Explosie bij Ariane Grande concert in Manchester

23-05-2017 01:38 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van nu.nl:
Doden en gewonden bij concert Ariana Grande in Manchester
Foto: AFP
Gepubliceerd: 23 mei 2017 00:31 Laatste update: 23 mei 2017 01:31

Na afloop van een concert van zangeres Ariana Grande in Manchester zijn maandagavond laat doden en gewonden gevallen. Dat heeft de politie in Manchester bevestigd.

Ooggetuigen maakten op Twitter melding van "luide knallen" na afloop van het concert in de Manchester Arena. Er verschenen beelden waarop concertgangers de zaal in paniek verlaten.

Hulpdiensten zijn in de nacht van maandag op dinsdag massaal aanwezig bij de concertzaal. De politie waarschuwt om de Manchester Arena te mijden.

Grande zelf heeft laten weten dat zij in orde is. De zaal waar zij optrad heeft een capaciteit van 23.000.


Op twitter wordt gesproken over minstens 20 doden en honderden gewonden. Daaronder heel veel kinderen...
Nog niet officieel bekend wat de oorzaak is van de explosie.
Ariane gaat terug naar Manchester om een benefietconcert te houden voor de slachtoffers.
Alle reacties Link kopieren
kopjekoffie70 schreef:
26-05-2017 23:52
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... #1970-1979

Ik tel 223 doden in de jaren 70 in Europa. De meeste aanslagen werden overigens ook door moslims gepleegd.

In 2015 alleen al 120 doden in Frankrijk.
Goeie link.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
27-05-2017 00:30
...................................
In Tunesië (lees het topic: Venlonaren, wij vluchten niet voor terreur) werden in 2015 aanslagen gepleegd op westerse toeristen, en toen bleek dat er veel moskeeën waren waar haat werd gepredikt en de politie erg langzaam is. En Tunesië zal heus niet de enige plaats zijn met haatpredikers. In dat zelfde topic heb ik toen steeds nieuwe aanslagen genoteerd. Alle aanslagen golden de westerse toerist. Jakarta, Egypte, Spanje, Turkije enz. .
Zahraha schreef:
27-05-2017 08:58
....................
dat van je bewering over de westerse toerist is feitelijk onjuist.
missie_m schreef:
27-05-2017 11:02
Ga op desbetreffend topic de nieuwsberichten lezen dan kun je lezen dat de westerse toerist het doelwit is.
Zahraha schreef:
27-05-2017 11:11
missie m, ik durf te wedden dat ik het nieuws beter bij houdt dan jij. Daar hoef ik echt dat topic niet voor te lezen. Dat jij nu op de hoogte bent van die aanslagen is niet gek. Die krijgen de meeste aandacht. Maar in alle landen die je noemt zijn het afgelopen jaar/2 jaar ook aanslagen geweest en doden gevallen door IS op en onder de bevolking. Van Egyptische Arabische kopten en islamitische egyptische militairen in de sinai deze week nog (10!) tot Islamitische tunesiers.
:sherlock:

Het word wel een warboeltje als je van de hak op de tak springt. Ik heb daarom even hierboven kleine stukjes op een rijtje gezet. Dat die aanslagen in die landen er eerder waren dan in België Frankrijk, Duitsland enz. weet een kleuter nog. IS moord er op los, doelwit zijn vaak agenten, christen of andersgelovigen, en vooral ook toeristen/westerlingen. In Tunesië werden toeristen onder dwang weggehaald voor hun eigen veiligheid, omdat westerse toeristen het doelwit waren. Het topic gaat daarom over twee Venlonaren die niet weg wilden. Ze wilden het personeel van het hotel en de plaatselijke bevolking niet hun inkomsten mis laten lopen. Uiteindelijk moesten alle toeristen toch weg omdat de dreiging te ernstig was.
Een personeelslid, de entertainer, was een van de aanslagplegers, en die was bezig met de volgende aanslag. En de toeristen hupten op het strand op de muziek die de entertainer liet horen,... een paar meter van de plek vandaan waar een paar dagen te voren toeristen waren vermoord.
missie_m wijzigde dit bericht op 27-05-2017 14:40
11.81% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Musai schreef:
27-05-2017 12:26
Ariane gaat terug naar Manchester om een benefietconcert te houden voor de slachtoffers.
:applause:

https://youtu.be/ss9ygQqqL2Q
missie_m wijzigde dit bericht op 05-06-2017 12:32
Reden: leuke link van Ariane en Jimmy Fallon geplaatst
85.55% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Musai schreef:
27-05-2017 12:26
Ariane gaat terug naar Manchester om een benefietconcert te houden voor de slachtoffers.
Wat goed!
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
27-05-2017 14:31
:sherlock:

Het word wel een warboeltje als je van de hak op de tak springt. Ik heb daarom even hierboven kleine stukjes op een rijtje gezet. Dat die aanslagen in die landen er eerder waren dan in België Frankrijk, Duitsland enz. weet een kleuter nog. IS moord er op los, doelwit zijn vaak agenten, christen of andersgelovigen, en vooral ook toeristen/westerlingen. In Tunesië werden toeristen onder dwang weggehaald voor hun eigen veiligheid, omdat westerse toeristen het doelwit waren. Het topic gaat daarom over twee Venlonaren die niet weg wilden. Ze wilden het personeel van het hotel en de plaatselijke bevolking niet hun inkomsten mis laten lopen. Uiteindelijk moesten alle toeristen toch weg omdat de dreiging te ernstig was.
Een personeelslid, de entertainer, was een van de aanslagplegers, en die was bezig met de volgende aanslag. En de toeristen hupten op het strand op de muziek die de entertainer liet horen,... een paar meter van de plek vandaan waar een paar dagen te voren toeristen waren vermoord.
Ja. Tunesie grijpt inderdaad keihard in om nog zo'n aanslag te voorkomen. Voor alle hotels staan millitairen. Dat weet ik. maar niet alle aanslagen in die landen die jij zelf noemt, je noemt egypte tunesie jakarta, zijn op westerse doelwitten. ze zijn OOK op westerse doelwitten. Maar OOK op burgers/moslims. Ik geef je daarvan net 3 voorbeelden van afgelopen week.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
27-05-2017 11:13
Je dient uit te gaan van de links die worden gepost hier op viva. Niet van feiten verder. Dat heel syrie is platgebombardeerd telt in die logica niet.
:P
amarna schreef:
27-05-2017 08:49
Viva66 woont in Londen. Daar heeft men ietsje (!!!) meer ervaring met terrorisme dan in Boerenkoolstronkeradeel.
Ja en? Dat wil toch nog niet zeggen dat Viva66 de wijsheid in pacht heeft? Alleen omdat ze in Londen woont? Ze zit er helemaal naast, zoals ik in mijn eerdere post al uitlegde.
Zahraha schreef:
27-05-2017 15:51
Ja. Tunesie grijpt inderdaad keihard in om nog zo'n aanslag te voorkomen. Voor alle hotels staan millitairen. Dat weet ik. maar niet alle aanslagen in die landen die jij zelf noemt, je noemt egypte tunesie jakarta, zijn op westerse doelwitten. ze zijn OOK op westerse doelwitten. Maar OOK op burgers/moslims. Ik geef je daarvan net 3 voorbeelden van afgelopen week.
Maar wat wil je nu precies met je posts zeggen? Ik kan je echt niet volgen. Dat radicale moslims er ook in hun thuislanden een rotzooi van maken? Zoiets? Dat doet toch niets af aan de ernst van de aanslagen in het westen? Waar die radicale moslims überhaupt niets te zoeken hebben
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
27-05-2017 16:05
Maar wat wil je nu precies met je posts zeggen? Ik kan je echt niet volgen. Dat radicale moslims er ook in hun thuislanden een rotzooi van maken? Zoiets? Dat doet toch niets af aan de ernst van de aanslagen in het westen? Waar die radicale moslims überhaupt niets te zoeken hebben
Dit is natuurlijk wel een gekke opmerking. Het begon niet met deze reacties. Deze reacties zijn puur een reactie op de reacties dat moslims wel degelijk verantwoordelijkheid dragen en Westerlingen het enige slachtoffer.

Het enige wat ik wil zeggen is dat hier in Nederland wij allemaal evenveel risico lopen. Moslim of niet. En dat als er zoiets gruwelijks gebeurd als in manchester dat ook moslims en niet-moslims hier raakt. Omdat ook moslims zich kunnen inleven in het enorme verdriet van de ouders daar in Engeland.

En dat het daarom fucked up is dat er in zo'n topic weer een draai moet worden gemaakt naar moslims als daders/medeverantwoordelijken en niet-moslims als slachtoffer. Het is niet zo zwart wit. Het enige wat zwartwit is is dat de daders tegenwoordig bij deze aanslagen moslim zijn. Een radicale variant, maar inderdaad moslim. Maar onder de slachtoffers valt geen onderscheid te maken op basis van religie of etniciteit.
Zahraha schreef:
27-05-2017 16:16
Dit is natuurlijk wel een gekke opmerking. Het begon niet met deze reacties. Deze reacties zijn puur een reactie op de reacties dat moslims wel degelijk verantwoordelijkheid dragen en Westerlingen het enige slachtoffer.

Het enige wat ik wil zeggen is dat hier in Nederland wij allemaal evenveel risico lopen. Moslim of niet. En dat als er zoiets gruwelijks gebeurd als in manchester dat ook moslims en niet-moslims hier raakt. Omdat ook moslims zich kunnen inleven in het enorme verdriet van de ouders daar in Engeland.

En dat het daarom fucked up is dat er in zo'n topic weer een draai moet worden gemaakt naar moslims als daders/medeverantwoordelijken en niet-moslims als slachtoffer. Het is niet zo zwart wit. Het enige wat zwartwit is is dat de daders tegenwoordig bij deze aanslagen moslim zijn. Een radicale variant, maar inderdaad moslim. Maar onder de slachtoffers valt geen onderscheid te maken op basis van religie of etniciteit.
Je hebt gelijk dat moslims net zo goed slachtoffer van een aanslag kunnen zijn. Wat ik ik wel zorgwekkend vind en eerlijk gezegd ook schandalig is dat van de moslims in de UK slechts één op de drie bereid is om (potentiële) terroristen bij de autoriteiten te melden. In de UK is er namelijk meldplicht. Dat betekent dat het overgrote deel van de moslims helemaal niets doet om een aanslag te voorkomen. Dat mag de moslimgemeenschap zich wel degelijk aanrekenen. Overigens zag e iets dergelijks ook in Molenbeek in België. Heel wat moslims daar waren op de hoogte wie er binnen hun gemeenschap geradicaliseerd en/of terrorist waren en waar zij zich schuil hielden. Toch hield ook daar het overgrote deel van de moslims zijn mond. Dat is toch schandalig?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
27-05-2017 16:26
Je hebt gelijk dat moslims net zo goed slachtoffer van een aanslag kunnen zijn. Wat ik ik wel zorgwekkend vind en eerlijk gezegd ook schandalig is dat van de moslims in de UK slechts één op de drie bereid is om (potentiële) terroristen bij de autoriteiten te melden. In de UK is er namelijk meldplicht. Dat betekent dat het overgrote deel van de moslims helemaal niets doet om een aanslag te voorkomen. Dat mag de moslimgemeenschap zich wel degelijk aanrekenen. Overigens zag e iets dergelijks ook in Molenbeek in België. Heel wat moslims daar waren op de hoogte wie er binnen hun gemeenschap geradicaliseerd en/of terrorist waren en waar zij zich schuil hielden. Toch hield ook daar het overgrote deel van de moslims zijn mond. Dat is toch schandalig?
Ja dat is zeker schandalig.
Salah Abdeslam bleef na 'Parijs' zolang onder de radar omdat hij 'één van hen' was en zo van adres naar adres kon vluchten.
Alle reacties Link kopieren
is er ook onderzoek gedaan naar niet-moslims en hun bereidheid om mensen te melden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
27-05-2017 16:26
Je hebt gelijk dat moslims net zo goed slachtoffer van een aanslag kunnen zijn. Wat ik ik wel zorgwekkend vind en eerlijk gezegd ook schandalig is dat van de moslims in de UK slechts één op de drie bereid is om (potentiële) terroristen bij de autoriteiten te melden. In de UK is er namelijk meldplicht. Dat betekent dat het overgrote deel van de moslims helemaal niets doet om een aanslag te voorkomen. Dat mag de moslimgemeenschap zich wel degelijk aanrekenen. Overigens zag e iets dergelijks ook in Molenbeek in België. Heel wat moslims daar waren op de hoogte wie er binnen hun gemeenschap geradicaliseerd en/of terrorist waren en waar zij zich schuil hielden. Toch hield ook daar het overgrote deel van de moslims zijn mond. Dat is toch schandalig?
Het schijnt in birmingham dat meerdere malen door moslims is gemeld dat deze jongen al opmerkingen had gemaakt over een zelfmoordaanslag...

Van brussel was schandalig. zeker.
rosanna08 schreef:
27-05-2017 19:50
is er ook onderzoek gedaan naar niet-moslims en hun bereidheid om mensen te melden?
Waarom zou je daar onderzoek naar doen? De terroristen zijn allemaal radicale moslims en in die kringen bevinden zich echt geen anders en niet gelovigen. Je bent dan dus snel klaar met je onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
27-05-2017 20:02
Waarom zou je daar onderzoek naar doen? De terroristen zijn allemaal radicale moslims en in die kringen bevinden zich echt geen anders en niet gelovigen. Je bent dan dus snel klaar met je onderzoek.
omdat er nu conclusies getrokken worden die misschien wel helemaal niet kloppen. Het suggereert dat alleen moslims elkaar niet verraden, maar er is geen onderzoek geweest onder niet-moslims dus die conclusie is niet te trekken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Misdaad wordt inderdaad maar weinig gemeld. Alle vormen van misdaad. Mensen hebben blijkbaar toch moeite met het melden van de misstappen, misdrijven en/of overtredingen van anderen. Dat is niet iets wat vastzit aan een bepaald geloof.
rosanna08 schreef:
27-05-2017 20:19
omdat er nu conclusies getrokken worden die misschien wel helemaal niet kloppen. Het suggereert dat alleen moslims elkaar niet verraden, maar er is geen onderzoek geweest onder niet-moslims dus die conclusie is niet te trekken
Je kunt uit het onderzoek de conclusie trekken dat twee derde van de moslims in de UK geen terroristen wil melden (om zo een aanslag te voorkomen). Het onderzoek suggereert niets, het wijst iets uit. Dat dat niet in jouw (politiek correcte?) straatje past, is weer een heel ander verhaal. Wat is nu eigenlijk je punt? Dat het onderzoek niet klopt, omdat je een ander volledig niet ter zake doende onderzoek niet hebt uitgevoerd?

De situatie zoals die in Molenbeek was/is, laat zien dat het probleem ook speelt in andere landen. Het bevestigt het beeld zoals dat uit het Engelse onderzoek naar voren komt.

De islam en dan met name de vele fundamentalistische moslims in de westerse samenleving vormen wel degelijk een groot probleem.
vrouwjagersma schreef:
27-05-2017 21:04
Misdaad wordt inderdaad maar weinig gemeld. Alle vormen van misdaad. Mensen hebben blijkbaar toch moeite met het melden van de misstappen, misdrijven en/of overtredingen van anderen. Dat is niet iets wat vastzit aan een bepaald geloof.
Het plegen van aanslagen uit naam van een religie op onschuldige mensen met vele doden tot gevolg is nog wel iets anders dan wietteelt of een overval.
Pientjexxxx schreef:
27-05-2017 21:08
Het plegen van aanslagen uit naam van een religie op onschuldige mensen met vele doden tot gevolg is nog wel iets anders dan wietteelt of een overval.
Dat sowieso. Maar ik vermoed dat mensen dat mechanisme gebruiken om voor zichzelf goed te praten dat ze iets niet te hoeven melden. "Een wietplantage is geen moord, dus nou ja." "Met een baardje en een jurk naar een extremistische moskee gaan is nog geen moord, dus nou ja."
Wellicht is er bij een gedeelte van de bevolkingsgroep affiniteit met de aanslagplegers de oorzaak van hun lage aangiftebereidheid. Maar ik vind het nogal wat om dat maar aan te nemen. Dan zou je ook moeten aannemen dat hele buurten in Noord-Brabant blijkbaar geen problemen hebben met georganiseerde misdaad, bijvoorbeeld. Aangezien we hierover geen feiten tot onze beschikking hebben, is het moeilijk iets steekhoudends te zeggen
rosanna08 schreef:
27-05-2017 19:50
is er ook onderzoek gedaan naar niet-moslims en hun bereidheid om mensen te melden?
In sommige landen, zoals Engeland en Zweden zijn er voorbeelden waar niet-moslims bang zijn om mensen te melden, uit angst om als niet politiek-correct, islamofoob of racistisch te worden aangemerkt. Bijvoorbeeld in Rotherham, waar honderden jonge meisjes stelselmatig werden misbruikt en uitgebuit door een groep Pakistaanse loverboys.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
27-05-2017 16:16


En dat het daarom fucked up is dat er in zo'n topic weer een draai moet worden gemaakt naar moslims als daders/medeverantwoordelijken en niet-moslims als slachtoffer. Het is niet zo zwart wit. Het enige wat zwartwit is is dat de daders tegenwoordig bij deze aanslagen moslim zijn. Een radicale variant, maar inderdaad moslim. Maar onder de slachtoffers valt geen onderscheid te maken op basis van religie of etniciteit.
Het blijft een feit dat een deel van de orthodoxe / salafistische islamieten door gedrag en leefstijl de integratie in de weg staan wat op zich weer een voedingsbodem kan zijn voor het plegen van aanslagen.

Voorgesteld dat een groot gedeelte van de salafisten aanslagen ook afkeurd is hebben veel wel een dubbele agenda.

Het Duitse boek INSIDE ISLAM
http://www.spiegel.de/kultur/gesellscha ... 45117.html
Geeft een aardig beeld van deze dubbele agenda.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
28-05-2017 14:28
Het blijft een feit dat een deel van de orthodoxe / salafistische islamieten door gedrag en leefstijl de integratie in de weg staan wat op zich weer een voedingsbodem kan zijn voor het plegen van aanslagen.

Voorgesteld dat een groot gedeelte van de salafisten aanslagen ook afkeurd is hebben veel wel een dubbele agenda.

Het Duitse boek INSIDE ISLAM
http://www.spiegel.de/kultur/gesellscha ... 45117.html
Geeft een aardig beeld van deze dubbele agenda.
Ja salafisten. Ik vind die groei ook zorgelijk. Maar we mogen wel reel blijven. Er is geen aanslag gepleegd in NL. Er waren geen Nederlandse moslims betrokken bij de andere aanslagen in Europa (wel in Syrië Natuurlijk). Het is totaal niet logisch om Nederlandse moslims aan te kijken op wat er nu in de rest van Europa gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Zahraha schreef:
28-05-2017 14:43
Ja salafisten. Ik vind die groei ook zorgelijk. Maar we mogen wel reel blijven. Er is geen aanslag gepleegd in NL. Er waren geen Nederlandse moslims betrokken bij de andere aanslagen in Europa (wel in Syrië Natuurlijk). Het is totaal niet logisch om Nederlandse moslims aan te kijken op wat er nu in de rest van Europa gebeurt.


De dader (daders) en eventuele opdrachtgevers zijn verantwoordelijk...... Niemand anders.

Aboutaleb heeft het een keer mooi gezegd, geloof is iets privé dat hou je achter de voordeur.

Dat is zeker richting Salafisten een heldere boodschap.

Daarom was die hoofddoek bij de politie discussie ook zo vreselijk onzinnig.
De Westerse wereld heeft gekozen voor een scheiding tussen staat en kerk - de Trias politica - en integratie betekent ook dat je de Westerse staatsinrichting accepteert.

Het beste wapen tegen radicalisering is toch integratie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zahraha schreef:
28-05-2017 14:43
Ja salafisten. Ik vind die groei ook zorgelijk. Maar we mogen wel reel blijven. Er is geen aanslag gepleegd in NL. Er waren geen Nederlandse moslims betrokken bij de andere aanslagen in Europa (wel in Syrië Natuurlijk). Het is totaal niet logisch om Nederlandse moslims aan te kijken op wat er nu in de rest van Europa gebeurt.
Dit is elke keer hetzelfde liedje. De slachtoffers van de jihadistische aanslag zijn nog niet eens begraven, maar het moet vooral weer gaan over hoe zielig het allemaal voor de moslims is. Niemand zegt dat alle Nederlandse moslims verantwoordelijk zijn voor de aanslag in Manchester.

Feit is wel dat de aanslag uit naam van dezelfde god is gepleegd als de (Nederlandse) moslims ook aanhangen. En feit is dat er behoorlijk wat in Nederland opgegroeide jongeren met een moslimachtergrond naar Syrië en Irak zijn afgereisd om daar beestachtige dingen uit te halen. En hier komt het verschil tussen de schaamte- en de schuldcultuur om de hoek kijken. Waar in de Noord-West-Europese traditie er een sterke schuldcultuur is: als er iets fout gaat kijk je naar wat de oorzaak is en probeer je dat op te lossen zodat het niet weer gebeurt. De meeste moslims in Nederland hebben echter een achtergrond vanuit een schaamtecultuur. Dan ben je helemaal niet bezig met naar zichzelf te kijken en proberen maatregelen te verzinnen om het te voorkomen. Maar dan ben je vooral bezig met redenen verzinnen waarom het niet jouw schuld is en waarom het aan anderen ligt. En daar ligt ook de irritatie. Het gaat er niet om dat er iemand de schuld krijgt; het gaat er om dat er iets aan gedaan wordt. En daar laat de moslimgemeenschap in algemene zin weinig actie of initiatief zien. Hoe komt het dat jongeren met een moslimachtergrond zodanig radicaliseren dat ze tot dit soort verschrikkelijke dingen in staat zijn? Ligt het misschien aan de opvoeding? Wordt er kinderen te weinig respect voor het leven en voor de medemens bijgebracht? Wordt kinderen wel voldoende geleerd zelf na te denken, dingen te relativeren en constructief om te gaan met frustratie? Is er schaamte om kinderen met mentale problemen tijdig de juiste hulp aan te bieden? Dat soort discussies op een serieuze manier voeren, zou al helpen. Maar ik zie de bereidheid niet binnen de moslimgemeenschap om echt breed en serieus naar zichzelf te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven