer mij ook in het district Israël.

IlikeFormentera heeft eerder het volgende gezegd:

"En dat ik dan nog steeds vanuit mijn woonkamer van de zee voor Tel Aviv geniet."

Nou. Dat lukt vanuit een stad als - ik noem waar wat - Apeldoorn zo lastig.
:smile:
Hoe bedoel je?
Ik bedoel: er is een verschil tussen 'dan nog steeds' en 'ooit' of 'dan' of 'later'.

Kortom: met de opmerking 'dan nog steeds' zegt IlikeFormentera op dit moment OOK van dat uitzicht te genieten.
-susv- schreef op 24 mei 2012 @ 15:55:

`Vorige maand liep je met laarzen aan, als het morgen gaat vriezen dan heb je kans dat je die meteen weer aan trekt.

Maar vandaag..... is het te warm en draag je ze niet, hoogstens naar de kast om ze op te bergen omdat van "opgeruimd" houdt.
Je slaat de spijker op zijn kop. Welke kop is mij een raadsel. Welke spijker precies eigenlijk ook. Maar er zal vast wel iets kloppen in je bewering. Ik ben alleen niet zo goed in raadsels.
Goed opletten Susv:

Kijk: bijna elke taal maakt gebruik van letters. Zo ook het Nederlands. En die letters, die betekenen iets. Maar daarvoor moet je ze wel in een volgorde plaatsen. Die letters vormen samen woorden. En die woorden weer woordcombinaties of zinnen. Moeilijk soms, hoor!

En nee, Susv, ditgeen - dat wel 'taal' noemen kun je niet zelf van een betekenis voorzien.

En les 2: letters en woorden die van elkaar verschillen hebben steeds weer een andere betekenis.

En nu komt de opgave:

A) "Dan ook"

B) "Dan nog steeds"

Je hebt net geleerd dat deze woorden dus NIET hetzelfde betekenen, omdat er andere letters staan.

Ga er maar mee aan de slag. Leg maar uit wat het verschil is. Als je het antwoord goed hebt krijg je een sticker en een koekje. En heel misschien mag je wel door naar groep 4 als je het echt snapt.

Succes!
Susv:

Wat doe je nu ontzettend moeilijk? Wie heeft het over 'dan ook'?

IlikeFormentera zegt letterlijk (LEES (!!) de QUOTE (!!)) "dan nog steeds".

Snap je nu echt niet dat je met die zin zegt er NU ook te zitten?

Doe niet zo ontzettend tenenkrommend kinderachtig.

Sorry Susv, deze discussies zijn te imbeciel en infantiel voor woorden.

Als je nu eens inhoudelijk dwars gaat liggen inplaats je via dit soort woordspelletjes probeert te redden. Dat 'proberen te redden' mislukt overigens. Je zet jezelf enorm voor paal. Je bent toch wel slimmer dan dit?
jaap schreef op 24 mei 2012 @ 13:44:

[...]

Formentera, dat er tegenover schulden ook 'activa' staan, dat is mij niet ontgaan. Het doet er echter niet zoveel toe wat we nog over houden, en hoe die bezittingen moeten worden gewaardeerd, als geld dat je hebt uitgeleend niet meer terugkomt. Laat staan dat je er nog iets van een gezond rendement op maakt, zoals bij de oorspronkelijke transactie was voorzien.

Hoeveel van die 226.000 Dollar per persoon (een miljoen per huishouden van vier personen, gemiddeld!) niet meer terugkomt, als de Eurozone scheurt, en de schuldenlanden in dat geval zouden weigeren nog een cent af te lossen, omdat ze klaar zijn met de 'bank' (Rijke Landen), dat valt niet te voorspellen. Mijn 'appeltjes' zijn verdeeld over verschillende 'mandjes', en ik heb ook een dak boven mijn hoofd buiten Nederland. Maar los van het risico van verliezen, vrees ik eerder de maatschappelijke gevolgen. Hier, en elders in Europa. Zelfs als de verliezen uiteindelijk nog beperkt blijven, door een min-of-meer ordelijke splitsing.

Wat mij dat slechte gevoel geeft, is het 'politieke klimaat', dat veel teveel begint te lijken op de periode tussen de twee wereldoorlogen in. Met aan de ene kant een groep, door lage sentimenten en naakte hebzucht gedreven politieke brandstichters, die niet kunnen wachten tot heel Europa in lichterlaaie staat. En aan de andere kant een amorfe massa die gebiologeerd naar de laatste John de Mol productie staart, en zich als slachtvee naar het abattoir laat leiden. Niet bereid na te denken over haar eigen toekomst, of dat van de kinderen, en de bloedstollende propaganda afdoen als 'ook maar gewoon een mening'. Alsof niks er eigenlijk toe doet.

Ik vrees dat je gewoon niet weet waar je over praat. Elke transitie naar een andere munt doet de schulden of bezittingen niet verdampen. En de nationale staats-schuld per huishouden - 2,2 personen per huishouden - bedraagt momenteel circa ¤ 53.000,-- Je bent dus gewoon aan het goochelen met zelfgekozen variabelen.

Dit nu te vergelijken met het ‘interbellum’ is bijna hilarisch. Jij hebt toch wel erg veel boter op je hoofd. Zolang de ‘imperialistische machten’ nù maar zorgen dat jouw financiële zekerheid behouden blijft is het goed. Het hemd is toch altijd nader dan de rok, nietwaar?

Jouw rol hierin vind ik bijzonder fascinerend. Ergens zou ik in jou een bondgenoot verwachten om dat naderende onheil af te wenden. Maar ik blijf zitten met het idee dat je primair gedreven wordt door wraakgevoelens. Dat het je niet alleen geen ruk interesseert wat er in Europa met de Europeanen gebeurt. Maar dat het je ergens wel een gevoel van voldoening geeft, als de boel hier in de as gaat, terwijl je vanuit Israël zo nu en dan wat lieden aanmoedigt om zich vooral niet in te houden.

Wat mijn rol is of wat jij van mij zou verwachten is volstrekt niet relevant. Ga er maar van uit dat de Nederlandse, Duitse en zelfs Europese overheid het jaarlijkse jalouzie-lijstje van de Quote of Forbes als ‘bellijstje’ gebruikt om hun ‘rugdekking’ te geven. Maar deze onzin laat ik aan mij voorbij gaan. Ik heb als eigenaar van een internationaal opererende toko een glasheldere verantwoordelijkheid. En “wraakgevoelens” als drijfveer is ronduit dom gelul. Mijn taak is o.a. om de jaarcijfers van mijn toko in donkere inkt te kunnen schrijven en het geheel door deze ellende te loodsen. Het resultaat is dat ik een heel gezonde tent bestier. Ik ben overigens niet de enige ‘international’ die al heel lang anticipeert op wat bijna onvermijdelijk gaat gebeuren. Wie nu nog maatregelen moet nemen is rijkelijk te laat. En mocht de boel hier ‘door het ijs zakken’ dan zal dat ongetwijfeld leiden tot een nieuwe situatie met nieuwe kansen voor heldere ondernemers. Dat de huidige situatie zich tot dit drama heeft ontwikkeld is louter en alleen aan het gekloot van de dames en heren politici te danken. Elk volk krijgt de regering en beleidsmakers die zij kiezen. Daar hoef ik geen medelijden mee te hebben.
.
Twinkle1001 schreef op 24 mei 2012 @ 15:26:

Voor jaap is 'Israël' noemen het equivalent van diskwalificeren.

Niet-hokjesdenker jaap, die beweert geen verschil te zien tussen geel, rood, zwart of blank, of landen van herkomst... uitgerekend déze jaap verzint het om een posting in 3 woorden samen te vatten op afkomst en etniciteit.
Diskwalificeren? Nee hoor. Maar dat iemand die afhankelijk is van de Israëlische economie, doch de Nederlandse taal beheerst, niet noodzakelijk het welbevinden van de Nederlandse bevolking als prioriteit heeft, is toch geen verrassing voor je? Het is niet zo, dat als het geweldig gaat met Europa, het ook als vanzelfsprekend goed gaat met Israël, dat veel meer afhankelijk is van de Dollar. Al was het alleen maar door de miljarden ontwikkelingshulp die dat land jaarlijks toucheert.

Je weet zelf niet waar je over praat, Formentera. Of het komt je niet goed uit, dat iemand het verteld zoals het is. De Staatsschuld per burger is hier totaal niet relevant. Dat een omzetting naar een andere munteenheid niet leidt tot het verdampen van bezit, of schulden, gaat volledig voorbij aan wat ik zeg, met betrekking tot de huidige situatie. En dan geef ik er nog wel simpele 'huis-tuin-en-keuken-voorbeeldjes' voor je bij! Syriza in Griekenland heeft gesteld, dat als de 'Rijke Landen' de geldkraan dichtdraaien, en zo Griekenland uitleveren aan de wolven op de 'geldmarkt', dan stopt Griekenland, als het aan Syriza ligt, met betalen. Dat betekent dat de bezitters van schuldpapier die vorderingen af zullen moeten schrijven. Onduidelijk is hoe ver Syriza daarin zal gaan. Of het bij Staatsschuld blijft, of dat Syriza, als ze de kans krijgen, alle investeringen in Euro's nietig zal verklaren.n

Zo'n sloridige ontrafeling levert al direct een stevige verliespost op, waar een ordelijke afwikkeling in alle gevallen minder schade oplevert voor de partijen met een vordering.

Dan is de vraag hoe groot de schade voor de banken en pensioenfondsen zal zijn, en of de burgers in ons deel van de wereld daar 'slechts' van zullen merken dat hun pensioen een klap krijgt, bovenop de klappen die er al zijn geweest. Of dat de Staat daardoor opnieuw de banken zullen moeten redden, zodat alle belastingbetalers ook op die manier opnieuw mogen dokken.

Griekenland is (mogelijk) nog te overleven. Maar een gelijksoortige exit van Spanje, Italië, Portugal en Ierland is dodelijk. Voor elk land, elke bank, en elk (pensioen) fonds dat geld heeft geïnvesteerd in die landen. Dat bedoel ik met 'verdampt'. En daarom is die 'external debt' relevant.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVVYQLIWJy90246uDrv064Cfr59W6Zt0WOJRx_E17E9SRx269X

De moussaka wordt duur betaald.

Rutte, Verhagen, Sap en Pechtold.

Binnenkort te bewonderen in Brussel.
jaap schreef op 24 mei 2012 @ 23:10:

[...]

Diskwalificeren? Nee hoor. Maar dat iemand die afhankelijk is van de Israëlische economie, doch de Nederlandse taal beheerst, niet noodzakelijk het welbevinden van de Nederlandse bevolking als prioriteit heeft, is toch geen verrassing voor je? Het is niet zo, dat als het geweldig gaat met Europa, het ook als vanzelfsprekend goed gaat met Israël, dat veel meer afhankelijk is van de Dollar. Al was het alleen maar door de miljarden ontwikkelingshulp die dat land jaarlijks toucheert.

Jawel hoor.

Je gaat er voetstoots vanuit dat iedereen, net als jij, wel het hysterische schuim op de mond zal krijgen bij het horen van het woord 'Israël' of bij het zien van een Israëlische vlag.

Bij jou werkt dat namelijk als een rode lap op een stier.

Vandaar dat je deze zaken graag noemt als je iemand op een zijspoor wil zetten danwel wil diskwalificeren. Je denkfout hierbij is, dat het bij anderen net zo werkt als bij jou.
Je wordt vermoeiend jaap.

Als Griekenland dadelijk zijn schulden niet meer wil betalen, betekent dat niet dat deze schulden 'zomaar opeens verdwenen' zijn. Indien men dan meent om bij 'de wolven' geld te lenen moet men dat vooral proberen. Ik voorspel dat dat niet gaat lukken. Sterker nog, bij dat gedrag maakt Griekenland zich tot de risée in de rechtsstatelijke markt. Moeten ze vooral doen!

Schuldeisers staan een heleboel mogelijkheden ter beschikking. Elk vliegtuig van de nationale luchtvaartmaatschappij loopt het risico in het buitenland aan de grond gehouden te worden. Elk schip met elke lading dat herleidbaar tot de Griekse overheid is te traceren gaat aan de ketting. Elke rekening-courant van de Griekse staat loopt het risico op een conservatoir beslag. Net zo goed als elke lading goederen dat richting Griekenland gaat en dat al geheel of gedeeltelijk betaald is. Vanuit Griekenland valt niks meer te importeren zonder dat er 'boter bij de vis' wordt betaald. Schuldeisers zullen hun schuldposities wellicht in zekere mate met een voorziening in de boeken moeten opnemen maar ronduit afschrijven, echt niet.

Een dergelijke opstelling door Griekenland zou het land financieel, economisch, diplomatiek en politiek zo absoluut isoleren dat men dat nog geen maand volhoudt. Nog voordat de EU voedselpakketten gaat uitdelen komen de dames en heren politici in Griekenland al op hun schreden terug.

Ik vind overigens dat de staat banken niet zou moeten redden. Een ideaal moment om de noodzakelijke scheiding zakenbank- consumentenbank er zonder al te veel discussie 'door te drukken'.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRr4iB0zdM5OSshigcpTVyr5_3fTddg3bMePK6m-eNPcy1pqPzO

Pechtold, Rutte, Sap en verhagen nemen graag een voorschot op de toekomst van onze kinderen.
Die noodhulp voor Griekenland is om uberhaupt uitkeringen en pensioenen te kunnen betalen.

Een bodemloze put.

Ik weet op wie ik NIET ga stemmen.
IlikeFormentera schreef op 25 mei 2012 @ 00:08:

Je wordt vermoeiend jaap.

Als Griekenland dadelijk zijn schulden niet meer wil betalen, betekent dat niet dat deze schulden 'zomaar opeens verdwenen' zijn. Indien men dan meent om bij 'de wolven' geld te lenen moet men dat vooral proberen. Ik voorspel dat dat niet gaat lukken. Sterker nog, bij dat gedrag maakt Griekenland zich tot de risée in de rechtsstatelijke markt. Moeten ze vooral doen!

Schuldeisers staan een heleboel mogelijkheden ter beschikking. Elk vliegtuig van de nationale luchtvaartmaatschappij loopt het risico in het buitenland aan de grond gehouden te worden. Elk schip met elke lading dat herleidbaar tot de Griekse overheid is te traceren gaat aan de ketting. Elke rekening-courant van de Griekse staat loopt het risico op een conservatoir beslag. Net zo goed als elke lading goederen dat richting Griekenland gaat en dat al geheel of gedeeltelijk betaald is. Vanuit Griekenland valt niks meer te importeren zonder dat er 'boter bij de vis' wordt betaald. Schuldeisers zullen hun schuldposities wellicht in zekere mate met een voorziening in de boeken moeten opnemen maar ronduit afschrijven, echt niet.

Een dergelijke opstelling door Griekenland zou het land financieel, economisch, diplomatiek en politiek zo absoluut isoleren dat men dat nog geen maand volhoudt. Nog voordat de EU voedselpakketten gaat uitdelen komen de dames en heren politici in Griekenland al op hun schreden terug.

Ik vind overigens dat de staat banken niet zou moeten redden. Een ideaal moment om de noodzakelijke scheiding zakenbank- consumentenbank er zonder al te veel discussie 'door te drukken'.

Als de Staat de banken niet had gered, in 2007, was jij nu niet in staat geweest in Israël op je lauweren te rusten! Dan waren alle banktegoeden in 2007 al weggevaagd.

Vervolgens duik je onder in 'Fantasy-land' met een verhaal over sancties, in een periode waarin sancties steeds meer een 'wapen' lijkt waarmee 'het Westen' zich primair in de voet schiet. Herinner je je nog de boycot van Iran, en hoe de VS onder Reagan, via Israël, wapens aan Iran leverde in ruil voor 'cash', dat Reagan nodig had voor illegale oorlogen?

Het beeld is daarna alleen maar nog ongunstiger geworden voor 'het Westen', en de recente ontwikkeling binnen de BRICS-groep, om olietransacties af te rekenen in 'geld' gebaseerd op het aloude goud, en een eigen ontwikkelingsbank op te zetten, biedt Griekenland, maar ook Spanje, Italië, Portugal, Ierland en IJsland perspectieven. En of, als 'puntje' bij 'paaltje' komt Frankrijk niet eveneens wegstapt van Duitsland en Nederland, om de enorme hoeveelheden geld die ze hebben geïnvesteerd in die Zuid-Europese landen veilig te stellen, dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen.

De VS en Engeland doen al enige tijd wat Hollande en die 'schuldenlanden' voorstellen: Investeren in groei. Dus zie ik eerder dat Duitsland en Nederland zich isoleren, dan andersom. Dat het wel eens zo kan uitpakken, dat de BRICS-groep en de VS/Engeland om de gunst van die 'schuldenlanden' zullen strijden, en er niet echt van wakker liggen dat Nederland en Duitsland dan klappen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven