Prinsjesdag 2026

16-09-2026 08:05 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag nog geen nieuw topic over Prinsjesdag en de plannen die gepresenteerd zijn.

Wat zijn jullie meningen en ideeën over de bezuinigingen, lastenverzwaringen, koopkracht en de begroting en denken jullie dat het kabinet de benodigde steun gaat krijgen van de oppositie?
Solomio schreef: ↑
29-09-2026 09:34
Wat mij betreft mag je sowieso niet klagen als je überhaupt iets in box 3 te zoeken hebt.

Maar het idee dat links nu meer wint dan rechts begrijp ik niet.

Het is steeds weer de VVD die de allerrijksten uit de wind houdt. Zie je dat nou echt niet?

Ik vind dit wel een boude stelling.

Het opgebouwde pensioenvermogen van zelfstandigen zit in Box 3 vooral, spaargeld van ouderen. De winst op dat vermogen gaat met meer dan 1/3 belast worden. Alsof het niks is. En dan een verlaging van de vrijstelling naar 1000 euro rendement is gewoon bizar.

Het is ook echt maar een klein deel van het totale vermogen wat in Box 3 zit. Het meeste is nog altijd Box 1 eigen woningen en pensioenfondsen en Box 2. (Waar overigens ook veranderingen komen.)

Alle geplande bezuinigingen op het sociale stelsels zijn van tafel, dat is pure winst voor links. Dat de vermogensaanwasbelasting veranderd naar vermogenswinstbelasting is een tegemoetkoming naar rechts, maar het verlagen van de vrijstelling is weer iets idioots.

En ja dat laatste zie ik ook, heb ik al eerder gemeld. Voor mij op financieel vlak (en dat is toch een behoorlijk belangrijke factor) is JA21 momenteel een betere keuze.
Ik had gehoopt dat man op ja21 had gestemd, maar nee moest vvd worden.

Sir, dank voor je altijd weer duidelijke uitleg.
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Ik ben echt niet blij met de plannen, zoals ze er nu bij liggen. Even op een rijtje gezet waar ik direct mee te maken krijg;

Zelfstandigenaftrek naar 900 euro
Meewerkaftrek afgebouwd
Stijging Aof premie
Stijging Whk
Stijging Zvw premie
Hoger tarief Box 1
Ouderenkorting partner vervalt voor mij
En dan Box 3 mijn vermogen, mijn gespaarde pensioen en calamiteitengeld, in geval van spaargeld gezamenlijk 100.000 euro vrijgesteld, maar met beleggingen daalt dit al snel naar 50.000 euro als je een rendement haalt van 4%.

Ik zie dat het gemiddeld gespaard pensioen in Nederland zo'n 178.000 euro is, maar de mediaan zo'n 110.000 euro. Daar zit nogal een flink verschil qua belastingen. Want aftrekbare inleg en geen vermogensbelasting, alleen bij uitkeren opgeteld in Box 1.

Hierom vind ik de plannen van Box 3 en verlagen vrijgesteld rendement al iets ridicuuls, aangezien ik mijn pensioen vrij opneembaar moet hebben ook om risico's in onderneming en gezondheid te dekken. En dit is het geval voor heel veel kleine zelfstandigen in Nederland.

Okee en de HRA wordt iets verhoogd maar de WOZ waarde stijgt ook dus per saldo, met een zeer gunstige rente, heb ik daar nauwelijks tot geen voordeel van.

En de accijnsverhoging op brandstof blijft uit, maar de prijzen stijgen weer zo hard dat ik vanaf november (pas) een prijsverhoging in kan voeren en dus nog 1 maand zeker met het verlies in inkomen van deze prijzen blijf zitten.

En rijscholen zijn gelukkig vrijgesteld voor de pseudo eindheffing op auto's met een verbrandingsmotor. Dus die tegenslag heb ik gelukkig niet, maar ik vind ook deze maatregel echt waanzin.

Gelukkis is de verplichte AOV nog even van de baan want die voorwaarden kunnen echt niet op die manier.

Ik denk dat er voor heel weinig mensen reden voor blijdschap is. Zeker als je kijkt naar de inflatie en energiekosten.

Bezuinigingen zijn gewoon keihard nodig, of de staatsschuld op laten lopen, maar dan leg je het probleem neer bij latere generaties.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven