Explosie bij Ariane Grande concert in Manchester

23-05-2017 01:38 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van nu.nl:
Doden en gewonden bij concert Ariana Grande in Manchester
Foto: AFP
Gepubliceerd: 23 mei 2017 00:31 Laatste update: 23 mei 2017 01:31

Na afloop van een concert van zangeres Ariana Grande in Manchester zijn maandagavond laat doden en gewonden gevallen. Dat heeft de politie in Manchester bevestigd.

Ooggetuigen maakten op Twitter melding van "luide knallen" na afloop van het concert in de Manchester Arena. Er verschenen beelden waarop concertgangers de zaal in paniek verlaten.

Hulpdiensten zijn in de nacht van maandag op dinsdag massaal aanwezig bij de concertzaal. De politie waarschuwt om de Manchester Arena te mijden.

Grande zelf heeft laten weten dat zij in orde is. De zaal waar zij optrad heeft een capaciteit van 23.000.


Op twitter wordt gesproken over minstens 20 doden en honderden gewonden. Daaronder heel veel kinderen...
Nog niet officieel bekend wat de oorzaak is van de explosie.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
26-05-2017 09:57
Zahraha wrote: ↑24-05-2017 11:54
Weet je wat nu weer zuur is. In het begin van dit topic kon iedereen gewoon uitspreken geschokt te zijn. Iedereen kent wel kinderen. Iedereen is wel moeder of zus of tante of soort van tante voor kinderen van vrienden en kan zich een voorstelling maken van hoe ouders en al die andere verwanten zich moeten voelen.

En nu wordt het weer verdeeld. Sta je als moslim ineens aan de kant van het risico en moet je je weer uitspreken.

Bah. Ik sta als moeder met een moslim achtergrond aan de kant van de rouwende moeders in Manchester, in Nice en trouwens ook in Syrië. Punt.

reactie missie:Je hoeft helemaal niks maar je kan wel begrijpen waarom er argwanend word gereageerd. Men kan aan de buitenkant niet zien wat er aan de binnenkant van dat hoofd gebeurt. Ik begrijp het ook niet dat er zoveel Nederlandse Turken zijn die op Erdogan hebben gestemd en toch wapperden veel rode vlaggen door ons land. Weet je wat ik zo zuur vind? Dat er aanslagen gebeuren in naam van dat ene geloof, zulke misselijkmakende gruwelijkheden dat ik het soms wel nodig vind dat iedereen zich uitspreekt. Ik moet toegeven ik bekijk veel moslims nu wel argwanend. Dan stel ik me de vraag "voor hen ben ik een ongelovige zondaar"...en wat doen ze met zondaars? terwijl ik helemaal niet ongelovig ben. En wat als ik wel ongelovig zou zijn, dat gaat niemand wat aan. Ik zeg als moeder meer-dan-BAH als ik hoor hoe jonge westerse meisjes worden nagesist, dan heb ik als brave-moeder de neiging er oplos te meppen. Iedere westerse vrouw die plotsklaps een hoofddoek gaat dragen en zich anders gedraagt tegen over vriendinnen en omgeving vertrouw ik al niet. Kun jij garanderen dat alle andere moslims dit geweld verafschuwen? Als zelfs in april 2016 een Amsterdamse jongerenimam (onder andere Yassin Elforkani) zegt:‘Veel mensen in de wijken weten van de terroristische netwerken, maar kiezen ervoor hun mond te houden en deze jongeren te beschermen,’.

Telegraaf

[foto: Hashem Abedi zit vast in Libië.
Foto: AP]

’Broer Abedi wist van aanslag’
24 MEI 2017

TRIPOLI - De in Libië opgepakte broer van zelfmoordterrorist Salman Abedi was op de hoogte van het plan om een aanslag te plegen. Dat zei een woordvoerder van de lokale antiterreureenheid die Hashem Abedi in hechtenis heeft.

[foto:Ramadan Abedi, de vader van Salman Abedi.
Foto: REUTERS]

[foto:Zelfmoordterrorist Salman Abedi.
Foto: AP]

De eenheid arresteerde Hashem, de jongere broer van Salman, dinsdagavond in Tripoli. ,,We hebben bewijs dat hij en zijn broer betrokken waren bij Islamitische Staat'', zei een woordvoerder. ,,We volgen hem al meer dan anderhalve maand. Hij had contact met zijn broer en wist van de aanval.''

Opgepakt tijdens interview

Hashem zou vorige maand vanuit Londen naar Tripoli zijn gereisd. De antiterreureenheid, die ook bekendstaat als Rada, arresteerde woensdag ook de vader van de broers. Deze Ramadan Abedi werd in Tripoli opgepakt tijdens een interview met Reuters.

De Engelse politie heeft in de Engelse plaats Nuneaton een zevende verdachte aangehouden. Tot nu toe zitten er zes mannen en één vrouw vast. Deze vrouw is later weer vrijgelaten. Het gaat onder meer om een broer van Abedi: Ismail. Een andere broer, Hashem, zou zijn aangehouden in de Libische hoofdstad Tripoli. Hij wordt verdacht van banden met Islamitische Staat, meldde een lokale antiterrorisme-eenheid.

Vader

De vader, Ramadan Abedi, is volgens ooggetuigen woensdag ook opgepakt door gewapende mannen die in auto's naar zijn huis in Tripoli waren gekomen. Hij had eerder in de media verklaard niet te kunnen geloven dat zijn zoon een aanslag zou plegen.
Dit denk jij bij alle moslims die je ziet? Of alleen bij sommige? En hoe zie je dan dat ze moslim zijn uberhaupt?
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
26-05-2017 20:00
Dit denk jij bij alle moslims die je ziet? Of alleen bij sommige? En hoe zie je dan dat ze moslim zijn uberhaupt?
Je kan inderdaad vaak niet eens zien of ze moslim zijn. Ik ben bevriend met een gezin uit Irak. Ze zien eruit als mijn islamitische collega's, maar zijn juist gevlucht uit Irak omdat ze hartstikke christelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
En over die imams die dat soort geweld moeten afkeuren in hun preken enzo. Het issue is dat zij dat doen. maar de jongeren gaan niet meer naar hun moskeeën. DAT mag je mi best de moskeeën aanrekenen. dat ze niet tijdig genoeg hebben ingegrepen toen jongeren stopten met buurtmoskeeen te bezoeken omdat de taal en de onderwerpen te ver van hun belevingswereld afstonden. En toen overliepen naar de radicale netwerken. Ze hadden toen allang moeten vernieuwen en overgaan op t nederlands. Zoals nu wel vaak gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
26-05-2017 20:09
En over die imams die dat soort geweld moeten afkeuren in hun preken enzo. Het issue is dat zij dat doen. maar de jongeren gaan niet meer naar hun moskeeën. DAT mag je mi best de moskeeën aanrekenen. dat ze niet tijdig genoeg hebben ingegrepen toen jongeren stopten met buurtmoskeeen te bezoeken omdat de taal en de onderwerpen te ver van hun belevingswereld afstonden. En toen overliepen naar de radicale netwerken. Ze hadden toen allang moeten vernieuwen en overgaan op t nederlands. Zoals nu wel vaak gebeurt.
Of ze komen wel in de moskee, waar ze geïnspireerd en gesteund worden. Het is niet of-of, maar en-en. In Amsterdam is het aantal salafistische moskeeën gestegen. Daarnaast zit geweld al in de islam ingebakken. Elke islamitische held, die nog steeds vereerd worden in gebeden, heeft ongelovigen vermoord. Etc. Waarom doen alsof islam en geweld 2 aparte dingen zijn? Accepteer dat. Waarom zo krampachtig daarmee omgaan?

Ik word persoonlijk een beetje simpel van dat kritiekloze gedoe op de islam. En nog meer dat als gematigde moslims kritiek hebben, ze meteen verguisd, bedreigd of uitgemaakt worden voor islamofoob.

Welke imams preken in het nederlands? Waar?

Overigens ontken ik niet wat jij schrijft, maar het is en-en en niet od-of en ik word simpel van al dat islam is vrede zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
piera12345 schreef:
26-05-2017 21:27
Of ze komen wel in de moskee, waar ze geïnspireerd en gesteund worden. Het is niet of-of, maar en-en. In Amsterdam is het aantal salafistische moskeeën gestegen. Daarnaast zit geweld al in de islam ingebakken. Elke islamitische held, die nog steeds vereerd worden in gebeden, heeft ongelovigen vermoord. Etc. Waarom doen alsof islam en geweld 2 aparte dingen zijn? Accepteer dat. Waarom zo krampachtig daarmee omgaan?

Ik word persoonlijk een beetje simpel van dat kritiekloze gedoe op de islam. En nog meer dat als gematigde moslims kritiek hebben, ze meteen verguisd, bedreigd of uitgemaakt worden voor islamofoob.

Welke imams preken in het nederlands? Waar?

Overigens ontken ik niet wat jij schrijft, maar het is en-en en niet od-of en ik word simpel van al dat islam is vrede zeg maar.
Dat laatste zou ik nooit zeggen. Ik ben heel kritisch op bepaalde stromingen binnen de islam die mi een intolerante interpretatie van de islam volgen.

En op wel meer. op ouders die hun kind in de religieuze vorming alleen vertellen wat moet en verboden is.

Op moskeeën waar ze geen Nederlands spreken.

Absoluut.

Maar deze discussie begon omdat ik wil duidelijk maken dat het geen strijd is van moslims tegen niet moslims deze aanslagen. dat het ook moslims raakt, letterlijk en figuurlijk.
Zahraha schreef:
26-05-2017 19:58
Haha wtf. Sorry hoor maar mijn islamitische familie woont verspreid over een arabisch land en een Europees land die allebei veel en veel harder getroffen zijn door IS dan wij hier in Nederland. Zij lopen veel meer risico om morgen opgeblazen te worden door een gek dan jij hier.
Dus wat zit jij nu de verantwoordelijkheid in onze schoenen te schuiven? Je mist totaal de clou van mijn post. Maar goed.
Wat jij zegt is dus eigenlijk: hoe meer moslims in een land, hoe meer kans je hebt om er door een te worden opgeblazen. Daar zullen islamcritici het met je eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
En ondanks alles is het nog altijd stukken veiliger qua terrorisme in Europa dan in de jaren 70.... Toen zijn er veel meer slachtoffers gevallen. Maar toen deden we het zelf, wat maar weer aantoont dat wij superieur zijn ;-)
viva1966 schreef:
26-05-2017 22:45
En ondanks alles is het nog altijd stukken veiliger qua terrorisme in Europa dan in de jaren 70.... Toen zijn er veel meer slachtoffers gevallen. Maar toen deden we het zelf, wat maar weer aantoont dat wij superieur zijn ;-)
Die veiligheid gaat niet vanzelf hè, daar hebben we wel wat voor moeten opofferen. Controles van al je bagage op luchthavens, geen flesjes drinken meer mee, straks geen laptops, politici die rond de klok worden beveiligd, muren, pollers, politiehokjes, marechaussee bij alle risico-objecten, inlichtingendiensten die op volle sterkte moeten draaien. Dus een valse vergelijking die je hier maakt. In de jaren 70 waren er niet dezelfde veiligheidsmaatregelen (nodig) als nu.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-05-2017 18:49
En wie zegt dat die maagden mooie jonge vrouwen zijn? Misschien zijn het maagden van 85.
:biggrin: Ook maagden van 85 zijn niet van lotje getikt dat ze enge moordenaars naar de pijpen gaan dansen.
missie_m wijzigde dit bericht op 27-05-2017 00:02
0.17% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
viva1966 schreef:
26-05-2017 22:45
En ondanks alles is het nog altijd stukken veiliger qua terrorisme in Europa dan in de jaren 70.... Toen zijn er veel meer slachtoffers gevallen. Maar toen deden we het zelf, wat maar weer aantoont dat wij superieur zijn ;-)
De aanslagen in de jaren '70 zoals die van de IRA werden van te voren aangekondigd. (Plaats en tijdstip.) Ik vind dat toch heel iets anders dan de IS-aanslagen van nu. Ook hadden die aanslagen te maken met lokale (landelijke) politiek. In Nederland hoefde je echt niet bang te zijn voor een aanslag van de IRA of de Basken.

De situatie in de UK is ernstig. Er zijn heel grote problemen met extremistische moslims. Complete wijken in Londen en Birmingham worden gedomineerd door sharia-politie en de Engelse overheid blijft politiek correct.

De zalvende praat over dat de aanslagen niets met de islam te maken hebben, slaat helemaal nergens op. Het heeft alles met de islam te maken. Het gaat immers om moslims die de koran letterlijk interpreteren. Alleen al het feit dat in de UK slechts 1 op de 3 moslims bereid is om moslim-terroristen binnen hun gelederen te melden bij de autoriteiten zegt al genoeg. Dat betekent dat miljoenen moslims geen enkele actie willen ondernemen om een aanslag te voorkomen.

Ik vond overigens het zingen van "Don't look back in anger" tijdens de herdenking in Manchester tenenkrommend. Als je ergens woest over mag zijn dan is het wel een aanslag op onschuldige mensen waaronder zoveel kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
26-05-2017 19:58
Haha wtf. Sorry hoor maar mijn islamitische familie woont verspreid over een arabisch land en een Europees land die allebei veel en veel harder getroffen zijn door IS dan wij hier in Nederland. Zij lopen veel meer risico om morgen opgeblazen te worden door een gek dan jij hier.
Dus wat zit jij nu de verantwoordelijkheid in onze schoenen te schuiven? Je mist totaal de clou van mijn post. Maar goed.

En dan mijn broertjes met noord afrikaans uiterlijk studeren/werken fulltime, hebben een interculturele relatie, gaan zelden naar de moskee laat staan door een radicale moskee. Na elk gekkie bij pauw bellen ze me om na te praten over de achterlijke dingen die gezegd worden door radicalen. Wat moet ik doen dan met hen?
En hoe komt dat denk je? Kan dat aan het "geloof-in-die-landen" liggen in die Arabische landen? Het is gruwelijke vette pech dat Europa nu ook met die achterlijke aanslagen te maken heeft.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
26-05-2017 20:00
Dit denk jij bij alle moslims die je ziet? Of alleen bij sommige? En hoe zie je dan dat ze moslim zijn uberhaupt?
Ik schreef NIET het woord alle. Bij een collega die als ze naar huis gaat, de hoofddoek opdoet omdat ze dat van haar schoonvader verplicht op moet doen denk ik dat niet. Bij andere collega's en kennissen ook niet. Als ik een vrouw met hoofddoek zie verwacht ik niet dat het een Jehova, een atheïst of protestant is.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
26-05-2017 22:45
En ondanks alles is het nog altijd stukken veiliger qua terrorisme in Europa dan in de jaren 70.... Toen zijn er veel meer slachtoffers gevallen. Maar toen deden we het zelf, wat maar weer aantoont dat wij superieur zijn ;-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... #1970-1979

Ik tel 223 doden in de jaren 70 in Europa. De meeste aanslagen werden overigens ook door moslims gepleegd.

In 2015 alleen al 120 doden in Frankrijk.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Europa heeft in 2017 al 7 aanslagen te verduren gehad en we zitten nog maar in mei :(
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
26-05-2017 20:03
Je kan inderdaad vaak niet eens zien of ze moslim zijn. Ik ben bevriend met een gezin uit Irak. Ze zien eruit als mijn islamitische collega's, maar zijn juist gevlucht uit Irak omdat ze hartstikke christelijk zijn.
De dame die bij Pauw was, was ook een Syrische Christen. Ze had heel lang in een Nederlands asielzoekerscentrum gewoond en waarschuwde dat er veel criminelen tussen de asielzoekers zitten. Ik heb even voor je naar de titel van het youtubefilmpje gezocht:

Christelijke Syrische Vrouw - TEGEN AZC Nederland - 10 jaar in AZC GEZETEN
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
26-05-2017 20:09
En over die imams die dat soort geweld moeten afkeuren in hun preken enzo. Het issue is dat zij dat doen. maar de jongeren gaan niet meer naar hun moskeeën. DAT mag je mi best de moskeeën aanrekenen. dat ze niet tijdig genoeg hebben ingegrepen toen jongeren stopten met buurtmoskeeen te bezoeken omdat de taal en de onderwerpen te ver van hun belevingswereld afstonden. En toen overliepen naar de radicale netwerken. Ze hadden toen allang moeten vernieuwen en overgaan op t nederlands. Zoals nu wel vaak gebeurt.
Lees nou maar effe dat artikel dat ik had geplaatst, Het artikel waarin de Amsterdamse jongeren-imam waarschuwt voor terroristische netwerken die al klaar staan, en dat er mensen in de wijken zijn die er van weten maar niks zeggen. Luister naar waarschuwingen van de imam in Brussel enz.
In Tunesië (lees het topic: Venlonaren, wij vluchten niet voor terreur) werden in 2015 aanslagen gepleegd op westerse toeristen, en toen bleek dat er veel moskeeën waren waar haat werd gepredikt en de politie erg langzaam is. En Tunesië zal heus niet de enige plaats zijn met haatpredikers. In dat zelfde topic heb ik toen steeds nieuwe aanslagen genoteerd. Alle aanslagen golden de westerse toerist. Jakarta, Egypte, Spanje, Turkije enz.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
26-05-2017 22:45
En ondanks alles is het nog altijd stukken veiliger qua terrorisme in Europa dan in de jaren 70.... Toen zijn er veel meer slachtoffers gevallen. Maar toen deden we het zelf, wat maar weer aantoont dat wij superieur zijn ;-)


:facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
26-05-2017 23:34
De aanslagen in de jaren '70 zoals die van de IRA werden van te voren aangekondigd. (Plaats en tijdstip.) Ik vind dat toch heel iets anders dan de IS-aanslagen van nu. Ook hadden die aanslagen te maken met lokale (landelijke) politiek. In Nederland hoefde je echt niet bang te zijn voor een aanslag van de IRA of de Basken.

De situatie in de UK is ernstig. Er zijn heel grote problemen met extremistische moslims. Complete wijken in Londen en Birmingham worden gedomineerd door sharia-politie en de Engelse overheid blijft politiek correct.

De zalvende praat over dat de aanslagen niets met de islam te maken hebben, slaat helemaal nergens op. Het heeft alles met de islam te maken. Het gaat immers om moslims die de koran letterlijk interpreteren. Alleen al het feit dat in de UK slechts 1 op de 3 moslims bereid is om moslim-terroristen binnen hun gelederen te melden bij de autoriteiten zegt al genoeg. Dat betekent dat miljoenen moslims geen enkele actie willen ondernemen om een aanslag te voorkomen.

Ik vond overigens het zingen van "Don't look back in anger" tijdens de herdenking in Manchester tenenkrommend. Als je ergens woest over mag zijn dan is het wel een aanslag op onschuldige mensen waaronder zoveel kinderen.
Eens
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
27-05-2017 00:33
:facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Viva66 woont in Londen. Daar heeft men ietsje (!!!) meer ervaring met terrorisme dan in Boerenkoolstronkeradeel.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
27-05-2017 00:30
Lees nou maar effe dat artikel dat ik had geplaatst, Het artikel waarin de Amsterdamse jongeren-imam waarschuwt voor terroristische netwerken die al klaar staan, en dat er mensen in de wijken zijn die er van weten maar niks zeggen. Luister naar waarschuwingen van de imam in Brussel enz.
In Tunesië (lees het topic: Venlonaren, wij vluchten niet voor terreur) werden in 2015 aanslagen gepleegd op westerse toeristen, en toen bleek dat er veel moskeeën waren waar haat werd gepredikt en de politie erg langzaam is. En Tunesië zal heus niet de enige plaats zijn met haatpredikers. In dat zelfde topic heb ik toen steeds nieuwe aanslagen genoteerd. Alle aanslagen golden de westerse toerist. Jakarta, Egypte, Spanje, Turkije enz.
.

Dat eerste ontken ik niet maar bevestig ik juist.

dat van je bewering over de westerse toerist is feitelijk onjuist.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
26-05-2017 22:45
En ondanks alles is het nog altijd stukken veiliger qua terrorisme in Europa dan in de jaren 70.... Toen zijn er veel meer slachtoffers gevallen. Maar toen deden we het zelf, wat maar weer aantoont dat wij superieur zijn ;-)
amarna schreef:
27-05-2017 08:49
Viva66 woont in Londen. Daar heeft men ietsje (!!!) meer ervaring met terrorisme dan in Boerenkoolstronkeradeel.
Alleen Londen is 'heel Europa'?
missie_m wijzigde dit bericht op 27-05-2017 11:03
0.65% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
27-05-2017 08:58
.

Dat eerste ontken ik niet maar bevestig ik juist.

dat van je bewering over de westerse toerist is feitelijk onjuist.
Ga op desbetreffend topic de nieuwsberichten lezen dan kun je lezen dat de westerse toerist het doelwit is.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
27-05-2017 11:02
Ga op desbetreffend topic de nieuwsberichten lezen dan kun je lezen dat de westerse toerist het doelwit is.
missie m, ik durf te wedden dat ik het nieuws beter bij houdt dan jij. Daar hoef ik echt dat topic niet voor te lezen. Dat jij nu op de hoogte bent van die aanslagen is niet gek. Die krijgen de meeste aandacht. Maar in alle landen die je noemt zijn het afgelopen jaar/2 jaar ook aanslagen geweest en doden gevallen door IS op en onder de bevolking. Van Egyptische Arabische kopten en islamitische egyptische militairen in de sinai deze week nog (10!) tot Islamitische tunesiers.
Zahraha schreef:
27-05-2017 08:58
.

Dat eerste ontken ik niet maar bevestig ik juist.

dat van je bewering over de westerse toerist is feitelijk onjuist.
Je dient uit te gaan van de links die worden gepost hier op viva. Niet van feiten verder. Dat heel syrie is platgebombardeerd telt in die logica niet.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
27-05-2017 11:02
Ga op desbetreffend topic de nieuwsberichten lezen dan kun je lezen dat de westerse toerist het doelwit is.
https://www.google.nl/amp/www.volkskran ... 496981/amp

je noemt jakarta. wat is hier westers aan het doelwit. Dit is 2 dagen geleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven