Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2414 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Dala schreef:
02-07-2025 19:43
Je hebt gelijk. De discussie past beter in het "wat ga jij stemmen topic". Zal er nu hier ook niet meer over doorpraten want het stem-topic loopt waarschijnlijk nog wel door tot november. ;-)
:-D
To the end of my days; I will follow.
canis-felis schreef:
02-07-2025 18:23
Ik heb pas vanmorgen gelezen over die apps, ik kijk geen talkshows. Heb volgens mij ook gezegd dat ik de situatie niet kan beoordelen wat betreft wie wat precies heeft gedaan of nagelaten. Ik heb niet gerept over een beetje dom, maar over mogelijk een inschattingsfout. En dat ik het best begrijp dat je niet met bepaalde bewegingen geassocieerd wil worden, dat ik dat soort afwegingen zelf ook maak, al gaat het dan eerder om wat voor mij senang voelt (ik ben, goddank, geen BN'er). Maar aanslaan op zionistisch en dat negatief framen - wat al te veel gebeurt - dáár heb ik een probleem mee. We kunnen prachtig gaan discussiëren over de ontwikkeling, huidige relevantie en misbruik van de term, maar het is zoals ik meen LadyDay al schreef in een of andere vorm - zoals er dus velen zijn - onderdeel van de Joodse identiteit. Al is het maar hoe je je ertoe verhoudt. Ik vind het persoonlijk een onderwerp waarover je (scherp) kunt discussiëren en ler(n)en, maar de aanwezigheid van die term (als ware het per definitie kwaadaardig) als reden aanvoeren om last minute af te haken, nota bene in aanwezigheid van veel Joodse mensen, ervaar ik als pijnlijk. Niet meer, niet minder. Had hij het gehouden op "Ik word tegen de afspraak in geconfronteerd met politieke uitingen / organisaties waar ik niet achter sta", dan had ik het volkomen begrepen. Zelfs wanneer die afspraken misschien niet zo expliciet waren als dat hij dacht. Dan heeft hij hopelijk geleerd dat voor dit soort gelegenheden extra goed af te stemmen.

Maar óók als hij niet over zionisme begonnen was dikke kans dat het koren op de molen is voor extremisten als dat ADF én bepaalde kabinetsleden. Dat vertroebelt wellicht ook enigszins de discussie: ik kan het best goed begrijpen, maar ik vind het pijnlijk hoe zionisme negatief gebruikt wordt en steeds vaker ook als scheldwoord waar dat type mensen - daar schaar ik DB níet onder! - het eerder nog "gewoon" over Joden had. Ik voel me aangesproken en het kwetst me. Als we het kwalijk vinden dat antisemitisme te pas en te onpas gebruikt wordt, zouden we ook scherper kunnen oordelen over het salonfähig maken van zionisme als synoniem voor goedkeuren voor de misdaden tegen de menselijkheid die de Israëlische machthebbers begaan. Wat mij letterlijk, zij het in minder nette bewoording, in de schoenen geschoven is toen ik onder een artikel schreef dat ik een probleem heb met de manier waarop DB het woord zionisme gebruikte. Dat vind ik evenmin eerlijk, to put it mildly.

De relevantie van de joodse religie in de hele discussie ontgaat me trouwens, maar goed, het is/was vooral Merano die dat er herhaaldelijk bij haalt.

Mooi uitgelegd.
Dala schreef:
02-07-2025 16:57
Wat is een linkse bubbel? De verworpenen der aarde?
Ja maar dan nog niet ontwaakt.
canis-felis schreef:
02-07-2025 18:23
Ik heb pas vanmorgen gelezen over die apps, ik kijk geen talkshows. [...]
De relevantie van de joodse religie in de hele discussie ontgaat me trouwens, maar goed, het is/was vooral Merano die dat er herhaaldelijk bij haalt.
Douwe Bob zei dat zelf in een van die talkshows. Bij Renze dacht ik. Dat hij niet wilde meewerken aan politiek en religie.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
02-07-2025 21:43
Douwe Bob zei dat zelf in een van die talkshows. Bij Renze dacht ik. Dat hij niet wilde meewerken aan politiek en religie.
Ah, dat heb ik dus niet gezien. En ook geen zin om terug te kijken. Ik begrijp het aspect religie in de gegeven situatie niet, maar het was in deze formulering wel minder kwetsend en ongelukkig geweest, denk ik.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Er is een petitie ingediend voor het innemen van de Westelijke Jordaanoever, ondertekend door de voorzitter van de Knesseth en vijftien Likud-ministers. Let ook op de cynische bewoording. Het zou een goed moment zijn omdat ze de steun van Trump hebben. Wat er met de Palestijnen in het gebied moet gebeuren, staat er dan weer niet bij. https://nos.nl/collectie/13959/liveblog ... r-87212304
Ik hoop dat er met die petitie niets wordt gedaan, en dat de onderhandelingen via/met Trump volgende week iets op gaan leveren. En dat Trump dan ook gewoon zegt "Jullie willen teveel, dit is de grens en daar gaan we niet overheen".

Ik mag toch hopen dat 1 partij (Trump) niet blind is voor de hele situatie aldaar maar ook in de rest van de wereld. Hij zal toch wel zeggen "Jullie raken zo alle steun kwijt en maken het jezelf onmogelijk om in rust en vrede te wonen daar de komende 75 jaar"? Dit gaan we gewoon niet doen, we gaan ons in 1e instantie houden aan de gemaakte afspraken?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Trump? De Trump die van Gaza een resort wil maken en alle Palestijnen uit het gebied wil verdrijven? De Trump die Netanyahu door dik en dun steunde en pas in actie kwam toen Israël Iran ging bombarderen, omdat dat de olieprijzen opdreef en hij er zelf financieel slechter van zou worden? De Trump die voortdurend denkt dat hij mensen in zijn zak heeft (Poetin, voornoemde Netanyahu) maar die eigenlijk juist door hen wordt gepiepeld? De Trump die uiteindelijk van elke onderhandeling een puinhoop maakt omdat hij niet weet wanneer hij op moet houden met dreigen en armpjedrukken? De Trump die een psychopatische hekel heeft aan de underdog in elk conflict?

Ik zou er mijn adem niet voor inhouden.
griebusdus wijzigde dit bericht op 03-07-2025 09:45
0.14% gewijzigd
En de Trump die gesteund en gefinancierd wordt door Evangelische Christenen die maar wat graag de Westelijke Jordaanoever bij Israël willen betrekken want "eindtijd en bijbel".
Hopelijk spreken alle Europese landen zich duidelijk uit.
Biden had het over een rode lijn. Maar die werd steeds maar niet overschreden. Vlak voor zijn aftreden keurde Biden nog wapenleveranties goed aan Israel.

Deze kop in Trouw spreekt boekdelen:

https://www.trouw.nl/buitenland/de-rode ... ~b9e90fc0/
Ik mis in deze discussie , maar ook in de DB discussie zo de verantwoordelijkheid van Israël en joodse organisaties zelf . Het zijn daar toch geen kleuters die door anderen tot de orde geroepen moeten worden?
Waar ligt de eigen grens, de eigen rode lijn eigenlijk?
Het begint me steeds meer te storen dat alles van die kant maar moet kunnen , maar de andere kant moet maar op eieren lopen om niemand te kwetsen.
Is dat niet evident? Ik begrijp niet goed wat je daaromtrent mist in de discussie hier. Het hele punt is dat machtswellustelingen in Israël, maar ook Trump, niet voor rede vatbaar zijn.

In de DB-situatie heeft volgens mij helemaal niemand verantwoordelijkheid genomen voor miscommunicatie en woordkeus. Ik weet niet zo goed wat dat te maken heeft met de rode lijn. Ja, de uitlatingen van kabinetsleden misschien, maar dat is hier ook aan de orde geweest.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
GriebusDus schreef:
03-07-2025 09:03
Trump? De Trump die van Gaza een resort wil maken en alle Palestijnen uit het gebied wil verdrijven? De Trump die Netanyahu door dik en dun steunde en pas in actie kwam toen Israël Iran ging bombarderen, omdat dat de olieprijzen opdreef en hij er zelf financieel slechter van zou worden? De Trump die voortdurend denkt dat hij mensen in zijn zak heeft (Poetin, voornoemde Netanyahu) maar die eigenlijk juist door hen wordt gepiepeld? De Trump die uiteindelijk van elke onderhandeling een puinhoop maakt omdat hij niet weet wanneer hij op moet houden met dreigen en armpjedrukken? De Trump die een psychopatische hekel heeft aan de underdog in elk conflict?

Ik zou er mijn adem niet voor inhouden.
Eens. Sorry Mrs.M, maar ik vind jouw post wat naïef.
To the end of my days; I will follow.
canis-felis schreef:
03-07-2025 09:55
Is dat niet evident? Ik begrijp niet goed wat je daaromtrent mist in de discussie hier. Het hele punt is dat machtswellustelingen in Israël, maar ook Trump, niet voor rede vatbaar zijn.

In de DB-situatie heeft volgens mij helemaal niemand verantwoordelijkheid genomen voor miscommunicatie en woordkeus. Ik weet niet zo goed wat dat te maken heeft met de rode lijn. Ja, de uitlatingen van kabinetsleden misschien, maar dat is hier ook aan de orde geweest.
Niet persé hier. Gewoon, is het Israëlische volk het met alles eens? Hebben ze ook een grens of laten ze alles over zich heen komen?
Hebben andere politieke partijen daar grenzen, rode lijnen? Tot nu toe worden het geweld, de plannen, alleen maar extremer.

Vinden de joodse ouders in Nederland het prima dat een ' Stand with us" dat openlijk achter Netanyahu staat, op een Nederlands voetbalfeestje met flyers staat? De organisatie vond het kennelijk normaal.
Het zijn vragen die in mij op komen.
Waar staat Israël zelf zonder Netanyahu?
En nee, niet persé richting jou.
kvdt76 schreef:
03-07-2025 09:17
En de Trump die gesteund en gefinancierd wordt door Evangelische Christenen die maar wat graag de Westelijke Jordaanoever bij Israël willen betrekken want "eindtijd en bijbel".
Hopelijk spreken alle Europese landen zich duidelijk uit.
Ik heb dit argument inderdaad vaker gehoord, dat allerlei geweldsconflicten juist aangemoedigd worden zodat die "eindtijd" uit de bijbel snel komen mag. Maar vanuit religieus perspectief is dat toch juist een verschrikkelijk perspectief? Eentje die je toch niet hoopt dat die spoedig komen zal? :-?
"Bidden voor het einde " gaat erover op 2doc. Ze geloven dat het voor hen wel goed afloopt. Voor de niet gelovigen en joden die zich niet willen bekeren loopt het slecht af. Ik vind het daarom ook vreemd dat Israëlische en/of Joodse organisaties zich laten steunen door bijvoorbeeld Christenen voor Israel. In de kern vind ik het vrij antisemitisch.
72Jelle schreef:
03-07-2025 10:44
Niet persé hier. Gewoon, is het Israëlische volk het met alles eens? Hebben ze ook een grens of laten ze alles over zich heen komen?
Hebben andere politieke partijen daar grenzen, rode lijnen? Tot nu toe worden het geweld, de plannen, alleen maar extremer.

Vinden de joodse ouders in Nederland het prima dat een ' Stand with us" dat openlijk achter Netanyahu staat, op een Nederlands voetbalfeestje met flyers staat? De organisatie vond het kennelijk normaal.
Het zijn vragen die in mij op komen.
Waar staat Israël zelf zonder Netanyahu?
En nee, niet persé richting jou.
Dit suggereer je al pagina’s, ja. Maar dat is helemaal niet zo. Als voorbeeld noem je een onkiese x-post over de dood van een journalist. Er zijn sterke aanwijzingen dat deze journalist gewoon voor Hamas werkte. Hij zou zelfs deel uitmaken van een bataljon.
Dat ze daar niet terughoudend in zijn in misschien niet netjes, maar vanuit hun oogpunt is het nodig om onvolledige berichtgeving te bestrijden.. Hun pov is dan ook duidelijk niet het jouwe. -ik zie nu dat er stukje op Joop staat, waar dit ook aangehaald wordt, heb je daar soms gelezen, Jelle? Er wordt ook iets onwaars beweert dat ze kaartjes delen van een Israël met de Westbank geannexeerd. Onzin!-

Zij komen al 20 maanden op voor de gijzelaars en ja, ze herdenken gevallen IDF soldaten. Hoe je het ook wendt of keert, dat zijn ook zoons en dochters van mensen. Deze oorlog is volledig uit de hand gelopen, maar uiteindelijk is, in de ogen van veel Israeli, het IDF er om ze te beschermen. Daar kun je natuurlijk makkelijk een oordeel over hebben vanuit een veilige positie, maar ik denk dat het voor mensen die óók in angst leven eigenlijk heel begrijpelijk.

Of ze iets te zoeken hadden op het Jom Havoetbal is een andere vraag. Geen idee, wat daar de overweging van de organisatie is geweest.
What would Patsy do?
Christenen zitten volgens hun overtuigingen toch gebakken op de dag des oordeels? Dan mogen ze samen met hun god in het paradijs komen leven. Dus als je echt gelovig bent, kan ik me best voorstellen dat je daar juist naar uitkijkt.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Ladyday21 schreef:
03-07-2025 11:10
Dit suggereer je al pagina’s, ja. Maar dat is helemaal niet zo. Als voorbeeld noem je een onkiese x-post over de dood van een journalist. Er zijn sterke aanwijzingen dat deze journalist gewoon voor Hamas werkte. Hij zou zelfs deel uitmaken van een bataljon.
Dat ze daar niet terughoudend in zijn in misschien niet netjes, maar vanuit hun oogpunt is het nodig om onvolledige berichtgeving te bestrijden.. Hun pov is dan ook duidelijk niet het jouwe. -ik zie nu dat er stukje op Joop staat, waar dit ook aangehaald wordt, heb je daar soms gelezen, Jelle? Er wordt ook iets onwaars beweert dat ze kaartjes delen van een Israël met de Westbank geannexeerd. Onzin!-

Zij komen al 20 maanden op voor de gijzelaars en ja, ze herdenken gevallen IDF soldaten. Hoe je het ook wendt of keert, dat zijn ook zoons en dochters van mensen. Deze oorlog is volledig uit de hand gelopen, maar uiteindelijk is, in de ogen van veel Israeli, het IDF er om ze te beschermen. Daar kun je natuurlijk makkelijk een oordeel over hebben vanuit een veilige positie, maar ik denk dat het voor mensen die óók in angst leven eigenlijk heel begrijpelijk.

Of ze iets te zoeken hadden op het Jom Havoetbal is een andere vraag. Geen idee, wat daar de overweging van de organisatie is geweest.
Op hun facebook-pagina's worden gedode Israelische soldaten in Gaza gevallen helden genoemd

En dit bericht wat te lezen viel:

"Gaza Humanitarian Foundation:
“Meer dan 54 miljoen maaltijden tot nu toe geleverd. Bijna twee miljoen maaltijden vandaag alleen al. Ontelbare glimlachen zoals deze. Het werk van GHF maakt een verschil voor degenen die het het hardst nodig hebben."

Ontelbare glimlachen? Gevallen helden?

Gezien de beschuldigingen vind ik dit op zijn zachts gezegd onsmakelijk. Er is dus iets mis met deze point of view. Volgens mij steunen ze Netanyahu volledig. Anders was wel voor andere woorden gekozen. Of gewoon afstand genomen van Netanyahu.

En de oorlog uit de hand gelopen? Serieus?

Sowieso vind het gebruik van POV in deze dubieus. Het is dus maar net hoe je het bekijkt? En internationaal recht en experts die zeggen dat er sprake is van mogelijk zware oorlogsmisdaden hebben ook maar een mening en een POV?
Ladyday21 schreef:
03-07-2025 11:10
Als voorbeeld noem je een onkiese x-post over de dood van een journalist. Er zijn sterke aanwijzingen dat deze journalist gewoon voor Hamas werkte. Hij zou zelfs deel uitmaken van een bataljon.
Dat ze daar niet terughoudend in zijn in misschien niet netjes, maar vanuit hun oogpunt is het nodig om onvolledige berichtgeving te bestrijden..
En dit ook. Gezien de vele duizenden onschuldigen doden vind ik enige discussie of het IDF die ene keer wel terecht raak schoot volledig ongepast. Het IDF moet zich gewoon terugtrekken.

Want: als je genocide pleegt zal er ook echt weleens een schurk onder slachtoffers zitten. Maar dat praat niets goed. Dus dat soort berichten kan men net zo goed achterwege laten.

Stand with Us is op geen enkele manier bezig om onvolledige berichtgeving te bestrijden. Ze zijn bezig om de oorlog te legitimeren. Dat doen ze mede door 'de waarheid' over die journalist te verkondigen. En door te spreken over 'gevallen helden'.
Zorroo schreef:
03-07-2025 11:11
Christenen zitten volgens hun overtuigingen toch gebakken op de dag des oordeels? Dan mogen ze samen met hun god in het paradijs komen leven. Dus als je echt gelovig bent, kan ik me best voorstellen dat je daar juist naar uitkijkt.
Jawel, maar volgens hun geloof oordeelt "God" dan toch alle mensen? Ook jou dus.. Dus het zou zomaar kunnen zijn dat ie jou niet tot zijn paradijs toelaat. Of ben je er dan als gelovige per definitie van overtuigd dat jij aan Gods' goede kant staat. Ik zou als gelovige echt vrezen voor die dag juist. Doods- en doodsbang zijn.
Ladyday21, Paradise verwoordt het al duidelijk voor mij.
Het is ook niet dat ik niet kan begrijpen dat die gevoelens er zijn voor een IDF, of dat Israël de steun aanneemt van een Christenen voor Israël of van extreemrechtse partijen. Steun is steun zullen ze denken.
Ik kan een gepest kind dat zelf maar keihard gaat pesten ook begrijpen. Maar ik corrigeer het ook.
Fout blijft ook gewoon fout.
En inmiddels is het meer dan fout en toch vraagt ( eist) Israël en dus ook zo'n organisatie in Nederland, begrip, maar toont geen enkel begrip terug.
Want de mensen die iets benoemen zijn haters en antisemitist , klaar.
Ja, die zijn er ook. Maar er liggen wel degelijk punten waarop ook eens een antwoord of stellingname mag komen.
Paradise schreef:
03-07-2025 11:25
Op hun facebook-pagina's worden gedode Israelische soldaten in Gaza gevallen helden genoemd

“Meer dan 54 miljoen maaltijden tot nu toe geleverd. Bijna twee miljoen maaltijden vandaag alleen al. Ontelbare glimlachen zoals deze. Het werk van GHF maakt een verschil voor degenen die het het hardst nodig hebben."

Gezien de beschuldigingen vind ik dit op zijn zachts gezegd onsmakelijk. Er is dus iets mis met deze point of view. Volgens mij steunen ze Netanyahu volledig. Anders was wel voor andere woorden gekozen. Of gewoon afstand genomen van Netanyahu.

Sowieso vind het gebruik van POV in deze dubieus. Het is dus maar net hoe je het bekijkt? En internationaal recht en experts die zeggen dat er sprake is van mogelijk zware oorlogsmisdaden hebben ook maar een mening en een POV?

De organisatie is gewoon een verlengstuk van de Israëlische lobby, en ze richten zich op de indoctrinatie van kinderen.
Paradise schreef:

Uit de hand gelopen in de zin van totaal geëscaleerd. Niet de beste woordkeus inderdaad.

Maar ja, zeker een POV ten aanzien van gevallen soldaten. Namelijk dat deze soldaten in gevecht zijn met een terroristische organisatie die Israël en zijn inwoners bedreigt. Dat de hele oorlog zou moeten stoppen neemt niet weg dat deze mensen nog steeds aan het vechten zijn met Hamas -en andere terroristische organisaties-
Hoe komen deze soldaten om? In direct gevecht met Hamas, door Bobby-traps van Hamas, door drone aanvallen van Hamas -en ook een gedeelte door friendly-fire. Vanuit de POV van de naasten van deze jonge mensen zijn het helden.
Dat kan bestaan naast het feit, dat de oorlog moet stoppen.

En daar spreken ze zich inderdaad niet tegen uit. Maar ze hebben zich in januari 2025 wel degelijk uitgesproken voor een staakt-het-vuren. En verdere onderhandelingen.
Al zullen ze inderdaad altijd de veiligheid van Israël als uitgangspunt hebben.

Ook Saudie Arabië eist nu van Israël dat voor genormaliseerde betrekkingen, Israël zorgt dat Hamas niets meer te zeggen heeft in Gaza. Hoe moet dat bereikt worden? En dat is geen retorische vraag. Ik weet het antwoord echt niet.
What would Patsy do?
Paradise schreef:

Het is pure propaganda. Die foto met die blije kinderen in de Facebookpost van StandWithUs.. wat een schandalig bedrog. Hoe anders is de realiteit.. :'( En dan al die reacties eronder , "En hier in het Westen heeft men nog over genocide .." "Eindelijk iets positief ,Dit zouden we vaker van het nieuws moeten zien.Maar dat is te positief voor Nederland."
Men wil het maar al te graag geloven. Want natuurlijk zijn al die verhalen over gruwelijke dood en verderf vooroorzaakt door het Israëlische leger, fake nieuws..

Verschrikkelijk en verbijsterend. :(
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven