Het gaat helemaal mis in Nederland

04-12-2018 14:52 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelf werk ik in de zorg en ik zie het steeds meer misgaan: er is geen personeel te krijgen, vacatures blijven onvervuld, de een na de ander heeft een burn-out etc.
Hoe zal de toekomst er uit zien? Worden we een land waar gewoon niet genoeg mensen zijn om zorg te verlenen. En als dat zo is: wat dan?
Ook in andere publieke sectoren is het mis. Bij de politie stuit men op hetzelfde probleem. In het onderwijs idem dito. En dan? Wat voor maatschappij gaan we dan worden? Ook huisartsen kunnen de vraag en druk niet meer aan lees ik net in de krant.

Ik vind dit alles zorgwekkend. Waait dit wel weer over? Of gaan we barre tijden tegemoet?
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
05-12-2018 09:58
Wat die marketing en communicatiemutsen niet verzinnen voor hun riante salarissen....
De pr-afdeling van Viva zou het voor de uitstraling van dit forum prettig vinden als jij je username verandert in 'seniormanager'. Dat komt de hipheid alleen maar ten goede.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
jo12345 schreef:
04-12-2018 19:28
Inderdaad. Het is bijvoorbeeld bizar dat er zo'n 25000 opgeleide leraren gewoon thuis zitten met een vorstelijke uitkering. (die hebben een veel luxere regeling als het overige kootjesvolk)
Dat las ik laatst ook.
Echt volledig bizar. Aan het werk met die lui. Het onderwijs heeft jullie hard nodig.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
05-12-2018 10:06
De pr-afdeling van Viva zou het voor de uitstraling van dit forum prettig vinden als jij je username verandert in 'seniormanager'. Dat komt de hipheid alleen maar ten goede.
:biggrin:
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Hier ooit de opleiding A verpleegkundige gedaan. Diploma in 1989 gehaald. Toen was er geen werk.... Gingen ziekenhuizen ook niet failliet.....Ging ik naar Zwitserland.

Alles moest opeens geprivatiseerd worden.....Kwamen duren managers en ziektekostenverzekeringen die winst moeten maken.....

Werk nog steeds in Zwitserland, met een vast contract, en een loon waarmee ik tevreden ben. En werk 1 wiekende in de maand.....


Zou dus nooit meer in Nederland willen werken...... Vind het erg treurig hoe de zorg in Nederland achteruit gaat....
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 10:10
Dat las ik laatst ook.
Echt volledig bizar. Aan het werk met die lui. Het onderwijs heeft jullie hard nodig.
Maar is het waar of is het nepnieuws?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
05-12-2018 10:14
Maar is het waar of is het nepnieuws?
Oké, waarom zou ik hier nepnieuws opschrijven? Kun je me dat vertellen?

1 minuut googelen levert op dat de stille reserve volgens de overheid uit 31.000 mensen bestaat.

Een deel daarvan krijgt een uitkering:

“In het voortgezet onderwijs praten we dan over 2.435 mensen en in het primair onderwijs over 6.085 mensen die in een uitkeringssituatie zitten. Als het gaat om meer dan één jaar: in het vo zijn dat 908 mensen en in het p.o. 2.700 mensen. Bij de bovenwettelijke WW-regeling praten we over drie jaar of meer. Dan zijn dat er in het vo 1.225 en in het p.o. 3.600.”

Dat kost een hoop:

“In het vo zijn de kosten voor de WW 53 miljoen en in het primair onderwijs 128 miljoen. De kosten voor de bovenwettelijke WW zijn voor het vo 40 miljoen en voor het p.o. 103 miljoen.”
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 10:23
Oké, waarom zou ik hier nepnieuws opschrijven? Kun je me dat vertellen?
Omdat de meesten die nepnieuws verspreiden volledig te goeder trouw zijn.
1 minuut googelen levert op dat de stille reserve volgens de overheid uit 31.000 mensen bestaat.
Vertrouw nooit te veel op Google als bron voor feiten.
Een deel daarvan krijgt een uitkering:

“In het voortgezet onderwijs praten we dan over 2.435 mensen en in het primair onderwijs over 6.085 mensen die in een uitkeringssituatie zitten. Als het gaat om meer dan één jaar: in het vo zijn dat 908 mensen en in het p.o. 2.700 mensen. Bij de bovenwettelijke WW-regeling praten we over drie jaar of meer. Dan zijn dat er in het vo 1.225 en in het p.o. 3.600.”

Dat kost een hoop:

“In het vo zijn de kosten voor de WW 53 miljoen en in het primair onderwijs 128 miljoen. De kosten voor de bovenwettelijke WW zijn voor het vo 40 miljoen en voor het p.o. 103 miljoen.”
En wat is de bron nu? Ik kom grouwens bij lange na niet op 25.000 onderwijsgevenden met een uitkering. Verder zie ik geen specificatie voor de gewone (kortdurende) frictiewerkloosheid.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
05-12-2018 10:28
Omdat de meesten die nepnieuws verspreiden volledig te goeder trouw zijn.


Vertrouw nooit te veel op Google als bron voor feiten.

En wat is de bron nu? Ik kom grouwens bij lange na niet op 25.000 onderwijsgevenden met een uitkering. Verder zie ik geen specificatie voor de gewone (kortdurende) frictiewerkloosheid.
Oké, ik had speciaal de quotes tussen aanhalingstekens gezet zodat het te googelen is, maar: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 3-301.html

Je bedoelt het vast niet zo maar je komt nogal neerbuigend over met je “vertrouw nooit te veel op Google als bron voor feiten”.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 10:31
Oké, ik had speciaal de quotes tussen aanhalingstekens gezet zodat het te googelen is, maar: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 3-301.html


Dank. Ik kom nog niet op 25.000. Verder denk ik, ik heb niet alles gelezen, dat veel werkloze leraren ver van de randstad vandaan wonen, waar geen of minder tekort is. De tekorten zitten vooral in de grote steden waar een betaalbare woning voor een onderwijzer onvindbaar is en elke dag 2 uur filerijden ook geen aantrekkelijke optie is.
Je bedoelt het vast niet zo maar je komt nogal neerbuigend over met je “vertrouw nooit te veel op Google als bron voor feiten”.
Ik bedoel het niet denigrerend. Maar zoekmachines maken geen onderscheid tussen onzin en zin. In mijn vakgebied (Geschiedenis) weet ik dat de meeste hits van zoekmachines onzin bevatten.
Overigens raad ik Google af omdat deze veel gegevens van de gebruiker herbruikt om resultaten te manipuleren. Duckduckgo is veiliger als zoekmachine
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik heb ook nog niet alles gelezen. Maar ik begrijp hier wel uit dat een deel van die 31.000 mensen wel werkt, maar niet in het onderwijs. Een deel werkt niet maar krijgt geen uitkering. De rest krijgt een uitkering zoals uitgesplitst.

Ik vind dat met het huidige lerarentekort niet kunnen. Mensen zitten thuis met een vaak zeer riante uitkering, terwijl er klassen naar huis gestuurd worden wegens het lerarentekort.

Dus stopzetten die extra uitkering, mensen kunnen ook verhuizen. Dat is in heel veel landen volkomen normaal, dat je verhuist voor een baan. Maar daar bestaan nu nul prikkels voor, als mensen bovenwettelijke WW krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 11:13
Ik heb ook nog niet alles gelezen. Maar ik begrijp hier wel uit dat een deel van die 31.000 mensen wel werkt, maar niet in het onderwijs. Een deel werkt niet maar krijgt geen uitkering. De rest krijgt een uitkering zoals uitgesplitst.

Ik vind dat met het huidige lerarentekort niet kunnen. Mensen zitten thuis met een vaak zeer riante uitkering, terwijl er klassen naar huis gestuurd worden wegens het lerarentekort.

Dus stopzetten die extra uitkering, mensen kunnen ook verhuizen. Dat is in heel veel landen volkomen normaal, dat je verhuist voor een baan. Maar daar bestaan nu nul prikkels voor, als mensen bovenwettelijke WW krijgen.
Verhuizen naar Amsterdam is inderdaad geen probleem. Mits je 500.000 Euro op tafel kan leggen natuurlijk. En naar Rotterdam, Den Haag of Utrecht kun je zelfs al vanaf 4 luttele tonnetjes terecht.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 11:13


Dus stopzetten die extra uitkering, mensen kunnen ook verhuizen. Dat is in heel veel landen volkomen normaal, dat je verhuist voor een baan. Maar daar bestaan nu nul prikkels voor, als mensen bovenwettelijke WW krijgen.
Ik vind dat niet normaal. Je gaat toch niet verhuizen als je geen vast contract voor jaren hebt? Je laat wel heel je roots, je woongenot, familie en vrienden achter je voor zoiets totáál onzekers als 'n baan. Bovendien kost verhuizen veel geld en krijg je vaak minder waar voor je geld dan het huis wat je al jaren lang hebt opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-12-2018 12:29
Ik vind dat niet normaal. Je gaat toch niet verhuizen als je geen vast contract voor jaren hebt? Je laat wel heel je roots, je woongenot, familie en vrienden achter je voor zoiets totáál onzekers als 'n baan. Bovendien kost verhuizen veel geld en krijg je vaak minder waar voor je geld dan het huis wat je al jaren lang hebt opgebouwd.
Helemaal mee eens! Toen mijn man werkloos was werd door het UWV geopperd dat hij naar Friesland zou kunnen verhuizen, daar was werk genoeg.
Had ik dan mijn vaste baan in Rotterdam op moeten geven voor een eenjaarcontract van hem in Friesland?
En ons huis moeten verkopen?
Mijn ouders voor wie ik op mn vrije dag zorg achterlaten?
Echt, verhuizen was beslist GEEN optie.
redbulletje schreef:
05-12-2018 12:29
Ik vind dat niet normaal. Je gaat toch niet verhuizen als je geen vast contract voor jaren hebt? Je laat wel heel je roots, je woongenot, familie en vrienden achter je voor zoiets totáál onzekers als 'n baan. Bovendien kost verhuizen veel geld en krijg je vaak minder waar voor je geld dan het huis wat je al jaren lang hebt opgebouwd.
Ja, en daar betalen andere mensen dan voor, die wel werken voor hun geld. Ik vind het dan weer niet normaal om in een uitkering te blijven zitten terwijl er om jouw skills, die je ook nog op kosten van de samenleving hebt verworven, wordt geschreeuwd.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 12:48
Ja, en daar betalen andere mensen dan voor, die wel werken voor hun geld. Ik vind het dan weer niet normaal om in een uitkering te blijven zitten terwijl er om jouw skills, die je ook nog op kosten van de samenleving hebt verworven, wordt geschreeuwd.
Zie mijn reactie hier boven.
Verhuizen kost de samenleving soms meer dan de (eindige) WW-uitkering.
Het is niet zo eenvoudig "pakjeboeltjeenvertrek".
amarna schreef:
05-12-2018 13:25
Zie mijn reactie hier boven.
Verhuizen kost de samenleving soms meer dan de (eindige) WW-uitkering.
Het is niet zo eenvoudig "pakjeboeltjeenvertrek".
Nee, soms niet, maar soms ook wel.
Verder denk ik dat het lerarentekort de samenleving op de wat langere termijn meer kost. Goed onderwijs is echt essentieel voor een samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 12:48
Ja, en daar betalen andere mensen dan voor, die wel werken voor hun geld. Ik vind het dan weer niet normaal om in een uitkering te blijven zitten terwijl er om jouw skills, die je ook nog op kosten van de samenleving hebt verworven, wordt geschreeuwd.
Maar er zijn zo veel op staatskosten opgeleide mensen die hun kennis niet toepassen. Aangezien horigheid is afgeschaft kun je mensen niet dwingen bepaald werk te doen. Wel zou je strenger kunnen zijn met het toekennen van uitkeringen.

Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 13:28
Nee, soms niet, maar soms ook wel.
Verder denk ik dat het lerarentekort de samenleving op de wat langere termijn meer kost. Goed onderwijs is echt essentieel voor een samenleving.

Dat kan. Daar waar een tekort is moet je de prijs verhogen volgens de wet van vraag en aanbod. Dat gebeurt nu ook in het onderwijs. Scholen waarbij de ouders een hoge ouderbijdrage betalen “lokken” leraren weg bij armere scholen.

Wellicht zullen mensen ook moeten gaan nadenken voordat ze kinderen nemen in dit overvolle landje, en dan met name in het Westen van het land. De ecologische voetafdruk is groot, op scholen is weinig plaats, een woning zal schaars zijn en vervoeren is ook meer krioelen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Strenger met uitkeringen zou ik in dit geval wel logisch vinden ja. Zo’n buitengewone WW terwijl kinderen hier soms gewoon geen onderwijs krijgen, ik kan er met mijn hoofd echt niet bij eerlijk gezegd. Mensen dwingen gaat inderdaad niet en lijkt me sowieso totaal niet wenselijk :)
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
04-12-2018 15:27
Elke maand in het ziekenhuis. Zowel voor mezelf als zoon. Nooit problemen mee.

Huisarts kan ik als ik wil dezelfde dag nog terecht.

Hier duurt het wachten op een eerste consult in het ziekenhuis al 3 maanden.
De huisarts ligt eraan wat je klacht is meestal wel de volgende dag
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
05-12-2018 14:21
Strenger met uitkeringen zou ik in dit geval wel logisch vinden ja. Zo’n buitengewone WW terwijl kinderen hier soms gewoon geen onderwijs krijgen, ik kan er met mijn hoofd echt niet bij eerlijk gezegd. Mensen dwingen gaat inderdaad niet en lijkt me sowieso totaal niet wenselijk :)
Ik ken nogal wat mensen die uit het onderwijs gestapt zijn en daarna ander werk zijn gaan doen. Van werken in een broodjeszaak tot iets in het bedrijfsleven.

Degenen die ik ken met een uitkering zijn ongeschikt om terug te keren.
Burn-out, immuunziekte en hevige oorsuizingen.

En ik wordt liever kippenslachter dan dat ik naar de randstad zou gaan verhuizen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
ywtje schreef:
05-12-2018 06:44
He?! Het is nu zo makkelijk om de zorg in te gaan, zoveel zorginstellingen die BBL plekken aanbieden in samenwerking met onderwijsinstellingen.

Vraag me dan af of het niet aan de persoon zelf ligt, want de kansen die er nu zijn, zijn ontelbaar. De zorg moet het nu juist hebben van mensen die zich willen omscholen.
Daar moet de gemeente dan wel toestemming voor geven als je een bepaald traject in wilt. Deze maand heeft ze een gesprek daar over.
koko67 schreef:
05-12-2018 08:58
Dat bestaat wel, heet nu een BBL-opleiding.
4 dagen werken en 1 dag naar school. Dan verdien je ook.
Er is wel een verschil hoor met de in-service opleiding, dan had je na de vooropleiding dus vanaf eerstejaars en twee maand proeftijd een vast dienstverband met je werkgever.
feow schreef:
05-12-2018 14:54
Ik ken nogal wat mensen die uit het onderwijs gestapt zijn en daarna ander werk zijn gaan doen. Van werken in een broodjeszaak tot iets in het bedrijfsleven.

Degenen die ik ken met een uitkering zijn ongeschikt om terug te keren.
Burn-out, immuunziekte en hevige oorsuizingen.

En ik wordt liever kippenslachter dan dat ik naar de randstad zou gaan verhuizen.
Ja, maar dat zijn volgens mij allemaal andere situaties dan de situatie die ik zelf raar vind: buitengewone WW krijgen terwijl er een schreeuwend personeelstekort in jouw sector is.
Jij schetst situaties waarin mensen niet in een WW-uitkering zitten.
miekemv schreef:
05-12-2018 15:18
Er is wel een verschil hoor met de in-service opleiding, dan had je na de vooropleiding dus vanaf eerstejaars en twee maand proeftijd een vast dienstverband met je werkgever.
Niet altijd Mieke. Zelf heb ik in de jaren 80 de A gedaan en wij hadden een contract tot 2 mnd na het beëindigen van de opleiding vanwege teveel personeel.
Enkelen gingen door met speciqlisatie of de verkorte B of Z opleiding.
JustcallmeTuT schreef:
05-12-2018 16:34
Niet altijd Mieke. Zelf heb ik in de jaren 80 de A gedaan en wij hadden een contract tot 2 mnd na het beëindigen van de opleiding vanwege teveel personeel.
Enkelen gingen door met speciqlisatie of de verkorte B of Z opleiding.
Ja nu je het zegt staat me daar nog iets van bij. In de jaren 80 was de werkloosheid heel hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven