Nederlandse tieners drinken veel...ouders.

19-10-2019 15:51 541 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse tieners drinken veel en dat komt waarschijnlijk door hun ouders.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230676 ... uders.html
Ik ben verbaasd. De grens dat je wel of geen alcohol mag drinken ligt toch op 18 jaar en die grens is er toch niet voor niets gekomen? Ik vind het zo'n lariekoek dat ouders zeggen dat ze thuis wel jonger alcohol mogen drinken omdat ze het beter thuis kunnen ontdekken. Daar kun je ook mee beginnen na je 18de.
Maar of we dat IJslande model hier in Nederland ook ooit doorgevoerd krijgen? Ik moet het nog zien...
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 19-10-2019 15:53
Reden: Aanvulling
9.12% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-10-2019 18:20
6 biertjes zie ik dus als gematigd drinken op een avond.
Voor een keer, een volwassene ok. Maar niet voor iedere week een puber. dan is het veel.
Pubers die ik ken en waarvan hun ouders gedogen drinken op een bruiloft 1 a anderhalf glas wijn of 2 biertjes. Sangria (lichte variant zelf gemaakt ) misschien 3 maar dat is al uitzonderlijk.
De ene ouder die heel strak is heeft laatst haar dochter op moeten halen omdat ze niet meer durfde fietsen. En dan nog trots zijn dat ze haar durfde bellen.
Ik zou trotser zijn als mijn puber niet zo strak gehouden werd dat hij/zij maat had kunnen houden. Maar ja, dat is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
20-10-2019 18:38
Ik heb liever dat mijn kinderen gewoon eerlijk tegen me zijn en weten dat alles bespreekbaar is.
Nou dit dus. Je kinderen leren te liegen, dat vind ik nou onverantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Can’t argue with stupid.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-10-2019 19:02
Ik begrijp de lach smiley niet, drugs is ons grootste exportproduct. En drugsgerelateerde toestanden, witwassen etc.
Als dat zo is waarom wordt die drugs ons land in gesmokkeld? Onlogisch toch. We halen het juist binnen uit zuid amerika bv. Die zitten echt niet te wachten op "onze" drugs hoor.
Pillen proberen ze hier wel te maken. Maar om nou te zeggen ons grootste export product :D eh nee.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:33
Als dat zo is waarom wordt die drugs ons land in gesmokkeld? Onlogisch toch. We halen het juist binnen uit zuid amerika bv. Die zitten echt niet te wachten op "onze" drugs hoor.
Pillen proberen ze hier wel te maken. Maar om nou te zeggen ons grootste export product :D eh nee.
Eh ja. Synthetische drugs.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
20-10-2019 21:31
Het roken is zo ontmoedigd dat mensen nu naar een alternatief grijpen wat net zo slecht is en misschien nog wel slechter. Dan zal dan in het geval van alcohol net zo zijn. Alcohol is al duizenden jaren onderdeel van elke cultuur op deze wereld.
Sinds het begin der tijden eigenlijk. Sinds de holbewoners ontdekten dat lang liggend fruit ging gisten.
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:33
Als dat zo is waarom wordt die drugs ons land in gesmokkeld? Onlogisch toch. We halen het juist binnen uit zuid amerika bv. Die zitten echt niet te wachten op "onze" drugs hoor.
Pillen proberen ze hier wel te maken. Maar om nou te zeggen ons grootste export product :D eh nee.
Wij hebben een van de grootste exports aan xtc.
Veel drugs komen via de Nederlandse havens binnen en gaan van daaruit het vaste land op.

Of het het grootste product is, geen idee, wel dat Nederland zeer goed vertegenwoordigd is in de productie en handel.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
20-10-2019 21:33
Zie mijn cijfers, dat is dus onzin. Slechts 3,3% van de mensen die rookt, rookt e-sigaretten. En daarnaast is zo goed als de helft van de rokers gewoon volledig gestopt met roken en rookt tegenwoordig helemaal niks meer.
Dus jouw cijfers zijn goed en andermans cijfers zijn onzin. Eh juist ja.
Alle reacties Link kopieren
mariel81 schreef:
20-10-2019 21:33
Door ervaring (arts op een SEH waar er elke week wel iemand tussen de 15 en 25 ziek/gewond door alcohol gebruik binnenkomt) weet ik dat de meeste ouder én tieners niet weten dat jongere mensen anders dronken worden dan oudere mensen.

https://sites.duke.edu/apep/module-3-al ... fferently/

Zo rond de 25 worden mensen van twee of drie drankjes wat rustiger en gaan ze dus ook vaak niet verder met drinken die sessie. Dingen gaan vergeten is ook niet zo gangbaar bij mensen boven de 25.

Tieners worden wat actiever van alcohol, voelen zich kiplekker en drinken daarom dus vaak door die sessie. En vergeten door alcohol is bij tieners redelijk normaal.

Léér je kinderen dus dat een eenheid alcohol gemiddeld pas na een uur weer uit je lijf is, dat klein magere meisjes een minder grote lever hebben dan gemiddeld en als je dus dat meisje bent dat je dan nóg beter moet opletten en tellen hoe eel je drinkt.

En wat mij betreft - een goede vriend viel op zijn 17e tijdens een feestje dronken van een balkon en ik ruim op mijn werk liever geen kots op - verbod tot je 21e mag er wat mij betreft best inkomen. ;-)
Dus je moet het ze wel leren maar niet in de praktijk of zoiets? Hoe kun je het ze leren als er een verbod is.
Dat spreekt elkaar flink tegen.
Alle reacties Link kopieren
Noerie schreef:
20-10-2019 21:45
Maar waarom moet dat dan zo jong gebeuren? Ik ben het wel met je eens, maar dan niet al hun 15e.
Mbt je laatste zin, het is bewezen zo dat als je als ouder niet duidelijk bent; dus 1 of 2 drankjes mag; ze dat toch als een soort vrijbrief ervaren en de kans op excessiever drinken makkelijk en vaker gebeurd dan als je ouders duidelijk NEE zeggen.
Omdat je van 15 kunt zeggen blijf thuis maar vanaf 16 ze toch echt meer zelf op pad gaan. Met vrienden weg, baantje hebben.
Die tijd moet je vóór zijn. Als ze hun eigen gang gaan en eigen geld verdienen heb je er toch geen zicht meer op.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschrikkelijk onbenullig manier van forummen hou jij erop na, Aloha. Je reageert eerst op latere en dan weer op oudere berichten, beantwoordt geen vragen en cherrypickt posts waarop je gaat sneren. Om nog maar te zwijgen van je gebrekkige verstand van zaken. Niet te doen dit.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
20-10-2019 22:29
Ligt er aan in welke streek je woont denk ik.
In sommige steden heb je sneller je grammetje dan een pizza.
ik kom uit de horeca in Amsterdam. En ja hoor zelfs daar moet je weten hoe en wat en loopt er niet iemand met een dienblad door de zaak met Grammetje te koooop.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-10-2019 22:30
En dat is dus de fabel.
Ik zeg, haal baileys en tonic en doe het thuis. Glas baileys en een drup tonic er in. Je zal flink schrikken.
Alle reacties Link kopieren
boro_ schreef:
20-10-2019 22:32
mijn kinderen krijgen voor hun achttiende geen alcohol.

En helaas voor oudste, die achttien is, krijgt hij geen druppel van mij omdat hij zware medicatie slikt waarbij alcohol geen goed idee is.

Wat hij doet als ik er niet ben, daar kan ik weinig aan doen.

Dochter ( van zeventien) heb ik onlangs verrast met een bezoekje in de kroeg.
Ze zat keurig aan de rivella.


Zoon van dertien krijgt uiteraard helemaal niets.

Ook in de vriendengroepen zie ik geen alcoholgebruik onder de achttien. En boven de achttien met mate.
En dat glas er naast was natuuuuurlijk van de buurman :D
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:44
Ik zeg, haal baileys en tonic en doe het thuis. Glas baileys en een drup tonic er in. Je zal flink schrikken.
TNO vind ik wel betrouwbaar.

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/25/is ... 96-a855858
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
20-10-2019 22:39
Maar waarom zouden ze moeten drinken voor hun achttiende, dan?

Misschien ken ik hele brave vijftienjarigen maar die die ik ken hebben helemaal geen behoefte aan alcohol drinken. Waarom zou je het ze moeten opdringen, dan?
Je plaat blijft hangen.
Er is GEEN EEN OUDER DIE OPDRINGT. Het gaat er om dat als je kind belangstelling toont dat je niet nee zegt maar een bodempje.
Dat je dat in banen leid en niet meteen zo star doet.
Hier vlak boven , kind drinkt braaf rivella. Jaaa dat is wat mam wil geloven. Maar hoe simpel is het om een glas up op de bar te zetten en een ander glas even verderop. Zeker als je weet dat je zo'n controlerende moeder hebt.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:40
Dus je moet het ze wel leren maar niet in de praktijk of zoiets? Hoe kun je het ze leren als er een verbod is.
Dat spreekt elkaar flink tegen.
Je moet er als klein petieterig meisje dus in de praktijk maar achter komen dat je lever maar weinig alcohol kan verstouwen?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
20-10-2019 22:50
als dat het argument is dan was ook niemand aan roken begonnen
Ik heb nog nooit 1 persoon gehoord die zei dat de 1e sigaret lekker was

Roken was vroeger 9 van de 10 keer 'erbij willen horen'
Drank ook. Denk ik.
Dat is dus het hele punt. Als het thuis "mag" is die drang om over je grens heen te gaan kwa smaak en gevoel niet zo groot. Bij verbieden wel. Iets van je groothouden en stoer doen.
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:51
Dat is dus het hele punt. Als het thuis "mag" is die drang om over je grens heen te gaan kwa smaak en gevoel niet zo groot. Bij verbieden wel. Iets van je groothouden en stoer doen.
Maar waar baseer je dat dan op?
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:36
Sinds het begin der tijden eigenlijk. Sinds de holbewoners ontdekten dat lang liggend fruit ging gisten.
Zelfs dieren eten fruit dat lang ligt.
En worden dronken.
Dolfijnen spelen met (puffer) vis om er high van te worden.
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:30
Nou dit dus. Je kinderen leren te liegen, dat vind ik nou onverantwoordelijk.


Wat een belachelijke opmerking.
Dan heb je er echt niks van begrepen!
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
21-10-2019 14:17
Dat zijn resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Dat ze niet stroken met jouw perceptie maakt ze niet on-waar. Je hoeft er ook niet naar te handelen, je hoeft er helemaal niks mee. Maar empirische evidentie als ‘aannames’ wegzetten is incorrect.
Afbeelding

Wetenschappelijk onderzoek is al lang niet meer wat het geweest is:

Hoe erg is de wetenschap eraan toe? Dat vraag je je langzaamaan af, gezien alle gebreken die de laatste jaren aan het licht komen. Gevallen van onderzoeksfraude. Het grote aantal studies dat niet te reproduceren is door een slechte proefopzet, slordige verslaglegging of gesjoemel met data. De nadruk op positieve resultaten, en het weglaten van negatieve. De verslappende controle door vakgenoten van artikelen die bij tijdschriften worden ingediend.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/20/he ... 4-a1542241

Vraag 1: Wie is de opdrachtgever?
Vraag 2: Wie betaald het?
Vraag 3: Welke uitslag komt goed uit voor de opdrachtgever en is dat toevallig ook de eindconclusie ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
21-10-2019 18:40
Afbeelding

Wetenschappelijk onderzoek is al lang niet meer wat het geweest is:

Hoe erg is de wetenschap eraan toe? Dat vraag je je langzaamaan af, gezien alle gebreken die de laatste jaren aan het licht komen. Gevallen van onderzoeksfraude. Het grote aantal studies dat niet te reproduceren is door een slechte proefopzet, slordige verslaglegging of gesjoemel met data. De nadruk op positieve resultaten, en het weglaten van negatieve. De verslappende controle door vakgenoten van artikelen die bij tijdschriften worden ingediend.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/20/he ... 4-a1542241

Vraag 1: Wie is de opdrachtgever?
Vraag 2: Wie betaald het?
Vraag 3: Welke uitslag komt goed uit voor de opdrachtgever en is dat toevallig ook de eindconclusie ;)
Precies wat mijn vader 30 jaar geleden al zei "Geef me een vraag en een uitslag en ik zorg voor een onderzoek dat je uitslag bevestigd"

Voeg daar aan toe dat de onderzoeken meestal gefinancierd en uitgevoerd worden door belanghebbenden en je krijgt "Wij van wc-eend adviseren wc-eend"
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
21-10-2019 16:33
Als dat zo is waarom wordt die drugs ons land in gesmokkeld? Onlogisch toch. We halen het juist binnen uit zuid amerika bv. Die zitten echt niet te wachten op "onze" drugs hoor.
Pillen proberen ze hier wel te maken. Maar om nou te zeggen ons grootste export product :D eh nee.
Dat is toch echt een foute aanname van je. Alleen de drugs die hier niet gemaakt kunnen worden komen uit zuid amerika. Bijvoorbeeld cocaine. Nederland is wel degelijk een grote speler op de synthetische drugsmarkt. Er is een rapport wat de totale waarde op 20 miljard schat. Alleen goochelen ze daar weer met cijfers dus het bedrag is niet realistisch. Desondanks exporteert Nederland al heel lang, heel veel.

Om over wiet maar te zwijgen.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
21-10-2019 14:32
Idd en daarom werkt verbieden dus niet. You just made my point.
Wel even het hele stukje lezen hè? Dan kan je pas die ene zin in de context plaatsen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven