Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1927 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ladyday21 schreef:
16-06-2025 22:50
Iedereen was het wel weer gezellig een paar uur met elkaar eens :flag: ook wel eens leuk….
Ja. Vrede op het vivaforum aarde :heart:
Pluviofiel
meisje22 schreef:
16-06-2025 22:21
Ja, helaas. Ik heb het bericht vanmiddag gestaft. Toen is het weer 'ontstaft', niks mee gedaan dus. Later zag ik dat het bericht weer gestaft was. Sowieso al twee forummers die het via staf kenbaar hebben gemaakt dus en hopelijk lezen ze inderdaad mee, zodat ze zien dat de forummer er ook rechtstreeks op wordt aangesproken.
Dit klopt niet, niemand van ons heeft stafjes gesloten in dit topic vandaag!
De stafjes zijn juist blijven staan, omdat we dit gezamenlijk wilden beoordelen. Hoe het kan dat een stafje weg is, weet ik niet, maar zeker niet door ons.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Kidneybean schreef:
16-06-2025 22:44
Nou, ze hebben die Marcus toch een perma gegeven want hij had al een perma. Wie had dat nou gedacht :rofl:
De volledige reden is zijn antisemitisme en daarnaast dat hij een permabanneling is.

Ladyday21 schreef:
16-06-2025 22:50
Iedereen was het wel weer gezellig een paar uur met elkaar eens :flag: ook wel eens leuk….
Inderdaad! :proud:

Fijn om te zien dat er in ieder geval wel eensgezindheid is als er dit soort uitingen worden gedaan.
Bedankt, Mods. Fijn dat de meest extreme stemmen dit topic niet meer kunnen overschreeuwen.
ModeratorViva schreef:
16-06-2025 22:54
Dit klopt niet, niemand van ons heeft stafjes gesloten in dit topic vandaag!
De stafjes zijn juist blijven staan, omdat we dit gezamenlijk wilden beoordelen. Hoe het kan dat een stafje weg is, weet ik niet, maar zeker niet door ons.
Wat gek. Ik heb vandaag namelijk nóg twee keer een ander bericht gestaft waarin een smakeloze verwijzing naar Nazi-Duitsland staat. Compleet met bron naar de Wikipedia pagina over de Neurenberg processen waarin deze uitspraak letterlijk opgevoerd wordt.
Beide keren zijn de stafjes weer gesloten.

De stafjes die ik vorige week heb gegeven over Joods Ashkenazi volk in een ander topic is ook nooit wat mee gedaan. Gek.
meisje22 schreef:
16-06-2025 23:05
Wat gek. Ik heb vandaag namelijk nóg twee keer een ander bericht gestaft waarin een smakeloze verwijzing naar Nazi-Duitsland staat. Compleet met bron naar de Wikipedia pagina over de Neurenberg processen waarin deze uitspraak letterlijk opgevoerd wordt.
Beide keren zijn de stafjes weer gesloten.

De stafjes die ik vorige week heb gegeven over Joods Ashkenazi volk in een ander topic is ook nooit wat mee gedaan. Gek.
Nogmaals, er zijn geen stafjes gesloten. Jouw stafjes zijn nu net behandeld.

ModeratorViva schreef:
16-06-2025 23:07
Nogmaals, er zijn geen stafjes gesloten. Jouw stafjes zijn nu net behandeld.
Dit is niet waar. Hoe kan het dan dat er tot twee keer aan toe vandaag hetzelfde bericht gestaft kan worden? Dat kan alleen als het stafje gesloten is. Anders had ik nooit hetzelfde bericht vandaag 2x kunnen staffen.
Wat betreft de eerdere stafjes die zijn inderdaad gesloten na overleg met het NCAB.

ModeratorViva schreef:
16-06-2025 23:17
Wat betreft de eerdere stafjes die zijn inderdaad gesloten na overleg met het NCAB.
Er was dus wel eerder gestaft en ik ben dus geen leugenaar. Fijn dat helder te hebben.

Wat goed dat jullie overleg hebben gehad met NCAB! Verstandig als je er zelf niet meer uitkomt en het niet weet.

Alleen was dat geen stafje wat betreft antisemitisme, maar een post met verwijzing naar Nazi-Duitsland. Ik dacht dat er in jullie huisregels staat dat dat niet mag. Daar heb je NCAB toch niet nodig?
meisje22 schreef:
16-06-2025 23:24
Er was dus wel eerder gestaft en ik ben dus geen leugenaar. Fijn dat helder te hebben.

Wat goed dat jullie overleg hebben gehad met NCAB! Verstandig als je er zelf niet meer uitkomt en het niet weet.

Alleen was dat geen stafje wat betreft antisemitisme, maar een post met verwijzing naar Nazi-Duitsland. Ik dacht dat er in jullie huisregels staat dat dat niet mag. Daar heb je NCAB toch niet nodig?
Ik heb dan ook niet gezegd dat je liegt.

ModeratorViva schreef:
16-06-2025 23:43
Ik heb dan ook niet gezegd dat je liegt.
Ik heb ook niet gezegd dat jij dat hebt gezegd. Kinderachtig gedoe dit zeg.

En mogen verwijzingen naar Nazi-Duitsland nu wel of niet?
72Jelle schreef:
16-06-2025 09:42
Beetje ongepast gezien het aantal burgerslachtoffers overal weer.
En de velen die ongetwijfeld nog gaan volgen.

Israëlische defensie minister: inwoners van Teheran gaan prijs betalen.
Dit is wat ik bedoel. Eenzijdig uitspraken neerzetten maar niet de uitspraken van de leiders van Iran. Walgelijk.
Samar schreef:
17-06-2025 06:01
Dit is wat ik bedoel. Eenzijdig uitspraken neerzetten maar niet de uitspraken van de leiders van Iran. Walgelijk.
Zet ze zelf neer.
Misschien eerst eens wat bijdragen in een discussie topic voor je anderen de les gaat lezen.
meisje22 schreef:
16-06-2025 23:51
Ik heb ook niet gezegd dat jij dat hebt gezegd. Kinderachtig gedoe dit zeg.

En mogen verwijzingen naar Nazi-Duitsland nu wel of niet?
Het antwoord inmiddels gevonden in de door de mods aangepaste/ naar het Nederlands vertaalde term, in de post van de desbetreffende forummer. In het Nederlands mag het wel.
Het overleg gisteren van Viva met NCAB heeft zijn vruchten afgeworpen :)

De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding roept samen met coördinatoren en speciaal gezanten uit andere landen op tot het verwijderen van antisemitische content op sociale mediaplatforms. "De cijfers zijn schokkend en het aantal incidenten neemt steeds verder toe. Sociale mediabedrijven moeten nu in actie komen.

https://www.ncab.nl/actueel/nieuws/2025 ... T2M2ZUzaw
meisje22 schreef:
17-06-2025 10:25
Het overleg gisteren van Viva met NCAB heeft zijn vruchten afgeworpen :)

De Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding roept samen met coördinatoren en speciaal gezanten uit andere landen op tot het verwijderen van antisemitische content op sociale mediaplatforms. "De cijfers zijn schokkend en het aantal incidenten neemt steeds verder toe. Sociale mediabedrijven moeten nu in actie komen.

https://www.ncab.nl/actueel/nieuws/2025 ... T2M2ZUzaw

Hopelijk werkt het.

Ik las toevallig (nou ja eigenlijk niet want ik ben gewoon gaan kijken) het profiel op X van Sabine Scharwachter, hier al eerder genoemd.

En als ik haar berichten lees, of bijdragen, dan vind ik dat een soort van verkapt antisemitisme. Natuurlijk niet met die woorden, en natuurlijk ergens in haar posts direct ontkend met onderscheid maken tussen Joden en Zionisten (en ja dat onderscheid is er natuurlijk), maar uit al haar postst blijkt eigenlijk een soort van haat naar Israël.

Zelfs direct na 7 oktober kon er geen enkel woord van mededogen af naar de slachtoffers van Hamas in Israël. Sterker nog bijna een week later riep ze via X al op te demonstreren voor de Palestijnen en nog een week later (als ik me goed herinner) op tot het stoppen van de genocide door Israël. Ze vindt Hamas een verzetsgroep ipv een terreurorganisatie.

En dan is deze mevrouw politiek behoorlijk actief binnen GroenLinks. Is voorzitter geweest van DWARS, en heeft dus een behoorlijk netwerk om mensen te bereiken.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
17-06-2025 11:48
Hopelijk werkt het.

Ik las toevallig (nou ja eigenlijk niet want ik ben gewoon gaan kijken) het profiel op X van Sabine Scharwachter, hier al eerder genoemd.

En als ik haar berichten lees, of bijdragen, dan vind ik dat een soort van verkapt antisemitisme. Natuurlijk niet met die woorden, en natuurlijk ergens in haar posts direct ontkend met onderscheid maken tussen Joden en Zionisten (en ja dat onderscheid is er natuurlijk), maar uit al haar postst blijkt eigenlijk een soort van haat naar Israël.

Zelfs direct na 7 oktober kon er geen enkel woord van mededogen af naar de slachtoffers van Hamas in Israël. Sterker nog bijna een week later riep ze via X al op te demonstreren voor de Palestijnen en nog een week later (als ik me goed herinner) op tot het stoppen van de genocide door Israël. Ze vindt Hamas een verzetsgroep ipv een terreurorganisatie.

En dan is deze mevrouw politiek behoorlijk actief binnen GroenLinks. Is voorzitter geweest van DWARS, en heeft dus een behoorlijk netwerk om mensen te bereiken.
Dat ze Hamas een verzetsgroep vindt, vind ik stuitend en ook dat ze het verschil niet ziet tussen een Jood en een zionist. Maar haar haat naar Israel snap ik wel gezien de geschiedenis van het land en wat ze nu aan het doen zijn. Ik heb ook helemaal niks meer met het land. Ook bij de verkiezingen zal ik stemmen op een partij die het minst met Israel van doen wil hebben, naast andere belangrijke speerpunten.
Pluviofiel
Hamas valt ook als verzetsgroep te kwalificeren. Daarmee is niet gezegd dat het een goede verzetsgroep is.

Hamas verzet zich tegen Israël. Lijkt me niets aan gelogen en geen verdraaiing van de realiteit.

Ik weet ook niet waar het vandaan komt dat een verzetsgroep per definitie iets goeds is. Misschien onze associatie met de tweede wereldoorlog?

Verzet is wat ze doen. Het middel is terrorisme. Het doel misschien ook wel.
Kidneybean schreef:
17-06-2025 11:53
Dat ze Hamas een verzetsgroep vindt, vind ik stuitend en ook dat ze het verschil niet ziet tussen een Jood en een zionist. Maar haar haat naar Israel snap ik wel gezien de geschiedenis van het land en wat ze nu aan het doen zijn. Ik heb ook helemaal niks meer met het land. Ook bij de verkiezingen zal ik stemmen op een partij die het minst met Israel van doen wil hebben, naast andere belangrijke speerpunten.

Ik snap dat niet. Nou, wel de haat naar de regering Israël/Netanyahu maar niet naar het land zelf. Eigenlijk zegt ze gewoon dat Israël illegaal gesticht is en geen bestaansrecht zou mogen hebben. En de geschiedenis van Israël hangt samen met andere landen in het MO waar je nog steeds niet kunt stellen dat in het verleden Israël de enige agressor is geweest.

En ja voor de rergering Israël kan ik ook 0.0 begrip voor opbrengen, maar daarmee vind ik nog niet dat Israël geen bestaansrecht heeft.

En ze ziet het verschil wel tussen een Jood en een Zionist, misschien was ik daar onduidelijk in. Maar door de term Zionist te gebruiken op de manier waarop zij het doet kan ze heel erg gemakkelijk ontkennen dat het eigenlijk antisemitisme is. (Althans, zo lees ik haar bijdragen, maar wellicht zie ik het te zwart/wit vanwege mijn "afkeer" naar haar als persoon.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik zou het jammer vinden als de overduidelijk antisemitische bijdragen van Marcus6868 er toe leiden dat we alle kritische geluiden weer als antisemitisch gaan zien.

Ik ben het niet eens met die mevrouw van GroenLinks, maar het mag toch wel wat scherp gesteld worden, zonder gelijk als antisemiet te worden weggezet?
Ik ben fel tegen het beleid van de regering-Netanyahu en fel tegen het ultra-orthodoxe racisme dat enkele van zijn coalitiegenoten uitdragen, zoals ik ook fel tegen de opvattingen van Hamas en Iran ben dat Israël van de kaart geveegd moet worden.

Wat mij dan weer heel erg stoort, is dat ik hier een paar keer indirect van antisemitisme ben beschuldigd vanwege mijn opvattingen.

Ik denk dat niemand erbij gebaat is om de discussie te vervuilen door politiek en volk aan elkaar gelijk te stellen. Daarmee hol je het begrip antisemitisme alleen maar uit, terwijl daar wat mij betreft heel serieus tegen moet worden opgetreden.
Ik breek even in (lees vaak mee hier): zo had ik gister iets op BlueSky. Iemand reageerde daar met 'wel lekker dat Israël nu eindelijk ook eens koekie krijgt', met foto's erbij van de ingestorte appartementencomplexen. In haar bio: extreemrechts veroordeelt en blokkeert ze, je moet vooral uiterst links stemmen etc. En ze steunde de rode lijn van zondag.

Dus ik heb gereageerd dat ik niet zo goed begrijp waarom ze juicht als er onschuldige burgers worden getroffen (van welk land dan ook). Dat ik ook vind dat wat de Israëlische regering nu doet afgrijselijk is, maar dat er in Israël heel veel mensen zijn die dat zelf ook graag anders zouden zien en dat die wat mij betreft geen slachtoffer hoeven te worden. En toen werd ik dus geblokkeerd.

De lijn (niet de rode, de scheidslijn) is zo ontzettend dun aan alle kanten! Wensen en juichen als er burgers doodgaan, waar dan ook, is voor mij echt never done. Ik snap wel dat vanuit bepaalde hoeken dit soort pro-palestina-mensen dan als antisemitisch worden weggezet. En dáár zou ze wrs ook enorm van uit haar plaat gaan.

Ik volg het allemaal behoorlijk nauwgezet, en ik vind het vooral allemaal even verschrikkelijk en allemaal even ingewikkeld. :|
We're just two lost souls
Paradise schreef:
17-06-2025 12:07
Ik zou het jammer vinden als de overduidelijk antisemitische bijdragen van Marcus6868 er toe leiden dat we alle kritische geluiden weer als antisemitisch gaan zien.

Ik ben het niet eens met die mevrouw van GroenLinks, maar het mag toch wel wat scherp gesteld worden, zonder gelijk als antisemiet te worden weggezet?
Eens. Zo'n beetje elk kritiek op het land wordt gezien als antisemitisch.
Pluviofiel
Paradise schreef:
17-06-2025 12:07

Oh nee maar dat is ook zeer zeker niet mijn bedoeling. Ik haalde alleen wat aan nav de post van meisje22.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven