Ons voedsel is goedkoop

17-06-2019 18:52 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in de krant: https://www.ad.nl/politiek/minister-ete ... ~acdb8aac/

Ik vind het een interessant onderwerp omdat ik benieuwd ben hoe dit doorgevoerd gaat worden. Volgens mij ligt er een behoorlijke rol bij de overheid, grote bedrijven en supermarkten.

Sommige voedingsmiddelen zijn zeker veel te goedkoop, ik verbaas mijzelf nog regelmatig over de prijzen van kip of varkensvlees. Maar als ik dan kijk naar de marge op bijvoorbeeld de buitenbeentjesgroente bij de appie dan vind ik dat helemaal belachelijk, die boeren worden echt uitgeknepen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
18-06-2019 09:48
Nederland is de 2e landbouw exporteur ter wereld, na de VS.

ook zo,n land waar gezond en vers eten extreem duur is.

misschien moeten we van die enorme export af.
Nederland importeert nog veel meer. Er is zes keer Nederland aan grond nodig om alle mensen en beesten hier te voeden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-06-2019 09:42
Hoe weet jij dat nou.
Als je moeite hebt om rond te komen (en je gokt niet, gebruikt geen drugs, bent niet koopziek of wat dan ook) heb je te weinig inkomen.
De lonen blijven ver achter bij de economische groei. Zeker de lonen van hen die écht nuttig werk doen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-06-2019 09:57
Nederland importeert nog veel meer. Er is zes keer Nederland aan grond nodig om alle mensen en beesten hier te voeden.
we exporteren meer dan we importeren.

zuivel bijv, we exporteren voor 6,5 miljard en importeren 2,5 miljard.
wij slapen nooit.
oudebaas schreef:
18-06-2019 09:59
Als je moeite hebt om rond te komen (en je gokt niet, gebruikt geen drugs, bent niet koopziek of wat dan ook) heb je te weinig inkomen.
De lonen blijven ver achter bij de economische groei. Zeker de lonen van hen die écht nuttig werk doen.
Waar heb ik aangegeven dat ik moeite heb om rond te komen ?

Jij vult maar wat in naar eigen believen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-06-2019 08:43
ik heb met grote regelmaat een mango voor een euro, groot, rijp en sappig.
Ik vind dat dus hartstikke duur. Ik at altijd elke dag minimaal 2 stuks fruit, lekker zoet en stevig fruit. Het is schreeuwend duur.
Gisselle schreef:
18-06-2019 10:22
Ik vind dat dus hartstikke duur. Ik at altijd elke dag minimaal 2 stuks fruit, lekker zoet en stevig fruit. Het is schreeuwend duur.
Mango's worden geïmporteerd uit de tropen vanuit de andere kant van de wereld, dus je kunt moeilijk verwachten dat ze een euro per kilo kosten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-06-2019 10:24
Mango's worden geïmporteerd uit de tropen vanuit de andere kant van de wereld, dus je kunt moeilijk verwachten dat ze een euro per kilo kosten.
welnee, de meeste mango,s komen uit Spanje.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
18-06-2019 10:27
welnee, de meeste mango,s komen uit Spanje.
2000 kilometer met de vrachtwagen, voor een groot deel over tolwegen, is ook niet gratis.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Mango is een tropische vrucht en komt voornamelijk uit Latijns Amerika.
1 euro per stuk is niet duur. De producent wordt betaald per ton en mag blij zijn als hij er 2 eurocent per stuk aan overhoudt.

https://www.agf.nl/article/169409/werel ... -gebracht/

https://www.rabobank.nl/images/world-fr ... enubar=yes.

Veel fruit komt binnen in koelcontainers waarna de expediteur in opdracht van de eigenaar, her-/verpakt en aflevert aan de groothandelcentra van AH.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
18-06-2019 11:50
Mango is een tropische vrucht en komt voornamelijk uit Latijns Amerika.
1 euro per stuk is niet duur. De producent wordt betaald per ton en mag blij zijn als hij er 2 eurocent per stuk aan overhoudt.

https://www.agf.nl/article/169409/werel ... -gebracht/

https://www.rabobank.nl/images/world-fr ... enubar=yes.

Veel fruit komt binnen in koelcontainers waarna de expediteur in opdracht van de eigenaar, her-/verpakt en aflevert aan de groothandelcentra van AH.
Irael was voorheen de grootste mango exporteur , maar de Spaanse mango is beter.

je ziet alleen niet dat het fruit uit israel komt , staat niet meer op hun stickers.

oorspronkelijk komt de mango uit India.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-06-2019 10:24
Mango's worden geïmporteerd uit de tropen vanuit de andere kant van de wereld, dus je kunt moeilijk verwachten dat ze een euro per kilo kosten.
Dat weet ik heus wel maar een aantal jaren terug kocht ik ze veel vaker, kocht ik er meerdere tegelijk omdat ze toen een stuk goedkoper waren. Fruit is gewoon hartstikke duur.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
18-06-2019 09:25
Klopt. Tijdje terug was er op televisie zo'n programma (Kasboekje van Nederland) waarin ook verteld werd dat in de jaren vijftig/zestig een veel groter percentage van de inkomsten uitgegeven werd aan levensmiddelen dan nu.
Ja, dat is nog eens een open deur. In de jaren 50 en 60 was er meer armoede en daarom was men ook een groter percentage aan levensmiddelen kwijt. Propageert de overheid soms armoede?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
18-06-2019 12:28
Dat weet ik heus wel maar een aantal jaren terug kocht ik ze veel vaker, kocht ik er meerdere tegelijk omdat ze toen een stuk goedkoper waren. Fruit is gewoon hartstikke duur.
Een euro voor een mango is toch niet duur.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
18-06-2019 13:18
Ja, dat is nog eens een open deur. In de jaren 50 en 60 was er meer armoede en daarom was men ook een groter percentage aan levensmiddelen kwijt. Propageert de overheid soms armoede?
Dat denk ik niet.
Door de overbevolking is er veel meer voedsel nodig. Tel daarbij nog eens de toegenomen vraag naar luxeproducten als vlees, eieren en melkproducten. Dit legt een enorme druk op de hoeveelheid landbouwgrond en logischerwijze zal de prijs stijgen. Een en ander is ook slecht voor het milieu en zet de productiviteit van de landbouw in de toekomst onder druk. Over het immense dierenleed in de bioindustrie maar niet te spreken. Daarnaast hebben, ondanks de overbevolking, mensen wereldwijd tegenwoordig vaker obesitas dan ondergewicht.

Een hogere prijs zal vanzelf tot minder overconsumptie leiden en dus tot een beter milieu, minder dierenleed en een gezonder gewicht van veel mensen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Dat de keus bij de supermarkt drastisch is teruggelopen qua verse groenten, heeft met gemak te maken. "Arbeidsintensieve" groenten zie je niet meer vers in de schappen liggen. De laatste keer dat ik een verse rode kool, verse bietjes, verse knolraap, of zelf verse spruitjes heb zien liggen, kan ik me niet meer heugen eigenlijk. Rode kool eet men uit een potje blijkbaar, en bietjes ook (héél soms zie je nog en zielig pakje voorgekookte bietjes in de koelvitrine), en spruitjes komen ook schoongemaakt en wel uit de koeling.

En dat is volgens mij dan ook de reden dat roerbakgerechten en andere soortgelijke gerechten zo'n opgang maken. Je hoeft er nauwelijks moeite voor te doen. Gooi de voorgesneden meuk in de wok, en kook een hand rijst of noedels of pasta, en klaar in 10 minuten.

Maar voor een pan vers gemaakte rode kool ben je wel 2 uur of meer aan de gang, of vers gekookte bietjes.

Koolsoorten zie je ook nauwelijks meer vers in de supermarkt. De laatste keer dat ik een Chinese kool vers zag in de supermarkt kan ik me ook al niet meer heugen.

Men gaat voor gemak en gauw klaar. En groentes die zich daar niet voor lenen, vallen dus buiten de boot.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-06-2019 19:28
Dat de keus bij de supermarkt drastisch is teruggelopen qua verse groenten, heeft met gemak te maken. "Arbeidsintensieve" groenten zie je niet meer vers in de schappen liggen. De laatste keer dat ik een verse rode kool, verse bietjes, verse knolraap, of zelf verse spruitjes heb zien liggen, kan ik me niet meer heugen eigenlijk. Rode kool eet men uit een potje blijkbaar, en bietjes ook (héél soms zie je nog en zielig pakje voorgekookte bietjes in de koelvitrine), en spruitjes komen ook schoongemaakt en wel uit de koeling.

En dat is volgens mij dan ook de reden dat roerbakgerechten en andere soortgelijke gerechten zo'n opgang maken. Je hoeft er nauwelijks moeite voor te doen. Gooi de voorgesneden meuk in de wok, en kook een hand rijst of noedels of pasta, en klaar in 10 minuten.

Maar voor een pan vers gemaakte rode kool ben je wel 2 uur of meer aan de gang, of vers gekookte bietjes.

Koolsoorten zie je ook nauwelijks meer vers in de supermarkt. De laatste keer dat ik een Chinese kool vers zag in de supermarkt kan ik me ook al niet meer heugen.

Men gaat voor gemak en gauw klaar. En groentes die zich daar niet voor lenen, vallen dus buiten de boot.
Ik weet niet in welke supermarkten je komt maar bij “mijn” Albert Heijn, Jumbo en Lidl liggen gewoon hele kolen, spruitjes, selderijknollen, peentjes met groen en andere verse groenten met het zand en de klei er nog aan. Naast al het voorgesneden gemaksvoedsel, dat wel.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik eet wekelijks Chinese kool, dus dat klopt ook niet.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
18-06-2019 19:34
Ik weet niet in welke supermarkten je komt maar bij “mijn” Albert Heijn, Jumbo en Lidl liggen gewoon hele kolen, spruitjes, selderijknollen, peentjes met groen en andere verse groenten met het zand en de klei er nog aan. Naast al het voorgesneden gemaksvoedsel, dat wel.
Hier ook hoor.
oudebaas schreef:
18-06-2019 19:34
Ik weet niet in welke supermarkten je komt maar bij “mijn” Albert Heijn, Jumbo en Lidl liggen gewoon hele kolen, spruitjes, selderijknollen, peentjes met groen en andere verse groenten met het zand en de klei er nog aan. Naast al het voorgesneden gemaksvoedsel, dat wel.
Hier bij de ah ook maar bij de plus weer niet.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-06-2019 19:28
Dat de keus bij de supermarkt drastisch is teruggelopen qua verse groenten, heeft met gemak te maken. "Arbeidsintensieve" groenten zie je niet meer vers in de schappen liggen. De laatste keer dat ik een verse rode kool, verse bietjes, verse knolraap, of zelf verse spruitjes heb zien liggen, kan ik me niet meer heugen eigenlijk. Rode kool eet men uit een potje blijkbaar, en bietjes ook (héél soms zie je nog en zielig pakje voorgekookte bietjes in de koelvitrine), en spruitjes komen ook schoongemaakt en wel uit de koeling.

En dat is volgens mij dan ook de reden dat roerbakgerechten en andere soortgelijke gerechten zo'n opgang maken. Je hoeft er nauwelijks moeite voor te doen. Gooi de voorgesneden meuk in de wok, en kook een hand rijst of noedels of pasta, en klaar in 10 minuten.

Maar voor een pan vers gemaakte rode kool ben je wel 2 uur of meer aan de gang, of vers gekookte bietjes.

Koolsoorten zie je ook nauwelijks meer vers in de supermarkt. De laatste keer dat ik een Chinese kool vers zag in de supermarkt kan ik me ook al niet meer heugen.

Men gaat voor gemak en gauw klaar. En groentes die zich daar niet voor lenen, vallen dus buiten de boot.
Ga toch weg joh, wat een kul.
Of ga eens naar een andere supermarkt.
.
pejeka schreef:
18-06-2019 19:28
Dat de keus bij de supermarkt drastisch is teruggelopen qua verse groenten, heeft met gemak te maken. "Arbeidsintensieve" groenten zie je niet meer vers in de schappen liggen.
Ja, er is veel groente klaar voor gebruik, maar ik zie ook nog steeds alle dingen die jij blijkbaar niet meer ziet gewoon in de schappen liggen. Vooral de Lidl heeft een groot assortiment "ouderwetse" onbewerkte groenten en vaak ook "vergeten" en biologische groenten. Dus als je daar van houdt zou ik je echt een bezoek aan de Lidl aanraden. Sowieso, want ik vind het de fijnste supermarkt, alleen al vanwege het ontbreken van muziek. Ga vooral 's avonds, dan is het heerlijk rustig.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
18-06-2019 13:56
Een euro voor een mango is toch niet duur.
Schei toch uit met je is niet duur! Misschien als je het bij die ene mango per week laat, maar niet als je 2 stuks fruit per dag eet. Appels, en ander fruit is ook hartstikke duur.
redbulletje schreef:
17-06-2019 19:03
De btw is pas omhoog gegaan dus voedsel is juist veel te duur geworden. Schandalig gewoon dat de overheid belasting heft over de eerste levensbehoefte van mensen. En dan willen ze ons nóg verder uitmelken?
En als mensen maar blijven links stemmen (Vvd is dat ook) dan word het alleen maar erger.
Fvd is eigenlijk de enige uitweg.
Geen-Gebruikersnaam schreef:
19-06-2019 00:18
En als mensen maar blijven links stemmen (Vvd is dat ook) dan word het alleen maar erger.
Fvd is eigenlijk de enige uitweg.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Geen-Gebruikersnaam schreef:
19-06-2019 00:18
En als mensen maar blijven links stemmen (Vvd is dat ook) dan word het alleen maar erger.
Fvd is eigenlijk de enige uitweg.
Tuurlijk :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven