Legalisering pepperspray in Nederland
vrijdag 22 augustus 2025 om 15:22
Ik zag deze petitie: https://petities.nl/petitions/legalisee ... ?locale=nl
Omdat het voor vrouwen en meisjes steeds onveiliger voelt om alleen over straat te gaan, en de overheid tot zover geen oplossing biedt voor het probleem. Eerder in tegendeel. Zie het verloop van het incident in Amsterdam deze week, waar inmiddels een verdachte voor is aangehouden: https://www.ad.nl/binnenland/zedenincid ... ~ab8e80a8/ en https://www.ad.nl/binnenland/man-22-aan ... ~adf711a4/
Van een kwaadwillende man win je het in ieder geval bijna nooit als vrouw door fysiek nadeel. Dan biedt pepperspray uitkomst. Of zou het averechts werken, namelijk dat dit soort gespuis zich dan ook gaat wapenen en het nog onveiliger wordt op straat?
Omdat het voor vrouwen en meisjes steeds onveiliger voelt om alleen over straat te gaan, en de overheid tot zover geen oplossing biedt voor het probleem. Eerder in tegendeel. Zie het verloop van het incident in Amsterdam deze week, waar inmiddels een verdachte voor is aangehouden: https://www.ad.nl/binnenland/zedenincid ... ~ab8e80a8/ en https://www.ad.nl/binnenland/man-22-aan ... ~adf711a4/
Van een kwaadwillende man win je het in ieder geval bijna nooit als vrouw door fysiek nadeel. Dan biedt pepperspray uitkomst. Of zou het averechts werken, namelijk dat dit soort gespuis zich dan ook gaat wapenen en het nog onveiliger wordt op straat?
vrijdag 22 augustus 2025 om 18:42
En terwijl je wacht, in een levendige straat, wordt je onopgemerkt een portiek in getrokken. Echt, dat gebeurt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2025 08:11
Reden: Quote verwijderd
45.18% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
vrijdag 22 augustus 2025 om 18:43
Zijn de ergste. Had je maar geen kort rokje aan moeten trekken.Lady*Voldemort schreef: ↑22-08-2025 18:41Nee daar was ik inmiddels ook achter. Lekker zulke vrouwen, daar heb je echt wat aan in de strijd.
vrijdag 22 augustus 2025 om 18:44
Nou. Verschrikkelijk.Lady*Voldemort schreef: ↑22-08-2025 18:41Nee daar was ik inmiddels ook achter. Lekker zulke vrouwen, daar heb je echt wat aan in de strijd.
Geen bijzonderheden
vrijdag 22 augustus 2025 om 18:45
Zijn de bangste vrouwen ook. En ze bezweren hun angsten door zichzelf wijs te maken dat zij nooit ten prooi zullen vallen aan een enge man omdat zij tenminste zo verstandig zijn om nooit naar een donker bos te gaan. Want op je werk of gewoon thuis kan je niks overkomen natuurlijk. Het is wel jammer dat veel van dit soort vrouwen nog kinderen maken ook, die ze infecteren met hun rare gedachten. Zo komt het nooit goed.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 22-08-2025 18:46
14.20% gewijzigd
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 22 augustus 2025 om 18:45
Nou echt hoor. Je wordt als vrouw amper beschermd door de politie, als je bijv gestalkt wordt kunnen ze bijna niks. Ik draag zeker liever een wapen met het risico op een boete. Echt geen tijd voor principes mbt legaal of niet. Doei. Ik leef liever of vergroot mijn kans erop.
vrijdag 22 augustus 2025 om 19:38
Irregular_Choice schreef: ↑22-08-2025 18:13Maar als je dat al weet, ga je die situatie toch van tevoren al uit de weg neem ik aan?

Ah ja, ik zorg ten allen tijden dat ik voor het donker thuis ben en door een mannelijk familielid als chaperon begeleid wordt. Het is immers pas 2025 hè, boys will be boys.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
vrijdag 22 augustus 2025 om 19:44
Ik ben 2 keer lastig gevallen overdag.
De eerste keer in een park met behoorlijk veel passage.
De tweede keer midden in de stad.
Een échte idioot maakt het toch echt geen zier uit of de zon nu wel of niet schijnt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 22 augustus 2025 om 19:58
Je moet wel weten in welke windrichting je spuit anders ben je zelf gigantisch de sigaar.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
vrijdag 22 augustus 2025 om 20:09
Ja, ik ook hoor, maar volgens Irregular_Choice moeten we dan ook voortaan maar overdag binnen blijven.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
vrijdag 22 augustus 2025 om 20:35
vrijdag 22 augustus 2025 om 20:56
Wat draai jij de boel om.
Plekken die niet veilig zijn voor vrouwen, horen er NIET te zijn!
Woest word ik van dit soort uitspraken.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2025 08:12
46.32% gewijzigd
Geen bijzonderheden
vrijdag 22 augustus 2025 om 21:37
Ik vind ook dat alle plekken veilig zouden moeten zijn voor vrouwen!
Maar dat zijn ze helaas niet.
Dus ga ik in het donker niet langs het afgelegen pad langs de rivier mijn hardloop rondje doen.
Mag ik deze keus van jullie wel maken?
Zou het kunnen dat irregular choice het op deze manier bedoelt. Ik vind dat ze nu wel erg wordt afgefakkeld hier op het forum.
Dus ga ik in het donker niet langs het afgelegen pad langs de rivier mijn hardloop rondje doen.
Zou het kunnen dat irregular choice het op deze manier bedoelt. Ik vind dat ze nu wel erg wordt afgefakkeld hier op het forum.
vrijdag 22 augustus 2025 om 22:19
Tuurlijk, alleen heb je soms geen keuze om de route te nemen die je niet helemaal vertrouwt. Als ik na een late dienst naar huis fietste waren er maar liefst drie slecht verlichte stukken waar ik doorheen moest fietsen, ook net allemaal bij het water. Op zich bijzonder dat de gemeente, waarin ik woon, er nog nooit de tijd en het geld in heeft gestopt omdat te verbeteren.mieke1966 schreef: ↑22-08-2025 21:37Ik vind ook dat alle plekken veilig zouden moeten zijn voor vrouwen!
vrijdag 22 augustus 2025 om 23:01
Ik heb ooit stampij gemaakt bij de stad.Henk-und-Roelie schreef: ↑22-08-2025 22:19Tuurlijk, alleen heb je soms geen keuze om de route te nemen die je niet helemaal vertrouwt. Als ik na een late dienst naar huis fietste waren er maar liefst drie slecht verlichte stukken waar ik doorheen moest fietsen, ook net allemaal bij het water. Op zich bijzonder dat de gemeente, waarin ik woon, er nog nooit de tijd en het geld in heeft gestopt omdat te verbeteren.
Dat ik een bepaald onverlicht stuk toch écht niet vond kunnen.
Vlakbij het water. 300 meter van een sporthal waar dagelijks getraind wordt.
Niet erg lang daarna is er verlichting geplaatst.
(Ik was er in 't donker tegen de grond gesmakt.
Maar los daarvan was het de ideale plaats voor iemand met slechte bedoelingen.)
En kapotte lampen bij donkere bushaltes poog ik ook te melden.
Alleen wijst daar iedereen vaak naar elkaar.
De stad naar de vervoersmaatschappij, de vervoersmaatschappij naar de stad of hogere overheid, ...
Is dit nu later?
vrijdag 22 augustus 2025 om 23:14
Wat goed!Wissewis schreef: ↑22-08-2025 23:01Ik heb ooit stampij gemaakt bij de stad.
Dat ik een bepaald onverlicht stuk toch écht niet vond kunnen.
Vlakbij het water. 300 meter van een sporthal waar dagelijks getraind wordt.
Niet erg lang daarna is er verlichting geplaatst.
(Ik was er in 't donker tegen de grond gesmakt.
Maar los daarvan was het de ideale plaats voor iemand met slechte bedoelingen.)
En kapotte lampen bij donkere bushaltes poog ik ook te melden.
Alleen wijst daar iedereen vaak naar elkaar.
De stad naar de vervoersmaatschappij, de vervoersmaatschappij naar de stad of hogere overheid, ...
Ik weet dat er brieven/mailtjes naar de gemeente zijn gegaan voor betere -en meer verlichting in/rondom mijn wijk etc., maar dat is nooit serieus genomen of uitgevoerd.
Ook goed dat je die onverlichte bushaltes meldt, horen de buschauffeurs dat niet te doen, voor hen is het toch ook moeilijk om dan een wachtende passagier te zien?
vrijdag 22 augustus 2025 om 23:17
Heel fijn voor jou, die (illusie van) controle. In jouw waarschijnlijke keurige buurt/stad/dorp met een caravan voor de deur. Wat denk je van al die mensen die wonen op plekken waar het minder veilig is/voelt? Ook maar niet doen dan? Alsof bushaltes altijd veilig zijn. Alsof iedeen maar gewoon een taxi kan nemen. Wat een vreselijk bekrompen kortzichtig wereldbeeld. Bah.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2025 08:13
29.16% gewijzigd
vrijdag 22 augustus 2025 om 23:23
In mijn buurt heeft de helft van de bushaltes sowieso geen wachthok en dus geen verlichting.Henk-und-Roelie schreef: ↑22-08-2025 23:14Wat goed!
Ik weet dat er brieven/mailtjes naar de gemeente zijn gegaan voor betere -en meer verlichting in/rondom mijn wijk etc., maar dat is nooit serieus genomen of uitgevoerd.
Ook goed dat je die onverlichte bushaltes meldt, horen de buschauffeurs dat niet te doen, voor hen is het toch ook moeilijk om dan een wachtende passagier te zien?
Die buschauffeurs zijn hier al blij als ze een rijdende niet-uit-elkaar-vallende* bus hebben

En geregeld vallen er ritten uit omdat er te weinig chauffeurs zijn.
Lampen aan bushaltes is het laatste van hun zorgen.
De stelregel zegt hier dus eigenlijk dat je als reiziger maar moet opletten dat de bus je ziet staan.
Daar waar dus wél een hok is en verlichting zou moeten hangen ... en ik sta er weer eens in 't donker te wachten meld ik het zelf dus.
Waarna ik dus vaak een mail van de administratie krijg dat het niet aan hen is. Om vervolgens een mail te krijgen van een andere dienst dat het ook niet hun werk of verantwoordelijkheid is.
Maar als er ooit iets gebeurt kunnen ze niet zeggen dat niemand ergens van wist.
Meestal probeer ik maar te gaan zingen ofzo als ik alleen sta te wachten in 't donker. Zo vals als wat. Maar hopelijk hoort iemand mij.
En nope, dagelijks, wekelijks of maandelijks taxi-vervoer is geen optie.
*De helft tot 2/3de van de bussen in deze stad staan zo'n beetje permanent in onderhoud doordat ze stokoud zijn.
In een garage waar 3 technici en 2 stagiaires werken terwijl ze eigenlijk 15 technici nodig hebben.
Is dit nu later?
vrijdag 22 augustus 2025 om 23:56
Wat is er nou weer mis met een caravan voor de deur? Waarom noem je dat bekrompen?Renske schreef: ↑22-08-2025 23:17Heel fijn voor jou, die (illusie van) controle. In jouw waarschijnlijke keurige buurt/stad/dorp met een caravan voor de deur. Wat denk je van al die mensen die wonen op plekken waar het minder veilig is/voelt? Ook maar niet doen dan? Alsof bushaltes altijd veilig zijn. Alsof iedeen maar gewoon een taxi kan nemen. Wat een vreselijk bekrompen kortzichtig wereldbeeld. Bah.
zaterdag 23 augustus 2025 om 00:14
Vooropgesteld, geen vrouw zou zich gedwongen moeten voelen om iets aan te passen om zich veilig te voelen. Ik ben ook erg blij dat er zelfs al voor Lisa er meer focus leek te zijn in de media op femicide en vrouwelijk geweld.
Maar mijn tip: als je nog een verdedigingssport zoekt als vrouw: brazilian jiu jitsu of worstelen.
Ik ben een superzwaargewicht bokser en qua kracht steek ik absoluut boven de meeste mannen uit. Ik date enige terug met een dame die hield van consensual non-consent en rapeplay die ook aan bjj deed. Ze was denk ik minder dan de helft van mijn gewicht en haar onder controle krijgen was absoluut 1 van mijn meest moeilijke ervaringen. Ik moest zelfs oppassen dat ze mij niet simpelweg wurgde en dan denk ik nog dat zij zich af en toe inhield.
Ik snap absoluut dat dit geen noodzaak moet zijn, of een soort verplichting moet zijn voor vrouwen die dit kunnen. Maar een beenklem is voor de gemiddelde man verrassender dan een busje uit een tas halen...
Maar mijn tip: als je nog een verdedigingssport zoekt als vrouw: brazilian jiu jitsu of worstelen.
Ik ben een superzwaargewicht bokser en qua kracht steek ik absoluut boven de meeste mannen uit. Ik date enige terug met een dame die hield van consensual non-consent en rapeplay die ook aan bjj deed. Ze was denk ik minder dan de helft van mijn gewicht en haar onder controle krijgen was absoluut 1 van mijn meest moeilijke ervaringen. Ik moest zelfs oppassen dat ze mij niet simpelweg wurgde en dan denk ik nog dat zij zich af en toe inhield.
Ik snap absoluut dat dit geen noodzaak moet zijn, of een soort verplichting moet zijn voor vrouwen die dit kunnen. Maar een beenklem is voor de gemiddelde man verrassender dan een busje uit een tas halen...
zaterdag 23 augustus 2025 om 00:56
O, zo’n sleutelhanger vind ik best een goed idee. Ik weet helaas uit ervaring dat ik de bevries-reactie heb als me iets engs overkomt op straat, dus de pepperspray is waarschijnlijk geen optie omdat dat net even teveel moeite en concentratie kost (busje pakken, dop eraf (?), kijken waar de spray-opening zit zodat ik niet in mijn eigen ogen spuit en vervolgens goed richten) maar een sleutelhanger kun je gewoon al in je hand houden tijdens het lopen en dan het knopje induwen. Ik denk dat hard lawaai wel afschrikt, tenminste in bewoond gebied.WoolOverMyEyes schreef: ↑22-08-2025 16:45Legaal of niet, ik heb het (illegale variant) en ik draag het bij me. Wat ook helpt is een alarm, dat schrikt zeker af. Alarm sleutelhanger, heb mijn hand altijd boven de knop. Dat ding maakt een pokke herrie! Het zal vast niet voor alle daders helpen, maar geluid en vooral betrapt worden is vaak aanleiding om toch te stoppen.
zaterdag 23 augustus 2025 om 00:58
Waarom is het eigenlijk in Nederland verboden maar in de buurlanden legaal?
Ik denk sowieso dat het geen schijnveiligheid is. En wat is schijnveiligheid hierin? Ga je dan expres extra gevaarlijke gebieden opzoeken? Ik denk niet dat de mens zo in elkaar zit.
Daarnaast las ik dat Lisa 112 nog heeft kunnen bellen. Het zal niet altijd kunnen maar ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat je toch niets met pepperspray kan want je moet het eerst nog uit je tas pakken.
Ik denk sowieso dat het geen schijnveiligheid is. En wat is schijnveiligheid hierin? Ga je dan expres extra gevaarlijke gebieden opzoeken? Ik denk niet dat de mens zo in elkaar zit.
Daarnaast las ik dat Lisa 112 nog heeft kunnen bellen. Het zal niet altijd kunnen maar ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat je toch niets met pepperspray kan want je moet het eerst nog uit je tas pakken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in