Mazelen op Samoa en tientallen doden

05-12-2019 10:29 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Mazelenepidemie legt Samoa plat, niet-gevaccineerden hangen rode vlag "https://www.nu.nl/buitenland/6015694/ma ... -vlag.html (via @NUnl)

Best shocking hoe makkelijk het kan gaan.
En vooral ook interessant om te zien dat de mensen die voorheen overtuigd waren door de anti-vaxx campagnes om niet in te enten, nu toch wél willen inenten.

Ik vraag me af of we in Nederland ook zo'n epidemie zouden kunnen krijgen en of men dan ook tóch nog gaat inenten.

Ent jij jezelf of je kinderen alsnog in als er een epidemie komt?

Totaal aantal stemmen: 133

Niet nodig, zijn al ingeënt (88%)
Nee, de inenting is gevaarlijk. Liever mazelen dan de bijwerking (8%)
Nee, ik vertrouw op Gods oordeel (1%)
Nee, de kans op ziekte of overlijden blijft enorm klein (1%)
Dat mogen mijn kinderen zelf beslissen (1%)
Iets anders, namelijk... (2%)
blub
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard zijn mijn kinderen ingeënt.
mevrouwiglesias schreef:
05-12-2019 11:22
Volgens mij zijn er hier op dit forum nauwelijks antivaxxers. Maar als ze er toch zijn: ik ben benieuwd hoe ze de uitbraak op Samoa recht gaan lullen.
Het is een derde wereld eiland dus logisch dat ziektes daar makkelijker tot epidemieen en sterfte kunnen leiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat bij de enquête iemand heeft ingevuld: dat mogen mijn kinderen zelf weten. Als ze 14 maanden zijn?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
redbulletje schreef:
05-12-2019 12:21
Het is een derde wereld eiland dus logisch dat ziektes daar makkelijker tot epidemieen en sterfte kunnen leiden.
Ja en dat heeft mede te maken met de lage vaccinatiegraad.
Alle reacties Link kopieren
Dit is voorspeld!

Allemaal voor de verplichte vaccinatie die straks tegen de recht van de mens ingaat! Gaan ze dus toch nooit voor elkaar krijgen. :cheer:
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
05-12-2019 12:23
Ik zie dat bij de enquête iemand heeft ingevuld: dat mogen mijn kinderen zelf weten. Als ze 14 maanden zijn?

Ik denk dat de kinderen van die persoon al volwassen zijn. Hoop ik, althans, dat ze niet denken dat een kind van 7 hierover een weloverwogen beslissing kan nemen.

zouden trouwens kinderen, die wel ziek worden en hier levenslange gevolgen van ondervinden, hun ouders aan kunnen klagen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
05-12-2019 12:30
Ik denk dat de kinderen van die persoon al volwassen zijn. Hoop ik, althans, dat ze niet denken dat een kind van 7 hierover een weloverwogen beslissing kan nemen.

zouden trouwens kinderen, die wel ziek worden en hier levenslange gevolgen van ondervinden, hun ouders aan kunnen klagen?
Ik had de optie erin gezet met in m'n achterhoofd al die pubers die nu zelf over een HPV vaccinatie mogen beslissen mijn omgeving. Daar vind ik overigens ook wat van.
blub
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
05-12-2019 11:36
Lekker samen wentelen in verwondering over de bevolking van Samoa.

Het komt nu anders wel erg dichtbij.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Even voor de context (dit staat niet in het artikel van nu.nl) :

De uitbraak in Samoa komt niet onverwacht. De vaccinatiegraad was er de afgelopen jaren scherp gedaald, van 84 procent in 2015 naar 34 procent van de kinderen tot 5 jaar na een medisch schandaal rond de dood van twee baby’s in juli vorig jaar. De twee kinderen zouden zijn overleden nadat ze een verkeerd vaccin toegediend hadden gekregen. De twee verpleegkundigen die verantwoordelijk waren, zijn eerder dit jaar veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf.

Het incident leidde ertoe dat het nationale vaccinatieprogramma bijna 10 maanden werd stilgelegd en de angst en weerstand tegen vaccinaties op Samoa konden toenemen. De WHO waarschuwt in de Britse krant The Guardian voor het gevaar van het verspreiden van ‘vaccinatieangst’. De snelle verspreiding van de epidemie is hieraan te wijten, aldus Kate O’ Brien, directeur van de vaccinatieafdeling van de WHO in Genève.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3642a02/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad wel een belangrijke toevoeging, maar op zich laat dit goed zien wat er kan gebeuren, wanneer steeds minder mensen kiezen voor vaccinatie. Mensen in andere landen zou dit toch als een voorbeeld kunnen zien.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Heftig. Inenten dus. Mijn kids zijn ingeënt en gelukkig heb ik in mijn naaste omgeving niet te maken met anti vaxxers.
Alle reacties Link kopieren
Soleil8 schreef:
05-12-2019 13:43
Heftig. Inenten dus. Mijn kids zijn ingeënt en gelukkig heb ik in mijn naaste omgeving niet te maken met anti vaxxers.

Genoeg anti vaxxers die zeggen dat ze wel inenten hoor! Om gezeik en bemoeienissen te voorkomen 😉
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
05-12-2019 13:38
Dat is inderdaad wel een belangrijke toevoeging, maar op zich laat dit goed zien wat er kan gebeuren, wanneer steeds minder mensen kiezen voor vaccinatie. Mensen in andere landen zou dit toch als een voorbeeld kunnen zien.

Mwoah, ik vind het een rare aanleiding om de discussie over vaccinatie aan te zwengelen.
Ik denk vooral dat het laat zien dat het probleem (bij landen die niet in oorlog zijn) zit bij wantrouwen van mensen tegenover de overheid of de wetenschap. In dit geval door een dodelijke fout van medisch personeel, waarvan de gevolgen in een kleine gemeenschap zoals op Samoa groot zullen zijn.
Hoe dan ook los je denk ik wantrouwen tegenover overheid of wetenschap niet op door verplichte vaccinaties.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft alleen de 9-jaars bmr prik niet gehad, daar heb ik zo mijn redenen voor. Meer dan 95% is als het goed is al beschermd door de eerste prik met 14 maanden, dus hopelijk zit zij daar ook bij. Als er een landelijke epidemie komt, neem ik denk ik wel het zekere voor het onzekere en krijgt ze de herhalingsvaccinatie alsnog. Mijn andere kind is wel volledig ingeënt.
Alle reacties Link kopieren
Uithetveldgeslagen schreef:
05-12-2019 13:52
Genoeg anti vaxxers die zeggen dat ze wel inenten hoor! Om gezeik en bemoeienissen te voorkomen 😉
Haha toen ik mijn post plaatste dacht ik precies hetzelfde, maar toch is mijn ervaring dat de anti vaxxers juist gehoord willen worden.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
05-12-2019 13:57
Mwoah, ik vind het een rare aanleiding om de discussie over vaccinatie aan te zwengelen.
Ik denk vooral dat het laat zien dat het probleem (bij landen die niet in oorlog zijn) zit bij wantrouwen van mensen tegenover de overheid of de wetenschap. In dit geval door een dodelijke fout van medisch personeel, waarvan de gevolgen in een kleine gemeenschap zoals op Samoa groot zullen zijn.
Hoe dan ook los je denk ik wantrouwen tegenover overheid of wetenschap niet op door verplichte vaccinaties.
Helemaal geen rare aanleiding. Direct gevolg van een te lage vaccinatiegraad. Of mensen nu niet vaccineren vanwege religie, antroposofische overwegingen, doorsnee gekkie, freerider, aandachtszoekende kritische prikker, complotdenker, anarchist of ‘algemeen wantrouwen jegens de overheid’ zal mij jeuken als moeder zijnde. Dat wil ik ook helemaal niet oplossen als burger. Ik wil dat mijn kind niet wordt blootgesteld aan de gevolgen van het egoïsme/‘de recht van de mens’ zoals hierboven genoemd van een ander.

Maar goed, ik ben zo’n gekkie die zelf het ACWY vaccin koopt voor haar kind dat leeftijdstechnisch net buiten de schema’s valt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Samoa heeft trouwens 200.000 inwoners volgens Wikipedia.

Zo zie je dat 2 overleden baby's door verkeerde vaccinatie (heel erg voor die ouders natuurlijk) tot gevolg hebben dat er nu tientallen kinderen sterven aan mazelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel anti vaxxers in mijn omgeving. Ze geloven dit soort nieuws dus vaak niet. Nep nieuws is het, om te zorgen voor angst zodat meer mensen hun kinderen vaccineren. Paranoïde wel. Of ze zeggen idd dat het door slechte hygiënische omstandigheden komt etc.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
05-12-2019 12:18
Eens, ik krijg daar echt de kriebels van.
Ik ook ja.

Verder heb ik helemaal niets met antivaccineerders, maar ik snap wel dat als je ooit gedacht hebt dat het wel los zou lopen en ervoor hebt gekozen om niet te vaccineren en er is zo'n uitbraak, je dus gewoon alsnog vaccineert. Ik denk dat niemand bij zijn principes blijft ten koste van het leven van zijn kind.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
05-12-2019 15:31
Ik ook ja.

Verder heb ik helemaal niets met antivaccineerders, maar ik snap wel dat als je ooit gedacht hebt dat het wel los zou lopen en ervoor hebt gekozen om niet te vaccineren en er is zo'n uitbraak, je dus gewoon alsnog vaccineert. Ik denk dat niemand bij zijn principes blijft ten koste van het leven van zijn kind.
De anti vaxxers die ik ken denken dat er een grote kans is op kanker als ze hun kind wel vaccineren.. en baby’s die meteen kunnen overlijden door de vaccinatie. Het is (in mijn omgeving) geen principe maar angst.
Alle reacties Link kopieren
En alle schadevergoedingen die gedaan zijn na aanleiding van vacvinatirschade dat vergeet iedereen voor het gemak maar even. Er zijn in de afgelopen jaren genoeg bewijzen naar voren gekomen dat het meer kwaad doet dan goed.

Zolang iedereen zijn eigen keuze hierin kan blijven hanteren is er niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
05-12-2019 15:33
De anti vaxxers die ik ken denken dat er een grote kans is op kanker als ze hun kind wel vaccineren.. en baby’s die meteen kunnen overlijden door de vaccinatie. Het is (in mijn omgeving) geen principe maar angst.
Ja dat kan natuurlijk ook, maar stel dat je uit angst kiest voor niet-vaccineren en je ziet op een gegeven moment om je heen iedereen ziek worden, dan kan ik me voorstellen dat je op dat moment beseft dat je angst op het verkeerde was gericht en dat je dat bijstelt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
05-12-2019 15:54
En alle schadevergoedingen die gedaan zijn na aanleiding van vacvinatirschade dat vergeet iedereen voor het gemak maar even. Er zijn in de afgelopen jaren genoeg bewijzen naar voren gekomen dat het meer kwaad doet dan goed.

Zolang iedereen zijn eigen keuze hierin kan blijven hanteren is er niets aan de hand.
Het grootste bewijs van het tegenovergestelde is toch dat we zelden een mazelenuitbraak hebben en al helemaal nooit in een gebied waar goed en veel gevaccineerd wordt. En nee, niet alle kinderen gaan dood van (bijvoorbeeld) mazelen, maar ze kunnen ook blijvende schade ondervinden. Dat vind jij erger dan..... welke aangetoonde vaccinatieschade precies?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
05-12-2019 15:54
En alle schadevergoedingen die gedaan zijn na aanleiding van vacvinatirschade dat vergeet iedereen voor het gemak maar even. Er zijn in de afgelopen jaren genoeg bewijzen naar voren gekomen dat het meer kwaad doet dan goed.

Zolang iedereen zijn eigen keuze hierin kan blijven hanteren is er niets aan de hand.
Behalve voor degenen die nog te jong zijn om gevaccineerd te worden of degenen die niet gevaccineerd kunnen worden vanwege medische redenen.
blub
Alle reacties Link kopieren
Dat is nogal wat, 62 doden op 200.000 inwoners :( Als je dat naast de informatie van de site van Kritisch Prikken zet, waar ik lees dat 1 op de 10.000 vaccinaties tot levensbedreigende reacties leidt, lijkt de conclusie me duidelijk.

(en die gaan dus niet allemaal dood)

Jammer dat degenen (9%!) die bij de poll aangeven dat ze inenten gevaarlijker vinden dan de mazelen, niet komen uitleggen hoe zij het zien.
yette wijzigde dit bericht op 05-12-2019 16:02
4.92% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven