Nieuwe transgenderwet

25-09-2022 08:58 1440 berichten
De laatste tijd probeer ik het nieuws te vermijden, want er speelt zo veel narigheid dat ik soms gewoon liever m'n kop in het zand steek. Nu kreeg ik toch weer een nieuwsartikel onder ogen en wel deze:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244590 ... r-twijfelt

De nieuwe transgenderwet. Ik vind het heel zorgelijk als dit er straks doorheen komt. Met een pennenstreek kunnen mensen straks zelf bepalen of ze een 'm' of een 'v' in het paspoort willen hebben, zonder daar nog een deskundigenverklaring of iets voor nodig te hebben.

Het maakt de samenleving voor vrouwen weer een stuk onveiliger. Ik wil geen man in m'n kleedkamer die weliswaar een 'v' in het paspoort heeft staan, maar gewoon nog een piemel tussen de benen heeft hangen. Toiletfaciliteiten wil ik ook niet delen met deze mensen, dat voelt voor mij onveilig. Ik wil op deze plekken gewoon omringd zijn door enkel vrouwen, waarbij ik niet op m'n hoede hoef te zijn. Ik wil douchen in de sportschool terwijl ik me naakt op m'n gemak voel. En dat voel ik me niet als er een bloot mannenlichaam naast me staat. Even m'n bh recht kunnen sjorren op het damestoilet of ongeneerd een maandverbandje uit m'n ondergoed trekken zonder dat ik daarbij over na hoef te denken. Ik wil uberhaupt niet over m'n veiligheid na hoeven denken als ik me op deze kwetsbare plekken bevind.

Waarom hebben de mannen-bij-geboorte verdorie nog steeds meer rechten dan vrouwen? Waarom gaat het recht van dwze enkelingen boven de rechten van de vrouw? Waarom is hun belang groter dan onze veiligheid? En wat betekent dit voor de sport, als competities niet langer strikt gescheiden zijn tussen mannen en vrouwen?

Hoe staan jullie hier in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat niemand zijn/haar geslacht in het paspoort laat veranderen zodat ze jou je maandverband uit je broek kunnen zien trekken, of om dan samen in de sportschool te kunnen douchen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk eigenlijk dat het voor een hele kleine groep mensen fijn is en dat het niet een verschil gaat maken in het leven van de gemiddelde persoon.

Ik zie het niet gebeuren dat mannen massaal hun geslacht laten veranderen zodat ze kunnen douchen met de vrouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb er nog niet echt over nagedacht, vind er nog niet zoveel van.

Maar dit
Waarom hebben de mannen-bij-geboorte verdorie nog steeds meer rechten dan vrouwen? Waarom gaat het recht van dwze enkelingen boven de rechten van de vrouw? Waarom is hun belang groter dan onze veiligheid?
geldt andersom natuurlijk ook. Een van geboorte vrouw kan dan dus ook een m in het paspoort laten zetten toch? Dus dat mannen nog steeds meer rechten zouden hebben gaat hier niet op.

Maar misschien denk ik te simpel. Zei al, nog niet over nagedacht verder.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 25-09-2022 09:05
0.45% gewijzigd

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga zelf als vrouw regelmatig naar de heren toilet (dames altijd druk) Ik wist niet dat zoiets niet mocht :P . Mij boeit het totaal niet wie er naast mij op het toilet zit, als ik maar een toilet vind (ik moet vaak plassen).
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk inderdaad dat mannen massaal een genderregistratie gaan omzetten om naar vrouwen te kijken...
Zucht.

Nee, ik zie geen bezwaar in dergelijke mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vroeg me nav dit nieuwe wetsvoorstel eigenlijk iets anders af: wat is de toegevoegde waarde van het geslacht op een paspoort/identiteitskaart?

Over jouw argumenten tegen heb ik niet eens over nagedacht en ik vind ze ook een beetje vergezocht
En daarbij geldt deze wet ook voor vrouwen dus hoezo worden vrouwen achtergesteld?
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
25-09-2022 09:03
Ik denk dat niemand zijn/haar geslacht in het paspoort laat veranderen zodat ze jou je maandverband uit je broek kunnen zien trekken, of om dan samen in de sportschool te kunnen douchen.
Nou inderdaad zeg .
To denk je dat iemand daadwerkelijk zijn/haar/hen geslacht in een paspoort aan laat passen voor de lol of om makkelijker naar een ander toilet te gaan ?
Geen idee waar jij trouwens je maandverband verwisselt maar ik draaide dan de deur op slot .
Fijn juist dat het makkelijker gemaakt wordt .
yildizlar2 wijzigde dit bericht op 25-09-2022 09:07
1.31% gewijzigd
himalaya schreef:
25-09-2022 09:03
Ik denk dat niemand zijn/haar geslacht in het paspoort laat veranderen zodat ze jou je maandverband uit je broek kunnen zien trekken, of om dan samen in de sportschool te kunnen douchen.
Horen, niet zien. Dat doe ik niet en public, dat nuanceverschil wil ik wel even maken 😉


En toch signaleert het kabinet dit risico wel. Uit het artikel:

Vrees voor nep-transgenders
Van der Zee benadrukt dat ze "echte transgenders" niet de mogelijkheid wil ontnemen om hun geboortegeslacht te veranderen. "Waar het ons om gaat is dat het niet zomaar voor iedereen mogelijk moet zijn om het geslacht te veranderen. Want we hebben in het buitenland gezien wat er kan gebeuren als je dit soort wetten aanneemt."

Ze vreest voor de veiligheid van vrouwen. Mannen zouden kunnen doen alsof ze zich vrouw voelen en binnenkomen bij vrouwenvoorzieningen, van kleedkamers tot gevangenissen. "Als die wet wordt aangenomen kan iedereen die dat wil met een simpele pennenstreek vrouw worden. En dan kan dus ook iedereen die dat wil toegang krijgen tot domeinen die voor vrouwen zijn bedoeld. Maar die domeinen zijn niet voor niets voor vrouwen bedoeld."
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoewel veel mannen inderdaad aanranders zijn heb ik niet het idee dat publieke wc's nou specifiek onveiliger worden door deze wetswijziging. Waar denk je dat transgenders nu plassen? Die plassen al lang op de plek waar ze zich thuisvoelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
25-09-2022 09:04
Ik ga zelf als vrouw regelmatig naar de heren toilet (dames altijd druk) Ik wist niet dat zoiets niet mocht :P . Mij boeit het totaal niet wie er naast mij op het toilet zit, als ik maar een toilet vind (ik moet vaak plassen).
Ja, ik snap dat je dat kan vinden.
Maar dat ligt echt anders voor jonge vrouwen, je gaat dan echt continu versierd worden op de toiletten. Bij het uitgaan volgen de dronken sukkels je mee naar de toiletten. Je gaat allerlei flauwe glory hole grapjes te horen krijgen. De toiletten zijn dan echt minder veilig.

Dus nee, ik wil echt geen mannen op het toilet. Maar ik denk gewoon niet dat deze wet daar veel invloed op gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
25-09-2022 09:08
Ja, ik snap dat je dat kan vinden.
Maar dat ligt echt anders voor jonge vrouwen, je gaat dan echt continu versierd worden op de toiletten. Bij het uitgaan volgen de dronken sukkels je mee naar de toiletten. Je gaat allerlei flauwe glory hole grapjes te horen krijgen. De toiletten zijn dan echt minder veilig.

Dus nee, ik wil echt geen mannen op het toilet. Maar ik denk gewoon niet dat deze wet daar veel invloed op gaat hebben.

Maar denk je dat ze dan met hun paspoort gaan zwaaien om te laten zien dat ze het ‘recht’ hebben om daar te zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
vogelkip schreef:
25-09-2022 09:06
Mannen zouden kunnen doen alsof ze zich vrouw voelen en binnenkomen bij vrouwenvoorzieningen, van kleedkamers tot gevangenissen. "Als die wet wordt aangenomen kan iedereen die dat wil met een simpele pennenstreek vrouw worden. En dan kan dus ook iedereen die dat wil toegang krijgen tot domeinen die voor vrouwen zijn bedoeld. Maar die domeinen zijn niet voor niets voor vrouwen bedoeld."


Waarom zou een man in vredesnaam zoveel moeite doen als hij vrouwen ongestraft in eender welke setting kan aanranden? Op straat, in het OV, op kantoor: allemaal vrij en drempelloos toegankelijk, zonder paspoort geneuzel.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
25-09-2022 09:10
Maar denk je dat ze dan met hun paspoort gaan zwaaien om te laten zien dat ze het ‘recht’ hebben om daar te zijn?
Nee, zie laatste alinea :-P
himalaya schreef:
25-09-2022 09:10
Maar denk je dat ze dan met hun paspoort gaan zwaaien om te laten zien dat ze het ‘recht’ hebben om daar te zijn?

Nee, wat ik denk is dat het vrouwendomein hierdoor toegankelijker wordt voor mannen.
Alle reacties Link kopieren Quote
vogelkip schreef:
25-09-2022 09:06
Horen, niet zien. Dat doe ik niet en public, dat nuanceverschil wil ik wel even maken 😉

Dan kuch je even op het moment suprême.

En waarom is het veel erger als een man-die-in-het-paspoort-het-geslacht-heeft-laten-veranderen een fractie van een seconde iets hoort?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens zie ik het wel gebeuren dat er een video naar buiten zal komen van een man die een v heeft laten zetten in zijn paspoort en nu eist een vrouwen voorziening te mogen bezoeken. Zodat iedereen kan doen van “ooohh zie je wel, het is een stomme wet waar mannen misbruik van gaan maken!”
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
25-09-2022 09:08
Ja, ik snap dat je dat kan vinden.
Maar dat ligt echt anders voor jonge vrouwen, je gaat dan echt continu versierd worden op de toiletten. Bij het uitgaan volgen de dronken sukkels je mee naar de toiletten. Je gaat allerlei flauwe glory hole grapjes te horen krijgen. De toiletten zijn dan echt minder veilig.

Dus nee, ik wil echt geen mannen op het toilet. Maar ik denk gewoon niet dat deze wet daar veel invloed op gaat hebben.
Ik ben zelf ook nog een jonge vrouw (dertiger vind niet oud) maar voor zoiets ben ik totaal niet bang.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
25-09-2022 09:06
Nou inderdaad zeg .
To denk je dat iemand daadwerkelijk zijn/haar/hen geslacht in een paspoort aan laat passen voor de lol of om makkelijker naar een ander toilet te gaan ?
Ik wel ja. Ik vind het heel naief om te denken dat dat niet gaat gebeuren.
Tig schreef:
25-09-2022 09:14
Ik wel ja. Ik vind het heel naief om te denken dat dat niet gaat gebeuren.
Dit zullen, als het al gebeurt, uitzonderingen zijn. Verwaarloosbaar. En het risico daarop dat weegt niet op tegen alle onzekerheid waar transmensen allemaal tegenaan lopen.

Dat überhaupt weer de ‘how can I make this about me’ discussie wordt aangezwengeld vind ik misselijkmakend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tig schreef:
25-09-2022 09:14
Ik wel ja. Ik vind het heel naief om te denken dat dat niet gaat gebeuren.


En ik vind het heel sneu dat je denkt dat dat massaal met foute bedoelingen gaat gebeuren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens kom ik regelmatig heren tegen in het toilet. Om met hun dochtertje mee te gaan naar de wc bijv. Of als de heren toilet heel druk is. Het maakt mij echt totaal niks uit.

Op school van mijn kinderen pak ik ook gewoon een wc, ik krijg dan zo vaak te horen “ je ging naar de jongens wc”. Ik zeg dan terug “ thuis heb je toch ook geen jongens of meisjes wc?”
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
_Gebruikersnaam_ schreef:
25-09-2022 09:06
Ik denk inderdaad dat mannen massaal een genderregistratie gaan omzetten om naar vrouwen te kijken...
Zucht.

Nee, ik zie geen bezwaar in dergelijke mogelijkheden.
Sterker nog, specifiek om naar TO te kijken.

Echt, stop met jezelf zo belangrijk vinden. :facepalm:
Maan schreef:
25-09-2022 09:16
Dit zullen, als het al gebeurt, uitzonderingen zijn. Verwaarloosbaar. En het risico daarop dat weegt niet op tegen alle onzekerheid waar transmensen allemaal tegenaan lopen.

Dat überhaupt weer de ‘how can I make this about me’ discussie wordt aangezwengeld vind ik misselijkmakend.

Wie ben jij om dat te bepalen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tig schreef:
25-09-2022 09:14
Ik wel ja. Ik vind het heel naief om te denken dat dat niet gaat gebeuren.
Mag jij vinden .
Het heeft ook een andere kant en zal geregeld vragen oproepen dus denk niet dat mensen het “zomaar” gaan doen .

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven