Forse toename van het aantal daklozen in Nederland.

23-08-2019 13:48 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit wil ik onder de aandacht brengen. Ik ben opgelucht dat het kabinet tenminste is wakker geschrokken. Wat doen we hier aan?


Kabinet schrikt zich rot van stijging aantal daklozen: 'Zouden ons moeten schamen'
https://nos.nl/l/t/2298618 via @NOS


Blokhuis schrikt van toename daklozen http://a.msn.com/01/nl-nl/AAGdnGt?ocid=se
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Dat krijg je: jarenlang bezuinigingen op de GGZ
Een rijk land als NL onwaardig
Heb niet zoveel met die zogenaamde schrikreactie
Alle reacties Link kopieren
Het zijn al lang niet meer alleen de verslaafden en de mensen met psychische problemen die dakloos zijn.

Hele gezinnen belanden op straat door financiële problemen door ziekte of werkloosheid.

Of gescheiden mensen die niet aan woonruimte kunnen komen.

Ik vind het nogal wereldvreemd dat deze man er zo van schrikt.

Dit had je toch kunnen zien aankomen.
Iedereen weet toch dat de wachtlijsten voor sociale huurwoningen jarenlang zijn.

Betaalbare huizen worden door woningcorporaties verkocht of gesloopt.

Een flatgebouwen waar veel mensen kunnen wonen wordt in het kader van opknappen van de wijk gesloopt en er komt de helft aan laagbouw voor terug.

Waar moet de andere helft van de mensen dan heen.
Alle reacties Link kopieren
Nogal schokkend dat hij daar nu pas van geschokt is
Alle reacties Link kopieren
Het huizentekort wordt alleen maar groter nu er een streep is gezet door PAS. Daardoor wordt de bouw van nieuwe woningen ernstig vertraagd of niet gebouwd.

Wonen wordt voor veel mensen onbetaalbaar, maar dat is niet alleen een Nederlands probleem.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij zie je ook in veel gemeenten dat ze verplicht huizen moeten reserveren voor statushouders (logisch die mensen moeten ook ergens wonen), dus eigenlijk zou er ook voor daklozen woningen gereserveerd moeten kunnen worden. Er zijn gewoon te weinig (sociale) huurwoningen.
Ik schrok dat het inmiddels zoveel mensen zijn maar ik vind het raar dat het kabinet daarvan schrok. Ik bedoel dit hadden ze toch kunnen verwachten met de steeds hogere kosten, steeds minder betaalbare (huur) woningen, de flexwet waardoor mensen niet meer zeker zijn van een goed inkomen waarmee ze de huur kunnen betalen, de falende zorg en nog al die andere punten waarop gefaald wordt door bezuinigingen.

En inderdaad het zijn echt niet alleen de junks of mensen met met psychische klachten en dergelijke die door de bezuinigingen in de zorg nergens terecht kunnen. Maar het zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik die door bijvoorbeeld een scheiding of het verliezen van een baan dakloos zijn geraakt omdat men het niet meer bol kon werken.
Wat ik ook veel zie is dat kantoorpanden leeg staan of nog niet voor de helft gebruikt worden omdat het bedrijf wat er zit gewoon niet zoveel ruimte nodig heeft. En da blijft dan maar leeg voor als er ooit een bedrijf komt die die ruimte wel nodig heeft. En dan is er weer de kans dat de hele boel plat gaat want er moet een moderner gebouw komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het schokkend dat kabinet hier van schrikt. Juist omdat ZIJ toch de veroorzaker zijn van deze narigheid.
En nee het zijn niet allemaal verslaafden. Gezinnen die gewoon uit huis worden gezet omdat de huur veel te hoog is geworden en inkomen gedaald of niet gestegen.
In en in triest in een rijk land als dit.
Alle reacties Link kopieren
Wie zijn die daklozen dan precies?
Illegalen, verslaafden, gezinnen met kinderen???
Wie hebben er allemaal recht op een woning en waardoor komt het dat ze die niet (meer) hebben?
Roept heel wat vragen op.
poldervrouw schreef:
23-08-2019 14:13
Daarbij zie je ook in veel gemeenten dat ze verplicht huizen moeten reserveren voor statushouders (logisch die mensen moeten ook ergens wonen), dus eigenlijk zou er ook voor daklozen woningen gereserveerd moeten kunnen worden.
Dat is al jaar en dag beleid, om ook voor dak- en thuislozen woningen te reserveren. Net als voor statushouders en voor andere bijzondere doelgroepen.
Alle reacties Link kopieren
Tja er komen ook nog steeds asielzoekers uit buitenland er bij
Plus er wordt veel te weinig betaalbare huizen gebouwd.
Plus huur,+ en koophuizen blijven in prijzen stijgen.
Nederland is overvol.
Dit was te voorzien toen er bezuinigd werd op de GGZ.

Ik vind het schokkend dat het kabinet geschokt is. Soms vraag ik me af in welke bubbel die mensen leven.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
23-08-2019 14:48

Nederland is overvol.
Nog plek zat.
swannie12 schreef:
23-08-2019 14:41
Wie zijn die daklozen dan precies?
Illegalen, verslaafden, gezinnen met kinderen??
https://nos.nl/artikel/2298592-aantal-d ... bbeld.html Hierin wordt uitgelegd om welke groepen het gaat, eigenlijk alle mensen zijn meegeteld behalve illegaal in Nederland verblijvenden. Er wordt ook iets gezegd over leeftijdcategorieën.
Alle reacties Link kopieren
Nederland is zolang je gezond bent, een huis hebt en werk een heel fijn land om in te wonen.

De laatste jaren slaan we de plank enorm mis op meerdere gebieden:

*geen of amper betaalbare woningen (laat staan beschikbare woningen, want er heerst woningnood)

*de steeds duurder wordende zorg. Elk jaar weer duurder, minder vergoed, hoger eigen risico, minder beschikbare hulpverlening, ouderenzorg en ga zo maar door.

*falend onderwijssysteem, want: amper leraren te vinden, word ook totaal niet gestimuleerd of goed beloond.

*individualistische samenleving. Want waarom zou 'die ander' jou wat boeien.

* steeds duurder levensonderhoud. Boodschappen, energie en vervoer zijn voor een grote groep gewoon onbetaalbaar geworden.

Ik ga absoluut niet zeggen dat het in het buitenland 'beter' is, maar ik denk dat veel van deze problemen voortkomen uit het feit dat het land volledig uit zijn dak is gegroeid. Teveel mensen, teveel wensen en daar kan NL gewoon niet meer aan voldoen.

Een oplossing weet ik ook zo snel niet, maar maak me er wel degelijk zorgen over.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
23-08-2019 14:49
Nog plek zat.
Daar waar meesrw mensen niet wonen willen
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
23-08-2019 14:49
Nog plek zat.
Nee, niet. De plek die er nog wel is moet ervoor zorgen dat mensen nog enigszins kunnen recreëren en ontspannen. Het moet hier toch alsjeblieft geen Hongkong worden, je moet er niet aan denken.
Zo'n mierenhoop zit toch niemand op te wachten? Dat wakkert nog meer ergenis en korte lontjes aan.
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
23-08-2019 14:53
Nee, niet. De plek die er nog wel is moet ervoor zorgen dat mensen nog enigszins kunnen recreëren en ontspannen. Het moet hier toch alsjeblieft geen Hongkong worden, je moet er niet aan denken.
Zo'n mierenhoop zit toch niemand op te wachten? Dat wakkert nog meer ergenis en korte lontjes aan.
In Hongkong loopt het momenteel echt niet uit de hand, om dat mensen het zo vreselijk vinden om daar te wonen hoor!
Dat weet je toch hopelijk wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet verbaasd zijn als het werkelijke aantal nog veel hoger ligt. Het kabinet en de media houden ons een schijnwereld voor; dat het allemaal zo goed gaat in Nederland, weinig werkeloosheid, juist veel vacatures, minder mensen in de bijstand, we gaan er op vooruit, loonsverhogingen bla, bla, bla.
De werkelijkheid is helaas anders, het gele vestjesgebeuren is hier niet van de grond gekomen zoals in Frankrijk maar de groep mensen die gewoonweg niet een gezin kunnen onderhouden op 1 of 1,5 salaris wordt steeds groter. Want ze kunnen geen huis kopen en betalen zich blauw aan huur. En wee als je ziek wordt of failliet gaat of gaat scheiden. Maar er wordt ons steeds voorgehouden dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft of kan hebben, niemand hier honger heeft, iedereen zorg kan krijgen en kinderen in de winter echt niet op slippers naar school gaan....
Mensen, hele gezinnen zelfs die in een vakantiehuisje wonen; het is iets waar men niet meer van opkijkt. Ik heb uit eigen ervaring moeten meemaken hoe moeilijk het was om een 50+ er met een minimumloon aan een kamer, niet eens een huis(je) te kunnen helpen. Het kabinet zou zich niet moeten schamen; het MOET zich schamen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Het kabinet is van plan om miljarden te gaan investeren.
En nu maar hopen, dat ze mikken op meer en betaalbare woningen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/34 ... verdubbeld
De cijfers
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
23-08-2019 14:57

De werkelijkheid is helaas anders, het gele vestjesgebeuren is hier niet van de grond gekomen zoals in Frankrijk maar de groep mensen die gewoonweg niet een gezin kunnen onderhouden op 1 of 1,5 salaris wordt steeds groter.
De tijd dat papa kostwinner is en je op 1 salaris een gezin kunt onderhouden, komt nooit meer terug.
Moet je ook niet willen trouwens.
Polderbewoner, ik ben het met je eens. Ik maak me behoorlijk zorgen over een relatief groot aantal Nederlanders.

Laatst was ook in het nieuws dat er steeds meer mensen van de voedselbank gebruik moeten maken. Zorgelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven