Pensioenleeftijd 60 jaar?

08-09-2020 15:51 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
De pensioenleeftijd loopt naar 67 jaar en-een-paar-maanden. Maar nou las ik dat een demograaf vind dat de pensioenleeftijd naar 60 jaar moet. Want eerder stoppen is gezond.

Ik vond het wel leuk om te lezen, maar ook weer beetje "twijfelig".

Ik weet dat in mijn omgeving steeds vaker mensen met vervroegd pensioen zijn gegaan of nog gaan, en dan zijn ze net 60, 61 of 62 jaar, omdat ze het niet meer redden, terwijl ze 'maar' tot 65 of 66 hoeven. Dan zouden zij de pensioenleeftijd van 67 jaar al helemaal niet redden.

Terwijl sommigen misschien langer zouden willen en kunnen werken.

Wat zou jij voor jezelf een geschikte pensioenleeftijd vinden?


“Pensioenleeftijd moet naar 60. Eerder stoppen is gezond”
https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... ezond.html

Is 60 het nieuwe 40? ‘Onzin. Vroeg met pensioen is goed voor gezondheid’
https://www.trouw.nl/binnenland/is-60-h ... ~b7621a23/
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meer voor een verhoging van de AOW zijn, en een weduwen en wezenregeling met een kortdurende uitkering (paar jaar) zodat je tijd hebt om weer in het arbeidsproces te raken als overgebleven partner.

Dan is er verder geen reden voor partner- of nabestaandenpensioen. Wil je een hogere levensstandaard, of een langere uitkering dan verzeker je je daarvoor individueel.

Mochten je gezamenlijke lasten zo hoog zijn dat je echt in de problemen komt als er één partner wegvalt dan heb je waarschijjnlijk een goed inkomen en kun je prima zelf een lijfrente of verzekering afsluiten.

En anders kun je de lasten lager houden zodat het met één inkomen ook betaald kan worden als de nood aan de man komt.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
29-09-2020 10:27
Dank je. Dat verklaart het inderdaad wel enigszins. Ik zou nu nog wel benieuwd zijn naar de rekensom die ze toepassen bij het vertalen van partner/nabestaandenpensioen (wat kost dat gemiddeld per verzekerde) en het gemiddelde bedrag van die uitruil per verzekerde.
Ik kan dit uitruiltarief van mijn pensioenfonds nergens vinden.

Wel vind ik deze post uit 2010 van een pensioenadviseur op een consumentensite:

U kunt dit narekenen a.h.v. de uitruiltarieven behorend bij uw pensioenregeling welke u u bij uw pensioenuitvoerder kunt opvragen. Dan weet u hoeveel € 1,- ouderdomspensioen aan partnerpensioen kost. In de praktijk zien wij dat het inruilen van partnerpensioen soms +/- 25% van het ingeruilde partnerpensioen aan ouderdomspensioen oplevert , doch de tarieven verschillen per pensioenuitvoerder/verzekeraar en u zelf dient tenslotte te overwegen of deze ruil u het waard is om af te zien van partnerpensioen (mits u wel een partner heeft bijvoorbeeld).Dit soort rekenformules zou ook veel transparanter moeten zijn, vind ik.

Ik heb de indruk dat alleenstaanden weer eens betalen voor stellen en gezinnen. Zoals gebruikelijk.

Ik wacht nog steeds op een politieke partij die de behartiging van belangen van alleenstaanden (3 miljoen huishoudens inmiddels) eens hoog op te prioriteitenlijst zet.

Zoals die adviseur zegt, denk ik dat je het op moet vragen bij je pensioenfonds. Blijkbaar ligt dit aan de betreffende pensioenregeling.
De 'ruil' is inderdaad erg magertjes, zo'n 20 % van het partnerpensioen erbij krijgen; eigenlijk bij wijze van afkoop omdat het fonds geen enkel risico loopt dat zij aan een eventuele partner hoeven uit te keren.
Bij mannen is dat overigens naar mijn idee een groter risico: als de man komt te overlijden en de vrouw leeft (meestal) langer, dan moeten zij aan die partner uitkeren. Terwijl het risico dat een pensioenfonds nog jaren lang aan een man -die vaak ook ouder is dan de vrouw- moet uitkeren omdat de vrouw die het pensioen heeft opgebouwd komt te overlijden, mij kleiner lijkt?

Maar goed, de vraag die n.a.v. jouw post bij mij op kwam leidde er wel toe dat ik contact heb opgenomen met mijn (grootste) pensioenuitvoerder. Dat pensioen stond nog steeds op ingangsdatum 65 jaar en bij navraag blijkt nu zelfs dat ik een offerte kan aanvragen om dat pensioen eerder in te laten gaan, bijvoorbeeld op 63-jarige leeftijd.
Het jaarlijks uit te keren bedrag wordt dan uiteraard lager én zolang je nog niet de officiële pensioendatum hebt bereikt, betaal je het -hogere- IB tarief voor 'jonger dan AOW-leeftijd'.

Ik heb als alleenstaande nu 43 jaar fulltime gewerkt. Eerst 20 jaar in loondienst (waarvan maar 13 jaar pensioen opgebouwd want destijds werd je pas vanaf 25 jaar opgenomen in het pensioenfonds) en 23 jaar als zelfstandige.
Dat is al 43 jaar. En na nu moet ik nog eens ruim 6 jaar (bij elkaar ruim 49 jaar). Maar ik vind het eigenlijk wel mooi geweest...

Maar ja, de groep Nederlanders die zijn geboren tussen 1954-1964 bestaat nu (de huidige groep 55-65-jarigen) uit ruim 1,9 miljoen Nederlanders.
Zoveel zijn het er nog nooit geweest.
Als ik naar die cijfers kijk, dan ik snap wel waarom ze ineens zo'n grote haast hadden met het verhogen van de pensioenleeftijd...

In het jaar 2000 waren er ook maar zo'n 1,3 miljoen Nederlanders van 55-65 jaar (geboren 1934-1944)
En volgens de prognose van het CBS bestaat rond 2040 de groep Nederlanders van (dan) 55-65 jaar nog maar uit zo'n 1.3 miljoen Nederlanders (geboren 1974-1984).
Dus, zowel 20 jaar geleden als over 20 jaar, bestond de groep Nederlanders tussen 55 en 65 jaar dus zo ongeveer uit een half miljoen minder inwoners dan nu in 2020.
En omdat de generatie 1954-1964 in 2000 ook allemaal al lang en breed werkten, kon een groot deel van de groep uit 1934-1944 eerder stoppen met werken (zie de zeer geringe netto arbeidsparticipatie destijds in die groep vanaf 55 jaar - zeker t.o.v. de gigantisch gestegen arbeidsdeelname van de huidige groep 55-65 jaar).

Wat betreft het behartigen van de belangen van alleenstaanden ben ik helemaal met je eens. Ook het aantal -nog- te werken uren, de opbrengsten van opgebouwde pensioenen, etc.: je zal het allemaal zelf moeten doen c.q. van je eigen opbouw moeten hebben. Geen kosten van huur, auto, energie, abonnementen e.d. die je kan delen...
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
29-09-2020 09:27
@ pejeka
Ik lees vaak frustraties over je pensioen(leeftijd). Heb je dan echt geen vooruitzichten om vroeger te stoppen?
Mijn man en ik hebben ook een constructie in elkaar geknutseld om vroeger te kunnen stoppen. Ons huis verkopen is daar al 1 voorbeeld van.
Heb jij dan echt 0,0 mogelijkheden? Want je lijkt het echt wel graag te willen.
Ik heb opties achter de hand gesteld dát. Tuurlijk kunnen we dan ons huis verkopen, maar als dat betekent dat ik ergens anders duur moet gaan huren, raak je van de regen in de drup natuurlijk, want dan gaan je maandelijkse lasten fors omhoog. Momenteel hebben we zo veel op ons huis afbetaald dat we voor 400 euro per maand aan vaste woninglasten wonen. Als ik dat inruil voor een seniorenappartement tegen die tijd dat 1000 euro in de maand kost, is het water naar de zee dragen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag mijn laatste werkdag gehad! Nou ja werkdag....beetje gekletst met mijn collega's via een schermpje.
Corona gooit wel een beetje roet in het eten. Ik wou zaterdag of zondag naar Frankrijk rijden om maandag een afspraak te hebben met een aannemer. Alleen mijn toekomstige woonplaats ligt in oranje gebied...Zou 10 dagen thuisquarantaine betekenen als ik weer terug kom, en dat vind ik lastig.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
30-09-2020 19:22
Ik heb opties achter de hand gesteld dát. Tuurlijk kunnen we dan ons huis verkopen, maar als dat betekent dat ik ergens anders duur moet gaan huren, raak je van de regen in de drup natuurlijk, want dan gaan je maandelijkse lasten fors omhoog. Momenteel hebben we zo veel op ons huis afbetaald dat we voor 400 euro per maand aan vaste woninglasten wonen. Als ik dat inruil voor een seniorenappartement tegen die tijd dat 1000 euro in de maand kost, is het water naar de zee dragen.

Inderdaad, dan lever je ruimte en vrijheid in, maar betaald veel meer voor veel minder.
Is dat niet ook een beetje leeftijdsdiscriminatie?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
28-09-2020 23:03
Helaas waar. Zoon hier ziet er niets van terug van wat ik op heb gebouwd.

Euh, dat is toch ook niet de bedoeling van pensioen?
Als je kinderen volwassen zijn gaat je opgebouwde pensioen de pot in, als je vroegtijdig komt te overlijden.
Zou me wat zijn zeg als dat niet zo was.
Want stel je wordt 101, je pensioen is betekend tot pakweg 80 jaar. Dan krijg jij tot je 101 toch mooi maar pensioen.
Waar moet dat van betaald worden?
Juist ja
de wereld wacht om ontdekt te worden
pejeka schreef:
30-09-2020 19:22
Ik heb opties achter de hand gesteld dát. Tuurlijk kunnen we dan ons huis verkopen, maar als dat betekent dat ik ergens anders duur moet gaan huren, raak je van de regen in de drup natuurlijk, want dan gaan je maandelijkse lasten fors omhoog. Momenteel hebben we zo veel op ons huis afbetaald dat we voor 400 euro per maand aan vaste woninglasten wonen. Als ik dat inruil voor een seniorenappartement tegen die tijd dat 1000 euro in de maand kost, is het water naar de zee dragen.
Gewoon lekker blijven wonen en wellicht een en ander verbouwen zodat je woning levensloopbestendig wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar aanleiding van dit topic aan het rekenen geslagen.
Naast wat pensioentjes uit loondienst, heb ik (als zelfstandige) een paar lijfrentes afgesloten.

Het valt nog niet mee om een goed overzicht te krijgen. Eén van de pensioenen gaat in op mijn 65e. Maar dat kan ik eventueel ook vervroegen, naar bijv. 63 jaar. Of uitstellen tot 67 jaar (dat is mijn officiële pensioendatum nu - was 66, 67, 67+6, nu weer 67 jaar).

De lijfrentes (bij verschillende instellingen) hebben allemaal hun eigen voorwaarden en twee daarvan zijn nog onder het zgn. Oude Regime afgesloten. En zijn destijds allemaal afgesloten op 65 jaar.

Die lijfrentes staan niet op MijnPensioenoverzicht; ik kan hooguit een indicatie krijgen als ik op de site van het Nibud bij de Pensioenschijf-van-vijf bedragen invul
https://www.nibud.nl/consumenten/schijf-van-vijf/

Vraag:
Uiteraard ga ik offertes opvragen. Maar om mij eerst wat nader te oriënteren:
Is er iemand die algemene vuistregels weet m.b.t. hoeveel (procent) minder ga je ontvangen per jaar 'eerder laten ingaan' of hoeveel meer 'per jaar uitstellen'.

En/of zijn er bijvoorbeeld ook vuistregels voor het omzetten van een x bedrag lijfrentekapitaal in een bruto jaarbedrag?
In het verleden heb ik ooit gehoord dat je het kapitaal door 20 jaar moet delen om te weten welk bruto jaarbedrag men uitkeert. Inmiddels is er echter veel veranderd zoals de rentestand en de pensioenleeftijd.

Zijn er sites waar ik dit soort -vooralsnog algemene- informatie kan vinden (anders dan BerekenHet)

Alvast dank voor tips!
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
30-09-2020 23:14
Inderdaad, dan lever je ruimte en vrijheid in, maar betaald veel meer voor veel minder.
Is dat niet ook een beetje leeftijdsdiscriminatie?
Ik vind veel seniorenappartementen je reinste bedrog. Ze worden gepresenteerd alsof het paleizen zijn, maar veelal zijn het gewoon appartementen ter grootte van een woningbouwflat en de enige "aanpassing" die er hooguit is gedaan, zijn wat handvatten op toilet of in de douche waaraan de wankele oudjes zich kunnen vastgrijpen, of het weglaten van drempels. En dan kost zo'n appartement opeens 400 euro méér in de maand dan een woningbouwflat, want het is "aangepast".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je kunt ook gewoon je huis verkopen en in een goedkoper koopappartement gaan wonen, natuurlijk, gesteld dat je daar niet al woont.

Dan zou je toch wel iets moeten overhouden.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
03-10-2020 11:17
Je kunt ook gewoon je huis verkopen en in een goedkoper koopappartement gaan wonen, natuurlijk, gesteld dat je daar niet al woont.

Dan zou je toch wel iets moeten overhouden.
We kunnen van alles en het moment is nog niet daar, dus het is niet acuut.

Maar feit is dat veel projectontwikkelaars senioren als markt zien en daarop inspelen. Ik ben laatst in een seniorenappartement geweest, in een complex dat 5 jaar geleden is gerealiseerd. Mijn hemel, wat een afzetterij! Een woonkamertje van 4 bij 5, met daaraan vast een open keuken. Eén redelijke slaapkamer (lees: je kan er een tweepersoons bed in kwijt, met een niet te grote kledingkast), en één kleiner kamertje waar je eigenlijk alleen een bureautje met een stoel kan neerzetten en misschien nog een kastje ernaast. Badkamer ook vrij standaard, zij het dat er hier en daar een handvat aan de muur zit voor het geval iemand zich mocht willen vastgrijpen. Huur (ex gas, licht, water, enz.): € 1.098,00 per maand. En verder geen voorzieningen hè: geen huismeester, geen inpandige zorg, geen schoonmaak, niks. Ook niet extreem luxe afgewerkt, eigenlijk alles een beetje standaard+ (ofwel: 1 tandje boven standaard woningbouw). Dat is toch belachelijk?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven