Medepleger doodslag grensrechter moet land verlaten

20-09-2018 19:47 67 berichten
https://nos.nl/artikel/2251285-medepleg ... laten.html

Wat vinden jullie hiervan? Moet iemand die in Nederland geboren is en een misdaad pleegt, uit het land gezet kunnen worden? Puur politiek gezien bedoel ik. Daarom wil ik jullie vriendelijk verzoeken niet te gaan discussiëren over Marokkanen of moslims. Dat is namelijk niet de strekking van dit topic. Als je dat te moeilijk vindt om te begrijpen, beeld je je in dat het hier om een Deen of Canadees gaat.

Ik zal zelf aftrappen: enerzijds heeft de jongen de dood van die man op zijn geweten. Hij heeft dus weinig recht van spreken en moet blij zijn dat hij naar Marokko kan en überhaupt nog kan leven. Anderzijds was hij minderjarig toen het gebeurde, en medepleger. Het ging om "zes jeugdspelers en een vader". De andere jongens en de vader worden ook niet weggestuurd. De jongen is hier geboren. Hij heeft geen Nederlands paspoort, maar hij was ook niet bepaald in de gelegenheid om dat te regelen toen hij meerderjarig werd. Door alle verschillende factoren heb ik er een heel dubbel gevoel bij en weet ik eigenlijk niet goed wat ik vind. Qua antwoord op onderstreepte vraag hierboven neig ik naar 'nee'.
Moezy schreef:
20-09-2018 20:39
Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer iemand een Nederlander is en wanneer niet. Is een Nederlander iemand die hier is geboren, of iemand die ook Nederlandse ouders en grootouders heeft? Of iedereen die zich een Nederlander voelt en zich daarnaar gedraagt? Maar wat houdt dat precies in? Dit zijn complexe zaken die niet als een paal boven water staan; het hangt er vanaf wat de regering/politiek van dat moment bepaalt.
Gelukkig bepalen we dat dus niet op basis van gevoel, maar simpelweg of iemand voor de wet de NL nationaliteit is. Anders zou het einde zoek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
20-09-2018 20:39
Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer iemand een Nederlander is en wanneer niet. Is een Nederlander iemand die hier is geboren, of iemand die ook Nederlandse ouders en grootouders heeft? Of iedereen die zich een Nederlander voelt en zich daarnaar gedraagt? Maar wat houdt dat precies in? Dit zijn complexe zaken die niet als een paal boven water staan; het hangt er vanaf wat de regering/politiek van dat moment bepaalt.
Nederlander ben je als één of beide ouders Nederlander zijn, ongeacht je geboorteplaats. Of je wordt het als je genaturaliseerd wordt. In alle andere gevallen ben je geen Nederlander, dus ook niet als je hier geboren bent uit niet-Nederlandse ouders.
Het staat duidelijk in de wet.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Niks aan verloren aan die gast, hopelijk probeert hij nooit meer Nederland in te komen, en die jankende moeder mag meteen mee, ook niks aan verloren.
Alle reacties Link kopieren
Joepdoeidemazzel.
Alle reacties Link kopieren
Mensen met (tijdelijke ) verblijfsvergunning die een zware misdaad begaan verliezen wat mij betreft hun recht op asiel / verblijf hier. Als ze in procedure zitten direct uitzetten. Hebben ze al vergunning ? Intrekken .

Dat soort tuig hoeven we niet binnen te halen. Ongeacht afkomst , Ras , geloof.

Wat moeten we met moordenaars. Verkrachters. Mishandelaars ? Niets. Die hebben we al genoeg.

Dus ajuus en de groeten thuis.
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
20-09-2018 20:34
Tuurlijk, ik begrijp wat er staat hoor. Desondanks vind ik het dubbel dat iemand die hier geboren is slechts een tijdelijke verblijfsvergunning heeft.
Sorry maar ik vind je nogal naïef.

Stel dat een toeriste met een dikke buik hier een tussenlanding maakt van 30 minuten en bevalt van een kind. Echt, met 40.000 reizigers per jaar op Schiphol gebeurt dat gewoon een keer.
Is dat kind dan een Nederlander met alle rechten en plichten, omdat het kind toevallig op een paar vierkante meter was en niet op een paar andere vierkante meters? Moet het kind naar de Openbare Basisschool in Velp, volgens de Nederlandse Leerplichtwet, ook al komen zijn ouders uit Singapore en Peru en wonen ze in Dubai?

En hoe zit het met expats die hier een maand wonen en werken en volledig van plan zijn om over een maand te vertrekken?
En zes maanden?

Er is van alles dubbel als het over nationaliteiten gaat.

Maar Nederland mag ervoor kiezen iemand niet automatisch een Nederlands paspoort te verstrekken omdat zijn ouders tijdelijk zich op bepaalde vierkante meters bevonden toen hij ter wereld kwam.
En Nederland bepaalt ook hoe lang 'tijdelijk' is.

Echt, hier zijn wetten en regels over.
Als jij in een ander land gaat wonen en daar een kind krijgt, dan lees je je even in in de regels van dat land. Die regels lopen best wel eens uiteen maar ze zijn over meestal vrij duidelijk.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
20-09-2018 20:06
Het is nu niet echt een voorbeeld(vul hier een random nationaliteit in). Hij deed dit al toen hij jong was, en heeft daarna ook niet stilgezeten qua strafbare feiten. Ik vind het prima dat hij weg moet. Waarom moeten alle rotte appels hier blijven? Net als die ene verkrachter die een lagere straf krijgt omdat hij anders ons land moet verlaten. Belachelijk. Nederlanders kunnen we nu éénmaal niet de toegang tot NL ontzeggen maar om de samenleving een beetje gezellig te houden vind ik wel dat voor de anderen waar dit wel kan, en die zich niet kunnen gedragen, wel mag gelden.
In een land waar moordenaars al na 15 jaar vrijkomen lijkt het me een groter probleem dat de straffen zo laag zijn dan dat een Marokkaan iets doet en weg wordt gestuurd.
Cheeks schreef:
21-09-2018 15:41
In een land waar moordenaars al na 15 jaar vrijkomen lijkt het me een groter probleem dat de straffen zo laag zijn dan dat een Marokkaan iets doet en weg wordt gestuurd.
De hoogte van de straffen staat er verder los van. Ik hoop dat die 21-jarige Turk die een moordaanslag op een willekeurige Groningse student pleegde, waardoor de student in een rolstoel terecht kwam, ook alleen de Turkse nationaliteit heeft. Kan hij ook mooi ophoepelen. Werkt niet, gaat niet naar school, maar heeft ondertussen wel een ex met kinderen. Zulk uitschot kunnen we hier missen als kiespijn.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
21-09-2018 18:31
De hoogte van de straffen staat er verder los van. Ik hoop dat die 21-jarige Turk die een moordaanslag op een willekeurige Groningse student pleegde, waardoor de student in een rolstoel terecht kwam, ook alleen de Turkse nationaliteit heeft. Kan hij ook mooi ophoepelen. Werkt niet, gaat niet naar school, maar heeft ondertussen wel een ex met kinderen. Zulk uitschot kunnen we hier missen als kiespijn.
Van mij mag tuig oprotten, maar levenslang na moord en zware mishandeling lijkt me voor iedereen goed.
Dit is iemand die niet eens geintegreerd is in Nederland. Nooit moeite gedaan om een Nederlands paspoort aan te vragen. Veroorzaakt alleen maar overlast. Voor wat wil hij dan eigenlijk hier zijn, de uitkering?
Het verplaatsen van "misdadigers" lost overigens geen problemen op. Het gaat mij er meer om dat iemand die toch niet geintegreerd is en met een onduidelijk doel nog in Nederland is (uitkering?) en ook nog eens overlast veroorzaakt hier gewoon niet hoort. Hij gaat maar lekker in zijn eigen land overlast veroorzaken, Nederlander is hij toch niet en heeft hij kennelijk ook niet willen worden. (Ik vraag me wel af hoe dat dan zit met je recht op bijstand e.d. als je geen NL nationaliteit hebt!)
toffifee schreef:
20-09-2018 20:06
Het is nu niet echt een voorbeeld(vul hier een random nationaliteit in). Hij deed dit al toen hij jong was, en heeft daarna ook niet stilgezeten qua strafbare feiten. Ik vind het prima dat hij weg moet. Waarom moeten alle rotte appels hier blijven? Net als die ene verkrachter die een lagere straf krijgt omdat hij anders ons land moet verlaten. Belachelijk. Nederlanders kunnen we nu éénmaal niet de toegang tot NL ontzeggen maar om de samenleving een beetje gezellig te houden vind ik wel dat voor de anderen waar dit wel kan, en die zich niet kunnen gedragen, wel mag gelden.
Precies. Nederlanders horen hier, het is tenslotte Nederland. Maar iemand die zo loyaal is aan een land waar diegene niet is opgegroeid maar wel de enige nationaliteit van diegene is vind ik een ander verhaal.

En die verkrachter en die lagere straf vind ik ook belachelijk. Ik weet niet waarom dat zo is, maar als je asielzoekers die misdaden pleegden in hun land van herkomst kan weigeren (bv. omdat ze militair waren) vind ik dat je deze mensen ook hun vergunning in mag trekken. We hebben al genoeg "eigen" problemen hier.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-09-2018 19:51
En mijn mening: een Nederlander kan je nooit uitzetten. Ook al heeft de persoon ook nog een ander paspoort.

Hij heeft geen Nederlands paspoort.

stukje quote NOS bericht:

C. is in Nederland geboren en opgegroeid, maar heeft alleen de Marokkaanse nationaliteit en is sinds 2000 in het bezit van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Hij is in het verleden voor meer misdrijven veroordeeld.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ibrahim C. schopte grensrechter dood en moet nu per direct het land uit https://www.ad.nl/binnenland/ibrahim-c- ... haring_web


stukje quote uit artikel:
........
Volgens de rechter heeft de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) terecht geoordeeld dat Ibrahim C. een actueel gevaar is en een bedreiging vormt voor de openbare orde. Er is niet gebleken dat hij zijn leven heeft gebeterd. C. kwam na de grensrechterzaak nóg enkele keren met justitie in aanraking. Hij moet per direct het land uit en mag tien jaar Nederland niet inreizen

...........
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Man die grensrechter Nieuwenhuizen doodschopte nu verdachte in zaak neergestoken advocaat https://www.ad.nl/binnenland/man-die-gr ... haring_web

[foto:De 38-jarige advocate werd op kantoor neergestoken. © © Regio 15/Roy Wolters]

Man die grensrechter Nieuwenhuizen doodschopte nu verdachte in zaak neergestoken advocaat

De man die donderdag in Den Haag voor de rechter moet verschijnen omdat hij verdachte is in een zaak waarbij een advocaat in haar nek werd gestoken, werd in 2013 veroordeeld voor het doodschoppen van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Het gaat om Yassine D., toen 15 jaar, inmiddels 22.

Victor Schildkamp & Carla van der Wal 11-03-19, 13:56 Laatste update: 16:10

Yassine is een van de mannen die wordt verdacht van betrokkenheid bij een steekpartij op een advocatenkantoor in Zoetermeer. Op 26 september 2017 werd een echtscheidingsadvocate op kantoor met een mes in haar gezicht gestoken, op klaarlichte dag. Dat leverde haar een slagaderlijke bloeding en blijvende littekens op. De vrouw kon zo lang niet meer werken dat haar kantoor failliet ging.

Naar de precieze reden van de aanslag op de advocate is het nog altijd gissen. De aanval lijkt een geplande actie te zijn geweest. Yassine D. wordt ervan verdacht betrokken te zijn geweest bij de steekpartij, al is hij waarschijnlijk niet degene geweest die heeft gestoken.

Slaags

Voetbalvader Richard Nieuwenhuizen werd in december 2012 doodgeschopt bij een jeugdwedstrijd tussen Buitenboys B3 en Nieuw Sloten B1. De tieners van Nieuw Sloten raakten na de wedstrijd slaags met Nieuwenhuizen (wiens zoon bij Buitenboys speelde) en schopten hem neer. Hij overleed een dag later. De zaak leidde tot nationale en internationale verontwaardiging. De schoppers wezen een half jaar later tijdens de rechtszaak allemaal naar elkaar. Yassine gaf als enige toe één schop te hebben gegeven.

Zes spelers en één volwassene werden veroordeeld voor die dodelijke schoppartij. Yassine was de jongste van het stel. Omdat hij tijdens de schoppartij pas 15 jaar oud was, kon hij slechts veroordeeld worden tot één jaar jeugddetentie. De ene volwassene die werd veroordeeld tot zes jaar cel, is zijn vader El Hassan D. Laatstgenoemde zit nog steeds in grote financiële problemen omdat hij opdraait voor de schadevergoeding aan de familie Nieuwenhuizen.

Met Yassine is het na zijn veroordeling niet de goede kant op gegaan. Hij werd al verschillende keren veroordeeld wegens diefstal en inbraak. Zijn exacte rol bij de steekpartij op de advocaat is nog onduidelijk. Zijn advocaat ontkent dat hij iets met de steekpartij te maken heeft.

Paspoort

Yassine D. is niet de enige van de veroordeelden van destijds met wie het niet zo goed is gegaan. Medeveroordeelde Ibrahim C. (nu ook 22) kwam na zijn straf voor het doodschoppen van Nieuwenhuizen ook enkele keren met justitie in aanraking en moet nu zelfs Nederland verlaten, omdat hij alleen een Marokkaans paspoort heeft. Ibrahim is sindsdien ondergedoken.

Verslaggever Victor Schildkamp geeft in onderstaande beelden uitleg over de situatie rondom veroordeelde Ibrahim C.:
LOEP ME MAAR aub.
De grote vraag is: waarom is dit stuk tuig van de richel nog steeds in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
20-09-2018 20:39
Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer iemand een Nederlander is en wanneer niet.
Ik vind dat niet, zij vinden dat zelf ook niet, ze zullen altijd heel trots zeggen dat ze Marokkaan zijn, heb jij er wel eens trots horen zeggen dat hij/ zij Nederlanders is?!.

Een Marokkaan zei eens tegen mij dat als Marokkanen terug zouden worden gestuurd na criminele handelingen, ze voortaan wel na zouden denken voordat ze iets crimineels ondernemen", zijn uitzetting lijkt mij daarom een heel goed voorbeeld voor vele anderen die van plan zijn om criminele activiteiten te ondernemen. En ik blij dat Nederland weer een stukje veiliger wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven