Situatie Midden-Oosten IX
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:56
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.
In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.
In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
woensdag 15 oktober 2025 om 11:49
Overigens hoor ik net Jimmy Dijk bij NPO2 verkiezingscafe zeggen dat wanneer het Israëlische leger zich volledig heeft teruggetrokken uit Gaza, en Hamas nog steeds geweld gebruikt tegen eigen burgers, hij voorstander is voor ingrijpen met een VN vredesmacht tegen Hamas.
Dan gaat dus de hele oorlog verder door waar het om begonnen is, namelijk het uitschakelen van Hamas. Alleen dan niet door Israël maar door de VN.
Ik vraag me af of dat niet gaat leiden tot dezelfde uitkomst, Hamas leden trekken zich terug in de tunnels en tussen de bevolking en de gewone burger gaat ook hier weer de dupe van worden.
Dan gaat dus de hele oorlog verder door waar het om begonnen is, namelijk het uitschakelen van Hamas. Alleen dan niet door Israël maar door de VN.
Ik vraag me af of dat niet gaat leiden tot dezelfde uitkomst, Hamas leden trekken zich terug in de tunnels en tussen de bevolking en de gewone burger gaat ook hier weer de dupe van worden.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 15 oktober 2025 om 14:07
Nou, op zich wel, natuurlijk, want het handelen van Hamas is direct gerelateerd aan dat van Israël of hun beeld daarvan. Het is de vraag wat voor Hamas voldoende is om de wapens neer te leggen en andersom geldt die vraag natuurlijk evengoed voor Israël.MrsM schreef: ↑15-10-2025 11:39https://www.verzetsmuseum.org/nl/kennis ... ijltjesdag
(...)
Ik vind dit moeilijk merk ik, want Israël was de agressor, Israël heeft hoogstwaarschijnlijk genocide gepleegd, Israël heeft oorlogsmisdaden gepleegd, maar zolang Hamas bestaat zal de Palestijnse bevolking ook geen vrede en veiligheid kennen. Daar hebben ze Israël niet voor nodig.
(...)
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 15 oktober 2025 om 14:10
Het gaat Israël niet om geweld van Hamas tegen Palestijnen, dat is m.i. wel een wezenlijk verschil in benadering. Hoe het zal uitpakken met een VN-vredesmacht vind ik lastig inschatten, dat lijkt me van nogal wat factoren afhankelijk (en ik heb te weinig verstand van inzet van een vredesmacht en wat die in deze situatie wel en niet mag).MrsM schreef: ↑15-10-2025 11:49Overigens hoor ik net Jimmy Dijk bij NPO2 verkiezingscafe zeggen dat wanneer het Israëlische leger zich volledig heeft teruggetrokken uit Gaza, en Hamas nog steeds geweld gebruikt tegen eigen burgers, hij voorstander is voor ingrijpen met een VN vredesmacht tegen Hamas.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 15 oktober 2025 om 14:36
canis-felis schreef: ↑15-10-2025 14:10Het gaat Israël niet om geweld van Hamas tegen Palestijnen, dat is m.i. wel een wezenlijk verschil in benadering. Hoe het zal uitpakken met een VN-vredesmacht vind ik lastig inschatten, dat lijkt me van nogal wat factoren afhankelijk (en ik heb te weinig verstand van inzet van een vredesmacht en wat die in deze situatie wel en niet mag).
Ja vgm moeten dan alle VN landen daarmee instemmen en ik heb ergens gelezen dat de VS dat (toen) niet wilden?
Geen idee hoe die plannen daar nu over zijn overigens hoor? Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat er internationaal toezicht is op veiligheid van de Palestijnse burgers, het naleven van de overeenkomsten door alle partijen en het toezien op juiste verspreiding van hulpgoederen.
Ik weet ook niet wat de beste weg is. De toekomst zal het uitwijzen.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 16 oktober 2025 om 11:55
Ondertussen laat Israel bijna geen noodhulp toe.
Om de onredelijke eis dat Hamas met de lichamen op de proppen moet komen.
Ik vind het drukmiddel: voedsel voor een uitgehongerde bevolking in ruil voor dode mensen sowieso kwaadaardig. Ik snap dat nabestaanden ook de lichamen terugwillen. Maar moet dat met dit drukmiddel? Maar zo kennen we Israel: disproportioneel reageren als daar even de gelegenheid voor is.
Ondertussen geen solide plan om Hamas te ontwapenen.
En geen plan om een leiders van een regime dat genocide heeft gepleegd voor het gerecht te dagen.
Dit komt echt niet goed.
Ik vind het drukmiddel: voedsel voor een uitgehongerde bevolking in ruil voor dode mensen sowieso kwaadaardig. Ik snap dat nabestaanden ook de lichamen terugwillen. Maar moet dat met dit drukmiddel? Maar zo kennen we Israel: disproportioneel reageren als daar even de gelegenheid voor is.
En geen plan om een leiders van een regime dat genocide heeft gepleegd voor het gerecht te dagen.
Dit komt echt niet goed.
donderdag 16 oktober 2025 om 13:07
ik ben er ook bang voorParadise schreef: ↑16-10-2025 11:55Ondertussen laat Israel bijna geen noodhulp toe.
Dit komt echt niet goed.
donderdag 16 oktober 2025 om 14:24
Ja, en dan denk je: 'Wat een schoften'. Maar wat blijkt: je leest gewoon de verkeerde krant: https://www.telegraaf.nl/video/frits-ba ... 89199.htmlParadise schreef: ↑16-10-2025 11:55Ondertussen laat Israel bijna geen noodhulp toe.
Dit komt echt niet goed.
Niks aan het handje dus.
Ars longa, vita brevis
vrijdag 17 oktober 2025 om 08:00
Ook uit de Telegraaf:
"Frankrijk en VK werken aan VN-resolutie voor internationale missie in Gaza
Frankrijk en Groot-Britannië bereiden samen met de Verenigde Staten een resolutie voor bij de VN-Veiligheidsraad die de oprichting van een internationale stabilisatiemacht in Gaza moet mogelijk maken. De missie, die geen formele VN-vredesmacht zou zijn, moet de veiligheid in de enclave herstellen na het wankele staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas.
Indonesië heeft aangeboden 20.000 troepen te leveren zodra de resolutie is goedgekeurd. Ook Egypte, Qatar en de VAE worden genoemd als mogelijke deelnemers. Volgens premier Keir Starmer zal het nog tijd kosten om de exacte opdracht van de missie te bepalen"
Ik hoop dat dit snel kan, want er sterven nog elke dag mensen en hulp is er ook niet.
Het is zo intens treurig waar de bevolking al zo lang in moet leven.
"Frankrijk en VK werken aan VN-resolutie voor internationale missie in Gaza
Frankrijk en Groot-Britannië bereiden samen met de Verenigde Staten een resolutie voor bij de VN-Veiligheidsraad die de oprichting van een internationale stabilisatiemacht in Gaza moet mogelijk maken. De missie, die geen formele VN-vredesmacht zou zijn, moet de veiligheid in de enclave herstellen na het wankele staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas.
Indonesië heeft aangeboden 20.000 troepen te leveren zodra de resolutie is goedgekeurd. Ook Egypte, Qatar en de VAE worden genoemd als mogelijke deelnemers. Volgens premier Keir Starmer zal het nog tijd kosten om de exacte opdracht van de missie te bepalen"
Ik hoop dat dit snel kan, want er sterven nog elke dag mensen en hulp is er ook niet.
Het is zo intens treurig waar de bevolking al zo lang in moet leven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in