Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
woensdag 30 juli 2025 om 18:42
Wat goed en eens.. dat zou hier ook moeten en kunnen en mooi zijn als dat gebeurt.canis-felis schreef: ↑30-07-2025 18:31In het gesprek met Itay Garmy en Sheher Chan gaven zij aan dat er in Israël (steeds meer) gezamenlijke protesten zijn van Israëlische en Palestijnse vredesactivisten waarbij zij o.a. samen borden maken. Dat wij dat hier dan toch ook zouden moeten kunnen.
woensdag 30 juli 2025 om 18:51
Klopt. Wij ook. Ik had het er vanmiddag nog met iemand over en die noemde als voorbeeld de toeslagenaffaire. Daar hadden we dossiervreters voor nodig om in verontwaardiging te ontbranden.
Overigens een fijn gesprek. Het kwam op de motie Piri, wat ik even lastig vond omdat ik voelde dat ik met mijn standpunt daarover in de minderheid was. Dat ongemak heb ik geuit, maar dus ook hoe e.e.a.bij mij over kwam. Degene met wie ik in gesprek was vond het interessant mijn perspectief te horen en wilde daar ook verder over nadenken. Dit was trouwens een kleinere en veilige omgeving dan de bubbel waaraan ik wel eens refereer. In die bubbel zal ik mijn standpunt niet gauw noemen en me juist eerder uit de voeten maken als het gesprek erop komt. Niet dat het nou zulke nare mensen zijn - al zijn er een paar die ik echt niet vertrouw - en ik denk dat in essentie onze standpunten grotendeels overeenkomen. Maar ik merk dat daar net als elders nogal eens gedacht wordt dat je als je je als Jood identificeert, je dús achter de Israëlische regering staat. Pas als een Jood zich expliciet antizionistisch uit, bevindt die zich "aan de goede kant". Daar zou ik graag meer nuance in zien c.q. aanbrengen, maar daar voel ik me niet veilig genoeg voor. Het wordt een beetje mijn woord tegen dat van hen, terwijl er nauwelijks sprake is van "tegen".
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 30 juli 2025 om 18:52
Ladyday21 schreef: ↑30-07-2025 10:14Ja, ik weet ook niet wat er allemaal speelt. Niets wordt voor niets gedaan, denk ik. Maar dat betekent ook niet direct dat er een goed strategisch plan achter zit. Het is bijvoorbeeld wel zo dat zaken cultureel écht anders gaan daar. Zo zal een partij zich niet snel ‘zomaar overgeven’, maar moet het soms -voor de vorm- ‘gedwongen worden’. Anders is het gezichtsverlies.
Ik zeg helemaal niet dat dat hier nu speelt, dat weet ik natuurlijk helemaal niet. Maar wel goed om in je achterhoofd te houden.
En dat dreigement van het VK snap ik ook niet veel van. Niet een Palestijnse staat erkennen omdat je dat het juiste vindt om te doen, maar om Israël tot iets te ‘dwingen’?
Vreemd signaal.
Eens met het laatste. Wat is dat voor een kul reden? Je erkent de Palestijnse staat omdat je dat moreel het juiste vindt om te doen. Niet om een ander land ergens toe te dwingen en niet om te gebruiken voor politiek gewin.
Eerlijk, ik vind Gaza heel belangrijk, maar ik ga zelf niet nu op een partij stemmen OMDAT die opkomt voor de Palestijnen. Ik kies nog altijd de partij die mij het beste past.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 30 juli 2025 om 18:57
Appletje schreef: ↑30-07-2025 09:47Die hebben daar niet direct iets aan. Maar een duidelijk signaal van Nederland naar de Israelische regering is wel degelijk iets waard. Het is niet dat wij t.o.v. Israel een klein landje zijn. Economisch zijn wij meer dan 2x zo groot en van oudsher al een trouwe bondgenoot. Nederlandse bedrijven zijnook de grootste investeerders in Israel (50 miljard per jaar, GDP van Israel is iets meer dan 500 miljard). Op economisch gebied kan Nederland Israel pijn doen.
En voor ons is het ook wel handig om te weten hoe iedere partij er in zit. Van een aantal weten we natuurlijk al dat het hardcore zionisten zijn, ook goed om te zien hoe anderen er in zitten nu het er echt om gaat.
Welke partijen hebben voor jou hardcore Zionisten op hun lijst staan? Okee de PVV dat is duidelijk, FvD ook maar die is hardcore in alles, dus ik benieuwd welke andere partijen daaronder vallen volgens jou?
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 30 juli 2025 om 19:06
Maar hardcore zionisten?
Ik vind dat best een boude uitspraak.
En wat is dat dan eigenlijk? Dat je alles wat Israël doet goedkeurt zoals de PVV en FvD en inderdaad SGP? Of dat je terughoudend bent in uitspraken/sancties/standpunten?
Ik vind dit best lastig eerlijk gezegd.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 30 juli 2025 om 19:33
Maar dat is toch raar? Ik zie hier ook nieuws van andere landen. En er is social media. Is dat allemaal geblokkeerd daar?72Jelle schreef: ↑30-07-2025 16:29Joodse Nederlander Dan Blazer schaamt zich kapot voor wat er in Gaza gebeurt | NPO Radio 1 https://share.google/mDW5JAU0Oi764F3Uy
Over het verschil in informatie daar en hier n.a.v de post van canis-felis:
"Ander beeld in Israël
Familie van Blazer woont in Israël. "Voor hen is het nieuws van 7 oktober zo vers." Hij vertelt: "Het gaat nog elke dag over de gijzelaars, als je aankomt op het vliegveld zie je al levensgrote foto's van de gijzelaars." Van wat er in Gaza gebeurt krijgen ze weinig mee: "Ze zien daar geen honger op tv, geen kindjes. Als ik er wat van zeg of ik laat het zien, dan zegt mijn dochter dat ik mij in laat pakken door Hamas-propaganda."
De dochter van Dan Blazer woont sinds haar achttiende in Israël. Blazer: "Zij krijgt ander nieuws tot zich dan wij hier krijgen, dan krijg je ook een ander beeld. Als ik daar vanaf mijn achttiende had gewoond en ook dat nieuws elke dag zag...". Hij vertelt dat het wel iets doet met hun band: "We hebben het er niet te vaak over. Ik kan haar niet tot andere gedachten brengen." Blazer zou graag willen dat ze naar Nederland komt met de rest van de familie. Maar, dat willen zij niet: "Met het groeiend antisemitisme voelen zij zich daar veiliger dan hier", vertelt Blazer."
Het lijkt me ontzettend moeilijk mensen daar te overtuigen met onze informatie.
Anders is het ook gewoon "niet willen weten".
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
woensdag 30 juli 2025 om 19:49
woensdag 30 juli 2025 om 19:52
Ik denk dat men in Israel al jarenlang zó wordt geïndoctrineerd dat elk nieuws met de anti-Hamas/anti-Arabs bril wordt bekeken.
Ik weet dat er ook Israëliërs in Nederland zijn opgegroeid met angst/haat voor moslims. Altijd rechts stemmen, liepen zó mee met Fortuyn en Wilders.
NB: die vinden mij dus altijd maar een gekke wollen sok.
•
woensdag 30 juli 2025 om 19:53
Als je het simplistisch bekijkt is het raar. Heb je het interview beluisterd? Het essay van Chaja Polak gelezen?
woensdag 30 juli 2025 om 20:54
FvD is echt niet uitgesproken pro-Israël. Integendeel zou ik eigenlijk willen zeggen.MrsM schreef: ↑30-07-2025 19:06Maar hardcore zionisten?
Ik vind dat best een boude uitspraak.
En wat is dat dan eigenlijk? Dat je alles wat Israël doet goedkeurt zoals de PVV en FvD en inderdaad SGP? Of dat je terughoudend bent in uitspraken/sancties/standpunten?
Ik vind dit best lastig eerlijk gezegd.
What would Patsy do?
woensdag 30 juli 2025 om 21:16
Wij hebben hier bijna geen van allen enig idee hoe het is om daar te leven. In een land waar al jarenlang altijd een aanslag om de hoek kan liggen. Een land dat altijd onder vuur ligt, waar de gebeurtenissen van 7 oktober 2023 nog heel vers in het geheugen ligt.
Mensen daar be/veroordelen vanuit ons veilige landje is heel makkelijk, maar is het ook eerlijk?
Even voor de duidelijkheid: ik keur de acties van Israel in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever ten sterkste af. Die moeten stoppen, vandaag nog.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 30 juli 2025 om 21:48
Ontwapening van Hamas lag al op tafel, de ramkoers van Netanyahu staat een duurzame oplossing in de weg | de Volkskrant https://share.google/lCoOJTD0DeKjCakqG
In April lag kennelijk de ontwapening van Hamas al op de onderhandelingstafel.
Wel in ruil voor een route naar een eigen staat voor de Palestijnen.
Netanyahu wil dat niet en wil ook de twee Palestijnse gebieden tegen elkaar uit blijven spelen.
Had toch al een hoop doden kunnen schelen en de gegijzelden wellicht al vrij...
De afgelopen 24 uur weer ruim 100 mensen gedood in Gaza.
In April lag kennelijk de ontwapening van Hamas al op de onderhandelingstafel.
Wel in ruil voor een route naar een eigen staat voor de Palestijnen.
Netanyahu wil dat niet en wil ook de twee Palestijnse gebieden tegen elkaar uit blijven spelen.
Had toch al een hoop doden kunnen schelen en de gegijzelden wellicht al vrij...
De afgelopen 24 uur weer ruim 100 mensen gedood in Gaza.
woensdag 30 juli 2025 om 22:31
Je hebt hier natuurlijk ook mensen die zich uitgebreid informeren en mensen die het nauwelijks enig nieuws lezen.rosanna08 schreef: ↑30-07-2025 21:16Wij hebben hier bijna geen van allen enig idee hoe het is om daar te leven. In een land waar al jarenlang altijd een aanslag om de hoek kan liggen. Een land dat altijd onder vuur ligt, waar de gebeurtenissen van 7 oktober 2023 nog heel vers in het geheugen ligt.
Mensen daar be/veroordelen vanuit ons veilige landje is heel makkelijk, maar is het ook eerlijk?
[...]
Maar als mijn land door de halve wereld werd beschuldigd van genocide, zou ik toch eens wat breder op onderzoek gaan.
De Jerusalem post en Haaretz zijn daar ook te lezen en die geven toch genoeg informatie om je als inwoner ongerust te maken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
woensdag 30 juli 2025 om 22:32
Ja.canis-felis schreef: ↑30-07-2025 19:53Als je het simplistisch bekijkt is het raar. Heb je het interview beluisterd? Het essay van Chaja Polak gelezen?
woensdag 30 juli 2025 om 22:47
Tja, je kunt je afvragen of die verhoudingen hier en daar zo sterk verschillen. Het is niet zo dat niemand daar verder kijkt dan diens neus lang is. Afgezien van dat ik het met Rosanna eens ben dat het geen zinnig vergelijk is.merano schreef: ↑30-07-2025 22:31Je hebt hier natuurlijk ook mensen die zich uitgebreid informeren en mensen die het nauwelijks enig nieuws lezen.
Maar als mijn land door de halve wereld werd beschuldigd van genocide, zou ik toch eens wat breder op onderzoek gaan.
De Jerusalem post en Haaretz zijn daar ook te lezen en die geven toch genoeg informatie om je als inwoner ongerust te maken.
donderdag 31 juli 2025 om 02:01
Absoluut mee eens! Ik trek wat dat betreft het boetekleed aan, want ik stond na 7 oktober pal achter Israél ( toen leverde dat nog geen ban op)Onelove schreef: ↑30-07-2025 10:51Precies dit dus. We zitten met z’n allen in de fuik van polarisatie. Alles wordt ingedeeld in kampen, en wie niet precies in het juiste vakje past, wordt meteen verdacht gemaakt of genegeerd. Het gaat al lang niet meer om de inhoud van wat iemand zegt, maar om wie het zegt en van welk “soort type” dat dan is.
Maar zo raken we steeds verder van echte solidariteit en medemenselijkheid af. Want op deze manier wordt uiteindelijk niemand meer echt verdedigd. Alleen de loopgraven blijven over.
Later ook nog, nu ten dele ook nog…maar ik sta ondertussen steeds kritischer over het gevoerde beleid van de Israélische regering t.o.v Gaza en haar inwoners.
Want wat nu gaande is tart elke vorm van beschaving en mede menselijkheid. Maar…wél van BEIDE kanten! Ook de rol van hamas (terroristen hé! ) is gespeend van elke vorm van medemenselijkheid en die rol wordt hier, in mijn opinie toch wel onderbelicht.
Carpe Diem
donderdag 31 juli 2025 om 02:44
Nadenkende over alle posts van jouw kant, tot nu toe gelezen, zijn vooral heel erg veroordelend naar Israél , erg happig om alles wat Israel fout doet in jouw beleving naar voren te brengen…( je post in je ijver zelfs een artikel wat in de Telegraaf (een verfoeide krant, maar niet als het toevallig in het straatje past) en zet er dan bij “zowaar vandaag in de Telegraaf” hoezo polariseren?72Jelle schreef: ↑30-07-2025 08:27Niks, maar wij wel. Ik wil graag zien op wie ik stem en daar speelt voor mij mee wie er voor mensenrechten en internationaal recht durft op te komen. Ook en juist als er andere belangen heel duidelijk aanwezig zijn.
En ik denk dat het wel degelijk een klein signaal richting Israël afgeeft.
En ook al krijg je best bijval van mensen die of/en een Joodse achtergrond hebben ofwel gewoon hun ogen naar beide kanten open proberen te houden….je blijft toch steeds maar een soort van tunnelvisie hier tentoonspreiden en weinig wil tonen om de visie van anderen zelfs maar te overwegen danwel ruimte te bieden. (althans zo beleef ik jouw posts) Vaak kom je dan met allerlei berichten van slachtoffers in Gaza…ja die zijn er, afschuwelijk! En dat wordt door niemand ontkent hoor! Ze zijn overtuigend en waar. Maar toon nu ook eens wat empathie voor andere slachtoffers, de wereld is groter dan Gaza en de humanitaire ramp in Afrika is ondertussen nóg groter. Want élk mensenleven wat door geweld misdaad of honger sterft is even belangrijk, óók buiten Gaza en ook in Gaza. Maar waar zijn de proPalestina vlaggendragers/ demonstranten met hun edele doel op te komen voor verhongerende mensen wanneer het landen buiten Gaza zijn? Als die (buiten Gaza) evengoed smartelijk lijden ? Doen die er minder toe? Moeten we niet oproepen om voor alle verdrukten op te komen? Wat is jouw reden om die groep over het hoofd te zien en het enkel en alleen over boosdoener Israel en slachtoffer Gazanen te hebben? Tenzij je deze vraag als té persoonlijk ingrijpend of grensoverschrijdend vindt antwoord dan liever niet.
Carpe Diem
donderdag 31 juli 2025 om 06:33
Israëlische universiteiten: Stop de hongersnood in Gaza | Trouw https://share.google/K4S8c14U7hSrzo8L5
De Israëlische universiteiten krijgen uiteraard wel meer informatie en roepen op te stoppen met het uithongeren in Gaza.
Ook hier weer een opvallend stukje, hoe vervlochten alles daar is en hoe dat ook de vrijheid van meningsuiting, onafhankelijke wetenschap en kritiek/ zelfreflectie op Israël in de weg zit:
"Israëlische wetenschap isoleert zich
In Israël zijn de universiteiten in sterke mate verweven met het leger. Zo werken wetenschappers samen met de defensie-industrie aan innovaties die een militair doel hebben of gebruikt worden om het leven in de bezette Palestijnse gebieden te controleren."
De Israëlische universiteiten krijgen uiteraard wel meer informatie en roepen op te stoppen met het uithongeren in Gaza.
Ook hier weer een opvallend stukje, hoe vervlochten alles daar is en hoe dat ook de vrijheid van meningsuiting, onafhankelijke wetenschap en kritiek/ zelfreflectie op Israël in de weg zit:
"Israëlische wetenschap isoleert zich
In Israël zijn de universiteiten in sterke mate verweven met het leger. Zo werken wetenschappers samen met de defensie-industrie aan innovaties die een militair doel hebben of gebruikt worden om het leven in de bezette Palestijnse gebieden te controleren."
72jelle wijzigde dit bericht op 31-07-2025 07:12
2.53% gewijzigd
donderdag 31 juli 2025 om 06:35
Sportief. Het pal achter Israël staan, levert ook geen ban op. Wel zaken ontkennen of Palestijnen gunnen wat er nu gebeurt.Janskap schreef: ↑31-07-2025 02:01Absoluut mee eens! Ik trek wat dat betreft het boetekleed aan, want ik stond na 7 oktober pal achter Israél ( toen leverde dat nog geen ban op)
Later ook nog, nu ten dele ook nog…maar ik sta ondertussen steeds kritischer over het gevoerde beleid van de Israélische regering t.o.v Gaza en haar inwoners.
Want wat nu gaande is tart elke vorm van beschaving en mede menselijkheid. Maar…wél van BEIDE kanten! Ook de rol van hamas (terroristen hé! ) is gespeend van elke vorm van medemenselijkheid en die rol wordt hier, in mijn opinie toch wel onderbelicht.
72jelle wijzigde dit bericht op 31-07-2025 07:10
8.17% gewijzigd
donderdag 31 juli 2025 om 06:45
Ik benoemde de Telegraaf omdat het opvallend was dat er iets minder pro Israël geschreven werd. Dat is iets wat me opvalt. Ik lees namelijk wel zo veel mogelijk verschillende nieuwsbronnen.Janskap schreef: ↑31-07-2025 02:44Nadenkende over alle posts van jouw kant, tot nu toe gelezen, zijn vooral heel erg veroordelend naar Israél , erg happig om alles wat Israel fout doet in jouw beleving naar voren te brengen…( je post in je ijver zelfs een artikel wat in de Telegraaf (een verfoeide krant, maar niet als het toevallig in het straatje past) en zet er dan bij “zowaar vandaag in de Telegraaf” hoezo polariseren?
En ook al krijg je best bijval van mensen die of/en een Joodse achtergrond hebben ofwel gewoon hun ogen naar beide kanten open proberen te houden….je blijft toch steeds maar een soort van tunnelvisie hier tentoonspreiden en weinig wil tonen om de visie van anderen zelfs maar te overwegen danwel ruimte te bieden. (althans zo beleef ik jouw posts) Vaak kom je dan met allerlei berichten van slachtoffers in Gaza…ja die zijn er, afschuwelijk! En dat wordt door niemand ontkent hoor! Ze zijn overtuigend en waar. Maar toon nu ook eens wat empathie voor andere slachtoffers, de wereld is groter dan Gaza en de humanitaire ramp in Afrika is ondertussen nóg groter. Want élk mensenleven wat door geweld misdaad of honger sterft is even belangrijk, óók buiten Gaza en ook in Gaza. Maar waar zijn de proPalestina vlaggendragers/ demonstranten met hun edele doel op te komen voor verhongerende mensen wanneer het landen buiten Gaza zijn? Als die (buiten Gaza) evengoed smartelijk lijden ? Doen die er minder toe? Moeten we niet oproepen om voor alle verdrukten op te komen? Wat is jouw reden om die groep over het hoofd te zien en het enkel en alleen over boosdoener Israel en slachtoffer Gazanen te hebben? Tenzij je deze vraag als té persoonlijk ingrijpend of grensoverschrijdend vindt antwoord dan liever niet.
Verder kan ik niks met jouw post. We schrijven hier over dit conflict. Ik ben vooral gaan schrijven vanwege de mensen die blind pro Israël waren in het begin. Stuitend vond ik dat, terwijl er ook voor 7 oktober al zoveel onrecht aan de Palestijnen gedaan werd. Ik schreef voor het evenwicht. Maar er was en is helemaal geen evenwicht. De situatie daar is vanaf het begin ziek.
En ik heb met beide partijen geen binding, dus sta 'neutraal ' in de wedstrijd. Maar onrecht is onrecht.
Nogmaals wij steunen Israël, terwijl we andere landen sanctioneren. Dit gaat ook over ons westerse, internationaal rechtssysteem, wat aan puin ligt.
Wat ik , of palestijne vlaggen dragers voor andere conflicten doen, weet jij niet en is ook totaal niet relevant.
Nu zelfs Israëlische organisaties het woord ' genocide ' door Israël gebruiken, doe ik dat dan ook maar. Dat is wat er nu gaande is, daar past geen nuance meer, maar hele harde maatregelen om Israël nu te stoppen en te dwingen richting een andere oplossing.
donderdag 31 juli 2025 om 07:27
Ook Canada en Malta gaan Palestijnse staat erkennen - https://nos.nl/l/2576664#UPDATE-87851261
En positief nieuws, Canada zegt dit na toezegging van de Palestijnse Autoriteit om verkiezingen in 2026 te houden waarin Hamas geen rol meer mag spelen.
Het lijkt klaar te zijn met Hamas, nu kijken of daar een goed alternatief voor komt.
En positief nieuws, Canada zegt dit na toezegging van de Palestijnse Autoriteit om verkiezingen in 2026 te houden waarin Hamas geen rol meer mag spelen.
Het lijkt klaar te zijn met Hamas, nu kijken of daar een goed alternatief voor komt.
donderdag 31 juli 2025 om 08:20
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/30/ar ... m=20250730
Ik heb geen idee of dit al gedeeld is?
"Arabische en islamitische landen, waaronder Qatar, Saoedi-Arabië en Egypte, hebben voor het eerst gezamenlijk opgeroepen tot volledige ontwapening van Hamas en het overdragen van het bestuur in de Gazastrook aan de Palestijnse autoriteit. Deze oproep werd dinsdag ondertekend in een gezamenlijke verklaring tijdens een VN-conferentie in New York."
Eindelijk zou je bijna zeggen. Niet alleen Israël moet gaan bewegen maar Hamas ook. Verder staat in het document dat er gekeken moet worden naar een vreedzame oplossing en 2 statenstelsel. Ook moet het volledige bestuur onder de Palestijnse Autoriteit vallen. 22 lidstaten van de Arabische liga, de gehele Europese Unie en nog 17 landen hebben zich achter deze verklaring geschaard.
Geen idee of Hamas uberhaupt van plan is hier iets mee te doen, aangezien dit een einde van hun bestaan betekent. Maar ik vind het goed dat er eindelijk een geluid komt vanuit de Arabische landen. Te lang is het stil gebleven vanuit die landen richting de verantwoordelijkheid van Hamas in deze oorlog.
"Arabische en islamitische landen, waaronder Qatar, Saoedi-Arabië en Egypte, hebben voor het eerst gezamenlijk opgeroepen tot volledige ontwapening van Hamas en het overdragen van het bestuur in de Gazastrook aan de Palestijnse autoriteit. Deze oproep werd dinsdag ondertekend in een gezamenlijke verklaring tijdens een VN-conferentie in New York."
Eindelijk zou je bijna zeggen. Niet alleen Israël moet gaan bewegen maar Hamas ook. Verder staat in het document dat er gekeken moet worden naar een vreedzame oplossing en 2 statenstelsel. Ook moet het volledige bestuur onder de Palestijnse Autoriteit vallen. 22 lidstaten van de Arabische liga, de gehele Europese Unie en nog 17 landen hebben zich achter deze verklaring geschaard.
Geen idee of Hamas uberhaupt van plan is hier iets mee te doen, aangezien dit een einde van hun bestaan betekent. Maar ik vind het goed dat er eindelijk een geluid komt vanuit de Arabische landen. Te lang is het stil gebleven vanuit die landen richting de verantwoordelijkheid van Hamas in deze oorlog.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 31 juli 2025 om 08:26
Heb je mijn post gelezen dat Hamas in April al wilde ontwapenen in ruil voor een route naar een eigen staat?MrsM schreef: ↑31-07-2025 08:20https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/30/ar ... m=20250730
Dat maakt het verhaal toch weer anders.
Of voor mij eigenlijk niet.
donderdag 31 juli 2025 om 09:00
wederom bekeken vanuit ons veilige Nederland.merano schreef: ↑30-07-2025 22:31Je hebt hier natuurlijk ook mensen die zich uitgebreid informeren en mensen die het nauwelijks enig nieuws lezen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in