Kinderen zijn in vijf jaar minder buiten gaan spelen

17-04-2018 08:10 412 berichten
Wat ik zo typisch vind: de m.i. nummer 1- oorzaak wordt helemaal niet genoemd. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar het eerste waar ik aan denk is dat het komt naar het aanbod schermen binnenshuis. In die vijf jaar is de iPad erg in opkomst geraakt. Er staat wel iets vaags als 'meer keuzes', maar niks over schermen. Wat denken jullie?

http://nos.nl/l/2227689
pejeka schreef:
25-04-2018 21:40
Nee hoor want we wisten dat we de boel niet mochten slopen, geen takken afbreken, enz. Maar er stonden kleine boompjes met takken die dik genoeg waren ons geringe gewicht te dragen en dan klom je 2 takken omhoog (zomaar 2 of 3 meter) en dat vond je dan helemaal spannend. Maar als mijn moeder zag dat ik zomaar takken van een boom of struik rukte, kon ik op mijn failie krijgen.
Daar heb je de kern te pakken: dat geringe gewicht, daar ontbreekt het aan.
anoniem_110960 wijzigde dit bericht op 25-04-2018 22:03
Reden: Schoot zomaar de ether in
2.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-04-2018 20:36
"Andere dingen" die ook inhouden dat de kinderen lichaamsbeweging hebben, directe sociale interactie met leeftijdsgenoten, in de buitenlucht zijn enz? Dan ben ik benieuwd welke andere dingen dat zijn.
Nou, de BSO bijvoorbeeld.
Mijn zoontje gaat er 1 dag in de week heen omdat dat mijn vaste ZZP dag is, en dan spelen ze ook met zijn allen buiten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Mijn autistische zoon kijkt soms drie a vier uur tv als het slecht weer is. De dagen erna zit hij dan weer de hele dag in de zandbak. Tja, als hij maar blij is en wij als gezin goed functioneren maakt me het niets uit dat hij af en toe de hele middag op de bank wil zitten.
Mijn jongste kijkt een kwartiertje mee en gaat dan zelf spelen.
Alle reacties Link kopieren
Molenaarsdochter schreef:
26-04-2018 12:50
Mijn autistische zoon kijkt soms drie a vier uur tv als het slecht weer is. De dagen erna zit hij dan weer de hele dag in de zandbak. Tja, als hij maar blij is en wij als gezin goed functioneren maakt me het niets uit dat hij af en toe de hele middag op de bank wil zitten.
Mijn jongste kijkt een kwartiertje mee en gaat dan zelf spelen.
heel herkenbaar, hier ongeveer hetzelfde.

En als hij dan buiten speelt, speelt hij veelal nog alleen/in zijn eigen wereld.
vrouwjagersma schreef:
25-04-2018 21:39
Ik mocht het niet. Ik was veel buiten als kind, maar ik had niets te zoeken in perken en bosjes, daar was mijn ouder vrij duidelijk in. Mijn kinderen zijn scharrelkinderen, met zwarte nageltjes en strohaar, maar ook zij hebben niets te zoeken op plekken waar mensen elke week komen schoffelen voor het onderhoud.

Ik zal wel een beetje een trut zijn.
Maar het is niet zo dat ze door de rozenperken banjeren of de boel vernielen, dat mag hier evengoed niet :) De struiken hier rond de speelplaats worden een keer per jaar rigoureus gesnoeid en daarna verwilderd de boel zo'n beetje, bijna als een uitnodiging om er verstoppertje in te spelen, of een "geheime plek" te hebben. Bij gebrek aan echte natuur in de buurt zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
17-04-2018 08:15
Ik denk dat de meeste ouders het helemaal niet erg vinden dat hun kinderen veilig binnen spelen en buitenspelen dus niet bepaald aanmoedigen.

Tweede post van het topic maar vat het volgens mij wel samen. Het is net als sporten, eenmaal buiten is het wel lekker en achteraf voelt het goed maar jezelf van die bank afslepen.... zeker met slechter weer... Dat geldt voor zowel de kinderen als de ouders.

En als je dan als ouder mee moet omdat het verkeer onveilig is en de speeltuin 10 minuten lopen dan ben je op een bewolkte dag allang blij als je kind zich binnen vermaakt met een bak duplo. Zo is het toch gewoon. Welke ouder heeft nou echt zelf de motivatie om élke dag, elk seizoen, zijn peuter/kleuter een uur op sleeptouw naar buiten te nemen om aan de rand van een lege speeltuin te gaan zitten?
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
27-04-2018 22:26
Tweede post van het topic maar vat het volgens mij wel samen. Het is net als sporten, eenmaal buiten is het wel lekker en achteraf voelt het goed maar jezelf van die bank afslepen.... zeker met slechter weer... Dat geldt voor zowel de kinderen als de ouders.

En als je dan als ouder mee moet omdat het verkeer onveilig is en de speeltuin 10 minuten lopen dan ben je op een bewolkte dag allang blij als je kind zich binnen vermaakt met een bak duplo. Zo is het toch gewoon. Welke ouder heeft nou echt zelf de motivatie om élke dag, elk seizoen, zijn peuter/kleuter een uur op sleeptouw naar buiten te nemen om aan de rand van een lege speeltuin te gaan zitten?
Wat dacht je van die kinderen lekker zélf naar buiten te laten gaan? Waarom moet je mee? Omdat er grote boze wolven zijn die kinders eten, of op elke hoek van elke straat kinderlokkers loeren, of wat dan ook? Laat die kinderen lekker zelf naar buiten gaan met hun vriendjes en die komen vanzelf weer thuis. Of dacht je echt dat mijn moeder destijds elke keer dat we buiten wilden spelen, mee ging?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-04-2018 14:14
Wat dacht je van die kinderen lekker zélf naar buiten te laten gaan? Waarom moet je mee? Omdat er grote boze wolven zijn die kinders eten, of op elke hoek van elke straat kinderlokkers loeren, of wat dan ook? Laat die kinderen lekker zelf naar buiten gaan met hun vriendjes en die komen vanzelf weer thuis. Of dacht je echt dat mijn moeder destijds elke keer dat we buiten wilden spelen, mee ging?
Tot ze een jaar of 8 zijn zou ik ze niet zomaar alleen de deur uit laten. Naar speeltuin hier om de hoek misschien, ik mocht op die leeftijd ook niet verder dan dat.
Opbouwen qua afstand en tijd tot iedereen er vertrouwen in heeft.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-04-2018 14:14
Wat dacht je van die kinderen lekker zélf naar buiten te laten gaan? Waarom moet je mee? Omdat er grote boze wolven zijn die kinders eten, of op elke hoek van elke straat kinderlokkers loeren, of wat dan ook? Laat die kinderen lekker zelf naar buiten gaan met hun vriendjes en die komen vanzelf weer thuis. Of dacht je echt dat mijn moeder destijds elke keer dat we buiten wilden spelen, mee ging?
Ik denk dat dat ook afhankelijk is van waar je woont. Hier kon dat vanaf een jaar of zes prima, maar ik kan me best plekken voorstellen waar ik dat toch minder snel had gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Molenaarsdochter schreef:
28-04-2018 16:06
Tot ze een jaar of 8 zijn zou ik ze niet zomaar alleen de deur uit laten. Naar speeltuin hier om de hoek misschien, ik mocht op die leeftijd ook niet verder dan dat.
Opbouwen qua afstand en tijd tot iedereen er vertrouwen in heeft.

Waarom niet? Grote kans dat je kinderen inderdaad niet verder gaan dan die speeltuin om de hoek, als ze daar genoeg vriendjes treffen. Maar soms lopen ze misschien zomaar opeens 1 straat verder, naar een andere glijbaan, of een ander spannend bosje. So what?

Maar waar het in dit topic werkelijk om gaat, is dat het aantal kinderen dat buiten speelt (dus gewoon buiten speelt, niet op de speelplaats van de BSO of de school) drastisch afgenomen is.

En dan vind ik het wel grappig dat men hier over elkaar heen buitelt om vooral te roepen dat het niét zo is, of dat hun kinderen (ocherm) best buiten zouden willen spelen, maar dat er geen ruimte voor is. Nou, laat ik je vertellen, mijn ruimte in druk Den Haag destijds was ook een stoep van 2 meter breed met om de hoek een bosje van 5 vierkante meter... maar ik speelde elke dag buiten...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ben opgegroeid op een agrarisch bedrijf, groot erf dus veel speelruimte. Na schooltijd oude kleding aan en naar buiten. In het weekend gingen we wel eens naar een speeltuin of naar het zwembad. Zorgde ervoor dat je ook met andere kinderen speelde.

Woon nu zelf in een kinderrijke buurt in een rustig dorp, vrij weinig verkeer en veel ruimte. Toch zie ik hier maar weinig kinderen buiten spelen. Wordt er gevoetbald op het schoolplein? De politie rijdt er al snel langs want er wordt geklaagd over geluidsoverlast. Zit er een groepje kinderen bij elkaar te kletsen / chillen? Argusogen en met een bochtje omheen lopen want men voelt zich niet veilig. We hebben het dan hier over gewone blonde Hollandse kinderen van een jaar of 12..........

Hoor ouders ook zeggen 'Fientje mag niet vies worden want ik heb weinig tijd om te wassen', 'stoepkrijten mag niet, staat zo lelijk en dat is zo burgerlijk, en dat zijn we niet', 'die kinderen gaan naar het SBO, dat is toch minder dan de school waar Bart op zit', kortom, klein geneuzel en hooghartigheid.

De kinderen zouden wel willen, het zijn de ouders die het ontmoedigen.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
28-04-2018 19:49

De kinderen zouden wel willen, het zijn de ouders die het ontmoedigen.
Niet altijd hoor, ik vind buiten spelen altijd ontzettend belangrijk. Sterker nog, mijn kinderen zijn buiten aan het voetballen as we speak.
Ik ben opgegroeid in een dorp op een afgesloten pleintje met veel jonge gezinnen dus er waren altijd genoeg vriendjes om mee te spelen. Er waren schommels en een glijbaan en een zandbak.
We waren vaak om een uur of tien al buiten en gingen dan fiets- of knikkerbanen maken, verstoppertje/buskruit/tikkertje spelen of we verzonnen zelf spellen, en in de winter gingen we sleeën of maakten we glijbanen. Man wat kon je daar goed op sliden!
Toen we ouder werden gingen we van het pleintje af en bij op het naastgelegen schoolplein of in het park spelen.

Nu wonen we weer in datzelfde dorp en spelen mijn kinderen op de speelvelden hier met hún vriendjes. (nu dus voetballen).
Ik vind het ook jammer dat er kennelijk minder buiten wordt gespeeld maar hier merk ik eigenlijk niet zo veel verschil met 30 jaar geleden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven