Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
woensdag 23 juli 2025 om 08:36
Dit artikel is van april 2024.Francelle schreef: ↑23-07-2025 07:43Wat een idioot artikel. Het kwaadaardige zit hem in de dubbele moraal om zo eenzijdig verslag te doen.
Het kan anders, zie dit artikel over Sderot:
https://www.npr.org/2024/04/11/12436532 ... -hamas-war
Jouw artikel is niet eenzijdig?
Jouw artikel weerlegt wat er in de VK werd beschreven?
Ik begrijp je punt niet, behalve dat je liever Israël in de slachtofferrol wil zien, in plaats van in de rol van agressor.
Maar dat laatste is helaas niet meer mogelijk.
woensdag 23 juli 2025 om 08:40
Ja, en dus? Gebeurt het andere niet? Dat het pijnlijk en gruwelijk is om te lezen, maakt niet dat het niet waar is.Francelle schreef: ↑23-07-2025 07:43Wat een idioot artikel. Het kwaadaardige zit hem in de dubbele moraal om zo eenzijdig verslag te doen.
Het kan anders, zie dit artikel over Sderot:
https://www.npr.org/2024/04/11/12436532 ... -hamas-war
Was het maar zo'n feest.
woensdag 23 juli 2025 om 09:09
Rabbijn Lody van de Kamp is woedend over 'rode lijn' protest van de PKN. Waarom? | NPO Radio 1 https://share.google/06SvPbPbeyRftGM0t
Interessant hoe dit ook hier in de discussie steeds weer terugkomt. Kritiek op de staat Israël zorgt voor onveiligheid onder Joden.
Ook deze man zou misschien eens naar de Israëlische regering en het beleid moeten wijzen.
Maar nee, de critici moeten hun verantwoordelijkheid nemen.
Die overtuiging komt hier ook steeds weer terug.
Interessant hoe dit ook hier in de discussie steeds weer terugkomt. Kritiek op de staat Israël zorgt voor onveiligheid onder Joden.
Ook deze man zou misschien eens naar de Israëlische regering en het beleid moeten wijzen.
woensdag 23 juli 2025 om 09:34
Nou ken ik Van de Kamp niet heel goed, maar wel van het project Saïd & Lody. Verbinding zoekend. Ik denk dat het niet zozeer is dat hij niet kritisch naar de Israëlische regering kan en wil kijken - al denk ik dat dat nog steeds minder kritisch zal zijn dan de stem die steeds harder klinkt vanuit de Joodse gemeenschap - maar dat er een pijnpunt zit m.b.t. de relatie joden-christenen. Wat hij opmerkt is op zich juist, maar ik vind het jammer dat hij het niet los van elkaar kan/wil zien. Dat verbaast me eerlijk gezegd ook wel bij het beeld dat ik van hem had. Het komt op mij ongepast over. Voor zover ik zijn opinie kan lezen, het lijkt maar een heel kort stukje, wat ook niet helpend is m.i.72Jelle schreef: ↑23-07-2025 09:09Rabbijn Lody van de Kamp is woedend over 'rode lijn' protest van de PKN. Waarom? | NPO Radio 1 https://share.google/06SvPbPbeyRftGM0t
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 23 juli 2025 om 09:53
Heb je het radio fragment geluisterd?canis-felis schreef: ↑23-07-2025 09:34Nou ken ik Van de Kamp niet heel goed, maar wel van het project Saïd & Lody. Verbinding zoekend. Ik denk dat het niet zozeer is dat hij niet kritisch naar de Israëlische regering kan en wil kijken - al denk ik dat dat nog steeds minder kritisch zal zijn dan de stem die steeds harder klinkt vanuit de Joodse gemeenschap - maar dat er een pijnpunt zit m.b.t. de relatie joden-christenen. Wat hij opmerkt is op zich juist, maar ik vind het jammer dat hij het niet los van elkaar kan/wil zien. Dat verbaast me eerlijk gezegd ook wel bij het beeld dat ik van hem had. Het komt op mij ongepast over. Voor zover ik zijn opinie kan lezen, het lijkt maar een heel kort stukje, wat ook niet helpend is m.i.
Ik vind het mechanisme, de angst enz erachter echt wel begrijpelijk.
Maar als je op deze manier krom probeert recht te praten, of gewoon niet over de inhoud kunt/ wil (of mag?) praten, dan kun je toch als intelligente mensen ( waar ik hem onder schaar) niet verwachten dat anderen dit nog serieus nemen? Hij wil eventueel in een achterkamertje wel een gesprek aangaan, maar openbaar kritiek mag niet.
En wij begrijpen in Nederland niet wat daar gaande is ( alsof er alleen kritiek vanuit Nederland komt, alle talloze rapporten en onderzoeken begrijpen dat zeker ook niet?)
Ik vind dit fascinerend maar ook schadelijk. Juist ook voor de joodse zaak.
woensdag 23 juli 2025 om 12:35
Toch een leuk idee dat we over dezelfde vloer hebben gelopen

Ars longa, vita brevis
woensdag 23 juli 2025 om 12:44
Nu denk je nog dat dit niet erger kan, maar de werkelijkheid haalt je telkens weer in.Sharing* schreef: ↑22-07-2025 14:39Met frisdrank en snacks 'genieten' van vernietiging van mensenlevens en selfies maken, versturen.
Zou passen in het genre van absurdistische films, echter dit is real life in Israël.
De touroperator Birthright organiseert deze 10-daagse trips voor jongeren van 18-26 jaar.
Na een avondje vuurwerk op de uitkijkpost Sderot gaan de jongeren volgens programma naar de Dode Zee, lekker badderen, en door naar Yad Vashem / Jad Wasjem het herdenkingscentrum met alle namen van de omgekomenen in de Shoah, Holocaust.
Eerbiedig stilstaan bij alle foto's, documenten en getuigenissen. Hoe absurd... geen woorden voor.
Ik schrijf dit vanuit het ziekenhuis en altijd als ik hier ben (vaak), denk ik even terug aan hoe ik begon in dit topic. Toen lag ik ook in het ziekenhuis en was ik nog geschokt over het bombarderen van ziekenhuizen...
Ars longa, vita brevis
woensdag 23 juli 2025 om 13:48
Het gaat niet om slachtoffer/agressor.72Jelle schreef: ↑23-07-2025 08:36Dit artikel is van april 2024.
Jouw artikel is niet eenzijdig?
Jouw artikel weerlegt wat er in de VK werd beschreven?
Ik begrijp je punt niet, behalve dat je liever Israël in de slachtofferrol wil zien, in plaats van in de rol van agressor.
Maar dat laatste is helaas niet meer mogelijk.
Het gaat om de eenzijdigheid van het artikel. Pure stemmingmakerij.
Geen enkele verwijzing in het artikel naar wat er in Sderot gebeurt is op 7 oktober. Of de raketten die daarvoor neerkwamen in Sderot.
Het is een uitkijkpunt, al jarenlang. Met een memorial center overigens, met een gedenkplaats voor de moordpartij van 7 oktober. Maar dat lees je ook niet terug in het artikel.
En ja, mensen kijken toe. Zolang niet heel Tel Aviv op straat loopt te juichen, en zolang de meerderheid van Israëliers tegen de oorlog in Gaza is, valt het met de wreedheid misschien wel mee.
Als ik daar zou wonen, dan zou ik denk ik ook een keer gaan kijken.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
woensdag 23 juli 2025 om 13:51
Waarom zou je daar willen kijken? Neem je dan ook snacks en frisdrank mee?Francelle schreef: ↑23-07-2025 13:48Het gaat niet om slachtoffer/agressor.
Geen enkele verwijzing in het artikel naar wat er in Sderot gebeurt is op 7 oktober. Of de raketten die daarvoor neerkwamen in Sderot.
Het is een uitkijkpunt, al jarenlang. Met een memorial center overigens, met een gedenkplaats voor de moordpartij van 7 oktober. Maar dat lees je ook niet terug in het artikel.
En ja, mensen kijken toe. Zolang niet heel Tel Aviv op straat loopt te juichen, en zolang de meerderheid van Israëliers tegen de oorlog in Gaza is, valt het met de wreedheid misschien wel mee.
Pluviofiel
woensdag 23 juli 2025 om 14:08
Wat is je vraag precies, of ik daar zou gaan juichen bij het zien van de ellende in Gaza? Met een snack in mijn hand?Kidneybean schreef: ↑23-07-2025 13:51Waarom zou je daar willen kijken? Neem je dan ook snacks en frisdrank mee?
Nee, natuurlijk niet.
Er is een memorial center, dus ja, daar gaan mensen naartoe. En ja, daar zul je snacks en frisdrank kunnen kopen. Ik ben in Auschwitch geweest en daar kun je ook koffie en dergelijke kopen. Dat is raar, wij hebben het niet gedaan, maar het kan.
En ik zei, als ik daar zou wonen, dan zou er denk ik ook gaan kijken. Ik weet niet, ik zit er even over na te denken, maar ik denk toch dat ik het met eigen ogen zou willen zien.
Ik zou sowieso het memorial center willen zien.
woensdag 23 juli 2025 om 14:09
Misselijkmakend. Misschien tijd om je morele kompas eens opnieuw in te stellen?Francelle schreef: ↑23-07-2025 13:48Het gaat niet om slachtoffer/agressor.
woensdag 23 juli 2025 om 14:33
Ik vind de beelden die ik in de media zie al erg genoeg.Francelle schreef: ↑23-07-2025 14:08Wat is je vraag precies, of ik daar zou gaan juichen bij het zien van de ellende in Gaza? Met een snack in mijn hand?
Nee, natuurlijk niet.
Er is een memorial center, dus ja, daar gaan mensen naartoe. En ja, daar zul je snacks en frisdrank kunnen kopen. Ik ben in Auschwitch geweest en daar kun je ook koffie en dergelijke kopen. Dat is raar, wij hebben het niet gedaan, maar het kan.
En ik zei, als ik daar zou wonen, dan zou er denk ik ook gaan kijken. Ik weet niet, ik zit er even over na te denken, maar ik denk toch dat ik het met eigen ogen zou willen zien.
Ik zou sowieso het memorial center willen zien.
Pluviofiel
woensdag 23 juli 2025 om 14:34
Dat mag jij vinden.Bidov48220 schreef: ↑23-07-2025 14:09Misselijkmakend. Misschien tijd om je morele kompas eens opnieuw in te stellen?
Als jij op basis van wat ik schrijf vindt dat er iets mis is met mijn morele kompas, dan denk ik dat jij mij óf niet goed begrijpt, óf dat er iets mis is met jouw beoordelingsvermogen.
woensdag 23 juli 2025 om 15:08
Zonder waardeoordeel mijn vraag.Francelle schreef: ↑23-07-2025 13:48Het gaat niet om slachtoffer/agressor.
Waarom zou je daar willen kijken? Amusement / ter lering / … gedenkplaats..
Wat denk je eruit te halen?
woensdag 23 juli 2025 om 15:19
Die gedenkplaats is niet op dat uitkijkpunt, maar op een andere locatie.Francelle schreef: ↑23-07-2025 13:48Het gaat niet om slachtoffer/agressor.
Where is my mind?
woensdag 23 juli 2025 om 15:28
Nee hoor.SurferRosa schreef: ↑23-07-2025 15:19Die gedenkplaats is niet op dat uitkijkpunt, maar op een andere locatie.
https://www.ynetnews.com/article/bk4gyf7qeg
woensdag 23 juli 2025 om 15:33
Dit is op de locatie van het oude politiebureau en niet het uitkijkpunt op de heuvel waar het VK artikel naar verwijst.
Where is my mind?
woensdag 23 juli 2025 om 15:34
Als ik daar in de buurt zou wonen, dan zou ik daar denk ik gaan kijken.
Niet vanwege het amusement of ter lering. Maar meer om het te zien, met eigen ogen.
Om het te weten, om de verschikkingen te zien. Om niet weg te kijken, zoiets denk ik.
woensdag 23 juli 2025 om 15:34
Doe even normaal zeg.
francelle wijzigde dit bericht op 23-07-2025 15:36
3.67% gewijzigd
woensdag 23 juli 2025 om 15:36
Dit is het oude politiebureau;SurferRosa schreef: ↑23-07-2025 15:33Dit is op de locatie van het oude politiebureau en niet het uitkijkpunt op de heuvel waar het VK artikel naar verwijst.
https://www.timesofisrael.com/sderot-me ... october-7/
woensdag 23 juli 2025 om 15:42
Misschien snap ik het niet zo goed, maar een gedenkplaats bezoeken die bij een plaats ligt vanwaar je Gaza ziet, of een uitkijkpunt op al het geweld in Gaza zijn voor mij 2 verschillende zaken.
Ik kan niet goed opmaken wat het is waar Francelle wil gaan kijken?
Want het eerste zou ik niet zo'n moeite mee hebben aangezien het dan eerder om de gedenkplaats gaat. Het 2e vind ik echt ramptoerisme van een heel andere orde. Dat zou ik nooit kunnen of willen.
Ik vond mijn bezoek aan Auschwitz al indrukwekkend genoeg zonder daadwerkelijk getuige te zijn van grove oorlogsmisdaden, of in dit geval de Holocaust.
Het is geen Hollywood vermaak, geen entertainment, dit zijn echte mensen met echte levens en echte huizen. Ik kan daar al een beeld van vormen met de nieuwsberichten, dat hoef ik niet met eigen ogen ook nog eens te zien.
Want het eerste zou ik niet zo'n moeite mee hebben aangezien het dan eerder om de gedenkplaats gaat. Het 2e vind ik echt ramptoerisme van een heel andere orde. Dat zou ik nooit kunnen of willen.
Ik vond mijn bezoek aan Auschwitz al indrukwekkend genoeg zonder daadwerkelijk getuige te zijn van grove oorlogsmisdaden, of in dit geval de Holocaust.
Het is geen Hollywood vermaak, geen entertainment, dit zijn echte mensen met echte levens en echte huizen. Ik kan daar al een beeld van vormen met de nieuwsberichten, dat hoef ik niet met eigen ogen ook nog eens te zien.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 23 juli 2025 om 15:46
Volledig mee eens. Het komt niet eens in me op om daar "gewoon" even heen te gaan.MrsM schreef: ↑23-07-2025 15:42Misschien snap ik het niet zo goed, maar een gedenkplaats bezoeken die bij een plaats ligt vanwaar je Gaza ziet, of een uitkijkpunt op al het geweld in Gaza zijn voor mij 2 verschillende zaken.
Pluviofiel
woensdag 23 juli 2025 om 15:50
Weet je, als je het zo schrijft is het net of ik er perse naar toe wil of zo. Dat is het natuurlijk niet.MrsM schreef: ↑23-07-2025 15:42Misschien snap ik het niet zo goed, maar een gedenkplaats bezoeken die bij een plaats ligt vanwaar je Gaza ziet, of een uitkijkpunt op al het geweld in Gaza zijn voor mij 2 verschillende zaken.
Ik zei, als ik daar in de buurt woon, dan zou ik, denk ik ...
Dan zou ik het denk ik wel met eigen ogen willen zien. Niet uit amusement en ook niet om oorlogje te zien.
En een bezoek aan Auschwitch is eigenlijk ook een soort van ramptoerisme en daar ga je ook niet 'gewoon' even heen.
Waarom bezoek je Auschwitch?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in