Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2024 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 554

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (19%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
The impossible just takes a little longer.
Jesco schreef:
03-05-2025 09:13
Volgens mij was de context achter het idee niet zozeer om de mensen uit AZC een leuke dag te geven, maar om de kermis voor de autochtone bevolking plezierig en veilig te houden. Dat geeft misschien net een ander perspectief.
Dat weet ik, en dat verandert mijn perspectief niet. Gezien de beschamende vertoningen in een paar Brabantse dorpen de laatste tijd, geloof ik absoluut niet dat die moeilijkheden bij het AZC louter door jonge vluchtelingen zijn veroorzaakt.

En al was dat wel zo, dan kun je op je vingers natellen dat het eindeloos onder erbarmelijke omstandigheden opsluiten én uitsluiten van getraumatiseerde jongeren de problemen in elk geval niet gaan oplossen.

Willen we nou dat de mensen die hier mogen blijven integreren of niet?
Jesco schreef:
03-05-2025 09:13
Volgens mij was de context achter het idee niet zozeer om de mensen uit AZC een leuke dag te geven, maar om de kermis voor de autochtone bevolking plezierig en veilig te houden. Dat geeft misschien net een ander perspectief.

Gadverdamme, jij maakt het nog smeriger. Heb je bewijs voor je stelling?
GriebusDus schreef:
03-05-2025 09:48
Dat weet ik, en dat verandert mijn perspectief niet. Gezien de beschamende vertoningen in een paar Brabantse dorpen de laatste tijd, geloof ik absoluut niet dat die moeilijkheden bij het AZC louter door jonge vluchtelingen zijn veroorzaakt.

En al was dat wel zo, dan kun je op je vingers natellen dat het eindeloos onder erbarmelijke omstandigheden opsluiten én uitsluiten van getraumatiseerde jongeren de problemen in elk geval niet gaan oplossen.

Ik geloof ook niet dat de problemen alleen maar door jonge vluchtelingen zijn veroorzaakt.

En wat mij betreft gaat elke vluchteling naar de Efteling.

Maar het feit dat een aantal azc-bewoners daar vorig jaar zijn opgepakt in verband met een steekpartij helpt ook niet. Ongeacht wat de achtergrond is.
Maar het is naar dat dit de uitkomst is. De jongeren die er nu zitten hebben hier niets mee te maken.

Het COA had de rug recht moeten houden.

Van Faber viel dit wel te verwachten.
paradise wijzigde dit bericht op 03-05-2025 09:58
2.69% gewijzigd
Avena schreef:
Gadverdamme, jij maakt het nog smeriger. Heb je bewijs voor je stelling?
Volgens mij staat dat o.a. zo'n beetje letterlijk in dat artikel dat eerder gelinkt werd.

NOS noemt steekpartijen kennelijk opstootjes maar de strekking lijkt verder duidelijk. Opstootjes moeten voorkomen worden.
.
GriebusDus schreef:

Integreren? Zeer graag. Steekpartijen op kermis liever niet. Voor hetzelfde geld slaat de vlam in de efteling in de pan. Je moet er niet aan denken.
.
Jesco schreef:
03-05-2025 10:01
Integreren? Zeer graag. Steekpartijen op kermis liever niet. Voor hetzelfde geld slaat de vlam in de efteling in de pan. Je moet er niet aan denken.
De daders van de steekpartij zijn overgeplaatst. Dus de kans dat de vlam in de pan slaat is waarschijnlijk net zo groot als bij elke andere groep jongeren.

Dit soort uitjes zijn ook wettelijk geregeld. Dus ik snap niet waarom het COA heeft gebogen.

De Efteling is toch cultureel erfgoed. Lijkt me bij uitstek een goed uitje om het integreren te bevorderen.
Jesco schreef:
03-05-2025 09:56
Volgens mij staat dat o.a. zo'n beetje letterlijk in dat artikel dat eerder gelinkt werd.

NOS noemt steekpartijen kennelijk opstootjes maar de strekking lijkt verder duidelijk. Opstootjes moeten voorkomen worden.

Sorry, je hebt gelijk.
Met crowdfunding is inmiddels al 50.000 euro opgehaald om alsnog naar de Efteling te gaan. Mooie actie, het geld dat overblijft gaat naar vluchtelingenwerk.

Was het onveilig omdat de autochtone jeugd zich misdragen hebben en bijvoorbeeld geen buitenstaanders dulden of dat de asielzoekers zich misdragen hebben? Dat komt niet uit het artikel.
Voor wat ik er van gelezen heb waren n.a.v. de steekpartij 3 minderjarige bewoners van het AZC aangehouden. Deze daders zijn later overgeplaatst naar een andere locatie.
.
Phlox24 schreef:
03-05-2025 11:01
Met crowdfunding is inmiddels al 50.000 euro opgehaald om alsnog naar de Efteling te gaan. Mooie actie, het geld dat overblijft gaat naar vluchtelingenwerk.

Was het onveilig omdat de autochtone jeugd zich misdragen hebben en bijvoorbeeld geen buitenstaanders dulden of dat de asielzoekers zich misdragen hebben? Dat komt niet uit het artikel.
Ik was er niet bij, maar ik gok dat het aan beide kanten niet allemaal lieverdjes waren.
Phlox24 schreef:
03-05-2025 11:01

Maar geld is het probleem niet. Daar is budget voor binnen het COA.

Meer geld voor Vluchtelingenwerk kan nooit kwaad. Hoop dat het geld besteedt wordt aan de vele andere jonge asielzoekers die misschien naar de Efteling willen.
Draaideurforummer schreef:
03-05-2025 12:06
Ik was er niet bij, maar ik gok dat het aan beide kanten niet allemaal lieverdjes waren.
Zat net ff beetje te googlen. Zijn buiten de steekpartij ook andere klachten o.a. afgelopen maart nog.

https://franekeractueel.nl/overlast-ron ... rt-zorgen/

Klachten zijn er zoals bekend ook in Ter Apel, waar ik de ervaringen hoor van mijn beste vriend die daar woont. Hij heeft al meerdere malen AZC bewoners in zijn tuin rondom zijn huis aangetroffen. De plaatselijke supermarkt die met enorme toename winkeldiefstallen te maken hebben. Het OV busvervoer met zwartrijders en agressie etc. Niet bevorderlijk voor het draagvlak, me dunkt.
.
Jesco schreef:
03-05-2025 13:02
Klachten zijn er zoals bekend ook in Ter Apel, waar ik de ervaringen hoor van mijn beste vriend die daar woont. Hij heeft al meerdere malen AZC bewoners in zijn tuin rondom zijn huis aangetroffen. De plaatselijke supermarkt die met enorme toename winkeldiefstallen te maken hebben. Het OV busvervoer met zwartrijders en agressie etc. Niet bevorderlijk voor het draagvlak, me dunkt.

Nee, zeker niet. De problemen in Ter Apel zijn serieus. Maar als je daar echt wat aan wilt doen, dan stapel je niet zoveel mensen vers uit oorlogsgebieden en andere ellende op elkaar in zo'n klein plaatsje. Het aanmeldcentrum in Ter Apel is al jaren overbevolkt. Maar het is niet de bedoeling dat de problemen daar opgelost worden, want immigratie moet wel een zichtbaar probleem blijven. En dit gaat dan allemaal ten koste van de inwoners van Ter Apel en van de vluchtelingen die het daar moeten zien uit te houden.
Jesco schreef:
Zat net ff beetje te googlen. Zijn buiten de steekpartij ook andere klachten o.a. afgelopen maart nog.

Daarvoor bestaat een mooie wet die ophoping van mensen voorkomt. Maar die wil de minister niet uitvoeren. ZIj (en haar partij) hebben alleen maar baat bij chaos. Daarom wil ze ook niet dat ze naar de Efteling gaan. Ze heeft liever dat er weer vechtpartijen op de kermis komen. 85 jaar geleden had ze een waarschijnlijk geeist dat er een herkenningsteken op de kleding werd genaaid.
Ben jij geheel overtuigd dat verspreiding de oplossing is voor hier eerder genoemde voorvallen? Zoals blijkt is het draagvlak niet heel groot vandaar al die protesten in de regio's. Men zit niet te wachten op zulke problematiek in hun wijk en heeft ook weinig zin om het even aan te kijken of het misschien mee gaat vallen. Gezien de ernst van eerder genoemde problematiek vind ik dat ook niet heel vreemd.
.
Jesco schreef:
03-05-2025 16:49
Ben jij geheel overtuigd dat verspreiding de oplossing is voor hier eerder genoemde voorvallen? Zoals blijkt is het draagvlak niet heel groot vandaar al die protesten in de regio's. Men zit niet te wachten op zulke problematiek in hun wijk en heeft ook weinig zin om het even aan te kijken of het misschien mee gaat vallen. Gezien de ernst van eerder genoemde problematiek vind ik dat ook niet heel vreemd.
Als je de mensen spreidt dan heb je ook die overlast niet. Mensen denken een soort Ter Apel in hun achtertuin te krijgen.
Of je hebt of krijgt die overlast uiteindelijk op meerdere plekken.
.
Jesco schreef:
03-05-2025 17:29

Nee, want er zijn verspreid over Nederland meer dan 300 opvanglocaties van het COA. Bij veruit de meeste locaties zijn geen of nauwelijks problemen. Alleen is dat geen nieuws. Het is allang bewezen dat kleinschalige opvang het beste werkt. Maar Faber houdt de ellende in Ter Apel liever in stand.
Jesco schreef:
03-05-2025 17:29
Nee, want die overlast is een gevolg van mensen die op elkaar gepropt zitten en waar onvoldoende voorzieningen voor zijn. Hier hebben we meerdere kleine azc's in de buurt en daar hebben we helemaal geen last van.

Prop een stel Nederlanders met veel teveel op een te klein terrein met niks te doen en in erbarmelijke omstandigheden en je hebt ook de poppen aan het dansen.
Mistborn schreef:
03-05-2025 18:30
Prop een stel Nederlanders met veel teveel op een te klein terrein met niks te doen en in erbarmelijke omstandigheden en je hebt ook de poppen aan het dansen.

Tel hier gerust nog wat traumatische oorlogservaringen, heimwee naar en zorgen over familie en de gevolgen van een zware, gevaarlijke reis bij op. Plus een enorme bak aan onzekerheid over je lot. En dan tegen de muren op vliegen, want je hebt nul handelingsperspectief en kunt alleen maar lijdzaam afwachten. O, en de mensen met wie je die te krappe, sobere ruimtes deelt, hebben ook allemaal al van alles meegemaakt.
Vraag het gewoon eens aan de mensen zelf. De antwoorden zijn vaak verrassend.
Jesco schreef:

Ik heb laatst op tv wat opvang locaties gezien voor vluchtelingen en asielzoekers, en hoewel er vast ook goede locaties zijn werd ik helemaal naar van die beelden. Wat een troosteloze bedoeling, veel mensen hutje mutje op elkaar, lange wachtrijen, vies sanitair, vond het soms echt mensonterend. En dan kom je daar net uit een oorlog met allerlei trauma's. Ik snap wel dat dat voor spanningen zorgt, dat mensen zich dan af gaan reageren, dat ze door de buurt gaan zwerven want er is niks. Ik praat het zeker niet goed wat er gebeurd maar ik denk wel dat er iets moet gebeuren zodat mensen sneller hulp krijgen, sneller weten waar ze aan toe zijn etc. Waarom moet iedereen eigenlijk per se allemaal langs Ter Apel terwijl die de toestroom niet aankunnen? Waarom kan er niet meer verspreid worden qua aanmeldingen?
Graze schreef:
03-05-2025 22:26
Ik heb laatst op tv wat opvang locaties gezien voor vluchtelingen en asielzoekers, en hoewel er vast ook goede locaties zijn werd ik helemaal naar van die beelden. Wat een troosteloze bedoeling, veel mensen hutje mutje op elkaar, lange wachtrijen, vies sanitair, vond het soms echt mensonterend. En dan kom je daar net uit een oorlog met allerlei trauma's. Ik snap wel dat dat voor spanningen zorgt, dat mensen zich dan af gaan reageren, dat ze door de buurt gaan zwerven want er is niks. Ik praat het zeker niet goed wat er gebeurd maar ik denk wel dat er iets moet gebeuren zodat mensen sneller hulp krijgen, sneller weten waar ze aan toe zijn etc. Waarom moet iedereen eigenlijk per se allemaal langs Ter Apel terwijl die de toestroom niet aankunnen? Waarom kan er niet meer verspreid worden qua aanmeldingen?
Omdat er nog steeds maar 1 aanmeldcentrum is, gesprekken voor een tweede centrum lopen vast omdat er 'te weinig draagvlak' is. Het huidige beleid zorgt er niet voor dat gemeenten daartoe gedwongen worden en zo mag Ter Apel (en een groot deel van Groningen, Drenthe, en Friesland) weer het werk opknappen voor de rest van het land.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven