Jongeren missen steeds meer discipline?

13-11-2025 14:46 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom zojuist dit artikel tegen;

https://autobahn.eu/artikel/668772/psyc ... 51MNO-kv3w

Een Duitse psycholoog, maar er worden wel parallelen getrokken met Nederlandse jongeren.

Ik weet niet zo goed wat ik hierover moet denken eigenlijk?

Herken ik een en ander? Ja mbt concentratie en het vermogen langer te focussen op een taak misschien wel? Ik meen ook ergens ooit te hebben gelezen dat het gebruik van social media, en met name korte filmpjes op Tiktok of Insta bijvoorbeeld bijdragen aan een afnemende lengte van concentratie onder mensen. Niet perse alleen jongeren maar dit geldt voor iedereen. Dat herken ik bij mezelf ook wel een beetje, en doordat ik me hiervan bewust werd is mijn kijkgedrag naar zulke korte filmpjes wel flink afgenomen.

Echter de beschuldiging die in het artikel doorklinkt, ik weet niet of ik die geheel terecht vind?

De slagingspercentages bij het CBR zijn natuurlijk veel en veel te laag. Zou het CBR, en ook de rijschoolwereld, een onderwijsinstituut zijn geweest was er al lang een inspectiedienst geweest om de boel op orde te brengen denk ik. Een school die met zulke slagingspercentages kampt zou op de vingers worden getikt.

De vraag is echter hoe komt dit? En ik ga de hand in eigen boezem steken vwb de rijschoolwereld. Ik weet dat daar veel zgn Cowboys werkzaam zijn die puur voor het geld gaan en een verdienmodel hebben gemaakt van her-examens. Die onvoldoende kwaliteit leveren.

Echter is het te makkelijk om die percentages alleen te wijten aan de opleiders, dus wat dat betreft herken ik ook een stukje uit het artikel. Als ik alleennal kijk naar de opkomst van dagcursussen voor theorie, waar men vroeger wekelijks een theorieles had en thuis verder leerde, wil men nu zonder leren en 1 dagje stampen, een theorie examen doen. De meesten slagen daarvoor maar zijn na 2 weken weer zowat alles vergeten. Maar ja niet belangrijk want het examen is toch behaald. Dit is wel een mentaliteits-dingetje wat wezenlijk anders is dan pakweg 20 jaar geleden.

Hier zijn ook mensen uit het onderwijs actief en ik vraag me af of zij dit herkennen in hun vakgebied? Is het gewoon inherent aan de tijd waarin we leven? Zijn de eisen te hoog voor de leerlingen? Of moeten de leerlingen, en daarmee ook ouders, ook naar zichzelf kijken zoals dit artikel zegt? Moeten de standaarden van lesgeven veranderen? De manier waarop leerlingen leren en daarmee dus ook de mate van concentratie? Of moeten de opleidingen met de tijd meegaan en wezenlijk veranderen dmv meer examen-momenten ipv 1 centraal examen? Zoals ook bij een praktijkexamen voor het rijbewijs het geval is, net als in het onderwijs?
Rabarbara schreef:
13-11-2025 18:23
Het enige waar ik wel eens moeite mee heb, is het gebrek aan collectiviteitsdenken. Maar dat zie je onder volwassenen ook terug, de hele politiek is er ook een prachtig voorbeeld van.
Wat is goed voor mij? Waar heb ik iets aan? Die vrouw zegt dat iedereen zijn boek moet pakken, maar ik doe gewoon alsof ik niet begrijp dat ik daar ook bij hoor.

Ja dat zie je inderdaad eigenlijk in de hele maatschappij terug, en wereldwijd bijna. Het belang van samenwerken en collectiviteit is op een dieptepunt lijkt het wel.

Ik wilde vroeger (in een ver verleden) geschiedenis-docent worden. Ik hou zelf echt van geschiedenis en het leek me zo leuk om dit over te kunnen brengen aan kinderen/jongeren. Goed, ik kan niet zo goed leren dus verder studeren was niet echt iets wat zin had destijds.

Maar ik heb me altijd wel afgevraagd hoe het vak docent zou zijn. Nu leer ik mensen ook wel iets natuurlijk, maar 1 op 1 is een totaal andere dynamiek dan in een groep.

En door het veranderen van alles, vraag ik me af of het hele schoolse systeem nog relevant is, of dat je veel meer moet kijken naar individuen, naar meerdere toetsmomenten ipv 1 centraal examen, en of aanpassingen op niveau van leerling ipv de leerling naar een bepaald niveau krijgen (Tot op zekere hoogte natuurlijk) juist een goed iets zou zijn of juist niet omdat het de kwaliteit niet ten goede komt.

De plannen van commissie Roemer hielden dus in dat er 4 toetsmomenten zouden komen in een rij-opleiding ipv 1. Klinkt natuurlijk allemaal heel leuk maar ik vraag me echt af of dit de oplossing is om de slagingspercentages omhoog te krijgen? Het toetsmoment bestaat nu al uit slechts 40 minuutjes een rondje rijden, een gemiddelde rijles duurt langer. Je moet toch mogen verwachten dat mensen in staat zijn om zich 40 minuten te kunnen focussen?
Rabarbara schreef:
13-11-2025 18:23
Het enige waar ik wel eens moeite mee heb, is het gebrek aan collectiviteitsdenken. Maar dat zie je onder volwassenen ook terug, de hele politiek is er ook een prachtig voorbeeld van.
Wat is goed voor mij? Waar heb ik iets aan? Die vrouw zegt dat iedereen zijn boek moet pakken, maar ik doe gewoon alsof ik niet begrijp dat ik daar ook bij hoor.

In het groot maar ook in het klein zie je dat heel veel. Waarom zou je ook het kopje/glaasje van je buurman even naar de bar terug brengen? Is zijn kopje mag hij zelf doen. Ook al staat hij inmiddels al weer op het sportveld te scheidsrechteren.

Of mijn zeer fitte gepensioneerde buur die precies zijn stoepje schoonmaakt bij sneeuw. Met zekere precisie een lijntje trekken want waarom zou je ook maar een stukje van de buurvrouw van 85 schoonmaken?
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Verbena schreef:
13-11-2025 18:38
Dat herken ik wel. Mailtje zonder aanhef, bericht van twee regels, drie/vier spelfouten en verder heel veel afko's. Afgesloten met 'nou doei hè'.

Toen hadden we elkaar nog nooit ontmoet...

Haha ja precies zo.

Of gewoon een appje out-of-the-blue van een potentiele nieuwe leerling, zonder aankondiging of afsluiting. Zelfs geen naam eronder.

Alleen iets als;

Hey, ik wil graag lessen, wanneer kan het?

Maar "we" houden het ook zelf in stand door hier niet op te corrigeren natuurlijk.

Ik geef gewoon netjes antwoord, komt die persoon dan bij mij in de auto zijn het bijna altijd gewoon lieve mensen, beleefd ook verder, gewoon netjes.

Maar "zakelijk" communiceren dat is iets wat schijnbaar lastig is, of telefoneren met onbekenden is ook doodeng voor velen.

Dat lijkt me dan weer meer een taak voor de ouders, hierin hun kinderen te begeleiden. Wij hadden thuis een onderneming vroeger dus als ik de huistelefoon beantwoordde, werd al van kleins af aan ingeprent dit netjes te doen met mijn volledige naam. En niet met "hallo?"
SirDidymus schreef:
13-11-2025 18:46
Haha ja precies zo.

Of gewoon een appje out-of-the-blue van een potentiele nieuwe leerling, zonder aankondiging of afsluiting. Zelfs geen naam eronder.

Alleen iets als;

Maar "we" houden het ook zelf in stand door hier niet op te corrigeren natuurlijk.

Ik geef gewoon netjes antwoord, komt die persoon dan bij mij in de auto zijn het bijna altijd gewoon lieve mensen, beleefd ook verder, gewoon netjes.

Maar "zakelijk" communiceren dat is iets wat schijnbaar lastig is, of telefoneren met onbekenden is ook doodeng voor velen.

Dat lijkt me dan weer meer een taak voor de ouders, hierin hun kinderen te begeleiden. Wij hadden thuis een onderneming vroeger dus als ik de huistelefoon beantwoordde, werd al van kleins af aan ingeprent dit netjes te doen met mijn volledige naam. En niet met "hallo?"

Ik heb wel in het eerste gesprek even over omgangsvormen gehad. Zowel tijdens het werk als in de mail. Het verschil benoemd tussen zakelijk en informeel enzo.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Woorden als niemand- iedereen , nooit - altijd zijn favoriet.
En alles moet vooral LEUK zijn en niet te lang duren.

Waarom moet ik ALTIJD rekenen en doen we NOOIT wat leuks?
IEDEREEN hier op school loopt altijd maar te zeiken dat ik het voor mezelf doe en zo, maar NIEMAND vindt school toch zeker leuk?! Kunnen ze daar niks anders voor bedenken?

Ouders komen op school klagen (PO) dat we nu al voor de vierde keer deze week tafeltjes hebben geoefend. Dat ze dat toch inmiddels wel zullen kunnen. Hun prinsje vindt het namelijk inmiddels wel genoeg geweest en vooral: niet meer leuk!
Als ik ze dan voorzichtig uitleg dat Prinsje die lessen niks uitvrat dus nog maar weinig opgestoken heeft komt dat doordat het niet leuk was. Leg ik uit dat ik juist om saaiheid te voorkomen wat tafel-spelletjes en zo voor ze gezocht heb: Nou, dan waren dat niet de goede, hij vond het nog steeds niet leuk!
Succes ermee jongen, de komende 2,5 jaar zul je nog vrijwel wekelijks met de tafeltjes bezig zijn. Je kunt dus beter even lekker meedoen!

Dat kinderen dingen niet leuk vinden daar kan ik nog mee leven. Die moeten nog even leren dat het leven niet altijd leuk hoeft te zijn. Soms zijn dingen gewoon nuttig/ helpend. Maar dat die OUDERS erover komen klagen.... 😵‍💫
Ginevra schreef:
13-11-2025 16:29

Ik zie dat een heleboel jongeren totaal niet meer gewend zijn aan aanwijzingen opvolgen. Dat iets gewoon móet, leuk of niet.

En dan heb ik het niet over moeilijke of ingewikkelde dingen hoor. Maar over de allerallersimpelste basics als: stuur me even naam en mailadres van je contactpersoon op stage. Het is bij zeker de helft van de studenten standaard dat ik daar drie keer om moet vragen.
Ik werk met 40 en 50plussers. Die kunnen ook geen aanwijzingen opvolgen hoor. Ik moet ook alle simpele dingen minstens 3 x vragen, en dan nog eens op de mail zowel als op de app bevestigen.

En bij zeker de helft van hen kàn het gewoon niet aan de socials liggen, want die hebben ze niet.
De voornaamste verandering die ik sinds corona zie is de opkomst. Voor corona was bij elk college ongeveer de helft aanwezig. Nu nog maar 10%. Het is ‘in principe niet’ in plaats van ‘in principe wel’.
Daarin speelt ook woningnood een rol maar dat is niet het enige.
Ze hebben ook steeds meer moeite met academisch schrijven. Maar presenteren kunnen ze weer veel beter dan mijn generatie dat kon.
SirDidymus schreef:
Haha ja precies zo.

Alleen iets als;

Ik corrigeer hier wel op. Soms krijg ik een mail van een mij onbekende student, met als aanhef: Hoi Ambra.

Ik reageer dan vrij formeel terug door mijn mail te beginnen met Beste Piet, en later in de mail geef ik aan dat ik verwacht dat de student, ook gezien het werkveld, zijn of haar mails professioneel schrijft.
Het grappige is dat er nooit een reactie op deze opmerking komt, maar dat de volgende mail wel altijd begint met Beste..
SirDidymus schreef:
13-11-2025 18:30
Ik heb geen idee eigenlijk of de overdaad aan keuzes van invloed zijn op gedrag omtrent tot leren te komen?

Ik zie ook niet zo goed in waarom het belang van kennis in bepaalde zaken als onnodig wordt ervaren? Dat laatste vooral eigenlijk. Want basiskennis in wat dan ook, of dat nou rekenen, taal, schrijven, begrijpend lezen of dus kennis van theorie is, die heb je je hele leven nodig.

En een appje onder vrienden beginnen met "me sgatje komt vanavond na mijn" is wat anders dan op die manier ook communiceren met collega's of je rij-instructeur. Is dat puur gemakzucht of gaat het verder dan dat, dus het missen van de basiskennis op cruciale gebieden?

Nu is dit een extreem voorbeeld natuurlijk, maar de spelfouten in appjes en mailtjes die ik ontvang zijn tenenkrommend. Ook hier dus de vraag of dit herkenbaar is voor docenten in het onderwijs? En hoe wordt hiermee omgegaan? Betekent dit iedere keer een 1.2 voor een toets Nederlands, of een andere normering?
O, ik bedoel dit niet zo, want ik vind basiskennis echt ontzettend belangrijk en ook dat gaat snel achteruit...

Maar een voorbeeld van mezelf; ik wilde ooit graag decaan worden.
Hier had je toen de opleiding personeel en arbeid (hbo) voor nodig.
Maar aangezien je met die opleiding heel veel andere vakgebieden kon bedienen kreeg je ook o.a. fiscaal recht. Dat lag mij echt helemaal niet...
De mensen die een andere richting op wilden met deze opleiding vielen vaak uit op bijvoorbeeld ethiek.
In tegenstelling tot op het MBO was op het HBO Nederlands en rekenen geen ding. Op het MBO was het een examenonderdeel evenals Engels.
Verbena schreef:
13-11-2025 18:33
Ik had onlangs twee maatschappelijke stagiaires in het clubhuis. Na elkaar, twee verschillende scholen ook. Eerste was echt een topper. Veel voor elkaar gekregen. Dacht ook proactief mee over dingen die we haar wilden laten doen. Deed spontaan nog even de afwas etc.

Ik verheugde me op de tweede stagiair om nog wat klusjes te doen. Dit meisje werkte geen twee minuten zelfstandig door. Als ik even iets ging pakken of naar de wc ging, stopte ze gewoon. Hele dag gezicht op onweer. Op de vraag of ze het leuk vond, antwoordde ze dan wel weer positief. Was blij dat haar uren erop zaten.

Beide waren zelf bij ons gekomen voor de stage, dat wel.
Dat doet me aan het sprookje van Vrouw Holle denken :D
SirDidymus schreef:
13-11-2025 18:30
Ik heb geen idee eigenlijk of de overdaad aan keuzes van invloed zijn op gedrag omtrent tot leren te komen?

Ik zie ook niet zo goed in waarom het belang van kennis in bepaalde zaken als onnodig wordt ervaren? Dat laatste vooral eigenlijk. Want basiskennis in wat dan ook, of dat nou rekenen, taal, schrijven, begrijpend lezen of dus kennis van theorie is, die heb je je hele leven nodig.

En een appje onder vrienden beginnen met "me sgatje komt vanavond na mijn" is wat anders dan op die manier ook communiceren met collega's of je rij-instructeur. Is dat puur gemakzucht of gaat het verder dan dat, dus het missen van de basiskennis op cruciale gebieden?

Nu is dit een extreem voorbeeld natuurlijk, maar de spelfouten in appjes en mailtjes die ik ontvang zijn tenenkrommend. Ook hier dus de vraag of dit herkenbaar is voor docenten in het onderwijs? En hoe wordt hiermee omgegaan? Betekent dit iedere keer een 1.2 voor een toets Nederlands, of een andere normering?
dat is heel simpel, omdat het niet meer aangeleerd wordt, want we hebben rekenmachines, tablets, laptops enz. Parate kennis is niet meer van belang, wel hoe je het op moet zoeken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SirDidymus schreef:
Haha ja precies zo.

Alleen iets als;

Ik heb me toevallig net voorgenomen om vanaf nu met 'hallo' op te nemen. Veel telefoontjes zijn tegenwoordig oplichters, die hoeven mijn naam niet te weten. Ik denk dat dat een reden kan zijn. Opnemen met je naam is niet altijd veilig.
Pianissimo schreef:
13-11-2025 22:44
Ik heb me toevallig net voorgenomen om vanaf nu met 'hallo' op te nemen. Veel telefoontjes zijn tegenwoordig oplichters, die hoeven mijn naam niet te weten. Ik denk dat dat een reden kan zijn. Opnemen met je naam is niet altijd veilig.
Ik ook. Ik word vaak gebeld door oplichters. Als ik iemand zelf bel doe ik dat wel netjes.
rosanna08 schreef:
13-11-2025 21:37
dat is heel simpel, omdat het niet meer aangeleerd wordt, want we hebben rekenmachines, tablets, laptops enz. Parate kennis is niet meer van belang, wel hoe je het op moet zoeken.
Complete misvatting, parate kennis is belangrijker dan ooit! Net als goed kunnen hoofdrekenen.
Zonnigzonnetje schreef:
14-11-2025 07:08
Complete misvatting, parate kennis is belangrijker dan ooit!

Eens. Dat parate kennis niet belangrijk is omdat je alles kunt opzoeken is een opvatting van 20 jaar geleden, toen mensen nog dachten dat internet alle problemen op zou lossen, en ook toen was het al onzin.

De wereld wordt overspoeld met fake news en onzinberichten. Om te kunnen begínnen met daar onderscheid in te maken heb je parate kennis nodig. Al is het maar om te weten wáár je dan zinnige informatie kunt vinden. Waar haalt een krant zijn nieuws vandaan? Waar vind je verslagen van wat er in de Tweede Kamer gezegd wordt? Wat doet ons immuunsysteem in grote lijnen? Hoe bereken je de oppervlakte van een woning? Wat is het verschil, in risico en rendement, tussen obligaties en crypto?
Als je geen enkele parate kennis hebt van die dingen ben je vatbaar voor elke wappie die op Tiktok onzin uitbraakt en ga je alles geloven wat op Insta gezegd wordt.

Kritisch denkvermogen begint met een béétje parate kennis. Als je nooit geleerd hebt wat een parlementaire democratie is, of hoe Nederland ongeveer een democratie geworden is, ben je ook niet in staat te herkennen wat er bijvoorbeeld bedreigend kan zijn voor een democratie. Dan blaat je een beetje dat "democratie is meeste stemmen gelden!" en dan denk je reuze goed geïnformeerd te zijn.
Harba lorifa
Ginevra schreef:
14-11-2025 08:59
Eens. Dat parate kennis niet belangrijk is omdat je alles kunt opzoeken is een opvatting van 20 jaar geleden, toen mensen nog dachten dat internet alle problemen op zou lossen, en ook toen was het al onzin.

De wereld wordt overspoeld met fake news en onzinberichten. Om te kunnen begínnen met daar onderscheid in te maken heb je parate kennis nodig. Al is het maar om te weten wáár je dan zinnige informatie kunt vinden. Waar haalt een krant zijn nieuws vandaan? Waar vind je verslagen van wat er in de Tweede Kamer gezegd wordt? Wat doet ons immuunsysteem in grote lijnen? Hoe bereken je de oppervlakte van een woning? Wat is het verschil, in risico en rendement, tussen obligaties en crypto?
Als je geen enkele parate kennis hebt van die dingen ben je vatbaar voor elke wappie die op Tiktok onzin uitbraakt en ga je alles geloven wat op Insta gezegd wordt.

Kritisch denkvermogen begint met een béétje parate kennis. Als je nooit geleerd hebt wat een parlementaire democratie is, of hoe Nederland ongeveer een democratie geworden is, ben je ook niet in staat te herkennen wat er bijvoorbeeld bedreigend kan zijn voor een democratie. Dan blaat je een beetje dat "democratie is meeste stemmen gelden!" en dan denk je reuze goed geïnformeerd te zijn.
Ik denk dat je parate kennis met gezond verstand verwart. Want wie bepaalt welke kennis precies parate kennis is?
Van de onderwerpen die jij opnoemt, weet ik niet genoeg. Maar als jij het erover wil hebben, kan ik er met mijn gezonde verstand voor kiezen om er geen uitspraken over te doen of er eerst info over op te zoeken.
Vooral mannen denken trouwens parate kennis te hebben.
En heel vaak klopt er geen kloot van.
Claire45 schreef:
13-11-2025 17:23
Ik ben geen leraar, maar toen ik een tijdje geleden een workshop gaf op een middelbare school (voor een creatieve dag) viel het me wel op dat de leerlingen extreem lethargisch waren als het ging om een simpele 'opdracht' als: "Het lijkt me gezelliger als jullie niet zo ver uit elkaar zitten, maar dichterbij elkaar, hier dus, in de middelste rij." Dat zei ik, en ik liet een stilte vallen, en er gebeurde niets. Iedereen staarde me met holle ogen aan. Toen zei ik: "Het is geen vraag, het is een opdracht. Jullie moeten in het midden komen zitten." En hup, ze stonden massaal op. Dat vond ik echt verbijsterend. Waren wij vroeger ook zo? (En nee, het lag niet aan mijn gebrekkige leraren-ervaring, want ze vonden de workshop uiteindelijk heel leuk).

Meer OT: mijn dochter kijkt tijdens het televisiekijken standaard op haar telefoon. Ongezellig, vind ik. Soms zet ik het beeld even stil omdat ze een cruciale scène heeft gemist, maar dan laat ze de telefoon even zakken en vertelt me precies wat er in die cruciale scène is gebeurd. Multitasken. Niet per se leuk, wel knap. Ik zou het niet kunnen.
Oh zo herkenbaar dit. Beide van mezelf en ik ben al lang geen jongere meer ;).
Natuurlijk deden wij dat ook: je begint standaard met zo ver mogelijk bij elkaar vandaan zitten. Als de leraar komt met ' gezelliger' dan zou ik ook zoiets hebben van: mij lijkt dat niet gezelliger dus ik blijf lekker waar ik ben. Had je iets gezegd in de trant van 'handiger, jullie moeten namelijk samenwerken straks' of ' kom allemaal even in de middelste rij zitten' dan was ik ook opgestaan en in de middelste rij gaan zitten.

Op de telefoon terwijl de tv aanstaat: ook heel herkenbaar. Mijn zoon van 12 vond gisteravond nog dat ik mijn telefoon moest weg leggen tijdens het gezamenlijk Simpsons kijken :)
moizer schreef:
13-11-2025 18:52

Ouders komen op school klagen (PO) dat we nu al voor de vierde keer deze week tafeltjes hebben geoefend. Dat ze dat toch inmiddels wel zullen kunnen. Hun prinsje vindt het namelijk inmiddels wel genoeg geweest en vooral: niet meer leuk!
Als ik ze dan voorzichtig uitleg dat Prinsje die lessen niks uitvrat dus nog maar weinig opgestoken heeft komt dat doordat het niet leuk was. Leg ik uit dat ik juist om saaiheid te voorkomen wat tafel-spelletjes en zo voor ze gezocht heb: Nou, dan waren dat niet de goede, hij vond het nog steeds niet leuk!
Succes ermee jongen, de komende 2,5 jaar zul je nog vrijwel wekelijks met de tafeltjes bezig zijn. Je kunt dus beter even lekker meedoen!

Dat kinderen dingen niet leuk vinden daar kan ik nog mee leven. Die moeten nog even leren dat het leven niet altijd leuk hoeft te zijn. Soms zijn dingen gewoon nuttig/ helpend. Maar dat die OUDERS erover komen klagen.... 😵‍💫
Niet!!! Ik was ouder van een po kind ( inmiddels vo) en vond het juist fijn als zoon thuiskwam met verhalen over dat school niet leuk was. Dan zei ik: dan zul je wel iets geleerd hebben vandaag! Die tafels zaten hem echt dwars trouwens, hij moest een tafel diploma halen, binnen bepaalde tijd vragen beantwoorden op de computer. Hij haalde het steeds niet. Ik heb het ook geprobeerd, ik haalde het ook niet. Op een gegeven moment zijn kennis van de tafels gecombineerd met mijn snellere typen, weer niet gehaald! Uiteindelijk met 1 seconde teveel toch het diploma gekregen van de juf nadat hij het helemaal zelf had gedaan.
Niet leuk, maar hij kent nu wel de tafeltjes redelijk uit zijn hoofd...
Zonnigzonnetje schreef:
14-11-2025 07:08
Complete misvatting, parate kennis is belangrijker dan ooit! Net als goed kunnen hoofdrekenen.
oh daar ben ik het volledig mee eens hoor, ik had beter ' ' er om heen kunnen zetten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ambra schreef:
13-11-2025 19:19
Ik corrigeer hier wel op. Soms krijg ik een mail van een mij onbekende student, met als aanhef: Hoi Ambra.

Ik reageer dan vrij formeel terug door mijn mail te beginnen met Beste Piet, en later in de mail geef ik aan dat ik verwacht dat de student, ook gezien het werkveld, zijn of haar mails professioneel schrijft.
Het grappige is dat er nooit een reactie op deze opmerking komt, maar dat de volgende mail wel altijd begint met Beste..
Als 18-jarige wist ik gewoon ook niet wat een normale aanhef was, ik weet dat ik dit soort communicatie met docenten echt enorm lastig vond. Ik geloof dat ‘beste’ voor mij te informeel voelde, ‘geachte’ dan weer te formeel, en bijvoorbeeld ‘dear’ als ik een engelstalig mailtje typte al helemaal voelde alsof ik mijn vriend aan het mailen was. Het had mij inderdaad geholpen als iemand mij hier even expliciet op gewezen had.
SirDidymus schreef:
13-11-2025 17:57
En ook wanneer een leerling iets verkeerd doet en niet begrijpt wat precies, ik zal het met liefde en plezier 1000 keer uitleggen. Maar ik laat ze ook wel de fout gewoon maken, dat betekent dan een ingreep en vaak een schrikreactie vanuit de leerling. En dat is goed, want schrikken is leren. Echter komen er steeds meer leerlingen die dit zien als falen, het tast direct het zelfvertrouwen aan, ze nemen het mee naar huis en vervolgens word ik door ouders gebeld dat Pietje het niet leuk vindt, dat we te streng zijn, tot aan dat Pietje faalangst heeft. Maar Pietje heeft geen faalangst, die is geschrokken, is misschien een keer streng toegesproken door mij (nooit op de man) en is niet bekend met iemand die zegt dat hij iets niet goed doet, want idd er moet altijd iets positiefs volgen na iets negatiefs.

Komen ze bij het CBR en zegt een examinator waar ze nog aan moeten werken, dan is dat ook een vorm van kritiek in hun ogen waar ze niet mee om kunnen gaan. En dat resulteert in tranen (teleurstelling dat is begrijpelijk), boos worden (tot schelden aan toe), bedreigingen (beveiliging bij het CBR is bijna de norm geworden in de grote steden), tot willen onderhandelen over de uitkomst, of zelfs ongeïnteresseerd wegkijken.

Dit is wel wat ik de afgelopen jaren (zeker na corona) heb zien veranderen op een negatieve manier. En ik vraag me dus af, geldt dit ook in het onderwijs? Basisscholen, middelbaar of voortgezet onderwijs. En wat kan hier aan gedaan worden? Ligt het bij de ouders/leerlingen of ligt het bij het onderwijs?

Ik denk dat het te maken heeft dat we ons leven steeds meer als maakbaar zien, dat je je eigen succes in de hand hebt. Compassie met anderen is dan niet nodig want zij hadden gewoon beter hun best moeten doen, maar als iets niet goed gaat moet daar ook een zondebok voor gezocht worden. Jezelf (zorgt voor o.a. faalangst), de examinator/leraar of een of andere diagnose.

Overigens zou Pietje natuurlijk ook wel faalangst kunnen hebben, en dat dit voor hem niet de beste methode is. Als ik naar mijn kinderen kijk: de ene moet dingen gewoon ervaren, voor de andere werkt het juist beter om te waarschuwen.
__appelbloesem__ schreef:
14-11-2025 11:26
Als 18-jarige wist ik gewoon ook niet wat een normale aanhef was, ik weet dat ik dit soort communicatie met docenten echt enorm lastig vond. Ik geloof dat ‘beste’ voor mij te informeel voelde, ‘geachte’ dan weer te formeel, en bijvoorbeeld ‘dear’ als ik een engelstalig mailtje typte al helemaal voelde alsof ik mijn vriend aan het mailen was. Het had mij inderdaad geholpen als iemand mij hier even expliciet op gewezen had.
Ik vind dan ook dat we jongeren erg laten zwemmen. Het stellen van eisen en het geven van duidelijke instructies kan ook gewoon helpen om te weten wat er van je verwacht wordt.

In dit voorbeeld lijkt het zo liberaal en gelijkwaardig om iedereen maar zelf uit te laten zoeken wat de omgangsvormen zijn, maar het is veel makkelijker als iemand je uitlegt hoe het hoort. Dat betekent niet dat je iemand gelijk affakkelt als ie het fout doet, maar dat je wel corrigeert.

En zo vind ik het ook onzinnig en stressverhogend dat je voor elke scheet op je opleiding je eigen doelen moet formuleren, en dan vervolgens zelf moet verzinnen hoe jij gaat aantonen dat je die doelen behaald hebt. Er is een enkeling die daar heel goed op gaat maar een aanzienlijke groep heeft meer baat bij sturing, duidelijke structuur en duidelijke eisen. Dit moet je doen, hier moet je aanwezig zijn, en dat moet je kunnen.

En als het fout gaat corrigeer je daarop, je geeft mensen kansen zich te verbeteren, maar je legt wel ergens een lat in plaats van moderne onderwijsconcepten die neerkomen op “zoek het zelf maar uit”.
Harba lorifa
ik werk op een universiteit en ik merk wel dat als je studenten meeneemt in je verhaal in de huidige tijd dat er veel meer interesse is.

Bijv. het gebruik van AI. Je kunt wel roepen dat ze dat niet moeten doen maar dat is onzin , natuurlijk doen ze dat wel. Ik verwerk het dus in de lesstof, dat als je het gebruikt je het moet vermelden, me meeneemt in je prompts en wat je er dan zelf van hebt gemaakt. Dat vinden ze leuk, want het geeft een bepaalde vrijheid, ze hoeven niet stiekem te doen en we leren allemaal ook nog iets.
Yejii schreef:
14-11-2025 09:59
Ik denk dat je parate kennis met gezond verstand verwart. Want wie bepaalt welke kennis precies parate kennis is?
Van de onderwerpen die jij opnoemt, weet ik niet genoeg. Maar als jij het erover wil hebben, kan ik er met mijn gezonde verstand voor kiezen om er geen uitspraken over te doen of er eerst info over op te zoeken.
Wat ze noemt is wat mij betreft basis kennis. Ik heb jongere collega’s gehad die denken dat de 80-jarige oorlog in 1800 speelde en nieuws alleen via facebook lezen. Inmiddels neem ik alleen mensen aan die minimaal 1x per wee een krant lezen (bij voorkeur niet de telegraaf).

Hoe herken je anders propaganda?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven