Hoe gaan we de obesitasepidemie stoppen ?

27-11-2024 07:47 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee dagen terug nog in het nieuws... im 2050 zal naar verwachting 60% van de mensen te zwaar zijn in ons land. We gaan steeds meer Amerika achter na.

Dan luidt bij mij de vraag:
Hoe gaan we de obesitasepidemie beteugelen?
NomenNesci0 schreef:
07-12-2024 19:45
Nou, dat neem ik even met een korrel zout. Want iedereen die zich niet in jouw straatje bevindt, vind jij al denigrerend. Elke mening die anders is dan de jouwe komt al een :facepalm: aan te pas.
Holy crap, blijf je bezig?
Nee, dat is niet waar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Lieveheersbeestje schreef:
07-12-2024 20:11
Maar je weet hoe dit soort topics gaan toch? Ik zeg niet dat je ze MOET mijden, ik vroeg me alleen af waarom je jezelf ermee zou pijnigen.
Mss zouden al die betweters dit topic gewoon kunnen mijden.
Of is dat net zo'n raar idee?

David Dunning
Wissewis schreef:
07-12-2024 20:23
Blijkbaar is de morbide obesitas die ik heb en nooit meer kwijt raak een epidemie.

Ik ben dus een levenslange epidemie.

Net zoals ik met dank aan mijn ASS ook nog eens een psychische epidemie ben.

Dubbele punten in epidemie-land :-D.
Haha, same here :biggrin:

Mijn partner en beide kinderen hebben ook ASS, maar gelukkig zijn die slank.
Adieu les cons!
NomenNesci0 schreef:
07-12-2024 20:22
Ben jij een epidemie? Of de maatschappij?
Ben je in staat om het gesprek te voeren vanuit dat punt of ga je het de hele tijd terugvoeren op jezelf?

Tuurlijk kan iedereen eigen ervaringen inbrengen. Maar niet als dat een maatschappelijke discussie in de weg staat.
Maar jij mag het wel terugvoeren op jezelf? Want jij bent wel succesvol blijvend afgevallen, dus jij mag ineens wel jezelf als uitgangspunt nemen.

Jezus, wat een vervelende manier van forummen heb jij.

Op de man als het je niet bevalt, beweren dat je een open gesprek wilt voeren, maar dat wil je helemaal niet.

David Dunning
Claire45 schreef:
07-12-2024 18:27
Bij kinderen van 10 is het geen oordelen maar gewoon vergelijken: iedereen wil erbij horen en niet opvallen of anders zijn, en dat uit zich in dit soort gedrag. Ik weet nog dat ik op mijn tiende 40 kilo woog en mijn twee beste vriendinnetjes zaten daar ruim onder - en dat lieten ze me weten ook, en niet op een leuke manier. Dat zij allebei klein waren en ik een stuk langer speelde geen rol, want ik was van ons drieën de uitzondering en dus het ‘probleem’. Maar goed, dat is dus iets anders dan oordelen, want wij wisten op die leeftijd echt niet of 40 kilo veel of weinig was, we waren totaal niet met ons gewicht bezig.

Ik weet niet wat ik lees, ben echt stomverbaasd dat je op je tiende wist wat je gewicht was, wist wat het gewicht van je vriendinnetjes was, en dat je nu nog steeds weet wat het gewicht toen was.

In mijn jeugd speelde dat absoluut geen rol. Ja natuurlijk waren er kinderen met verschillende posturen in de klas. Maar dat was gewoon een feit. Niemand van ons was op de lagere school aan het vergelijken wat de weegschaal aangaf.
Marianneke schreef:
07-12-2024 20:36
Ik weet niet wat ik lees, ben echt stomverbaasd dat je op je tiende wist wat je gewicht was, wist wat het gewicht van je vriendinnetjes was, en dat je nu nog steeds weet wat het gewicht toen was.

In mijn jeugd speelde dat absoluut geen rol. Ja natuurlijk waren er kinderen met verschillende posturen in de klas. Maar dat was gewoon een feit. Niemand van ons was op de lagere school aan het vergelijken wat de weegschaal aangaf.

Nou... ik heb eigenlijk een vergelijkbare ervaring, ik was ook altijd de lichtste en toen ik 28 kilo woog was mijn vriendin al in de 30 kilo, en die bleef maar pushen dat ik ook eindelijk maar eens 30 kilo moest gaan wegen...

Geen idee meer hoe oud ik toen was.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Marianneke schreef:

Hier moest je op je 8 à 9 - ik geloof groep 4 of 5 - gewoon in front of de hele klas op de weegschaal.
En werd je gewicht afgeroepen.

Geen idee wat het nut was. Iets met rangschikking van klein naar groot en van licht naar zwaar.

Met mijn 23 kilo was ik toen de lichtste van de klas (maar ook de 2de of 3de kleinste), mijn vriendinnetje was met haar 46 kilo de zwaarste.
Ik hoor haar nog zeggen "ik ben exact dubbel zo zwaar als jou". Ze was ook wel een kop of wat groter dan ik.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
13th_Star schreef:
07-12-2024 20:26
Precies. En dan nog met al mijn psychische shit erbij, én een WIA uitkering. Ik kost de samenleving klauwen geld. Ik ga me even diep schamen in een hoekje.
:high5:

Maar dan WAO i.p.v. WIA. Dus ik kost echt al heel lang heel veel.
En ik schaam me er niet eens (meer) voor.
Dat is denk ik de grootste ergernis: dat ik vrolijk fluitend te zwaar zit te wezen op kosten van de maatschappij.

David Dunning
NomenNesci0 schreef:
07-12-2024 19:00
HET GAAT NIET OVER JOU

Wat een rare reactie. Gisteravond zei iemand ook al zoiets.

Dit topic gaat toch juist bij uitstek over haar. En over alle anderen met overgewicht. Natuurlijk voel je je aangesproken als je obesitas hebt en je leest deze titel.

Ik vind het bijzonder onaardig dat Impala gisteren en jij nu zo loopt te schreeuwen tegen iemand dat ze het niet persoonlijk moet aantrekken, terwijl het wel over haar probleem gaat.
Marianneke schreef:

Nou, dit.

Echt niet dat dat in mijn jeugd een onderwerp was.

David Dunning
Solomio schreef:
Maar jij mag het wel terugvoeren op jezelf? Want jij bent wel succesvol blijvend afgevallen, dus jij mag ineens wel jezelf als uitgangspunt nemen.

Jezus, wat een vervelende manier van forummen heb jij.

Op de man als het je niet bevalt, beweren dat je een open gesprek wilt voeren, maar dat wil je helemaal niet.
Jij wel dan?
Marianneke schreef:
07-12-2024 20:41

Dit topic gaat toch juist bij uitstek over haar. En over alle anderen met overgewicht. Natuurlijk voel je je aangesproken als je obesitas hebt en je leest deze titel.

Ik vind het bijzonder onaardig dat Impala gisteren en jij nu zo loopt te schreeuwen tegen iemand dat ze het niet persoonlijk moet aantrekken, terwijl het wel over haar probleem gaat.
:worship:

David Dunning
Lieveheersbeestje schreef:
Jij wel dan?
Ja.

David Dunning
Solomio schreef:
07-12-2024 20:40
:high5:

Maar dan WAO i.p.v. WIA. Dus ik kost echt al heel lang heel veel.
En ik schaam me er niet eens (meer) voor.
Dat is denk ik de grootste ergernis: dat ik vrolijk fluitend te zwaar zit te wezen op kosten van de maatschappij.
Oh, ik ook hoor. Ik heb het nog een tijdje geprobeerd, werken. Ging niet helemaal uh... lekker zeg maar.
En nu breng ik mijn dagen zo stressvrij mogelijk door in een heerlijke omgeving. Alleen shit, ik val maar niet af. Dus stress als veroorzaker van aankomen is bij mij niet aan de orde.

Morgen maar eens beginnen met minder eten, en meer bewegen. Zouden meer mensen moeten doen. :)
Solomio schreef:
Nou, dit.

Echt niet dat dat in mijn jeugd een onderwerp was.
Ik kreeg toen toch echt wel te horen dat ik een te dunne panlat was.
Net zoals mijn vriendinnetje van toen van anderen te horen kreeg dat ze een te dikke koe was.

Kinderen zijn beenhard.

Toen de hormonen begonnen te spelen op mijn 13 en ik ineens giga bijkwam heb ik mij 10-tallen keren mogen verdedigen tegen spottende klas- en schoolgenoten dat ik toch écht niet zwanger was.
(Ik werd sowieso al gepest toen, dat kon er ook nog wel bij. Het pijnlijkste was dat het uit de mond kwam van die paar kinderen die mij nét niet pesten.)
wissewis wijzigde dit bericht op 07-12-2024 20:48
13.04% gewijzigd
Is dit nu later?
13th_Star schreef:
07-12-2024 20:46
Oh, ik ook hoor. Ik heb het nog een tijdje geprobeerd, werken. Ging niet helemaal uh... lekker zeg maar.
En nu breng ik mijn dagen zo stressvrij mogelijk door in een heerlijke omgeving. Alleen shit, ik val maar niet af. Dus stress als veroorzaker van aankomen is bij mij niet aan de orde.

Morgen maar eens beginnen met minder eten, en meer bewegen. Zouden meer mensen moeten doen. :)
Morgen?
Je kunt best nu nog een uurtje gaan wandelen.

David Dunning
Solomio schreef:
07-12-2024 20:48
Morgen?
Je kunt best nu nog een uurtje gaan wandelen.
Je hebt gelijk.

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
Wissewis schreef:
07-12-2024 20:46
Ik kreeg toen toch echt wel te horen dat ik een te dunne panlat was.
Net zoals mijn vriendinnetje van toen van anderen te horen kreeg dat ze een te dikke koe was.

Kinderen zijn beenhard.

Toen de hormonen begonnen te spelen op mijn 13 en ik ineens giga bijkwam heb ik mij 10-tallen keren mogen verdedigen tegen spottende klas- en schoolgenoten dat ik toch écht niet zwanger was.
(Ik werd sowieso al gepest toen, dat kon er ook nog wel bij. Het pijnlijkste was dat het uit de mond kwam van die paar kinderen die mij nét niet pesten.)
Nou ja, ik was natuurlijk jong voordat gewicht een enorm ding werd.

David Dunning
Solomio schreef:
07-12-2024 20:49
Nou ja, ik was natuurlijk jong voordat gewicht een enorm ding werd.
Ik was 13 in 1997.
Volle dieet-crisis :-).

Met ook nog eens een moeder die chronisch op dieet was. Terwijl ze maatje perfect had.
Elk idioot dieet had ik dus al voorbij zien komen voor ik het een paar jaar later zelf getest heb.
Is dit nu later?
MrsM schreef:
07-12-2024 20:40
Nou... ik heb eigenlijk een vergelijkbare ervaring, ik was ook altijd de lichtste en toen ik 28 kilo woog was mijn vriendin al in de 30 kilo, en die bleef maar pushen dat ik ook eindelijk maar eens 30 kilo moest gaan wegen...

Geen idee meer hoe oud ik toen was.

En jij bent ongeveer van mijn leeftijd, weet ik. Bizar. Wat ben ik blij met mijn dorpsbubbel waarin dit echt geen issue was.

Een vriendin van me kreeg als kind vaak van haar moeder te horen dat ze moest uitkijken niet te dik te worden, en dat ze te zwaar was. Nu, 40 jaar later, heeft ze nog een verstoorde relatie met eten.

Daar moeten we dus beginnen. Bij kinderen. Niet alleen moeten lijnende moeders hun mond houden tegen hun dochters over eten waar je dik van wordt, en stoppen met kinderen op dieet zetten. Maar ook moeten we er als volwassenen overal, op scholen, op sportclubs, in familiesfeer, niet meer spreken over wat iemand weegt en wat wel een goed gewicht zou zijn.

Eet gezond, beweeg genoeg, leef het goed voor. Maar hou je commentaar voor je.
Marianneke schreef:

Bij mij wel hoor. Ik was altijd het dikke kind en wist ook dat ik opviel qua gewicht bij het publiekelijk wegen. De letterlijke getallen zou ik echt niet meer weten, maar wel hoe dat in de klas en vooral onder de meisjes opviel. Dat ik ook een halve kop groter was dan de rest zag men dan weer niet. Maar goed, het zal niet voor niets zijn geweest dat de toenmalige docent tegen mijn moeder heeft gezegd dat ik in een klas zat die behoorlijk gemeen kon zijn onderling en dat ik het 'zachte' kind was dat daar helaas de gevolgen van had.
Dus ja, ik kan het me zeker nog herinneren.
Wissewis schreef:
07-12-2024 20:51
Ik was 13 in 1997.
Volle dieet-crisis :-).

Met ook nog eens een moeder die chronisch op dieet was. Terwijl ze maatje perfect had.
Elk idioot dieet had ik dus al voorbij zien komen voor ik het een paar jaar later zelf getest heb.
Ik was 13 in 1977.

David Dunning
Solomio schreef:
07-12-2024 20:54
Ik was 13 in 1977.

En ik halverwege de jaren 80, toen de epidemie begon...
NomenNesci0 schreef:
07-12-2024 20:52
Bij mij wel hoor. Ik was altijd het dikke kind en wist ook dat ik opviel qua gewicht bij het publiekelijk wegen. De letterlijke getallen zou ik echt niet meer weten, maar wel hoe dat in de klas en vooral onder de meisjes opviel. Dat ik ook een halve kop groter was dan de rest zag men dan weer niet. Maar goed, het zal niet voor niets zijn geweest dat de toenmalige docent tegen mijn moeder heeft gezegd dat ik in een klas zat die behoorlijk gemeen kon zijn onderling en dat ik het 'zachte' kind was dat daar helaas de gevolgen van had.
Dus ja, ik kan het me zeker nog herinneren.
Mijn moeder werd als kind steevast op verjaardagen, terwijl iedereen toekeek, op de weegschaal gezet samen met haar veel kleiner en fijner gebouwde nichtje. :'(
Marianneke schreef:

Nou ja dat dus. Ik vind dat we altijd voorzichtig moeten zijn met praten over problemen die jij zelf niet hebt. Op welk vlak dan ook.

Je mening geven is prima maar luister ook naar elkaar en zorg dat je je mening op een vriendelijke en open manier geeft.

En ook ik heb me daar weleens schuldig aan gemaakt hoor, dat ik mijn mening omtrent een burnout of een uitkering bijvoorbeeld ongenuanceerd bracht vanuit mijn onderbuikgevoel maar daarmee kwets je wel diegenen die daarmee te maken hebben. En als i kan daarop gewezen wordt ga ik wel even nadenken over hoe ik dingen breng, en of ik mijn manier van communiceren niet aan moet passen.

Want ik lees niet dat mensen niet in gesprek willen gaan, ik lees alleen dat de toon sommige mensen kwetst. En daar mag je echt wel even naar luisteren en iets mee doen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven