Monarchie

17-09-2020 10:29 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederland is een monarchie.
Is dat nog van deze tijd?
Kan het nog wel, aangezien met tegenwoordig steeds meer bewust is van wat een roerig verleden te weeg kan brengen. En ons koningshuis is er eentje die er ook niet zonder slag of stoot is gekomen.
Kan men dan nog " baas" blijven over een land?
Oke, oke, ze hebben vooral een ceremoniele taak.
Prima.
Ik vind het ook wel leuk hoor. Het maakt ons Nederland uniek.
Ik vind het fijn hoe ze ons volk representeren.
Hoe ze hun menselijke kant steeds meer laten zien.
Hoe onze koning ons verschillende keren heeft toegesproken tijdens de corona-pandemie.
Dat de drempel lager word.
Ik snap ook wel dat ze betaald krijgen, ze staan hun hele leven in de schijnwerpers, hebben hierin niets te zeggen. Alles gaat onder een vergrootglas.
Ja, als je mij vroeg of ik voor of tegen was, dan zei ik altijd " van mij mogen ze blijven".
Maar nu begin ik te twijfelen.
We moeten zuiniger aan doen. Er komt een recessie, crisis enz.
Nou prima, het zij zo.
Maar dan schiet het stukhe vergoedingen/ salarissen voor leden van het koningshuis, zoals op prinsjesdag gepresenteerd, mij wel erg verkeerd!

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Qa&ampcf=1

Wat vinden jullie?

Mag het koningshuis blijven?

Totaal aantal stemmen: 76

Ja (58%)
Nee (22%)
Onder aangepaste omstandigheden (20%)
de wereld wacht om ontdekt te worden
redbulletje schreef:
18-09-2020 23:49
Ik geloof meer in de integerheid van mensen die vanaf kind af aan in die rol groeien dan via huichelachtige verkiezingen. Je ziet dat politiekers altijd liegen om de winst te kunnen behalen. Het koninklijk huis is gewoon een vaststaand iets een symbool waar we in deze individualistische tijden meer aan hebben dan aan hypocriete presidenten.

Wat een vreemde gedachtekronkels.
Erfopvolging creëert een zekere integriteit waar een gekozen volksvertegenwoordiging bij voorbaat minder integer is?
Hoezo dan? Verder: een republiek heeft niet eens perse een president nodig. Ook kun je kiezen voor een staatsinrichting zoals Duitsland heeft waar de president een meer ceremoniële functie heeft. Dat ligt voor Nederland natuurlijk het meest voor de hand.

Heb je voorbeelden van die integriteit van het koningshuis? Ik ken vooral de wat minder integere kantjes namelijk, maar dat zal wel aan mij liggen.

De geschiedenis leert wel dat koningshuizen niet 'gewoon' een vaststaand symbool zijn trouwens. Ook niet in Nederland. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven