Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen Corona op de Europese eenhied?

01-04-2020 09:48 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via de europese media worden landen als Rusland en China altijd als "inferieur" afgeschilderd.
Ook het VS van president Trump moet het vaak bekopen.

Echter, nu het er echt toe doet, zijn het niet de europeanen die elkaar helpen.
Het zwaar getroffen Italie krijgt meer steun van Rusland, China, de VS en zelfs van armere landen als Colombia dan dat hun eigen europese lidstaten steun en hulp bieden.
De hulp van Europa komt nu wel stilletjes op gang. Maar het is laat en blijkt heel moeilijk om de nodige middelen vrij te krijgen.

Denken jullie dat deze crisis het einde van Europa kan betekenen? Als er één ding duidelijk is op dit moment, is dat de Europeanen elkaar in tijden van nood niet steunen en dat het elk voor zich is.

Gevolgen voor Europa door deze crisis?

Totaal aantal stemmen: 23

Europa zal de komende jaren uit elkaar vallen (39%)
Neen hoor, maakt niets uit. (9%)
Europa zal het moeilijk krijgen maar zal hiervan herstellen (52%)
anoniem_382708 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 10:07
0.14% gewijzigd
Graag onder de Corona-pijler zetten.
Columbia of Colombia?
Europa of de Europese Unie?

Gezondheidszorg was en is geen bevoegdheid van de EU. Dus ofwel gaat ‘men’ besluiten dat hier meer coördinatie op Europees niveau voor nodig is, ofwel zal de Unie op lange termijn niet in zijn huidige vorm blijven bestaan. Maar dit is denk ik allemaal iets te vroeg, voorlopig kunnen we enkel speculeren.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
01-04-2020 09:57
Graag onder de Corona-pijler zetten.
Dit gaat over politiek. Niet over het virus op zich. Daarom beter op actueel.
Zoals het ernaar uitziet lopen andere landen slechts achter op Italië. Moet de hulp dan gewoon weer teruggegeven worden zodra wij dat punt bereiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel benieuwd naar wat dit voor de Europese unie gaat betekenen. Er lijkt amper samenwerking te zijn nu een echte crisis ons treft. Deze crisis legt een aantal lang slepende situatie bloot.

Niet altijd een fan van GeenStijl maar hier stippen ze toch best wat feiten aan: https://www.geenstijl.nl/5152622/eurobo ... unie-zelf/
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
01-04-2020 10:08
Zoals het ernaar uitziet lopen andere landen slechts achter op Italië. Moet de hulp dan gewoon weer teruggegeven worden zodra wij dat punt bereiken?
klopt... maar het is net die manier van denken die het probleem is. Europa zou 1 unie moeten zijn.

Op het moment dat Nederland de grootste golf krijgt zal het in Italie weer rustiger zijn. Op dat moment zal Nederland er ook alleen voor staan.
Dat gebrek aan empathie zal Nederland nog zuur opbreken. Gelukkig lijkt Belgie de Nederlanders wel onvoorwaardelijk te willen bijstaan. Het gebrek aan IC's per inwoner zal in Nederland een groot probleem worden.
Alle reacties Link kopieren
Ach Rutte die trekt op het laatst de keutel wel weer in. Zoals hij altijd doet
madamecannibale schreef:
01-04-2020 10:15
Ik ben ook heel benieuwd naar wat dit voor de Europese unie gaat betekenen. Er lijkt amper samenwerking te zijn nu een echte crisis ons treft. Deze crisis legt een aantal lang slepende situatie bloot.
Ik heb nooit in de EU geloofd. Als rijk West-Europees land mag je vooral betalen (en word je blijkbaar nog afgebekt ook als je niet snel genoeg de portemonnee trekt voor Italie nu terwijl we zelf ook met een enorme crisis te kampen hebben) De EU landen trekken allemaal hun eigen plan ipv deze crisis gelijk centraal aan te vliegen.
TheMone schreef:
01-04-2020 10:22
klopt... maar het is net die manier van denken die het probleem is. Europa zou 1 unie moeten zijn.

Op het moment dat Nederland de grootste golf krijgt zal het in Italie weer rustiger zijn. Op dat moment zal Nederland er ook alleen voor staan.
Dat gebrek aan empathie zal Nederland nog zuur opbreken. Gelukkig lijkt Belgie de Nederlanders wel onvoorwaardelijk te willen bijstaan. Het gebrek aan IC's per inwoner zal in Nederland een groot probleem worden.
Nederland hoeft idd niet te rekenen op hulp behalve van hooguit Belgie en Duitsland.
Geen idee of dit gevolgen heeft voor de Europese eenheid. Het is natuurlijk sowieso al jaren ploeteren voor alle deelnemende landen om überhaupt de Europese gedachte een beetje eigen te maken. Verder vind ik het ronduit schandalig dat we te bekrompen zijn om oa onze zuidelijke overburen de helpende hand toe te steken. We staan erbij en we kijken hoofdschuddend naar de ellende die zich daar voltrekt en vervolgens draaien we hen onze rug toe. Het is verschrikkelijk en we moeten ons diep schamen.

We laten wel jaarlijks duizenden arme, gelukszoekende, vluchtende, kansarme mensen uit verre landen nagenoeg kritiekloos binnen en we zijn bereid hun leven lang in hun onderhoud te voorzien. Althans, voor een groot gedeelte geldt dat. En er gaan jaarlijks miljoenen aan ontwikkelingshulp kritiekloos naar andere verre landen. Ik vind het prima hoor, het geld klotst hier toch tegen de plinten, zo bewijst ook deze crisis weer.
Maar dat we te beroerd, te krenterig, te betweterig, te belerend, kortom te Calvinistisch zijn om onze Europese broeders te helpen vind ik echt een aanfluiting. We willen toch zo graag een Europa zijn ? Wees dan solidair en en trek die portemonnee. Net zo als we dat maar al te graag doen voor mensen die het moeilijk hebben en die niet uit Europa komen.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
01-04-2020 10:15
Ik ben ook heel benieuwd naar wat dit voor de Europese unie gaat betekenen. Er lijkt amper samenwerking te zijn nu een echte crisis ons treft. Deze crisis legt een aantal lang slepende situatie bloot.

Niet altijd een fan van GeenStijl maar hier stippen ze toch best wat feiten aan: https://www.geenstijl.nl/5152622/eurobo ... unie-zelf/
Niet verwonderlijk vanuit Nederlands oogpunt. Merendeel van de Nederlanders hekelen altijd de zogenaamde regeltjes uit Brussel, riepen om een Nexit (toen Brexit een feit werd) en nu wil men een Europese aanpak. EU is altijd ieder voor zich geweest dus beetje onrealistisch om nu iets anders te verwachten
Alle reacties Link kopieren
Charlotte2020 schreef:
01-04-2020 10:40
Geen idee of dit gevolgen heeft voor de Europese eenheid. Het is natuurlijk sowieso al jaren ploeteren voor alle deelnemende landen om überhaupt de Europese gedachte een beetje eigen te maken. Verder vind ik het ronduit schandalig dat we te bekrompen zijn om oa onze zuidelijke overburen de helpende hand toe te steken. We staan erbij en we kijken hoofdschuddend naar de ellende die zich daar voltrekt en vervolgens draaien we hen onze rug toe. Het is verschrikkelijk en we moeten ons diep schamen.

We laten wel jaarlijks duizenden arme, gelukszoekende, vluchtende, kansarme mensen uit verre landen nagenoeg kritiekloos binnen en we zijn bereid hun leven lang in hun onderhoud te voorzien. Althans, voor een groot gedeelte geldt dat. En er gaan jaarlijks miljoenen aan ontwikkelingshulp kritiekloos naar andere verre landen. Ik vind het prima hoor, het geld klotst hier toch tegen de plinten, zo bewijst ook deze crisis weer.
Maar dat we te beroerd, te krenterig, te betweterig, te belerend, kortom te Calvinistisch zijn om onze Europese broeders te helpen vind ik echt een aanfluiting. We willen toch zo graag een Europa zijn ? Wees dan solidair en en trek die portemonnee. Net zo als we dat maar al te graag doen voor mensen die het moeilijk hebben en die niet uit Europa komen.
Een land als Italie lapt al jaren de begrotingsregels aan de laars en om de corona bonds nu als een soort chantage te gaan gebruiken vanwege eigen jarenlange wanbeleid is triest. Betekent niet dat we nu niet kunnen helpen maar het kan niet zo zijn dat wij hier als burgers die al jarenlang gekort worden en tot ons 67e en na de crisis waarschijnlijk pas later met pensioen kunnen (als dat t.z.t. al niet verdampt is) hier indirect aan mee moeten betalen en daar zelf al de gevolgen van ondervinden en gaan ondervinden. ontwikkelingslanden
cappi schreef:
01-04-2020 11:15
Een land als Italie lapt al jaren de begrotingsregels aan de laars en om de corona bonds nu als een soort chantage te gaan gebruiken vanwege eigen jarenlange wanbeleid is triest. Betekent niet dat we nu niet kunnen helpen maar het kan niet zo zijn dat wij hier als burgers die al jarenlang gekort worden en tot ons 67e en na de crisis waarschijnlijk pas later met pensioen kunnen (als dat t.z.t. al niet verdampt is) hier indirect aan mee moeten betalen en daar zelf al de gevolgen van ondervinden en gaan ondervinden. ontwikkelingslanden
Zoals ik al zei : Calvinistisch

Maar wel jaarlijks kritiekloos miljarden overmaken aan ontwikkelingssamenwerking om door en door corrupte ontwikkelingslanden te ondersteunen maar niet je Europese overbuur ondersteunen want die hebben hun zaakjes niet op orde. Die ontwikkelingslanden wel dan ?
Kom op, niet zo kleingeestig en gewoon je Europese buren de helpende hand toesteken. De burgers daar zitten met de ellende, net als overal. En die ga je dus helpen, net zoals we burgers uit verre ontwikkelingslanden helpen zonder daar ooit iets voor terug te verwachten.
Ik ben het met je eens wat betreft ontwikkelingslanden. We geven al decennia geld aan die landen en er is nooit iets constructiefs mee gebeurd, dus wat mij betreft gaat de geldkraan dicht.

Wat Italie betreft vind ik het lastiger. Al jaren houden ze er een financieel wanbeleid op na en ik zie niet in waarom er nu weer een sloot geld heen moet. Ik heb niet de illusie dat ze gaan veranderen.

Je kan de calvinistische instelling van Nederland hekelen, maar dankzij deze intstelling zijn we als land rijk geworden. Niets mis met een calvinistische instelling wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte2020 schreef:
01-04-2020 11:38
Zoals ik al zei : Calvinistisch

Maar wel jaarlijks kritiekloos miljarden overmaken aan ontwikkelingssamenwerking om door en door corrupte ontwikkelingslanden te ondersteunen maar niet je Europese overbuur ondersteunen want die hebben hun zaakjes niet op orde. Die ontwikkelingslanden wel dan ?
Kom op, niet zo kleingeestig en gewoon je Europese buren de helpende hand toesteken. De burgers daar zitten met de ellende, net als overal. En die ga je dus helpen, net zoals we burgers uit verre ontwikkelingslanden helpen zonder daar ooit iets voor terug te verwachten.
Calvinistisch of niet, ik voel er ook weinig voor nu ineens een gigantische lening te verstrekken aan landen als Italië, Polen en Hongarije. Elk land heeft nu gigantische economische problemen, waarom zouden wij daar voor op moeten draaien? Want dat is wel wat er gebeurd als er nu ineens Eurobonds komen.

Dat we niet weg moeten kijken en moeten helpen daar ben ik het mee eens. Maar Italië wil al jaren geld lenen zonder enige voorwaarde, en al jaren willen de landen die hun begroting wel op orde hebben dat niet. Dat we ze geld moeten lenen is denk ik onoverkomelijk maar daar mogen we wel wat voorwaarden aan verbinden.
madamecannibale schreef:
01-04-2020 12:01
Calvinistisch of niet, ik voel er ook weinig voor nu ineens een gigantische lening te verstrekken aan landen als Italië, Polen en Hongarije. Elk land heeft nu gigantische economische problemen, waarom zouden wij daar voor op moeten draaien? Want dat is wel wat er gebeurd als er nu ineens Eurobonds komen.

Dat we niet weg moeten kijken en moeten helpen daar ben ik het mee eens. Maar Italië wil al jaren geld lenen zonder enige voorwaarde, en al jaren willen de landen die hun begroting wel op orde hebben dat niet. Dat we ze geld moeten lenen is denk ik onoverkomelijk maar daar mogen we wel wat voorwaarden aan verbinden.
We hebben hier zelf ook gigantische economische problemen. Enige reden waarom we het hoofd eventueel boven water kunnen houden is dat de regering de afgelopen jaren op alles enorm heeft bezuinigd.
redbulletje schreef:
01-04-2020 12:03
We hebben hier zelf ook gigantische economische problemen. Enige reden waarom we het hoofd eventueel boven water kunnen houden is dat de regering de afgelopen jaren op alles enorm heeft bezuinigd.

Precies en dat is nou net wat Italie niet heeft gedaan.

Daarnaast klaagt Noord-Italie enorm over het zuiden. In het noorden zit het geld, maar het zuiden is arm. Het noorden heeft geen zin om op te draaien voor het zuiden, maar nu verwacht Italie wel dat ze zonder voorwaarden geld krijgen van een noordelijk land. Beetje hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-04-2020 12:03
We hebben hier zelf ook gigantische economische problemen. Enige reden waarom we het hoofd eventueel boven water kunnen houden is dat de regering de afgelopen jaren op alles enorm heeft bezuinigd.
Precies, en die problemen worden alleen maar groter als we nu ook nog eens een blanco cheque uitschrijven voor landen die geen bezuinigingen hebben doorgevoerd.
Alle reacties Link kopieren
De Europese unie heeft hierin geen bevoegdheid. Elk land is soeverein al zijn er soms wat bevoegdheden gegeven aan internationale organisaties. Gezondheidszorg hoort hier in iedergeval niet bij.

Al wordt er vanuit veel lidstaten trouwens onderling hulp uitgewisseld.

Misschien moet je je eerst verdiepen in wat de Europese unie precies inhoudt? Ik merk vooral onvrede bij mensen die het niet helemaal snappen.
Overigens legt dit wat mij betreft niets bloot van de EU. Het is precies hoe ik het graag zie, landen zijn soeverein en hebben eigen verantwoordelijkheden, maar er is wel vrije handel. Ik ben juist erg blij dat er nu niet vanuit de EU coronamaatregelen zijn opgelegd.
TheMone schreef:
01-04-2020 10:22
klopt... maar het is net die manier van denken die het probleem is. Europa zou 1 unie moeten zijn.

Op het moment dat Nederland de grootste golf krijgt zal het in Italie weer rustiger zijn. Op dat moment zal Nederland er ook alleen voor staan.
Dat gebrek aan empathie zal Nederland nog zuur opbreken. Gelukkig lijkt Belgie de Nederlanders wel onvoorwaardelijk te willen bijstaan. Het gebrek aan IC's per inwoner zal in Nederland een groot probleem worden.
Ik bedoelde te zeggen dat het dan een broekzak/vestzak situatie wordt. Italië kan dan niet ons eigen geld weer teruggeven toch? Dat hebben ze dan al gebruikt? Wij moeten vooruit kijken naar wat ons nog te wachten staat. Onderlinge samenwerking, prima, maar het hoeft niet vanuit de EU te worden georganiseerd.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
01-04-2020 12:05
Precies en dat is nou net wat Italie niet heeft gedaan.

Daarnaast klaagt Noord-Italie enorm over het zuiden. In het noorden zit het geld, maar het zuiden is arm. Het noorden heeft geen zin om op te draaien voor het zuiden, maar nu verwacht Italie wel dat ze zonder voorwaarden geld krijgen van een noordelijk land. Beetje hypocriet.
Zo is het helemaal niet.

Het is Europees geld. Geen Nederlands geld. Dus het geld is er reeds en heeft de "bestrijding van het coronavirus" als bestemming gekregen.
Echter, vindt Nederland dat Italie het op dit moment niet nodig heeft dus houden ze de "gift" tegen.

Als Italie het nu niet nodig heeft, welk land op welk tijdstip dan wel? En wat wil Rutten dan dat Europa met het geld doet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven