Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1282 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
@mrsM: https://uttn.net/

De website van The Third Narrative. Twee jonge Palestijnse activisten ('48 en '67). Ze hebben voor mij zeer betekenisvolle en waardevolle podcasts gemaakt (enkel andere forummers hier waren een soortgelijke mening toegedaan). Ik volg ze via mijn podcast-app.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
SurferRosa schreef:
24-06-2025 17:30
Jij schreef dat Iran Iran heet, ‘vanaf het begin’. Dat klopt dus niet. En ook na het aantreden van de eerste ayatollah zijn er af- en aan redelijke betrekkingen met verschillende westerse landen en Israel geweest. Het nam wel af tot een dieptepunt mbt Isreal en de VS.
Ik heb helemaal niet gezegd dat Iran vanaf het begin Iran heet. Ik heb gezegd sinds Iran bestaat. In de veronderstelling dat het eerst Perzië heette en bij het aantreden van de ayatollah veranderd is in Iran. Dit was dus al 45 jaar eerder dus ja, daar zat ik even mis.
Zorroo schreef:
24-06-2025 18:17
Ik ken zelf Iraniërs en zij noemen zichzelf nog steeds Perzisch.
Dat begrijp ik. Zij hebben betere herinneringen aan toen het nog Perzië heette. En dat is helemaal niet een beetje raar zoals ik beweerd zag worden.
canis-felis schreef:
24-06-2025 19:53

De website van The Third Narrative. Twee jonge Palestijnse activisten ('48 en '67). Ze hebben voor mij zeer betekenisvolle en waardevolle podcasts gemaakt (enkel andere forummers hier waren een soortgelijke mening toegedaan). Ik volg ze via mijn podcast-app.
Ik bedoel deze vraag niet vervelend. Maar die ‘48 en ‘67, waar staan die getallen voor?

Niet hun geboortejaren toch? Ze zien er best jong uit namelijk. Betekent het iets anders?
canis-felis schreef:
24-06-2025 19:53

Waar verwijzen die jaartallen naar? Heeft de familie van Ibrahim sinds ‘48 de Israëlische nationaliteit? En heeft Amira’s familie de Israëlische nationaliteit geaccepteerd toen in ‘67 Oost-Jeruzalem geannexeerd werd?
Dat is eigenlijk de enige verklaring die ik kan bedenken wat er met die jaartallen bedoeld wordt.
Het zijn namelijk niet hun geboortejaren, dit even ter verduidelijking voor wie dat zo zou lezen. Dat lijkt namelijk op het eerste gezicht in tegenstelling tot ‘jonge’ activisten.
What would Patsy do?
Paradise schreef:
24-06-2025 21:17
Ik bedoel deze vraag niet vervelend. Maar die ‘48 en ‘67, waar staan die getallen voor?

Niet hun geboortejaren toch? Ze zien er best jong uit namelijk. Betekent het iets anders?
Ja, dat denk ik wel. Lees mijn post onder die van jou.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
24-06-2025 21:26
Ja, dat denk ik wel. Lees mijn post onder die van jou.
Ah dank voor de toelichting.
Paradise schreef:
24-06-2025 21:17

Ik was ook benieuwd en heb gegoogled maar het heeft te maken met vanaf wanneer hun familie in Israël woont

During the episodes, the hosts continually draw a distinction between their experiences as “a ’48 Palestinian” (Abu Ahmad) and “a ’67 Palestinian” (Mohammed). Abu Ahmad’s family remained in what became the state of Israel in 1948 after the Nakba, while Mohammed’s family was split between Jerusalem and the West Bank.
AnAppleADay schreef:
24-06-2025 21:31
Ik was ook benieuwd en heb gegoogled maar het heeft te maken met vanaf wanneer hun familie in Israël woont

During the episodes, the hosts continually draw a distinction between their experiences as “a ’48 Palestinian” (Abu Ahmad) and “a ’67 Palestinian” (Mohammed). Abu Ahmad’s family remained in what became the state of Israel in 1948 after the Nakba, while Mohammed’s family was split between Jerusalem and the West Bank.
Oh ja. Dan klopt het dus wat ik dacht.

Edit: en ik heb een tijd terug wel een aantal podcasts van ze geluisterd, maar dit was eigenlijk niet zo blijven hangen. Terwijl het kennelijk een belangrijk deel uitmaakt van hun podcast.
Ik zal nog eens wat beluisteren.
What would Patsy do?
Excuus, ik was er - en dat bedoel ik niet vervelend of flauw - vanuit gegaan dat de meesten hier het wel wisten. En ik kon het zo snel niet kernachtig samenvatten, dus achterwege gelaten. Het heeft inderdaad met hun familiegeschiedenis te maken in het licht van de oprichting van Israël en de Zesdaagse Oorlog. Maar ik geloof dat Amira een groot deel van haar jeugd in de VS heeft doorgebracht, dat zal ook nog wel een rol spelen in haar ervaringen. Voor mijn gevoel gaat het er niet vaak expliciet over, ze hebben het volgens mij wel in een van de eerste afleveringen uitgelegd in z'n algemeenheid. Ibrahim heeft zich veel meer in Israëlisch-Joodse kringen bewogen, maar volgens mij heeft hij verteld dat dat ook veel te maken heeft met zijn humanistische opvoeding. Maar sowieso is het interessant om ze te horen over hun woonomgeving. En die verschillende stromingen verklaren wellicht ook wel hun verschillen van inzicht, maar ik ben niet in staat om dat te beoordelen.
Dank voor de uitleg.
Zorroo schreef:
24-06-2025 18:17
Ik ken zelf Iraniërs en zij noemen zichzelf nog steeds Perzisch.
Ja, daarmee maken ze een politiek statement. Vluchtelingen die zich Perzisch noemen geven daarmee aan dat ze tegen het huidige Iraanse regime zijn. Althans dit is mij ooit verteld.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Gelukkig lijkt het even rustig. Alle partijen schijnen ' gewonnen ' te hebben.
Nooit gedacht dat ik even blij zou zijn met Trump ( voor zo lang het duurt) doordat hij beide partijen ( ook Israël!) tot de orde riep.
Doden begraven en wonden likken.
Hopelijk nu weer aandacht voor Gaza.
Waarom schiet Israël toch steeds op wachtende in de rij voor eten?
En ook 7 Israëlische militairen gedood, mannen tussen de 19 en 21 jaar oud.
Zo oud als mijn zoon. Arme moeders.
De Gazanen moet nu weer van het Noorden naar het Zuiden, in hun verzwakte lichamelijke toestand en hun mentale gesteldheid. Wat zullen ze ontzettend uitgeput zijn van de hele situatie.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Dit is wat ik van de week bedoelde, maar Dilan zegt het beter dan ik;
https://www.parool.nl/columnisten/wie-n ... ~b3eca578/

(Te lezen met DPG-abonnement)
MrsM schreef:
24-06-2025 18:39
Eens. En dan natuurlijk als eerste dat ik niet meer weet wat ik moet zeggen over al die slachtoffers die zijn gevallen en nog gaan vallen, en als 2e wat jij ook zegt het elkaar de maat nemen en uitschelden. Nu valt dat laatste hier gelukkig wel mee, maar elders is het echt vreselijk.

Allerlei groepen worden nodeloos tegen elkaar opgezet. En echt ook op vlakken dat ik het helemaal niet meer begrijp waarom in godsnaam. Niet alleen Pro Palestijns tegen Pro Israël, ook natuurlijk Joods tegen Moslim, Westen tegen Arabische landen, en dan nog Soennieten tegen Sjieten, Koerden tegen Morrakanen en/of Turken, Syriers dan weer tegen een andere groepering... terwijl iedereen eigenlijk maar 1 ding wil en dat is rust en vrede in het gehele MO.

Die onderlinge strijd die ik lees op internet maar ook wat ik weleens meekrijg met mijn werk, ja daar word ik wel echt verdrietig van. Niet open willen staan voor elkaars standpunt en alleen jouw mening is de waarheid....

(Overigens zie je dit bijna overal terug in de maatschappij, ook politiek, ook qua klimaat, stakingen, je bent ofwel voor ofwel tegen, een middenweg is absoluut ondenkbaar.)

The third narrative ken ik overigens niet.
tsja, is dat wel zo?
72Jelle schreef:
25-06-2025 08:04
Gelukkig lijkt het even rustig. Alle partijen schijnen ' gewonnen ' te hebben.
Nooit gedacht dat ik even blij zou zijn met Trump ( voor zo lang het duurt) doordat hij beide partijen ( ook Israël!) tot de orde riep.
Doden begraven en wonden likken.
Hopelijk nu weer aandacht voor Gaza.
Waarom schiet Israël toch steeds op wachtende in de rij voor eten?
ja, hoe is het, he? de idioot deed zomaar iets goeds.
IronButterfly schreef:
24-06-2025 21:08
Ik heb helemaal niet gezegd dat Iran vanaf het begin Iran heet. Ik heb gezegd sinds Iran bestaat. In de veronderstelling dat het eerst Perzië heette en bij het aantreden van de ayatollah veranderd is in Iran. Dit was dus al 45 jaar eerder dus ja, daar zat ik even mis.
Beetje flauw dit. Het gaat erom dat jij claimt dat sinds het aantreden van de eerste ayatollah ‘het begin’ Iran het westen wil vernietigen . En dát is dus niet zo, dat ligt een stuk genuanceerder en in de loop der jaren is die haat verhard.
Where is my mind?
Frizz schreef:
25-06-2025 09:47

Heel goed verwoord.
Frizz schreef:

Maar dat geldt toch eigenlijk voor de gehele situatie in het MO, dat "het Westen" een niet al te bescheiden rol heeft in het ontstaan ervan?
SurferRosa schreef:
25-06-2025 09:57
Beetje flauw dit. Het gaat erom dat jij claimt dat sinds het aantreden van de eerste ayatollah ‘het begin’ Iran het westen wil vernietigen . En dát is dus niet zo, dat ligt een stuk genuanceerder en in de loop der jaren is die haat verhard.
Eens, er is vaak een goede reden voor " haat'
Jammer dat zelfreflectie vaak lastig is voor veel partijen. Zie het linkje van Frizz.
canis-felis schreef:
25-06-2025 10:01
Maar dat geldt toch eigenlijk voor de gehele situatie in het MO, dat "het Westen" een niet al te bescheiden rol heeft in het ontstaan ervan?
Maar veel mensen weten of zien die rol niet.
Frizz schreef:

Ze heeft een goed punt dat het Westen altijd en overal bij betrokken is. Ook en vooral bij de meeste ellende op de wereld.

Aangaande die Iraanse atoombom maakt ook het Internationaal Atoomagentschap zich zorgen over de mate van verrijking van uranium van Iran.

Wat Netanyahu zegt over Iraanse kernwapens is niet zomaar uit de lucht gegrepen.

En wat ik al eerder zei: Iran (het Iraanse regime!) is geen onschuldige actor in het Midden-Oosten.
72Jelle schreef:
25-06-2025 10:03
Maar veel mensen weten of zien die rol niet.
Yep, maar dat voel ik ook bij de situatie in Gaza, dat die (zelf)reflectie ontbreekt. Heb ik volgens mij ook al eens benoemd, maar lijkt weinig weerklank te vinden. Ook deze Dilara noemt het niet m.b.t. Israël en de wijze waarop dat land tot stand gekomen is (met alle gevolgen van dien).
canis-felis wijzigde dit bericht op 25-06-2025 10:27
Reden: Iemand schreef "Dilan"?
0.37% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven