Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Redhead70 schreef:
20-04-2025 20:55
Mooi het vreedzame protest in Rotterdam.
op een christelijke feestdag als Pasen. Ik vind het pure provocatie. Doe het een week eerder of later en je had alle respect van me gehad.
Redhead70 schreef:
20-04-2025 20:55
Mooi het vreedzame protest in Rotterdam.
[…]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-04-2025 20:21
Reden: Ongepast
22.67% gewijzigd
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
grenada schreef:
22-04-2025 08:08
op een christelijke feestdag als Pasen. Ik vind het pure provocatie. Doe het een week eerder of later en je had alle respect van me gehad.
Zo denk ik er ook over, een jaar heeft 52 zondagen. Deze zondag konden ze prima overslaan ( alle andere dagen overigens ook..)
Henk-und-Roelie schreef:
22-04-2025 10:30
.
Gelukkig is dit geen provocatie. :nope: Zeer ongepast. Kom op, zeg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-04-2025 20:21
Reden: Quote verwijderd
17.26% gewijzigd
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
grenada schreef:
22-04-2025 08:08
Was provocatie de intentie?
Je kunt er ook voor kiezen je niet zo te voelen.
Ik heb er geen moeite mee, want Pasen is Pasen. Het eventuele beetje ongemak tijdens het eieren zoeken, haalt het niet bij de ellende voor de Gazanen. Het geeft juist de luxe weer, dat we ons hier druk om kunnen maken.
Verder mag de oorlog daar van mij boven elke religie geheven worden, dus een protest hoeft van mij niet vanuit een religie georganiseerd te worden. Wat daar gebeurt gaat over mensen. En mag er elke dag geprotesteerd worden.

Onvrede over Israël-beleid kabinet neemt toe onder Nederlanders - https://nos.nl/l/2564409
Goed dat steeds meer mensen het kabinetsbeleid 't.a.v. Israël niet meer steunen
Henk-und-Roelie schreef:
.
Wat een walgelijke insinuatie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-04-2025 20:22
22.49% gewijzigd
Pluviofiel|Firm believer of Karma
72Jelle schreef:
22-04-2025 10:53
Was provocatie de intentie?
Je kunt er ook voor kiezen je niet zo te voelen.
Ik heb er geen moeite mee, want Pasen is Pasen. Het eventuele beetje ongemak tijdens het eieren zoeken, haalt het niet bij de ellende voor de Gazanen. Het geeft juist de luxe weer, dat we ons hier druk om kunnen maken.
Verder mag de oorlog daar van mij boven elke religie geheven worden, dus een protest hoeft van mij niet vanuit een religie georganiseerd te worden. Wat daar gebeurt gaat over mensen. En mag er elke dag geprotesteerd worden.

Onvrede over Israël-beleid kabinet neemt toe onder Nederlanders - https://nos.nl/l/2564409
Goed dat steeds meer mensen het kabinetsbeleid 't.a.v. Israël niet meer steunen
wat ik zeg, doe het een week eerder of later en je hebt volledig mijn respect.
Eerlijk gezegd begrijp ik geen sikkepit van de reacties hierboven.
Pasen, Pesach is i.m.o. het feest van opstanding van Jezus en de uittocht uit Egypte in het kielzog van Mozes. Waarom zou het dan niet gepast zijn om juist deze dag op te komen voor alle Gazanen die te lijden hebben onder de verwoesting van hun habitat? Is dat niet het Christelijk beginsel "omzien naar je naaste"?
Refereren aan Hitler, die gedachtekronkel kan ik echt niet volgen.
Wees blij dat veel mensen een moreel kompas hebben en laten zien dat 50.000 doden echt mensonwaardig is.
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
22-04-2025 11:45
Pasen, Pesach is i.m.o. het feest van opstanding van Jezus en de uittocht uit Egypte in het kielzog van Mozes. Waarom zou het dan niet gepast zijn om juist deze dag op te komen voor alle Gazanen die te lijden hebben onder de verwoesting van hun habitat? Is dat niet het Christelijk beginsel "omzien naar je naaste"?
Wees blij dat veel mensen een moreel kompas hebben en laten zien dat 50.000 doden echt mensonwaardig is.
dan is je begrip een kant op gericht. Je kunt dezelfde redenatie ook houden als: waarom zouden niet gewoon een weekje eerder of later doen? Wat is daar op tegen?
grenada schreef:
22-04-2025 12:48
dan is je begrip een kant op gericht. Je kunt dezelfde redenatie ook houden als: waarom zouden niet gewoon een weekje eerder of later doen? Wat is daar op tegen?
Een belangrijk onderdeel van een democratie is het recht op demonstratie. Rechters hebben in het verleden ook al geoordeeld dat het juist op de dagen en plekken moet kunnen dat het schuurt.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
22-04-2025 13:06
Een belangrijk onderdeel van een democratie is het recht op demonstratie. Rechters hebben in het verleden ook al geoordeeld dat het juist op de dagen en plekken moet kunnen dat het schuurt.
ik heb het niet over het recht. ik heb het over aan meer denken dan alleen je eigen zaak.
grenada schreef:
22-04-2025 13:20
ik heb het niet over het recht. ik heb het over aan meer denken dan alleen je eigen zaak.
En dat geldt niet voor jou? Wellicht zou jij Pasen niet moeten misbruiken door alleen te denken aan jouw eigen zaak.

Practice what you preach.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
22-04-2025 13:26
En dat geldt niet voor jou? Wellicht zou jij Pasen niet moeten misbruiken door alleen te denken aan jouw eigen zaak.

Practice what you preach.
nee, dat geldt niet voor mij. Ik heb ook gezegd dat ze alle respect van me zouden hebben gekregen als het een week eerder of later zou hebben plaatsgevonden.

overigens maakt je opmerking over dat "schuren" wel duidelijk dat dit bewust op een christelijke feestdag is gebeurd.
Henk-und-Roelie schreef:
.
Jeetje. Hoe krijg je het je strot uit.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-04-2025 20:22
20.66% gewijzigd
grenada schreef:
22-04-2025 13:20
Je eigen zaak? Een christelijke feestdag? Dat is grosso modo in Nederland met de Paasdagen in de file staan met toeristen richting de kust, bezoek aan meubelboulevards, een festival, fiets- en boottochtjes, is dat ook provoceren?
sharing* wijzigde dit bericht op 22-04-2025 13:58
Reden: d=t
3.57% gewijzigd
Alles sal reg kom
canis-felis schreef:
22-04-2025 10:36
Gelukkig is dit geen provocatie. :nope: Zeer ongepast. Kom op, zeg.
Ja, vind je?
Dit was de tweet van Ahed Tamimi (Free Palestine boegbeeld) na 7 oktober 2023
Afbeelding
Reken maar dat die hele Hamasclan (demonstranten met groene hoofdbanden) er net zo over denken.
De bombardementen zijn vreselijk het zou mooi zijn als dat zou ophouden, maar de raketaanvallen op Israel blijven ook doorgaan, niet alle gijzelaars zijn vrij. Als de gijzelaars allemaal vrijgelaten waren zouden de bombardementen ook ophouden. Waarom gaat niemand de straat op om die gijzelaars vrij te krijgen?

Maar goed, ik zal jou ook nooit begrijpen dus in dat geval staan we quitte.
grenada schreef:
22-04-2025 13:34
nee, dat geldt niet voor mij. Ik heb ook gezegd dat ze alle respect van me zouden hebben gekregen als het een week eerder of later zou hebben plaatsgevonden.

overigens maakt je opmerking over dat "schuren" wel duidelijk dat dit bewust op een christelijke feestdag is gebeurd.
Waarom geldt dat niet voor jou?

Mijn opmerking over dat "schuren" is gebaseerd op uitspraken van de rechter in het verleden zoals bijvoorbeeld de anti zwarte Piet demonstraties. Wil je het nu wel of niet over recht hebben? Of alleen als het je uitkomt er insinuaties mee te maken?
Desmond Tutu
Henk-und-Roelie schreef:
22-04-2025 13:58
Ja, vind je?
Afbeelding
Reken maar dat die hele Hamasclan (demonstranten met groene hoofdbanden) er net zo over denken.
De bombardementen zijn vreselijk het zou mooi zijn als dat zou ophouden, maar de raketaanvallen op Israel blijven ook doorgaan, niet alle gijzelaars zijn vrij. Als de gijzelaars allemaal vrijgelaten waren zouden de bombardementen ook ophouden. Waarom gaat niemand de straat op om die gijzelaars vrij te krijgen?

Waarom ga jij niet de straat op om die gijzelaars vrij te krijgen? Beetje wijzen vanaf je luie stoel wat anderen te doen en te laten hebben. En maar klagen.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
22-04-2025 14:09
Waarom ga jij niet de straat op om die gijzelaars vrij te krijgen? Beetje wijzen vanaf je luie stoel wat anderen te doen en te laten hebben. En maar klagen.
Misschien omdat iedereen die maar enigszins de indruk wekt op straat sympathie voor Israël te hebben, als ‘zionist’, tegenwoordig vogelvrij is verklaard? Dat is namelijk ook al provocatie. Terwijl andersom alles mag schuren.

Overigens interesseert het mij persoonlijk helemaal niets op welke religieuze feestdag mensen er voor kiezen te demonstreren. Maar als dat door sommigen dan als provocatie of polariserend opgevat wordt, daar moet je dan misschien ook niet gek van opkijken.

Gaza en Pasen of Pesach schuurt namelijk niet, zoals een Sinterklaasintocht met zwarte Pieten, schuurt met een protest juist tégen die zwarte Pieten. Of een COVID-demonstratie schuurt met een conferentie van Big Pharma.

Als het hier de bedoeling was te schuren, wat schuurt er dan precies?
What would Patsy do?
Sharing* schreef:
22-04-2025 11:45
Precies. Er was maandag ook een zoom-meeting van The Third Narrative over vrijheid en bevrijding waar volgens mij mensen met diverse achtergronden aansloten. Is dat ook provocatie? Volgens mij is het juist goed en heel belangrijk om in dialoog te blijven.
Quaintrelle schreef:
22-04-2025 14:05
Waarom geldt dat niet voor jou?

Mijn opmerking over dat "schuren" is gebaseerd op uitspraken van de rechter in het verleden zoals bijvoorbeeld de anti zwarte Piet demonstraties. Wil je het nu wel of niet over recht hebben? Of alleen als het je uitkomt er insinuaties mee te maken?
wat reageer je agressief. waarom doe je dat?
grenada schreef:
22-04-2025 13:34

Wat is precies het probleem voor christenen? Het is niet dat er kerken zijn gebarricadeerd, hè. Het heeft precies nul komma nul met christenen te maken. Degenen die zich aangesproken voelden door de boodschap van de demonstratie, konden het eventueel meenemen in hun gebed. Of niet.
Henk-und-Roelie schreef:
22-04-2025 13:58
Ja, vind je?
Afbeelding

"Ja, vind je?"
Vermoeiend doe je. Natuurlijk vind ik dat, anders schreef ik het niet. Ik heb geen "Hamasclan" gezien, maar als was die er wél, dan had je die moeten noemen in plaats van een smerige generalisatie te doen.

En "we staan quitte"? Dit is een wedstrijd voor jou? Wat je aan mij precies "nooit zult begrijpen" ontgaat me ook. Ik ben namelijk helemaal niet van één "kamp" in dit verhaal. Ik zal nog even toevoegen wat ik vanmorgen achterwege liet: je smerige generalisatie kwetst mij als Jood. Maar goed, je staat duidelijk niet open voor een volwassen gesprek. Op deze manier beargumenteren dat er geprovoceerd zou worden kan ik niet serieus nemen.
grenada schreef:
22-04-2025 14:45
wat reageer je agressief. waarom doe je dat?
Agressief? Ik ben niet verantwoordelijk voor hoe jij mij leest, ik heb een vrij directe manier van communiceren dat is iets anders.
Als je met feiten niet verder komt de ander aanvallen op de vermeende vorm is wel een zwaktebod.

Misschien kun je nog antwoord geven op de vragen die ik stelde. Dan kunnen we bij de inhoud blijven en niet op de persoon.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
22-04-2025 15:08
Agressief? Ik ben niet verantwoordelijk voor hoe jij mij leest, ik heb een vrij directe manier van communiceren dat is iets anders.
Als je met feiten niet verder komt de ander aanvallen op de vermeende vorm is wel een zwaktebod.

Misschien kun je nog antwoord geven op de vragen die ik stelde. Dan kunnen we bij de inhoud blijven en niet op de persoon.
dat is geen vraag, hooguit een retorische vraag waar de agressie van af straalt. Waarom doe je dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven