Miljoenennota 2023

19-09-2023 20:10 344 berichten
Prinsjesdag is weer geweest en daarmee ook de presentatie van de miljoenennota. Weliswaar van een demissionair kabinet maar goed. Wat valt jullie op? Wat zijn de positieve en wat zijn de negatieve punten? En wat hadden jullie graag (anders) opgenomen zien worden in de miljoenennota?
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanx, In Spanje en Italië ligt het welvaartsniveau ook lager. Geen aow, geen (of zeer minimale) bijstand enz.
Dus dat wij ons kapot werken, is ook een keuze.
En we hoeven niet alles op te lossen. Maar het begrotingstekort op laten lopen omdat we ( groot deel van de bevolking) geen stappen terug willen doen in een crisis, vind ik geen juiste keuze.
Ik denk dat we daar zelf uiteindelijk ook tegenaan gaan lopen, bijvoorbeeld omdat er dan straks geen geld meer is voor ouderenzorg of aow.
Verder wel veel goede ideeën in je laatste post.
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
27-09-2023 09:11
Meer mensen zodat het werk weer aangenaam gaat worden lijkt me handiger dan iedereen 100 euro er bij.

In het onderwijs en in de zorg is de druk veel te hoog. Nauwelijks tijd aan een bed en te grote klassen. Enorme papieren rompslomp wat er bij komt. Te veel management lagen zijn er gecreëerd. Je kan niemand de tijd geven die degene verdient en mensen die net beginnen worden in het diepe gegooid want er is geen tijd/ ruimte voor dus die houden het al snel voor gezien enz...

Alles wordt wel heel makkelijk afgeschoven op personeelstekorten, maar daarvoor waren er ook niet genoeg plekken. Veel mensen zijn wegbezuinigd of kregen maar 10 lesuurtjes verspreid over een hele week want er viel verder niet te schuiven. Hoe je je huur betaald is jouw probleem. In de zorg was dat niet anders.

Het zijn totaal onaantrekkelijke beroepen. Wat meer geld maakt het echt niet aantrekkelijker
Eens, het gaat om het hele pakket. Vroeger was het een eer om de dokter of de meester in een dorp te zijn. Nu word je nog net niet bespuugd ...
Ben je 'iets ' op de Zuidas, ligt iedereen aan je voeten.
Dus hoe draai je dat om?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 17:02
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/ni ... bedrijven/

Omdat met het verhogen van het minimloon ook de uitkeringen en AOW meegaat. Dat geld kan dus ook opgevangen worden door minder belasting op arbeid.

En heel veel werkgevers hebben moeite met salarisverhogingen omdat ze deze niet door kunnen blijven berekenen in hun producten of diensten. Waarom moeten die kosten altijd van de ondernemers af komen? Vooral de kleine ondernemers hebben het al moeilijk genoeg, mede omdat ze niet op kunnen of mee kunnen met alle salarisverhogingen.
Er is al 40 jaar sprake van loonstagnatie terwijl die paar procent er enkel veel en veel rijker mee is geworden dus dat valt wel mee als je het zo bekijkt.

Het echte probleem is de verdeling van de welvaart van de top en de multinationals bijv. Waarom krijgt een Tata Steel 600 miljoen subsidie terwijl ze deze aardkloot nog meer aan het verkloten zijn. Ondertussen lachen ze zich daar de ballen uit hun broek en gaan lekker door met vervuilen en mens en milieu ziek te maken. Ze draaien enorme winsten maar betalen nauwelijks. Daar zit het geld en zou het vandaan moeten komen.

Ook kunnen bedrijven en zeker de multinationals er zelf ook iets aan doen. Ford begreep het destijds al goed. Op het moment dat ik mijn medewerkers meer betaal kunnen ze mijn producten kopen en dat heeft toen als een tierelier gewerkt. Ook de broertjes Philips en Herschey hadden het goed begrepen. Je kan beter 1 miljoen verdelen onder je medewerkers die het vaak direct weer uitgeven aan de economie, dus ook bij de MKbers die iets meer gaan betalen, dan 1 miljoen op de bank van een multimiljonair wat een drupje in de ocean is voor die mensen.

Ik raad het boek van Thomas Pikkety aan. Die legt heel goed de vinger op de zere plekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tata is een grote werkgever. En ik ken veel gezinnen die daar hun geld verdienen. Ze betalen echt wel goed en bieden veel scholing en goede secundaire voorwaarden.
Buiten de milieuvervuiling zou het echt wel een economisch probleem zijn, als ze wegvallen.
Verder wel eens dat er in veel grote bedrijven een behoorlijke scheefgroei is in salaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
27-09-2023 08:30
Ik begrijp je weerstand tegen mensen die zo van de toeslagen profiteren. Maar je kunt mensen dat niet echt kwalijk nemen.
Als je bijvoorbeeld het kgb neemt, gaat het om zoveel geld. Daar moet je echt veel voor werken.
Ik ben wat meer gaan werken maar loop daardoor die 1300 euro energietoeslag mis, plus dat ik een gedeelte zorgtoeslag moet terugbetalen. Dus ik werk onder de streep de extra uren voor niks. Dat is dan maar zo, maar het werkt psychologisch niet echt lekker.
Dus het systeem moet anders.
Want meer vrije tijd voor het zelfde geld afslaan, doet bijna niemand.
Klopt, het zit vooral in het systeem. Waar ik last van heb is als die mensen ondanks de toeslagen klagen en wanneer ik, op een ander moment, een keer iets zeg over mijn situatie dat niet boeit of zo. Alsof het óf-óf is. Maar het heeft ook wel een beetje te maken met de 'bubbel' waarin ik ben gaan wonen. Dat heb ik toen ik die keuze maakte niet zo voorzien. Dan vinden sommigen het bijvoorbeeld onwenselijk dat je fulltime werkt omdat je dan minder zou bijdragen aan de (sociale) structuur in de bubbel. Ehm... ik draag natuurlijk even hard bij, maar dat is dan te ver van hun bed of zo?
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
canis-felis schreef:
27-09-2023 09:55
Klopt, het zit vooral in het systeem. Waar ik last van heb is als die mensen ondanks de toeslagen klagen en wanneer ik, op een ander moment, een keer iets zeg over mijn situatie dat niet boeit of zo. Alsof het óf-óf is. Maar het heeft ook wel een beetje te maken met de 'bubbel' waarin ik ben gaan wonen. Dat heb ik toen ik die keuze maakte niet zo voorzien. Dan vinden sommigen het bijvoorbeeld onwenselijk dat je fulltime werkt omdat je dan minder zou bijdragen aan de (sociale) structuur in de bubbel. Ehm... ik draag natuurlijk even hard bij, maar dat is dan te ver van hun bed of zo?
Sowieso wordt er in Nederland ontzettend veel geklaagd. Zielig en slachtoffer zijn is een soort volkssport geworden.
Maar je moet doen wat goed voor jou voelt en haalbaar is. Mensen vinden altijd wel iets.
En soms past een bubbel niet meer bij je...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat we ons moeten voorbereiden op een leven waarin alles minder wordt. Normaal komt een land wel weer uit een recessie omdat we allemaal toch weer gaan kopen als de prijzen zakken.

Deze keer zijn er echter een tekort aan grondstoffen of zijn ze zo vervuilend dat ze nog maar spaarzaam gebruikt worden.

Je ziet het al aan de bouw, huizen worden nooit meer goedkoper, zelfs als personeel goedkoper wordt, de grondstoffen worden alleen maar duurder. Nieuwe auto? Het vervaardigen van staal of aluminium is zo vervuilend dat ook die industrie het moeilijk krijgt maar dat betekent dat alles van metaal dus ook veel duurder wordt, van je vork tot je auto.

Klimaat en grondstoffen zijn nu bepalend voor de ontwikkeling van onze economie en het ziet er slecht uit, de weelde die we kende van onbeperkt consumeren is voorbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
27-09-2023 09:38
Tata is een grote werkgever. En ik ken veel gezinnen die daar hun geld verdienen. Ze betalen echt wel goed en bieden veel scholing en goede secundaire voorwaarden.
Buiten de milieuvervuiling zou het echt wel een economisch probleem zijn, als ze wegvallen.
Verder wel eens dat er in veel grote bedrijven een behoorlijke scheefgroei is in salaris.
Tata is zelfs een heel goede werknemer maar ook zij, en Chemours, krijgen het moeilijk om in Nederland te overleven (terecht), net als Schiphol. Het zijn grote vervuilers maar ook enorme werkgevers, maar dat laatste wordt steeds minder belangrijk omdat het klimaat niet wacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
27-09-2023 10:13
Sowieso wordt er in Nederland ontzettend veel geklaagd. Zielig en slachtoffer zijn is een soort volkssport geworden.
Maar je moet doen wat goed voor jou voelt en haalbaar is. Mensen vinden altijd wel iets.
En soms past een bubbel niet meer bij je...
Oh, absoluut. Ik kan er ook wat van, maar dat weet ik en ventileer ik zeer beperkt. Dan is het wel prettig om een béétje serieus genomen te worden als je het weloverwogen een keer doet. Dat geldt overigens ook buiten deze bubbel, daar speelt het vooral rond dit onderwerp. Inderdaad aan mij om daarmee om te gaan op een manier die voor mij goed is.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
De afschaffing van de monarchie wordt opgenomen in het verkiezingsprogramma van Groen Links en PVDA.

https://nos.nl/collectie/13960/artikel/ ... links-pvda
Sjaantje37 schreef:
15-10-2023 08:39
De afschaffing van de monarchie wordt opgenomen in het verkiezingsprogramma van Groen Links en PVDA.

https://nos.nl/collectie/13960/artikel/ ... links-pvda

Ja ik las het inderdaad. Ik vraag me af of een republiek niet bijna evenzoveel kosten met zich meebrengt. Daarnaast ben ik wel Koningsgezind. Het hoort voor mij bij Nederland en onze geschiedenis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
15-10-2023 08:39
De afschaffing van de monarchie wordt opgenomen in het verkiezingsprogramma van Groen Links en PVDA.

https://nos.nl/collectie/13960/artikel/ ... links-pvda
Ja, ik ben niet echt koningsgezind, al vind ik de foto's en kleding wel leuk, maar ik vraag me af of het momenteel een goed idee is. De maatschappij is al zo versplinterd.
Nog een verbindende factor weghalen, lijkt me absoluut niet helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
15-10-2023 08:55
Ja, ik ben niet echt koningsgezind, al vind ik de foto's en kleding wel leuk, maar ik vraag me af of het momenteel een goed idee is. De maatschappij is al zo versplinterd.
Nog een verbindende factor weghalen, lijkt me absoluut niet helpen.
ik vraag mij af of dit voor het eerst is dat dit in een verkiezingsprogramma wordt opgenomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mij mogen ze een ceremoniele functie.
En de kosten mogen een flink stuk lager.
Ik heb er zelf niets mee. Hoort voor mij ook niet bij mijn geschiedenis, aangezien limburg nog helemaal niet zolang bij nederland hoort en wij door vroegere koningshuizen alleen maar uitgebuit werden hier.
Maar goed. Ze zijn er.
Maar om nou een functie te erven i.p.v. dat je deze krijgt omdat je de meeste talenten ervoor hebt, dat is toch niet meer van deze tijd?
En voor die mensen zelf dan? Ongekozen altijd in het gareel lopen. Je leven is al uitgestippeld. Vreselijk.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
15-10-2023 08:41
Ja ik las het inderdaad. Ik vraag me af of een republiek niet bijna evenzoveel kosten met zich meebrengt. Daarnaast ben ik wel Koningsgezind. Het hoort voor mij bij Nederland en onze geschiedenis.
Ik heb weinig met het koningshuis. Maar een republiek kost inderdaad ook geld. Daarnaast is het koningshuis marketing technisch ook goed voor Nederland, met handelsmissies e.d. kunnen zij echt wel deuren openen die anders dicht blijven.

Daarnaast heeft het toch een verbindende factor in Nederland.

Van mij mag het gewoon blijven. Ze krijgen inderdaad een fors bedrag maar dan staat heel je leven in dienst van je functie. En een mening kan je niet geven. Drama lijkt mij dat. Ik zou niet willen ruilen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
15-10-2023 11:46
ik vraag mij af of dit voor het eerst is dat dit in een verkiezingsprogramma wordt opgenomen.
In 2021 had Groen Links ook al in hun verkiezingsprogramma staan dat ze voorstander waren van de een parlementaire republiek. https://groenlinks.nl/sites/groenlinks/ ... 2021_2.pdf
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
15-10-2023 08:39
De afschaffing van de monarchie wordt opgenomen in het verkiezingsprogramma van Groen Links en PVDA.

https://nos.nl/collectie/13960/artikel/ ... links-pvda
Ik vraag me af of dit wel zo’n goed idee is als je de grootste wil worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
16-10-2023 13:32
Ik vraag me af of dit wel zo’n goed idee is als je de grootste wil worden.
Of juist wel. Maar ik betwijfel of de mensen die zo afgeven op het koningshuis fan zijn van Groen Links.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
16-10-2023 13:39
Of juist wel. Maar ik betwijfel of de mensen die zo afgeven op het koningshuis fan zijn van Groen Links.
Dit, inderdaad. Ze hadden van de week/vorig week ook iets waarvan ik bang was dat veel mensen daardoor op hun gaan stemmen (ik kom er even niet op), en dit is ook zoiets. Er is een deel van Nederland dat schreeuwt hierom, maar dat lijken me sowieso geen GL/PVDA stemmers, maar ik krijg het idee dat ze hiermee proberen die kiezers (hoewel de grootste schreeuwers meestal de mensen zijn die sowieso niet stemmen) naar hun te krijgen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven