Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:54
Dat is niet nieuw hoor.Nina-1990 schreef: ↑22-08-2025 08:48Ik ben ook woedend over wat hier gebeurd is.
Ik denk dat mensen die vragen stellen zodat ze zelf een fake gevoel van controle hebben over een oncontroleerbare situatie.
We zijn denk ik helaas op het punt gekomen dat NL niet meer veilig is. Iig niet zoals het was.
Toen ik ruim 40 jaar geleden die leeftijd had moest ik van de stad naar huis langs een stukje onverlichte weg tussen het groen.
Daar zijn regelmatig vrouwen lastiggevallen. Ik beloofde mijn moeder dat ik om zou fietsen via de verlichte weg, maar dat deed ik uiteraard niet. Kilometer omrijden, no way.
Gelukkig nooit wat gebeurd, maar doen alsof het toen zoveel veiliger was is onzin.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 22 augustus 2025 om 08:56
eensSolomio schreef: ↑22-08-2025 08:54Dat is niet nieuw hoor.
Toen ik ruim 40 jaar geleden die leeftijd had moest ik van de stad naar huis langs een stukje onverlichte weg tussen het groen.
Daar zijn regelmatig vrouwen lastiggevallen. Ik beloofde mijn moeder dat ik om zou fietsen via de verlichte weg, maar dat deed ik uiteraard niet. Kilometer omrijden, no way.
Gelukkig nooit wat gebeurd, maar doen alsof het toen zoveel veiliger was is onzin.
en toen verdwenen er ook meisjes
en wist je ook, bij welke leraar je niet alleen in de klas moest blijven
en hield je bepaalde vrienden van je vader op afstand
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:00
Ja precies. Mijn moeder, die voor de oorlog geboren is, vertelde al dat er buurten waren waar je als "net'" meisje niet hoorde te komen. Verschil was dat in die tijd de schuld écht bij het nette meisje werd gelegd.Solomio schreef: ↑22-08-2025 08:54Dat is niet nieuw hoor.
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:00
En al helemaal hier op Viva. Als je je dochter van 19 nog ophaalt heb je als ouder zwaar gefaald.
Het is allemaal niet zo simpel.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:02
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:02
De vraag: 'waarom fietste ze alleen' zou ook kunnen wijzen op de schuld bij het meisje leggen, maar ik zie het als volkomen logische vraag in het licht van de werkelijkheid.Draaideurforummer schreef: ↑22-08-2025 09:00Ja precies. Mijn moeder, die voor de oorlog geboren is, vertelde al dat er buurten waren waar je als "net'" meisje niet hoorde te komen. Verschil was dat in die tijd de schuld écht bij het nette meisje werd gelegd.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:03
Waarom ze alleen fietste?
Omdat in haar buurt misschien niemand woont die ook uitgaat?
Omdat een taxi te duur is?
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:05
Je kunt die vraag zien als een verwijt aan een werkelijkheid waarin vrouwen nooit veilig zijn geweest.
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:07
Vaak wordt zo’n beslissing om alleen te fietsen last minute genomen. Zeker op die leeftijd. Bijv een groepje wilde al naar huis maar zij niet, of andersom. Ms hebben zij geprobeerd om tegelijkertijd naar huis te gaan maar wilde ze niet, was er (te) veel drank in het spel, we weten het niet. En ms had ze weleen elektrische fiets en dacht ik ben lekker snel en daardoor minder kwetsbaar.
En hoorde gisteren precies dezelfde opmerkingen. En niet eens vragend maar ‘ belachelijk dat ze alleen naar huis mocht fietsen’ etc. Mijn reactie was dat die ouders er waarschijnlijk helemaal niets van wisten dat zij alleen naar huis zou fietsen, ze zullen dat vast niet leuk aanbevolen hebben, en dan nog! Helemaal eens met wat hierover gezegd werd, victim blaming, ouders blaming, viriendengroep blaming.
Ik heb heel erg te doen met iedereen die hiermee, en vergelijkbare zaken, te maken heeft. Je hebt niet alleen het enorme verdriet maar ook misschien schuldgevoel dat lekker wordt aangewakkerd door dit soort opmerkingen.
En hoorde gisteren precies dezelfde opmerkingen. En niet eens vragend maar ‘ belachelijk dat ze alleen naar huis mocht fietsen’ etc. Mijn reactie was dat die ouders er waarschijnlijk helemaal niets van wisten dat zij alleen naar huis zou fietsen, ze zullen dat vast niet leuk aanbevolen hebben, en dan nog! Helemaal eens met wat hierover gezegd werd, victim blaming, ouders blaming, viriendengroep blaming.
Ik heb heel erg te doen met iedereen die hiermee, en vergelijkbare zaken, te maken heeft. Je hebt niet alleen het enorme verdriet maar ook misschien schuldgevoel dat lekker wordt aangewakkerd door dit soort opmerkingen.
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:08
Ja, en dat is echt heel erg.Draaideurforummer schreef: ↑22-08-2025 09:05Je kunt die vraag zien als een verwijt aan een werkelijkheid waarin vrouwen nooit veilig zijn geweest.
Maar ik kan me ook nog herinneren dat er een tijd was dat je je fiets op slot zette met een slapjes slot.
Nu moet je minstens een AXA-slot plus hangslot van de zwaarste categorie hebben.
En nee, ik vind dat niet normaal, maar ik doe het wel.
solomio wijzigde dit bericht op 22-08-2025 09:09
0.22% gewijzigd
David Dunning
David Dunning
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:09
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:09
Dit is best een goed idee eigenlijk. Draai het om. Alle ‘normale mannen’ zouden juist met liefde mee moeten werken aan een wereld die voor hun zus, vrouw, dochter veiliger wordt.Lila-Linda schreef: ↑22-08-2025 08:11de oproep dat mannen niet meer alleen over straat mogen, en altijd onder controle moeten staan, is eigenlijk logischer dan dat vrouwen zich moeten laten beschermen
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:10
Ik niet. Je legt de schuld dan bij haar. Zij had niet alleen moeten fietsen.
Maar.. het antwoord is dus....omdat eentje taxi te duur is. Of omdat er niemand in de buurt woont die ook uitging.
suus wijzigde dit bericht op 22-08-2025 09:12
0.15% gewijzigd
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:11
Je maakt iemand toch ook medeverantwoordelijk voor het jatten van je fiets als die niet stevig op slot staat?Lila-Linda schreef: ↑22-08-2025 09:09Maar dan maak je het slachtoffer medeverantwoordelijk voor haar moord
Ik snap vooral niet dat mensen die vergelijking blijkbaar niet inzien.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:11
Echt onzin, zo is het altijd al geweest. Helaas.Nina-1990 schreef: ↑22-08-2025 08:48Ik ben ook woedend over wat hier gebeurd is.
Ik denk dat mensen die vragen stellen zodat ze zelf een fake gevoel van controle hebben over een oncontroleerbare situatie.
We zijn denk ik helaas op het punt gekomen dat NL niet meer veilig is. Iig niet zoals het was.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:12
Ik leg helemaal de schuld niet bij haar, dat is nu juist wat er mis is in dit soort redeneringen.
Je beschermt je tegen allerlei mogelijke gevaren, waarmee je nog steeds geen schuld hebt als zoiets je toch overkomt.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 22 augustus 2025 om 09:15
Maar wat is jouw reactie dan als iemand antwoord geeft op jouw vraag waarom ze niet alleen fietste?
Dus dat een taxi te duur is en er niemand in de buurt woont waarmee ze samen kon fietsen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in