Multikul op Amsterdamse scholen

03-02-2008 12:13 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Multikul op Amsterdamse scholen

Aad Leering 2 februari 2008

Wouter Bos draaide in de Trouw weer eens het bekende riedeltje af: mensen die op de PVV of TON stemmen zijn verliezers, en deze partijen spelen in op de angsten bij de burgers. De midden partijen geven genuanceerde oplossingen voor problemen. Een onderzoek uit 2005 op Amsterdamse scholen toont de ware aard en de ernst van zo'n probleem, en de bijbehorende genuanceerde oplossingen zijn inmiddels bekend. Nu nog een onderzoek naar de doelmatigheid ervan.

Ondanks dat de multikul een hot onderwerp is wordt er niet veel onderzoek naar de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen gedaan in Nederland. De onderzoeken die wel worden gedaan richten zich voornamelijk op een groep tegelijk. Kenmerk van deze groepen is dat zij een achterstand hebben, waarbij er steevast aanbevelingen worden gedaan om dit aan te pakken. En omdat het voor de onderzoekers een onmogelijkheid lijkt om te accepteren dat achterstand soms een logisch gegeven is legt men de "schuld" en de oplossing nog al eens neer bij de autochtone bevolking. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat racisme en discriminatie van autochtone Nederlanders een van de oorzaken is van een achterstand van allochtonen.

Op het onderwerp discriminatie en racisme van allochtonen ten aanzien autochtonen lijkt welhaast een taboe te rusten in onderzoeksland. In een onderzoek uit 2005 werden de verhoudingen tussen de verschillende etnische groepen op Amsterdamse basisscholen en het voortgezet onderwijs onder de loep genomen. Het beeld dat hieruit voortkomt rechtvaardigt verder onderzoek naar dit onderwerp. Het geeft meteen een mogelijkheid om te kijken of de middenpartij van Wouter Bos, oppermachtig in Amsterdam, het probleem heeft onderkend en welke genuanceerde oplossing zij voor dit probleem heeft bedacht.

Hier de links naar het rapport over het voortgezet onderwijs, en het rapport over debasisscholen.

Basisscholen

In het rapport "Verhouding tussen etnische groepen op Amsterdamse basisscholen" (tussenstand, het tweede deel betreffende het voortgezet onderwijs was later afgerond) ziet de gemeente aanleiding voor optimisme. Wie het rapport zelf leest ziet een heel andere werkelijkheid. Enkele citaten:

"Vier van de 25 bezochte basisscholen vinden dat de interculturele verhoudingen moeten verbeteren. Op twee van deze scholen hebben leerlingen antiwesterse of racistische denkbeelden en/of sluit de dominante etnische groep - hier Marokkaanse jongens - kinderen met andere etniciteit structureel buiten."

"Een derde basisschool, waarvan bijna alle leerlingen uit islamitisch georiënteerde gezinnen komen, doet melding van problemen tussen in Nederland geboren leerlingen (Marokkaans, Turks) en leerlingen afkomstig uit vluchtelingenlanden (Afghanistan, Irak, Iran). De basisschool signaleert dat de Turkse en Marokkaanse kinderen veel moeite hebben om kinderen uit andere groepen te accepteren. Vluchtelingenkinderen worden structureel buitengesloten en hebben het zeer moeilijk op de betreffende school."

"Op 5 van de 25 bezochte basisscholen gaven Marokkaanse jongens uit de hoogste groepen aan dat zij de aanslagen en de moord op Van Gogh goedkeurden of begrepen. Het betrof steeds enkele jongens per klas en vooral jongens met traditioneel georiënteerde ouders."

"Basisscholen in Amsterdam ZO constateren een zeer geringe onderlinge omgang tussen ouders van Surinaamse afkomst en ouders uit Afrikaanse landen, met als gevolg dat kinderen uit de verschillende groepen buiten schooltijd nauwelijks vriendschappen aangaan."

"Binnen de groep islamitische ouders is er weinig omgang tussen ouders met "moderne" en ouders met "traditionelere" opvattingen. Zeker de helft van de scholen constateert dat veel traditioneel georiënteerde islamitische ouders de omgang met ouders met andere opvattingen afwijzen. Zo signaleren verscheidende scholen de uitsluiting van gescheiden islamitische vrouwen door traditioneel georiënteerde ouders van de eerste generatie. Daarnaast zien basisscholen dat ook een deel van de "in Nederland opgegroeide" moslimouders teruggrijpt op traditie en berichtgeving uit het land van herkomst. Dit zou vooral gelden voor leden van de tweede generatie die trouwen met partner uit het land van herkomst. Basisscholen constateren dat hierdoor een nieuwe generatie kinderen met een taalachterstand ontstaat. Ondanks het feit dat de in Nederland opgegroeide ouder goed Nederlands spreekt (en vaak een baan heeft), wordt er thuis met de kinderen geen Nederlands gesproken of gelezen en wordt er alleen naar buitenlandse tv-zenders gekeken. Kinderen uit deze gezinnen starten met de basisschool zonder kennis van de Nederlandse taal."

"Basisscholen menen dat allochtone leerkrachten mede door hun voorbeeldfunctie, positieve invloed hebben op de interculturele verhoudingen tussen leerlingen. Ook allochtone stagiaires en onderwijsassistenten kunnen een belangrijk rol hebben als positief voorbeeld en bruggenbouwers. De ervaringen met een klein deel, streng gelovige islamitische stagiaires, zijn echter minder positief. Drie basisscholen hebben de ervaring dat streng gelovige stagiaires manlijke leerkrachten geen hand geven en kinderen niet aanraken."

Conclusie: Vooral de islam is het struikelblok. Hoe minder islam, hoe beter de onderlinge verhoudingen worden. Het rapport zou moeten handelen over etniciteit, maar gaat voornamelijk over religie. Opmerkelijk is ook dat nergens de autochtone leerlingen voor problemen zorgen.

Voortgezet onderwijs

Het rapport "Interculturele verhoudingen op Amsterdamse scholen voor voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs" laat een nog erger beeld zien. Het hele rapport staat vol met voorbeelden van "the clash of civilisations". Enkele citaten:

"op twee locaties voor MBO zijn de verhoudingen minder goed geworden doordat Marokkaanse jongens - met name in de nasleep van incidenten - radicale uitlatingen doen waardoor zij in conflict zijn gekomen met leerlingen uit andere groepen"

"op één HAVO/VWO-afdeling zijn de verhoudingen na incidenten kortstondig zijn verscherpt, doordat streng gelovige Marokkaanse meisjes probeerden om islamitische regels op te leggen aan minder of niet gelovige Marokkaanse en autochtone meisjes"

"op één school voor praktijkonderwijs is al jaren sprake van een dominante groep Surinaams/Antilliaanse meisjes die verbaal niet sterke of in uiterlijk afwijkende meisjes pesten of buiten sluiten, wat op dit moment ten koste gaat van de autochtone meisjes."

"Bij een toenemend aantal Marokkaanse leerlingen (grove schatting 50%) en in mindere mate Turkse leerlingen vermindert de binding met de Nederlandse samenleving, in die zin dat zij negatief denken over hun toekomstkansen in Nederland, zich nauwelijks identificeren met Nederland(ers), de moslimidentiteit als bindende factor ervaren en regelmatig antiwesterse en intolerante denkbeelden uiten."

"Op twee scholen voor (V)MBO is geconstateerd dat leerlingen "buiten het zicht van docenten" kijken naar zeer agressieve internetsites, waarop o.a. onthoofdingen van westerse te zien zijn."

"Uit de interviews blijkt dat discussies tussen en met leerlingen vaker uit de hand lopen bij leerkrachten die leerlingen aanvallen op hun mening. Discussies met leerlingen vragen om een niet veroordelende en open attitude van de leerkracht in combinatie met een goede kennis van de culturele en religieuze achtergrond. Het is juist die attitude die sommige leerkrachten niet (meer) kunnen opbrengen. Een school voor VMBO heeft inmiddels haar beleid op deze ervaring aangepast; na calamiteiten mogen alleen de leerkrachten die extra zijn bijgeschoold de gesprekken met leerlingen voeren."

Conclusie: wederom nergens een spoor van intolerantie van de zijde van de autochtonen. De toestand op de scholen is veel erger dan ik had verwacht, vooral de constatering dat veel leerkrachten niet meer kunnen leven met de islamitische overtuiging van hun leerlingen is bijzonder zorgwekkend.

Genuanceerde oplossingen

Lodewijk Asscher heeft de rapporten ook gelezen en doet daarvan verslag op de PvdA-site. Daarin schetst hij ook de genuanceerde oplossingen van Cohen: "Wat gaat er nu gebeuren naar aanleiding van deze quickscan? De burgemeester schrijft: "Over de uitkomsten van het onderzoek en de uitkomsten van de inventarisatie is het College uiteraard met de schoolbesturen van het PO, VO, MBO en het Speciaal Onderwijs in overleg. De schoolbesturen delen de zorgen van het College, maar ook zij benadrukken dat bestaande en nieuwe initiatieven de situatie kunnen verbeteren. Momenteel vinden er gesprekken plaats met de scholen op welke wijze de gemeente Amsterdam kan bijdragen aan het ondersteunen van de scholen bij het aanpakken van de gesignaleerde problemen. In deze gesprekken wordt bestaand beleid (brede schoolactiviteiten, projecten rond burgerschap, discriminatie etc.) en nieuwe initiatieven (onderwijsschakelloket, reboundvoorzieningen) betrokken. Op 5 juli zal het College in een gesprek met de schoolbesturen afspraken maken. Over de uikomsten van dit gesprek zal het College u uiteraard informeren."

In 2007 lanceerde de PvdA ook nog een plan dat inhoudt dat leerlingen van de hoogste basisschoolgroepen kennis nemen van elkaars religies, om zo begrip voor elkaar te kweken. Jammer genoeg worden de atheïsten, met 42 % van de Nederlanders de grootste groep, helemaal niet genoemd. Maar toch, weer een plan. Maar dat was het wel zo'n beetje.

Vergaderen, bestaand beleid, begrip en veel blabla, maar geen harde aanpak. Zelfs geen vervolgonderzoek om te kijken of de "maatregelen" geholpen hebben. Inmiddels zijn we in het stadium beland dat steekpartijen op scholen geen grote schok meer zijn.

Ik kan me voorstellen dat de PVV hier andere oplossingen voor zou bedenken (van Verdonk's TON weet ik dat nog niet). De islam is overduidelijk de spil van de intolerantie onder de leerlingen. Natuurlijk moeten we eerst de toestroom van nog meer moslims stopzetten. Vervolgens moet alles gedaan worden om de orthodoxe islam te ontmoedigen. De overheid moet onmiddellijk stoppen met het faciliteren van deze groep met gebouwen en subsidies en dergelijke, maar ook op ideologisch terrein kan voorlichting bijvoorbeeld over de evolutie helpen.

Radicalisatie is een woord dat eigenlijk discriminatie verhult, en discriminatie is strafbaar. Radicalisatie wordt (nu) bestreden met begrip en dialoog, terwijl het als discriminatie gewoon kan worden aangepakt. Daarom zou naar aanleiding van deze rapporten een meldpunt discriminatie door moslims niet misstaan in Amsterdam.

Bron: www.hetvrijevolk.com

Ik vind de multikul samenleving gewoon het paard van Troje wat we binnengehaald hebben. Er is gewoon een groep allochtonen die wel de vruchten plukt van Nederland, maar eigenlijk Nederland haat, met al zijn vrijheden. Ik vind het zelfs humaan om dit soort kinderen, samen met hun ouders, terug te sturen naar hun Islam heilstaat. Als het racistische waar de blanke Nederlander van beschuldigd is, is voor de allochtoon dagelijkse praktijk. Misschien heeft Geert geen ongelijk dat hij de Koran "een fascistisch boek" vindt.
Beste Jaap,

ik zal eerlijk bekennen dat in de jaren 80 ik te herkennen was aan een punk/new wave uiterlijk, en dat ik mijn GroenLinks lesje goed had geleerd. Antifascist worden was zo ongeveer het hoogst haalbare. Dan was je goed/ heldhaftig.

Helaas wou het fascisme maar niet uitbreken. Zelfs de wapenfeiten van de bruinhemden waren vaak een fopspeen. Ik herinner me nog een gehandicapt meisje die zelf maar wat hakenkruizen in haar wang had gekerfd, om een fascistische pesterij te simuleren, dan nog het vernielde Auschwitz monument, wat volgens de antifascist Ed van Tijn was vernield door bruinhemden, maar later bleek vernield door een glazenier die ontevreden was over zijn werk, en de ontvoering van Jules Croiset, die deed alsof hij door fascisten was ontvoerd in een Belgisch riool, maar eigenlijk behoefte had aan het martelaarschap van de groenlinkse kerk.

Onderhand ging extreem links lekker door met het in de fik steken van de Makro, het beschadigen en vernielen van Shell tankstations, vleesverwerkende bedrijven en nertsfokkerijen. Aad Kosto zijn huis werd opgeblazen, maar we werden maar ingelicht over het bruine gevaar, wat heel sluimerend te werk ging. Pas na de Twin Towers en de moord op Pim Fortuyn sloeg de stemming om, en terecht. Het extreem linkse gevaar was vele malen groter dan het extreem rechtse, en had veel meer wapenfeiten op zijn naam staan.

Jij noemt en 25 jaar oude moord en een geflipte belg, ik kan putten uit een enorm arsenaal daden van extreem links. Ik noem niet eens de moorden van de troetelkinderen van extreem links, de moslims die hun vrouw of dochter afknalden met kogels of hagel, omdat ze in de ogen van Allah te westers waren geworden. Ik noem ook niet het geweld tegen homoo's door de muzelmannen, wat een stijgende tendens heeft.

Vergeet die oude groenlinkse les dat het fascisme weer voor de deur staat, zoek het geweld liever in de groenlinkse kerk en haar troetelkinderen.

En wees niet bang, de dag dat Geert vindt dat de buitenlander dood moet, ben ik bij zijn club weg.
Tja, helaas is het toch echt zo dat extreem rechts wel degelijk weer de kop opsteekt. Hier (zal niet zeggen waar, maar zo nabij de Randstad in een grote stad) zijn al regelmatig vechtpartijen tussen extreem rechtse jongeren en allochtonen geweest. Ik zie ze ook vaak: jongens en meisjes met de welbekende outfit en nederlandse vlaggetjes op hun arm (neem aan dat ik dat verder niet hoef uit te leggen?)

Maar ja, dat zal dan wel weer een reactie zijn op al het moslim extremisme?

Oh enne, een enorm arsenaal aan daden van extreem rechts kan ik ook uit putten hoor, das niet zo heel moeilijk....

Voor alle duidelijkheid: ik heb niks met beide (extreem links of rechts). De daden van extreem links vallen ook absoluut niet goed te praten.
Antonio,

Bedankt voor het onderschrijven van mijn stelling dat het inderdaad de gefrustreerde 'linksen' zijn die zich vooral geroepen voelen extreem rechts aan een meerderheid te helpen. De Bruinhemden kwamen niet, dus traden ze zelf maar tot die club toe. Niks nieuws onder de zon. Het is eerder vertoond.

Met verwijzingen naar documentatie heb ik je al verscheidene malen onder de ogen gebracht dat het gros van de aanslagen van 'links' in de zeventiger en tachtiger jaren gepleegd zijn door extreem rechts en gelieerde 'veiligheidsdiensten', met de vooropgezette bedoeling 'links' te diskwalificeren. Bomaanslagen in Italië en de 'Bende van Nijvel' waren Gladio-operaties. Gladio was actief in heel Europa, maar alleen in Italië en België is er onderzoek naar gedaan door justitiële autoriteiten, waardoor we nu meer weten over die 'false-flag' operaties. Je wordt genaaid, Antonio. Maar je wil het niet weten. Je snakt naar heldendom, zo te lezen. En je bent de enige niet.
Jaap, het valt me wel vaker op als de grond te heet wordt onder je voeten, dat je dan het konijn van "false flag operaties" uit je hoed tovert, dat er geheime diensten en Joden achter de schermen een grote samenzwering vormen, en dat jij wel weet hoe de vork in de steel zit. Ik als eenvoudige boerenlul heb geen weet van deze internationale grote zwendel, maar jij gelukkig wel. Maar dan nog zijn a. jouw therorien op zijn minst dubieus en b. jij doet of de daders van false flag operaties geweldige spin docters zijn, die precies weten hoe de publieke opinie te manipuleren. Wat heeft men nou bereikt met de daden van de bende van Nijvel? Werdt Belgie opeens minder communistisch? Vonden we Israel of de Amerikanen opeens aardig? Nee toch?
Liv schreef op 13 februari 2008 @ 21:34:

Oh enne, een enorm arsenaal aan daden van extreem rechts kan ik ook uit putten hoor, das niet zo heel moeilijk....

.
Nou, kom maar op met je voorbeelden. De Volkskrant stelde al vast dat zo ongeveer al het politiek getinte geweld in Nederland gedurende de afgelopen 30 jaar afkomstig was van extreem links. Maar die Volkskrant journalisten hebben vast niet goed opgelet dus corrigeer ze maar. Wel graag met Nederlandse voorbeelden, en liever geen wilde speculaties over linkse aanslagen die eigenlijk toch rechtse aanslagen waren.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Donkeyshot, ik heb het over geweldpleging. Niet perse over politieke aanslagen. (al zijn die er ook)

En niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland bijv. (waarom ik van jou perse Nederlandse aanslagen moet opnoemen ontgaat me even)

Er is genoeg te melden over geweld door extreem rechts, kan ik zo voor je opzoeken, zoals ik al zei: is niet moelijk. Maar je had misschien beter het nieuws moeten volgen de laatste eeeeh 20 jaar, dan had jij dat ook geweten.....
Nou vooruit, twee voorbeeldjes: http://www.monitorracisme.nl/content.asp?PID=206&LID=1

http://frontpage.fok.nl/nieuws/74866
Antonio, je schreef: "En wees niet bang, de dag dat Geert vindt dat de buitenlander dood moet, ben ik bij zijn club weg."

Ik heb deze link al eerder gegeven: http://www.nrc.nl/binnenland/article598675.ece/Extreem-rechts_hielp_partij_Wilders

En met name dit:

"NRC Handelsblad deed aanvullend onderzoek naar het contact tussen deze ondertekenaars en de PVV. Uit dat onderzoek blijkt dat de PVV een beroep op hen heeft gedaan via extreemrechtse en radicale websites."

Wilders mag dan wel zelf niet roepen dat de buitenlander dood moet, maar de mensen op wie zijn partij een beroep heeft gedaan doen dat wel degelijk!
Antonio schreef op 13 februari 2008 @ 23:04:

Jaap, het valt me wel vaker op als de grond te heet wordt onder je voeten, dat je dan het konijn van "false flag operaties" uit je hoed tovert, dat er geheime diensten en Joden achter de schermen een grote samenzwering vormen, en dat jij wel weet hoe de vork in de steel zit.

Antonio, leer nou toch eens wat afstand te nemen, en eens te kijken naar jezelf alsof je naar een ander kijkt. Het is zo vreselijk opzichtig dat je steeds maar weer krampachtig probeert anderen een sticker op te plakken, waarna je die persoon bij het grof vuil van je vooroordelen kunt zetten.

Nog nooit van mijn leven heb ik 'Joden' beschuldigd van samenspannen tegen 'de rest', 'mij' of 'ons'. Dat soort denken is typisch voor de politieke stroming waar jij je thuisvoelt, waar Wilders het consequent over 'DE Islam' en 'DE Moslims' heeft, zoals een legertje Adolfs het zeventig jaar geleden over 'DE Joden', 'DE zigeuners' en 'DE homo's' had.

Voorzover een Jood samenspant om de geopolitieke situatie te veranderen, doet hij of zij dat als mens van vlees en bloed. Hetzelfde vlees en bloed waar jij, ik en alle andere mensen, Moslims, Hindu's, Boedhisten, Katholieken, Gereformeerden en Animisten uit zijn opgetrokken. Die mens is daartoe in staat, zoals bij herhaling is gebleken. En het is buitengewoon kortzichtig en gevaarlijk om daar géén rekening mee te houden.

Tegelijkertijd is het ook riskant om je door je angsten tot paranoïde wanen te laten verleiden. Zoals wanneer je ervan overtuigd raakt dat 'DE Moslims' het op jou voorzien hebben.

Waar ik melding maak van 'False Flag' operaties, onderbouw ik die optie met concrete bewijzen, of op zijn minst serieuze aanwijzingen dat er aan onze 'touwtjes' getrokken wordt. Het bestaan van 'Gladio' is in alle Europese landen erkend, inclusief Nederland. De wapens die gevonden werden bij Mink Kok kwamen uit een Gladio-voorraad die in de duinen bij Scheveningen begraven lagen. In Italië is, in de rechtzaal, bewezen dat aanslagen die eerder waren toegeschreven aan de 'Rode Brigades', waaronder de aanslag op het treinstation in Bologna en de moord op Aldo Moro, het werk waren van Gladio. Er zitten mensen in de bak voor die feiten, die daarna uitvoerig uit de doeken hebben gedaan hoe het werkte, en wat hun bedoelingen waren. Daar kun je van leren door erover te lezen. Of je kunt het negeren door je kop in het zand te steken als het te ingewikkeld wordt, en je vooroordelen gevaar lopen, waardoor je simplistische wereldbeeld dreigt in te storten.

Iran-contra is opgezet door de Mossad, en eveneens door de juridische vervolging van sleutelfiguren gedetailleerd aan het licht gekomen. En vele andere operaties van de Mossad zijn door de jaren heen aan het licht gekomen en uitvoerig en gedetailleerd beschreven. Dit zijn géén 'Jodenstreken', en uiteenlopende geheime diensten hebben zich door de jaren heen beziggehouden met gelijksoortige operaties. Van de CIA in Chili, Cuba, Ecuador, Iran, Venezuela, Laos en Cambodja (killing fields), tot (bijvoorbeeld) Frankrijk met de Rainbow Warrior van Greenpeace.

Het plegen van aanslagen op de 'eigen' bevolking, zoals in Italië en België door Gladio, dient om de bevolking angst aan te jagen, waardoor ze in de stembus rechts uit de flank gaan. In Italië en België is dit ook gebeurd, en in Italië is het kopstuk van de 'P-2 loge', die door de Gladio-organisatie als front werd gebruikt (Silvio Berlusconi) zelfs tot premier verheven. Cynici zullen zeggen dat dit inderdaad de beste garantie is dat er geen aanslagen meer zullen plaatsvinden, zolang hij op het pluche zit. Maar is dat het waard?
Donkeyshot schreef op 14 februari 2008 @ 10:44:

De Volkskrant stelde al vast dat zo ongeveer al het politiek getinte geweld in Nederland gedurende de afgelopen 30 jaar afkomstig was van extreem links.
Dat is vooral veelzeggend voor het redactiebeleid van de Volkskrant. Op Wikipedia vind je een overzicht van terroristische aanslagen in Nederland. Volgens mij niet echt compleet, maar als leidraad bruikbaar.

Het levensgrote probleem dat zich onmiddelijk voordoet, is hoe je de daders dient te kwalificeren. Volgens mij kan een organisatie pas als (extreem) links worden gekwalificeerd indien die organisatie uit is op het bevorderen van een socialistische/communistische revolutie. Het moet de uitgangspunten van Karl Marx en Friedrich Engels aan de borst drukken, om het zo maar te zeggen.

De RAF, de PLO (in die tijd, maar nu zeker niet meer) en het Japanse Rode Leger waren zeker 'links'.

Koerdische nationalisten (dikke maatjes met de Amerikanen in Irak), moslim-strijders (de huurlegers van de VS en Saoedi Arabië in Afghanistan en Bosnië), en de Molukkers zijn nationalistische groepen die bescherming genoten van rechts Nederland.

Van RaRa kunnen we weinig zeggen, anders dan dat het patroon erg veel gelijkenis vertoont met wat de 'Bende van Nijvel' in België liet zien. En daarvan staat nu wel vast dat het een Gladio-operatie was, geïnitieerd door de Navo-autoriteiten, om de bevolking angst aan te jagen, wat ook lukte. (Zowel van de 'Bende van Nijvel' als van RaRa zijn nooit leden opgepakt).

De IRA is een katholiek-nationalistische terreurorganisatie die weinig of geen affiniteit met Marx heeft of had. En ETA is een Baskisch nationalistische terreurorganisatie.

Dierenbevrijders en aanverwante zijn malloten die geen noodzakelijke verwantschap tonen met enige politieke ideologie, of het moest zijn dat ze in meerderheid 'Groen' denken. Maar nu ook rechts zich hult in het 'Groen', is al helemaal duidelijk dat het daar vooral 'opportunisme troef' is.
Ik heb met opzet de term "extreem links" gebruikt omdat er meestal alleen wordt gesproken over "extreem rechts" en over "radikaal links". Met dat soort asymetrisch taalgebruik wordt de indruk gewekt dat geweld van links minder erg is dan geweld van rechts.

Dierenbeschermers en milieumalloten denken niet alleen groen, ze hebben ook innige contacten en allerlei verbanden met name met Groenlinks. Het was geen toeval dat een Wageningse Groenlinks wethouder direkt na de moord op Fortuyn de VMO waarschuwde zodat bewijsmateriaal kon worden weggewerkt voor de politie kwam. En ex kraker, onkruit aktivist en Rara verdachte Wijnand Duijvendak zit voor GroenLinks in de 2e kamer.

En Groenlinks was in de 2e kamer de felste pleitbezorger voor het muilkorven van de BVD/AIVD, die door de politiek werd gedwongen om zich niet met extreem-links bezig te houden maar met extreem-rechts. Want daar zat het échte gevaar ... en zo werden Volkert en zijn groene vriendjes tenminste met rust gelaten.
Volkert was (is?) 'dierenactivist' en lijkt tot zijn daad te zijn gekomen omdat Fortuyn in het openbaar bont droeg. Ik kan mij niet heugen ooit een passage tegen het dragen van bont te zijn tegengekomen in 'Das Kapital', of een van de andere werken van Marx en Engels die ik in het verleden heb doorgeworsteld. (Wat ik mij wel kan herinneren, zijn de referenties aan Marx in publicaties waarin Fortuyn zijn denkbeelden ontplooide).

In december 1993 werden twee Nederlanders (38 en 44 jaar oud) in Den Haag veroordeeld wegens een poging tot afpersing van Nutricia. Een van hen was een majoor in het Nederlandse leger.

Hun advocaten claimden dat beide mannen lid waren van de Nederlandse tak van Gladio, en dat 'in het verleden' daders van 'dergelijke activiteiten', indien ze werden betrapt, er op konden rekenen dat Justitie hen niet zou vervolgen. Rara, wat waren die daden in het verleden?

Dat Siebelt, Telegraafjournalist, met een bureau dat het bedrijfsleven adviseerde over de risico's van investeringen in Zuid-Afrika en Israël, het gerucht verspreidde dat Duyvendak voorkwam op een lijst met personen die verdacht werd van contacten met Rara, maakt het alleen nog maar pikanter. Of Duyvendak er dergelijke contacten op na hield, en een 'mol' was/is, cq agiteerde ten behoeve van buitenlandse economische belangen, dat zou ik niet weten. Vast staat dat hij de Nederlandse economie redelijk wat schade heeft weten toe te brengen, en de aandacht binnen 'GroenLinks' aardig heeft weten te verleggen van de traditionele 'arbeidersstrijd' (PSP/CPN) richting 'Groene' belangen waar ik geen arbeider of 'revolutionair' ooit over heb gehoord in de jaren zestig en zeventig.
Volkert is tot zijn daad gekomen omdat in zijn kringen men het er over eens was dat Fortuijn koste wat kost moest worden gestopt. In afgeluisterde telefoongesprekken tussen Volkert en zijn maatjes werd onomwonden gesteld dat Fortuijn dood moest. Volkert is dat varkentje gaan wassen en geldt tot de dag van vandaag als een held in die kringen. Heel subsidieconsumerend Nederland haalde opgelucht adem na zijn daad.

Duijvendak heeft nooit een aanklacht wegens smaad ingediend tegen Siebelt. Hij kijkt wel uit. Hij is trouwens ook een keer tot zes weken cel veroordeeld wegens betrokkenheid bij een Onkruit aktie (inbraak in een kazerne). En hij was redakteur bij het krakersblaadje Bluf! waarin o.a. openlijk werd opgeroepen om de Paus te vermoorden bij zijn bezoek aan Nederland.
Donkeyshot schreef op 14 februari 2008 @ 20:56:

Volkert is tot zijn daad gekomen omdat in zijn kringen men het er over eens was dat Fortuijn koste wat kost moest worden gestopt. In afgeluisterde telefoongesprekken tussen Volkert en zijn maatjes werd onomwonden gesteld dat Fortuijn dood moest. Volkert is dat varkentje gaan wassen en geldt tot de dag van vandaag als een held in die kringen. Heel subsidieconsumerend Nederland haalde opgelucht adem na zijn daad.

Duijvendak heeft nooit een aanklacht wegens smaad ingediend tegen Siebelt. Hij kijkt wel uit. Hij is trouwens ook een keer tot zes weken cel veroordeeld wegens betrokkenheid bij een Onkruit aktie (inbraak in een kazerne). En hij was redakteur bij het krakersblaadje Bluf! waarin o.a. openlijk werd opgeroepen om de Paus te vermoorden bij zijn bezoek aan Nederland.

Het wil maar niet tot je doordringen, hè DS? Je bent zó blij met het idee dat Rara 'links' was, dat je je ogen stijf dichthoudt voor alle indicaties dat er toch iets vreemds aan de hand is met die groep.

Siebelt aanklagen heeft geen enkele zin. Hij publiceerde slechts dat de naam van Duyvendak op een lijst met verdachten van de politie voorkwam. En dat was ongetwijfeld juist.

In de jaren waarin Gladio-organisaties aanslagen pleegden op stations in Italië en Aldo Moro om zeep hielpen, zocht de politie ook steevast naar terroristen in de 'linkse' hoek, omdat die aanslagen ook werden 'opgeëist' door mensen die zich uitgaven als leden van de Rode Brigades. Ze konden dit doen, en geloofwaardig overkomen, omdat hun eigen mensen in de top van de politie-organisatie zaten. Ze hadden dus toegang tot alle gegevens betreffende alle onderzoeken, en wisten zo ook jarenlang arrestatie te vermijden. Totdat er een eigenwijze Officier van Justitie werk maakte van aanwijzingen dat de politie zelf betrokken was bij die aanslagen.

De pleidooien van die twee criminelen die Nutricia bedreigden had een aardige aanleiding geweest voor Teven of Plooy om naam te maken voor zichzelf. Of het gegeven dat de wapens van Mink K. uit een geheime bergplaats van Gladio afkomstig waren. Maar dat is niet gebeurd. Ze kijken wel uit! Geen goede carrière-move.

Ook de pers laat het enthousiast afweten. En nagenoeg alle grote politieke partijen uit die tijd, inclusief de PvdA, zaten tot hun nek in Gladio, dus van het parlement viel ook niks te verwachten. Van Traa mompelde begin jaren negentig, toen het balletje begon te rollen, nog wel iets waaruit bleek dat hij persoonlijk nog niet op de hoogte was van het 'nationale belang', maar deed er daarna ook het zwijgen toe.

'De kringen' van Volkert bestaat uit 'dierenactivisten'. Het eerste wat bij mij dan op het netvlies verschijnt, is een Gestapo-officier met een grote Duitse herder. Fanatieke dierenliefhebbers haten over het algemeen mensen, en beschikken over een monumentale persoonlijkheids stoornis die hen ongeschikt maakt voor het uitdragen van de opvattingen van Marx en Engels. Niet dat je hen niet vindt in kringen die met 'Das Kapital' flirten. Maar dan worden ze vooral aangetrokken door het totalitaire karakter van die partij. Ik wed dan ook dat het nog moeilijk is voor een fanatieke dierenliefhebber om te kiezen tussen de 'Partij voor de Dieren' en de 'Partij voor Vrijheid'.

Zelfs al geloof je oprecht dat Volkert 'links' was, en gemotiveerd door de idealen van Marx en Engels, dan nóg zou je stil kunnen staan bij het gegeven dat Fortuyn in zijn jonge jaren zelf een links-extremist was, en dat in zijn programmapunten behoorlijk wat van die bagage was blijven hangen. Fortuyn was zeker een populist, en behoorlijk megalomaan, maar niet rechts. Ik heb al eerder een lijstje met punten de revue laten passeren die in de VS en Israël zeer zeker niet goed zijn gevallen, en die 'riekten' naar linkse programmapunten. En dat is dan inclusief het sluiten van de grenzen voor niet-Nederlanders, waar Den Uyl in zijn beste jaren ook al voor pleitte.
Fortuyn was een enorme bedreiging voor links, als je links mag opvatten als alle voorstanders van een sterke regelende staat met veel bevoegdheden.

Fortuyn wilde "de helft van het ambtenarenkorps ontslaan, en de andere helft nuttig werk laten doen".

Agenten op straat, verpleegsters aan het bed en zo. Dweilen met de kraan dicht, dus geen instroom meer van nog meer probleemrijke kansarmen (en wel een generaal pardon voor wie hier al was trouwens).

En hij wilde de volstrekt uit de hand gelopen subsidiemallemolen stoppen.

Dat zijn allemaal zeer bedreigende punten voor het zich als links/progressief beschouwende deel van Nederland. Ze waren dan ook flink in paniek.

En hij wilde idd ook de mallotige aanschaf van de JSF terugdraaien. Maar ik geloof niet dat Volkert daar nou zo van overstuur was.
Donkeyshot schreef op 15 februari 2008 @ 10:15:

Fortuyn was een enorme bedreiging voor links, als je links mag opvatten als alle voorstanders van een sterke regelende staat met veel bevoegdheden.

Dat vind ik een erg creatieve definitie van wat 'links' inhoudt.

Maar voordat we verzanden in een discussie over de programmapunten van Fortuyn, en voor wie die allemaal bedreigend waren, constateer ik nogmaals dat Volkert vd G., die hem doodschoot, zich profileerde als 'dierenbeschermer' en 'milieu-activist'. Thema's die bij partijen van uiteenlopende signatuur ruimschoots worden gebruikt om stemmen te winnen. 'Zijn' Stichting Milieu Offensief was bijzonder actief en succesvol (vanuit het perspectief van de doelstelling beschouwd dan).

Of Ross een punt heeft, of niet, dat is voor deze deel-discussie verder van weinig of geen belang. Je stelling dat mensen die een 'grote overheid' nastreven Fortuyn dood wilden zien en derhalve als collectief de verantwoordelijkheid dienen te dragen lijkt mij, méér dan de specualtie van Ross, aan fantasie te zijn ontsproten.

Misschien nog even één keer benadrukken: Ook ik wil graag dat de overheid zich mínder met de burger bemoeit, wat ongetwijfeld tot een kleiner ambtenaren-bestand zal leiden. En in die zin preek ik dus bepaald niet voor 'eigen parochie'!
Antonio schreef op 11 februari 2008 @ 14:39:

Xaloy, ik heb he-le-maal niets met de 2e wereldbrand. Ik vind dat er mensen zijn, die ondanks dat ze hier zijn, onze samenleving verachten en ontregelen. Die mogen weg. We martelen ze niet, we zetten ze op een vliegtuig naar het thuisland. Daar is niet fascistisch aan. Lijkt me ook goed voor de goedwillenden onder deze groepen, want er is nauwelijks zelfreinigend vermogen onder allochtonen.

En als nu van 99% van deze mensen het thuisland Nederland is? Waar zet je ze dan naartoe uit?

Naar Marokko? Omdat ze toevallig ook een Marokkaans paspoort hebben?

Deze mensen zijn hier geboren en opgegroeid en Marokko heeft dus helemaal niets met hun acties te maken. Laten we alsjeblieft zelf onze problemen oplossen in plaats van Marokko met ons onvermogen op te zadelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven