Medewerkers Rutgers Stichting bedreigd

22-03-2023 16:22 612 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De medewerkers van de Rutgers Stichting worden bedreigd. In de 'week van de lentekriebels' is deze lesmethode onder vuur komen te liggen en gaan sommigen over tot bedreigingen.
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
22-03-2023 16:39
Ligt dit niet bij de ouders? Op school heb je natuurlijk veel kinderen uit andere culturen waar dit gevoelig ligt.

Grote aanjagers van deze hetze zijn Wierd Duk, Baudet, Cliteur en Raisa Blommestijn
Honolulu schreef:
22-03-2023 16:53
Ik zal wel een achterlijke conservatieve debiel zijn, een complotdenker en een moederharttype, maar ik heb dus even zelf gekeken naar het filmpje van de Rutgers Stichting dat bedoeld is voor kinderen van 4-10 jaar. Het is inmiddels door hen verwijderd van de website, maar het zoemt nog wel rond op het internet.

Echt gewoon niet dat ik wil dat mijn kind tussen 4-10 op die manier seksuele voorlichting krijgt op school. Daar ga ik ook voorliggen. Echt niemand anders dan ik zelf gaat vragen aan mijn kind of hij/zij (ik laat in het midden of ik een zoon of dochter heb) het lekker vind om aan zich zelfzelf te zitten.

Eens met Tante Juut: bedreigers zijn idioten. Maar per definitie alle ervaringen van ouders dat hun nog zeer jonge kinderen (pak 'm beet groep 1-5) wel degelijk meer te horen krijgen dan voor hun leeftijd geschikt is, scharen onder achterlijk, conservatief, en complotdenkers. Tja. Verbaast me ook weer niks eigenlijk. Die polarisatie zijn we wel gewend.

Dat er in groep 8 voorlichting wordt gegeven waarbij wat meer aandacht wordt besteeed dan alleen aan voortplanting, lijkt me heel goed.
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orie ... rndoel-38/

Dit bovenstaande echt gewoon niet in de lagere groepen. En iedereen die dat dus wel normaal vind, daar vind ik dus wat van.
Dus als ik het goed begrijp had de Rutgers Stichting een filmpje gemaakt dat gebruikt werd voor lentekriebels, maar is dat filmpje nu verwijderen? Wordt het dan nog wel door scholen gebruikt? Heb je er een linkje van?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 16:53
.


Eens met Tante Juut: bedreigers zijn idioten. Maar per definitie alle ervaringen van ouders dat hun nog zeer jonge kinderen (pak 'm beet groep 1-5) wel degelijk meer te horen krijgen dan voor hun leeftijd geschikt is, scharen onder achterlijk, conservatief, en complotdenkers. Tja. Verbaast me ook weer niks eigenlijk. Die polarisatie zijn we wel gewend.
Kunnen professionals (pedagogen/seksuologen) bepalen wat geschikt is?
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 16:55
Nou gelukkig niet op alle scholen. School van mijn kind geeft seksuele voorlichting in groep 7 en 8 in de lessen levensbeschouwing.
Met de bijbel in de hand?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 16:53
Ik zal wel een achterlijke conservatieve debiel zijn, een complotdenker en een moederharttype, maar ik heb dus even zelf gekeken naar het filmpje van de Rutgers Stichting dat bedoeld is voor kinderen van 4-10 jaar. Het is inmiddels door hen verwijderd van de website, maar het zoemt nog wel rond op het internet.

Echt gewoon niet dat ik wil dat mijn kind tussen 4-10 op die manier seksuele voorlichting krijgt op school. Daar ga ik ook voorliggen. Echt niemand anders dan ik zelf gaat vragen aan mijn kind of hij/zij (ik laat in het midden of ik een zoon of dochter heb) het lekker vind om aan zich zelfzelf te zitten.

Eens met Tante Juut: bedreigers zijn idioten. Maar per definitie alle ervaringen van ouders dat hun nog zeer jonge kinderen (pak 'm beet groep 1-5) wel degelijk meer te horen krijgen dan voor hun leeftijd geschikt is, scharen onder achterlijk, conservatief, en complotdenkers. Tja. Verbaast me ook weer niks eigenlijk. Die polarisatie zijn we wel gewend.

Dat er in groep 8 voorlichting wordt gegeven waarbij wat meer aandacht wordt besteeed dan alleen aan voortplanting, lijkt me heel goed.
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orie ... rndoel-38/

Dit bovenstaande echt gewoon niet in de lagere groepen. En iedereen die dat dus wel normaal vind, daar vind ik dus wat van.
Als je wil dat school wacht to sexuele voorlichting geven tot groep 8, dan mag ik wel hopen, dat je zelf wel al de nodige gesprekken hebt gehad…. Als je denkt, dat ze voor die tijd niet al allerlei (des)informatie van vriendjes/vriendinnetjes krijgen, vind ik dat best naïef.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
TanteJuut schreef:
22-03-2023 16:58
Kunnen professionals (pedagogen/seksuologen) bepalen wat geschikt is?
Nee.
Seksualiteit moet vies blijven, sorry.
Je moet er niet aan dénken dat kinderen leren dat je vanzelfsprekend grenzen mag hebben.

Dan kun je beter doen alsof je in de onderbouw van de basisschool een cursus mastruberen voor beginners krijgt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
22-03-2023 16:58
In de link die smulrol plaatste staat duidelijke uitleg van Rutgers over wat er in hun onderwijsmateriaal staat en met welke redenen.

Het is je waarschijnlijk ontgaan dat het lesmateriaal de laatste dagen is gewijzigd. Door alle commotie.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Enya schreef:
22-03-2023 16:29
Ondertussen in Florida, waar ze (niet) van God los zijn:

‘Florida lawmakers are considering a draft law to strengthen state control over sex education that its sponsor says would ban any instruction in schools about menstrual cycles before the sixth grade.

The proposal comes as Florida’s Republican-dominated legislature, backed by Governor Ron DeSantis, has already passed a raft of laws limiting discussion in schools of gender and sexuality and reducing the emphasis on diversity in public schools.’

https://amp.theguardian.com/us-news/202 ... ixth-grade
Amerikaanse Evangelicals zijn de grootste godslasteraars die er rondlopen.

De hele wereld slaat rechtsaf. Overal worden rechten van vrouwen en homo's ter discussie geweld of teruggedraaid. In veel (Christelijke) Afrikaanse landen zijn de straffen voor homoseksualiteit sterk verhoogd, tot levenslang en de doodstraf aan toe. In Oost Europa en de VS wordt abortus weer moeilijker gemaakt. In (Islamitische) Aziatische landen zoals Indonesië wordt seks buiten het huwelijk gecriminaliseerd.

De Amerikaanse Evangelische "Christenen" spelen een dubieuze rol in dit proces door reactionaire groeperingen in Afrika, Latijns Amerika en Azië te steunen met veel geld. In Nederland liften, naast de SGP, ook seculiere rechtse partijen mee zoals FvD en Ja'21.

Ik ben blij dat ik jong ben geweest tussen 1970 en 2000. De wereld van de 21e eeuw zal geen prettige wereld zijn.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Honolulu schreef:
22-03-2023 17:10
Het is je waarschijnlijk ontgaan dat het lesmateriaal de laatste dagen is gewijzigd. Door alle commotie.
Nou, dat is mij dan ook ontgaan. Nogmaals, heb je een linkje ofzo? Ik leer graag bij!
Alle reacties Link kopieren Quote
Op onze basisschool volgen ze ook de week van de lentekriebels. Deze week nog niets gehoord (groep 4); maar andere jaren was het keurig netjes op leeftijd ingericht.

Dingen als dat jouw lichaam van jou is, dat je niet zomaar aan een ander mag zitten etc., maar dat een wederzijdse knuffel wel fijn kan zijn. Nog niks over wat er in een onderbroek zit 🤷🏻‍♀️ maar ook wel dat je verliefd kan worden en dat dat niet per se op iemand van het andere geslacht is. (Zullen sommige mensen ook vast niet oké vinden, ik vind dat juist erg positief).

Overigens weet onze oudste al een paar jaar hoe het allemaal grofweg werkt. Natuurlijk hebben we het niet over orale seks ofzo, dat is nogal expliciet voor de leeftijd; maar wel dat vrijen heel fijn kan zijn etc. En ja, ze weet ook hoe baby’s worden gemaakt. Ik denk al twee jaar. We hebben daar een heel fijn/praktisch boekje voor in huis gehaald en dat samen gelezen.

Overigens hoor ik hier al van kinderen in groep 6/7 dat ze ongesteld zijn of borstvorming krijgen, dus dat is al een soort laat om het erover te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 16:53
Ik zal wel een achterlijke conservatieve debiel zijn, een complotdenker en een moederharttype, maar ik heb dus even zelf gekeken naar het filmpje van de Rutgers Stichting dat bedoeld is voor kinderen van 4-10 jaar. Het is inmiddels door hen verwijderd van de website, maar het zoemt nog wel rond op het internet.

Echt gewoon niet dat ik wil dat mijn kind tussen 4-10 op die manier seksuele voorlichting krijgt op school. Daar ga ik ook voorliggen. Echt niemand anders dan ik zelf gaat vragen aan mijn kind of hij/zij (ik laat in het midden of ik een zoon of dochter heb) het lekker vind om aan zich zelfzelf te zitten.

Eens met Tante Juut: bedreigers zijn idioten. Maar per definitie alle ervaringen van ouders dat hun nog zeer jonge kinderen (pak 'm beet groep 1-5) wel degelijk meer te horen krijgen dan voor hun leeftijd geschikt is, scharen onder achterlijk, conservatief, en complotdenkers. Tja. Verbaast me ook weer niks eigenlijk. Die polarisatie zijn we wel gewend.

Dat er in groep 8 voorlichting wordt gegeven waarbij wat meer aandacht wordt besteeed dan alleen aan voortplanting, lijkt me heel goed.
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orie ... rndoel-38/

Dit bovenstaande echt gewoon niet in de lagere groepen. En iedereen die dat dus wel normaal vind, daar vind ik dus wat van.
En als je die reactie van Rutgers op Twitter leest, vind je het dan nog steeds?

En je schrijft: daar vind ik dus wat van. Wat vind je daar dan van?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 17:10
Het is je waarschijnlijk ontgaan dat het lesmateriaal de laatste dagen is gewijzigd. Door alle commotie.
Heb je eerst gelezen van de Rutgersstichting zelf geantwoord heeft ?
https://twitter.com/RutgersNL/status/16 ... 57857?s=20
De Week van de Lentekriebels is een projectweek, geen lespakket. Scholen die meedoen bepalen zelf hoe ze aan de Week invulling geven. Daarvoor zijn o.m. drie erkende lespakketten beschikbaar: Kriebels in je Buik, VeiligWijs en Wonderlijk Gemaakt.

Leerkrachten maken daarin zelf hun keuzes. Passend bij de leeftijd van de kinderen, de vragen die kinderen hebben en de achtergrond van hun school. Wij hebben vertrouwen in hun expertise en zijn dankbaar voor hun professionaliteit en inzet.
smulrol wijzigde dit bericht op 22-03-2023 17:16
53.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 17:10
Het is je waarschijnlijk ontgaan dat het lesmateriaal de laatste dagen is gewijzigd. Door alle commotie.
Misschien… is dat niet waar?
Mijn zus geeft al jaren les op de lagere school en van haar begreep ik dat er niks is veranderd, maar misschien heb jij andere info?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als elke ouder (m/v) binnen de juiste leeftijd de juiste informatie geeft, dan blijft het gewoon giechelig en ongemakkelijk in een groep, maar wel met de wetenschap wat je te gebeuren staat in de (nabije) toekomst, als jongen en meisje richting de puberteit. Dat je het als ouder aandurft, als je kind met nieuwsgierige vragen (waar komen baby's vandaan?) aankomt, dat je die naar alle eerlijkheid kan beantwoorden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orie ... rndoel-38/

Nog maar een keer.

In groep 1 en 2 heb je het over liefde en tederheid. Niet over verliefdheid en seksuele gevoelens.
In groep 3 en 4 heb je het niet over seks in de media. En ook niet over genot, plezier, en lust bij het aanraken van het eigen lichaam of over geslachtsgemeenschap. Wellicht thuis als je dat zelf heel belangrijk vindt om op deze leeftijd te bespreken (ik heb hier zelf voor gekozen begin groep 5). Maar NIET op school.
In groep 5/6 heb je het niet over seksuele handelingen, masturbatie en orgasme. Althans niet op school.

Dat heeft allemaal niks met preuts zijn te maken, of met seks is vies.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 17:17
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orie ... rndoel-38/

Nog maar een keer.

In groep 1 en 2 heb je het over liefde en tederheid. Niet over verliefdheid en seksuele gevoelens.
In groep 3 en 4 heb je het niet over seks in de media. En ook niet over genot, plezier, en lust bij het aanraken van het eigen lichaam of over geslachtsgemeenschap. Wellicht thuis als je dat zelf heel belangrijk vindt om op deze leeftijd te bespreken (ik heb hier zelf voor gekozen begin groep 5). Maar NIET op school.
In groep 5/6 heb je het niet over seksuele handelingen, masturbatie en orgasme. Althans niet op school.

Dat heeft allemaal niks met preuts zijn te maken, of met seks is vies.
Waar heeft het dan wel mee te maken?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
22-03-2023 17:17
Waar heeft het dan wel mee te maken?
Dat vraag ik me ook af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb je link bekeken Honolulu.
Het zijn hele algemene termen. Het is je eigen brein die daar een invulling aan geeft over wat ze daar moeten zeggen.

Kleuters zijn al verliefd op andere kleuters. Soms willen ze diegene dan constant knuffelen en kusjes geven. Ook als de ander niet wil. Dan kun je tegen kleuters zeggen dat de vlinders heel fijn zijn, maar dat je altijd eerst de ander even moet vragen of je diegene mag knuffelen en een kusje mag geven.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Een deel van de mensen, die hier een hoop tamtam over maken, zijn de mensen die zelfs een omroep hebben opgericht om desinformatie te verspreiden, zolang het binnen hun agenda past…..
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het vooral zo heerlijk naief dat mensen denken dat kinderen niet weten hoe google op hun smartphone werkt.

Wij belden vroeger in groep 7 de kindertelefoon op proestend te vragen wat pijpen was (dat wisten we al, maar we wilden het de persoon horen zeggen, hihihaha).

Die kinderen nu hebben nog veel jonger toegang tot een hele schat aan informatie via telefoons met internet. Die googlen het woord pijpen gewoon als ze nieuwsgierig zijn en het ergens hebben zien staan, en de info die je dan krijgt lijkt me wat vunziger dan van de kindertelefoon. Dus heel fijn dat ze op tijd op school voorlichting krijgen, zodat ze het in een context kunnen plaatsen die gezond is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met dit soort dingen denk ik ook: hebben mensen zó weinig vertrouwen in de onderwijzer van hun kind? Alsof de kleuterjuf denkt: nouja ok, dan gaan we het vandaag tijdens het kringgesprek maar over anale seks hebben, als dat moet.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 17:17
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orie ... rndoel-38/

Nog maar een keer.

In groep 1 en 2 heb je het over liefde en tederheid. Niet over verliefdheid en seksuele gevoelens.
In groep 3 en 4 heb je het niet over seks in de media. En ook niet over genot, plezier, en lust bij het aanraken van het eigen lichaam of over geslachtsgemeenschap. Wellicht thuis als je dat zelf heel belangrijk vindt om op deze leeftijd te bespreken (ik heb hier zelf voor gekozen begin groep 5). Maar NIET op school.
In groep 5/6 heb je het niet over seksuele handelingen, masturbatie en orgasme. Althans niet op school.

Dat heeft allemaal niks met preuts zijn te maken, of met seks is vies.
Nog maar een keer wat?

Wat denk jij eigenlijk waar scholen het over hebben?
Je verwijst naar een filmpje wat ik verder niet ken en doet alsof er hele rare dingen plaatsvinden op scholen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
22-03-2023 17:26
Met dit soort dingen denk ik ook: hebben mensen zó weinig vertrouwen in de onderwijzer van hun kind? Alsof de kleuterjuf denkt: nouja ok, dan gaan we het vandaag tijdens het kringgesprek maar over anale seks hebben, als dat moet.
Totáál andere diersoort, die kleuterjuffen inderdaad.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
22-03-2023 17:17
https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orie ... rndoel-38/

Nog maar een keer.

In groep 1 en 2 heb je het over liefde en tederheid. Niet over verliefdheid en seksuele gevoelens.
In groep 3 en 4 heb je het niet over seks in de media. En ook niet over genot, plezier, en lust bij het aanraken van het eigen lichaam of over geslachtsgemeenschap. Wellicht thuis als je dat zelf heel belangrijk vindt om op deze leeftijd te bespreken (ik heb hier zelf voor gekozen begin groep 5). Maar NIET op school.
In groep 5/6 heb je het niet over seksuele handelingen, masturbatie en orgasme. Althans niet op school.

Dat heeft allemaal niks met preuts zijn te maken, of met seks is vies.
Jij haalt er zelf het seksuele context bij. Weet je hoeveel kinderen op jonge leeftijd, zelfs voor basisschoolleeftijd aan de eigen geslachtdelen zit omdat dit lekker voelt of het ze rustig maakt? Behoorlijk veel, ze masturberen dan gewoon en meisjes kunnen zelfs een orgasme krijgen. Daar is voor een kind niets seksueels aan, dat maken volwassenen ervan. Er is niets mis mee om voorlichting te geven aan kleuters dat je zoiets thuis doet als je alleen bent en niet in de klas en dat niemand jouw daar mag aanraken als je dat niet wil. Dat past prima bij de ontwikkeling van kinderen op die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
22-03-2023 17:12
En als je die reactie van Rutgers op Twitter leest, vind je het dan nog steeds?

En je schrijft: daar vind ik dus wat van. Wat vind je daar dan van?

Ja, dan vind ik dat nog steeds. De reactie van Rutgers is een reactie op de commotie. Nadat ze hun website hebben aangepast en hun video hebben verwijderd.
Die overigens gewoon terug te vinden is. Sowieso op de Youtube van FvD zag ik net. Maar goed, die zijn natuurlijk wel discutabel (vind ik zelfs).

Die video is niet eens zo heel erg wereldschokkend. Zullen de meesten hier ook niet als zodanig beschouwen. En ik kan het ook wel voor me zien dat ouders het op deze manier binnen hun gezin op deze manier bespreken. Al dan niet met het tonen van deze video.
Maar op school? Hell no. Vooral de laatste moeder met haar dochter van 9. Die gaat mijn 9 jarige dus echt niet vertellen dat zij/hij gerust aan haar clitoris/piemel kan gaan frunniken voor een lekker gevoel. Dat is aan mij als ouder. En dat bespreek ik dus ook.

Iedereen die het normaal vind dat dit aan zijn/haar 9 jarige kind wordt laten zien, daar heb ik een mening over.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven