Gedeeltelijk boerkaverbod

16-06-2018 14:22 2295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het allemaal al in kannen en kruiken zat. Gisteren las ik dat het verbod niet geld op straat, wel oa in het openbaar vervoer.

Wat vinden jullie?



2006:In een artikel uit de Volkskrant van 18 nov. 2006 stond: Islamitische vrouwen mogen zich binnenkort niet meer in boerka op straat vertonen.

2016:In een artikel van NRC van 29 nov. 2016 stond: Het verbod geldt niet op straat [/color]
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/29/tw ... d-a1534154

2017:VVD wil algeheel verbod voor boerka doorzetten Een verbod op het dragen van boerka’s moet volgens VVD overal gaan gelden. Dus niet alleen in overheidsgebouwen, in de zorg, op scholen en in het openbaar vervoer: nee, overal in het openbaar.
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... doorzetten


2018: Er wordt al lang over gepraat en gesteggeld, maar nu lijkt een gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding er toch te komen in Nederland. Dat betekent dat het dragen van een boerka in het openbaar vervoer, de zorg, op scholen en in overheidsgebouwen verboden is.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... erkaverbod
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Een echte burka (zo'n blauwe als in Afghanistan) ben ik in Nederland ook nog nooit tegengekomen wel is er in een aantal volkswijken in Rotterdam een "vaste kern" van een aantal niqaabdraagsters (zwart gewaad en gezichtsbedekking waarbij alleen een reepje met de ogen zichtbaar is) vergezeld met zwarte handschoenen.

Mij maakt het in deze discussie geen hol uit hoe tolerant andere landen wel/niet zouden zijn t.a.v. zeeuwse klederdracht of er wel of geen kerken gebouwd zouden mogen worden in Marokko of wat dan ook.

Ik focus mij louter op het gegeven dat ik een gezicht wil kunnen zien en het feit dat andersom ook verboden is..namelijk in je blote reet over straat. En idd als bivakmutsen verboden zijn, dan ook een niqaab.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik zag in Londen (nog nooit zoveel niqabs gezien als daar trouwens) in een winkelcentrum een vrouw in niqab rustig eten in zo'n food court, flapje naar boven geklapt, en gezicht naar het langslopende publiek. Toen ze klaar was kwam het flapje weer naar beneden en zag je alleen haar ogen. Ik heb me er zeer over verbaasd. Blijkbaar was het toch niet echt een issue om gezien te worden? Het is dan gewoon een statement. Als het je echt om die mannen gaat steek je je frietjes wel onder je flapje in je mond.
Voor mij is een burka en een niqaab gewoon hetzelfde
eckano schreef:
16-06-2018 14:23
Wat vind je zelf?
Goede vraag!

Goed motto ook trouwens ;)

Ik vind alles best, kan mij het nou schelen of iemand een boerka draagt behalve op plaatsen waar je herkenbaar moet zijn; bij de douane bv.

Was heel gewoon, ik denk ook aan de foto's van vroegah van een cabrio met een gluiperig mannetje achter het stuur, daarnaast een vrouw met hoofddoekje en grote zonnebril. Onherkenbaar!! ;-D

Hier kan je lezen hoe vrouwen t/m 1965 hoofddoekjes moesten dragen als ze katholiek waren. Of om hun haar tegen de wind te beschermen in een cabrio; een grote zonnebril maakte het geheel helemaal hip in de jaren '50.

https://www.nieuwwij.nl/nieuws/de-gesch ... ofddoekje/
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 16-06-2018 20:11
Reden: foto plaatsen ging niet goed
17.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat deze discussie gaat over hip en jaren 50.
Ik zei in een eerdere posting dat ik mij in de discussie wil beperken tot de vraag ja/nee en gezichtsbedekking.

Persoonlijk gezien vind ik hetgeen waar de niqaab of burka voor staat 400 jaar terug in de tijd en dat moet je wat mij betreft niet willen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 14:42
Ik heb overigens een keer op het vliegveld meegemaakt dat een boerka-dragende dame door de douane moest. De douanebeambte was een man, dus hij mocht haar niet controleren. Een hele toestand, maar uiteindelijk werd er een vrouwelijke beambte opgetrommeld die moest checken of de dame in kwestie overeen kwam met haar pasfoto. Afgeschermd van alles en iedereen heeft ze haar gezicht laten zien en mocht ze door.

Het had iets zieligs; niemand mocht haar gezicht zien.
Klopt, geen enkele vrouw mag door een man onderzocht, gefouilleerd worden of wat dan ook. Staat zo in de Nederlandse(!!) wet.
Als de politie een vrouw -al hebben ze daar een hele goede reden voor- vluchtig wil fouilleren of ze een wapen, of gewoon iets gestolen heeft in een winkel en iets onder haar kleding verbergt moeten ze toch echt een vrouwelijke agente optrommelen.
Heel gedoe inderdaad maar het is wel zo.

Andersom mogen vrouwen mannen niet fouilleren. Oer-Nederlands allemaal, heeft niets met 'het geloof' te maken wat dat geloof ook is.
Je hebt ook altijd al aparte ruimtes gehad om kleding te passen: links de hokjes voor mannen, rechts voor vrouwen in zaken als Cheap & Awfull of de V&D (durf geen namen te noemen van bestaande winkels).

Terwijl het toch hokjes zijn, je kan toch niet gluren naar degene die naast je staat te passen? In zwembaden: idem.
Nog voor de eerste gastarbeider Nederland binnenkwam.

Wat irritant toch altijd dat gezeur over wat allemaal verboden moet worden. Wie is er ooit daadwerkelijk beschoten door iemand in een boerka? Kan iemand me wijzen op een misse daad gepleegd door een vrouw met boerka? Graag een linkje, ik heb er nog nooit van gehoord maar ik kan het gemist hebben natuurlijk. Alvast bedankt!
sprokkelientje schreef:
16-06-2018 20:18
Ik denk niet dat deze discussie gaat over hip en jaren 50.
Ik zei in een eerdere posting dat ik mij in de discussie wil beperken tot de vraag ja/nee en gezichtsbedekking.

Persoonlijk gezien vind ik hetgeen waar de niqaab of burka voor staat 400 jaar terug in de tijd en dat moet je wat mij betreft niet willen.
Nee hoor, Katholieken in Nederland ook verplicht hoofddoekjes dragen t/m 1965. Dat is geen 400 jaar geleden en vele strenge christenen vinden nog steeds dat je je hoofd dient te bedekken.
Hoedje met sluier, sjaal is ok anders krijg je problemen in de kerk.

Ik kan je een kerk aanwijzen waar uitsluitend blanke Nederlanders op zondag 2x daags naar de kerk gaan: alle vrouwen met bedekt hoofd.
Op de terrasjes vlakbij de kerk noemt de inheemse bevolking het 'de hoedjesparade' als ze voor de middagdienst aan komen wandelen want autorijden op zondag mag niet dus lopen ze rustig vele kilometers, van top tot teen bedekt en met een hoedje op.
En lange rokken, armen moeten ook bedekt zijn al is het 35 graden buiten... :)
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
16-06-2018 19:35
Nee dat hoeft niet, zolang men maar niet gemaskerd over straat gaat. Een boerka is echt een soort masker.
Dus om de herkenbaarheid. Ik ben het ermee eens hoor. Ik zie gewoon graag een gezicht. Van mensen waar ik de gezichten niet van kan zien, vind ik mannen het engste. Bivakmutsen en integraalhelmen associeer ik met misdaad. Dat heb ik niet met de paar dames in burka die ik wel eens zie lopen. Dat zijn overduidelijk vrouwen. Dan vind ik het gewoon jammer dat ze zich door zo'n lap stof afsluiten voor contact. Je hebt geen idee of zo iemand oud, jong, vrolijk, verlegen of sjachrijnig is, weet niet hoe ze zal reageren als je iets zegt. En een praatje is nou juist zo belangrijk voor de integratie.

Ik wil liever alleen maar echte gezichten zien. Dan kan je een persoon tenminste peilen. Wat mij betreft mag elke vorm van vermomming dan ook aangepakt worden: bivakmutsen, integraalhelmen, Zwarte Pieten, maskers en burka's.
Lenn12345 schreef:
16-06-2018 20:35
Nee hoor, Katholieken in Nederland ook verplicht hoofddoekjes dragen t/m 1965. Dat is geen 400 jaar geleden en vele strenge christenen vinden nog steeds dat je je hoofd dient te bedekken.
Hoedje met sluier, sjaal is ok anders krijg je problemen in de kerk.

Ik kan je een kerk aanwijzen waar uitsluitend blanke Nederlanders op zondag 2x daags naar de kerk gaan: alle vrouwen met bedekt hoofd.
Op de terrasjes vlakbij de kerk noemt de inheemse bevolking het 'de hoedjesparade' als ze voor de middagdienst aan komen wandelen want autorijden op zondag mag niet dus lopen ze rustig vele kilometers, van top tot teen bedekt en met een hoedje op.
En lange rokken, armen moeten ook bedekt zijn al is het 35 graden buiten... :)

Je bent niet echt van de nuance is het? dat zogenaamde verplichte hoofddoekjes voor rooms katholieken was IN de kerk, niet daarbuiten.

Niet dat het uitmaakt: georganiseerde religie is één pot nat: het verhindert het zelfstandig nadenken. Geen idee waarom dat meer beschermt dient te worden dan welke niet op realiteit gestoelde andere overtuiging dan ook.
Lenn, vergelijk jij boerka's dragen nou echt met sjaaltjes om het kopje in de cabrio? Of de kerkelijke hoedjesparade?

Je had mijn post over de douanebeambte trouwens niet goed gelezen. Het ging niet om het onderzoeken van de vrouw, maar het was gewoon een mannelijke beambte in zijn hokje aan wie je je paspoort moest laten zien. Niets meer en niets minder, maar het werd een heel circus aangezien die vrouw dat dus niet mocht.

Een boerka sluit af voor enige vorm van communicatie.
Hetvrijewoord, klopt! Mijn opoe zaliger was devoot katholiek en ging altijd met bedekt hoofd naar de kerk. (en dan zag je nog steeds haar haar en gezicht) Buiten de kerk droeg ze altijd een hoedje, net als mijn opa. In de jaren 40 was het bijvoorbeeld heel normaal om als man en als vrouw een pet of hoed te dragen.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
16-06-2018 20:35
Nee hoor, Katholieken in Nederland ook verplicht hoofddoekjes dragen t/m 1965. Dat is geen 400 jaar geleden en vele strenge christenen vinden nog steeds dat je je hoofd dient te bedekken.
Hoedje met sluier, sjaal is ok anders krijg je problemen in de kerk.

Ik kan je een kerk aanwijzen waar uitsluitend blanke Nederlanders op zondag 2x daags naar de kerk gaan: alle vrouwen met bedekt hoofd.
Op de terrasjes vlakbij de kerk noemt de inheemse bevolking het 'de hoedjesparade' als ze voor de middagdienst aan komen wandelen want autorijden op zondag mag niet dus lopen ze rustig vele kilometers, van top tot teen bedekt en met een hoedje op.
En lange rokken, armen moeten ook bedekt zijn al is het 35 graden buiten... :)
Bij een hoofddoek zie je gewoon het gezicht. Is niet te vergelijken met alles bedekken incl. het gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 20:46
Lenn, vergelijk jij boerka's dragen nou echt met sjaaltjes om het kopje in de cabrio? Of de kerkelijke hoedjesparade?

Je had mijn post over de douanebeambte trouwens niet goed gelezen. Het ging niet om het onderzoeken van de vrouw, maar het was gewoon een mannelijke beambte in zijn hokje aan wie je je paspoort moest laten zien. Niets meer en niets minder, maar het werd een heel circus aangezien die vrouw dat dus niet mocht.

Een boerka sluit af voor enige vorm van communicatie.
Eens
yette schreef:
16-06-2018 20:36
Dat heb ik niet met de paar dames in burka die ik wel eens zie lopen. Dat zijn overduidelijk vrouwen.
Hoe weet je dat? Je kunt hun gezicht niet zien, dus kan in principe net zo goed een man onder zitten.
redbulletje schreef:
16-06-2018 20:59
Hoe weet je dat? Je kunt hun gezicht niet zien, dus kan in principe net zo goed een man onder zitten.

Aan de stem wellicht?
Hetvrijewoord schreef:
16-06-2018 20:45
Je bent niet echt van de nuance is het? dat zogenaamde verplichte hoofddoekjes voor rooms katholieken was IN de kerk, niet daarbuiten.

Niet dat het uitmaakt: georganiseerde religie is één pot nat: het verhindert het zelfstandig nadenken. Geen idee waarom dat meer beschermt dient te worden dan welke niet op realiteit gestoelde andere overtuiging dan ook.
Daar heb je wel gelijk in.. ik kan er niks aan doen, kreeg een recalcitrante bui van dit topic.

Misschien omdat ik ergens woon waar het zou moeten barsten van de boerka's maar ik zie ze zelden. Wel hoofddoekjes; sommige bedrijven laten zelfs hoofddoekjes maken die bij de zaak waarin ze werken passen.
Denk aan de cassieres bij AH.

Ook ik zie liever een gezicht maar dat handjevol mensen die echt hun gezicht en ogen bedekt: laat gaan.. tenzij ze door de douane willen, of een nieuw paspoort aanvragen. Kan er niet van wakker liggen, het gaat echt om een paar mensen. Ik denk dat veel mensen die hier schrijven er nog nooit één life zijn tegengekomen in hun woonplaats Boernkoolstronkstradeel.

Moest trouwens vreselijk lachen toen ik onlangs in de bus zat en een vrouw met zo'n gewaad instapte dat je haar ogen nauwelijks kan zien.
Een blonde vrouw schreeuwde(!!) DAT MAG NIET ZET DAT DING AF JE BENT IN ONS LAND TE GAST BLABLA om in perfect Nederlands zonder accent terug te krijgen: dit IS mijn land dom blondje, ik ben hier geboren en draag wat ik wil, dat is nog steeds niet verboden hier.
Fijne dag nog en doei.

Ik deel je mening over georganiseerde religie overigens.

Maar soms word ik doodmoe van dat gezaag en ik heb nog geen linkje gezien waar zo'n boerkadraagster een terrorist met geladen machinegeweer bleek te zijn en 30 man doodschoot.

Overigens is hier vlakbij een kroeg waar je geen petje mag dragen, die moet af.
Het gros van die petjesdragers zijn blank en willen vooral hun beginnende kale kop ermee verbergen.
Maar voor degenen die om andere redenen een petje dragen is die regel ingesteld.
Ik vraag me ook af of dat wel mag, mensen verbieden een petje te dragen of dat je dat zelf mag eisen van je klanten als eigenaar van een kroeg?

De goeden lijden wel vaker onder de mensen met kwade bedoelingen. Ik draag geen petjes, keppeltje of wat dan ook trouwens maar vind het wel prettig dat dat gewoon mag als ik dat zou willen.
Mijn familie is ooit als vluchteling naar Nederland gekomen, bang om onthoofd of verbrandt te worden door de katholieken.
Eeuwen geleden hoor, maar toch!

En inburgeren ho maar, daarom schrijven we nog steeds bureau ipv buro :D
Volledig je gezicht bedekken is totaal anders dan een hoofddoek, keppeltje of kruis.

Van mij mag een vrouw zichzelf tot derderangs wezen uitdossen onder het mom van vrije keuze, maar ga dan niet eisen dat je hetzelfde wordt behandeld, eisen dat men je moet aannemen voor een baan.

Je hebt jezelf op dat moment namelijk een uithangbord gemaakt van de meest conservatieve tak van de islam, waar de vrouw verantwoordelijk is voor de gedragingen van een man. Je laat hiermee zien dat je de opvattingen hebt uit het jaar kruik, uiteraard wordt er dan vanuit gegaan dat je niet helemaal 100% in de bovenkamer bent.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
16-06-2018 20:27
..................

Wat irritant toch altijd dat gezeur over wat allemaal verboden moet worden. Wie is er ooit daadwerkelijk beschoten door iemand in een boerka? Kan iemand me wijzen op een misse daad gepleegd door een vrouw met boerka? Graag een linkje, ik heb er nog nooit van gehoord maar ik kan het gemist hebben natuurlijk. Alvast bedankt!

Tik op youtube de woorden "Daad van een doorgedraaide vrouw' in. Dan zie je het Telegraafbericht. over een vrouw in het zwart die alla akbar roept..Ik ga de link niet plaatsen. @( Ik word er kotsmisselijk van.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
16-06-2018 20:27
................................

Wat irritant toch altijd dat gezeur over wat allemaal verboden moet worden. Wie is er ooit daadwerkelijk beschoten door iemand in een boerka? Kan iemand me wijzen op een misse daad gepleegd door een vrouw met boerka? Graag een linkje, ik heb er nog nooit van gehoord maar ik kan het gemist hebben natuurlijk. Alvast bedankt!
Google zelf maar effe voor het volledige bericht:

Metro:
AIVD: 100 vrouwen in Nederland zijn Jihadist 17 nov. 2017

Het aantal neemt steeds meer toe.

Bericht 10-08-2017 uit AD: ...........Onderzoekers van een Amerikaans terrorismebestrijdingscentrum bekeken 434 zelfmoordaanslagen tussen 2011 en 2017. Van de 338 aanslagen waarvan de identiteit kon worden vastgesteld bleken 244 daders vrouwelijk te zijn.

Bericht van 1 april 2015 uit de Volkskrant: "Vrouwen zijn net zo wreed als mannen tijdens oorlog"
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
16-06-2018 20:35
Nee hoor, Katholieken in Nederland ook verplicht hoofddoekjes dragen t/m 1965. Dat is geen 400 jaar geleden en vele strenge christenen vinden nog steeds dat je je hoofd dient te bedekken.
Hoedje met sluier, sjaal is ok anders krijg je problemen in de kerk.

Ik kan je een kerk aanwijzen waar uitsluitend blanke Nederlanders op zondag 2x daags naar de kerk gaan: alle vrouwen met bedekt hoofd.
Op de terrasjes vlakbij de kerk noemt de inheemse bevolking het 'de hoedjesparade' als ze voor de middagdienst aan komen wandelen want autorijden op zondag mag niet dus lopen ze rustig vele kilometers, van top tot teen bedekt en met een hoedje op.
En lange rokken, armen moeten ook bedekt zijn al is het 35 graden buiten... :)

Hahaha, is dat toevallig in Houten?
Hetvrijewoord schreef:
16-06-2018 22:48
Volledig je gezicht bedekken is totaal anders dan een hoofddoek, keppeltje of kruis.

Van mij mag een vrouw zichzelf tot derderangs wezen uitdossen onder het mom van vrije keuze, maar ga dan niet eisen dat je hetzelfde wordt behandeld, eisen dat men je moet aannemen voor een baan.

Je hebt jezelf op dat moment namelijk een uithangbord gemaakt van de meest conservatieve tak van de islam, waar de vrouw verantwoordelijk is voor de gedragingen van een man. Je laat hiermee zien dat je de opvattingen hebt uit het jaar kruik, uiteraard wordt er dan vanuit gegaan dat je niet helemaal 100% in de bovenkamer bent.
Daar heb je wel een puntje: eisen dat je hetzelfde wordt behandeld en dat je een baan krijgt in zulke kleding is niet reëel.
Maar dat gebeurt bij mijn weten ook niet.

Ik snap ook niet dat iemand dat wil, en vraag me af of ze dat echt zelf willen of anders de grootste problemen krijgen met hun familie. Lees: vader, echtgenoot, broers.. ik vind het triest zeker als ze in Nederland geboren zijn, op school zijn geweest en zien wat andere meisjes wel mogen.
En vergeet niet dat de straffen bij overtreding niet mis zijn tot aan de dood toe.
Of je wordt uitgehuwelijkt aan een ouwe knar in het land waar je ouders vandaan komen, dan ziet niemand je ooit nog terug hier. Dan toch maar dat gewaad aan en hopen op betere tijden?

Wat dat betreft niet te vergelijken met de meisjes uit een streng gereformeerd gezin, die kunnen vast ook makkelijker weg als ze jongvolwassen zijn. Mogen wel studeren en op kamers, althans voor zover ik weet wel. Weet eigenlijk niet of er nog meisjes zijn die van hun ouders niet verder mogen leren 'omdat ze toch moeder en huisvrouw worden'.
Volgens mijn moeder was dat vroeger bij veel gezinnen nog zo, in de jaren '60, '70: jongens MOESTEN studeren als het even kon, meisjes niet. Zonde van de studieplek en het geld... O_o
Oakes schreef:
17-06-2018 00:40
Hahaha, is dat toevallig in Houten?
Nee, daar dus ook zo? :D
Triest dat er een wet komt voor een klein groepje mensen dat hierdoor nog meer in een isolement komt. Ga eens met dat handjevol mensen in gesprek ipv ze heel eng te vinden. Misschien helpt het. We maken overal regeltjes voor uit angst.
missie_m schreef:
17-06-2018 00:07
Tik op youtube de woorden "Daad van een doorgedraaide vrouw' in. Dan zie je het Telegraafbericht. over een vrouw in het zwart die alla akbar roept..Ik ga de link niet plaatsen. @( Ik word er kotsmisselijk van.
Dan niet, je hoeft natuurlijk niks. Ik ook niet ;)

What's next, een blanke Nederlander die een waxinelichtje naar de gouden koets gooit?
Iemand die gaat schreeuwen (onverstaanbaar) op de Dam in A'dam tijdens de dodenherdenking?
Ik mag toch hopen van niet :nooo:
missie_m schreef:
17-06-2018 00:33
Google zelf maar effe voor het volledige bericht:

Metro:
AIVD: 100 vrouwen in Nederland zijn Jihadist 17 nov. 2017

Het aantal neemt steeds meer toe.

Bericht 10-08-2017 uit AD: ...........Onderzoekers van een Amerikaans terrorismebestrijdingscentrum bekeken 434 zelfmoordaanslagen tussen 2011 en 2017. Van de 338 aanslagen waarvan de identiteit kon worden vastgesteld bleken 244 daders vrouwelijk te zijn.

Bericht van 1 april 2015 uit de Volkskrant: "Vrouwen zijn net zo wreed als mannen tijdens oorlog"
We hebben het nu toch over een boerkaverbod in Nederland? :-?

En natuurlijk zijn vrouwen net zo wreed als mannen, al dan niet tijdens een oorlog.
Ik herinner me nog wat van de geschiedenislessen op school en de rol van vrouwen daarin, bijv. een vrouw met als bijnaam Bloedige Lena, een sadistische kampbewaakster in WOII, inderdaad een hele zieke geest.

Je redenatie klopt niet, je zegt:
'Een vrouw met een boerka heeft een zelfmoordaanslag gepleegd, dus alle vrouwen met een boerka willen zelfmoordaanslagen plegen'.

Klinkt een beetje als: 'een koe is een dier, dus alle dieren zijn koeien'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven