Actueel
alle pijlers
Slaappillen uit het basispakket
donderdag 26 juni 2008 om 13:47
Ja, die zit weer in het basispakket vanaf dit jaar.
Artsen zouden goed moeten kijken naar wie een slaapmiddel nodig heeft. Mensen die ze echt moeten hebben, die zouden ze gewoon op recept en met vergoeding moeten kunnen krijgen.
Bij incidentele gebruikers kan ik me voorstellen dat je zegt: je krijgt eerst een receptje voor 10 en die reken je zelf maar af bij de apotheek.
donderdag 26 juni 2008 om 14:10
Natuurlijk, voor chronisch zieke mensen zouden dit soort pillen niet uit het basispakket gehaald mogen worden. Maar ik bedoelde er mee te zeggen dat SLAAPPILLEN veel te snel worden voorgeschreven. En waarschijnlijk, als je de slaapmedicatie op gegronde reden gebruikt en voorgeschreven krijgt, kun je toch nog een deel terug krijgen van de belasting. Misschien wel een hele omweg maar zo ingewikkeld is Nederland nou eenmaal.
donderdag 26 juni 2008 om 17:44
Dan moeten ze het voorschrijven aanpakken en niet de vergoeding.
En terugkrijgen van de belasting? Haha. Als eerste wordt de aftrek voor bijzondere ziektenkosten waarschijnlijk afgeschaft en ten tweede moet je daar nu eerst een hoge drempel aan ziektenkosten voor halen en dan kun je een bedrag aftrekken van je verzamelinkomen zodat je ietsjepietsje minder belasting betaalt. In een gunstig geval kun je dus met torenhoge kosten 42% van je uitgaven voor bijzondere ziektenkosten terughalen. En als je controle krijgt van de belastingdienst moet je maar kunnen verdedigen dat je ze echt nodig hebt, want de inspecteur kan ook oordelen dat ze vallen onder de zelfzorgmedicatie waar je een enorm bedrag van (even uit mijn hoofd, hoor) 28 euro in totaal per jaar per persoon bij de bijzondere ziektenkosten mag optellen om de drempel van een paar duizend euro te halen.
donderdag 26 juni 2008 om 20:44
donderdag 26 juni 2008 om 22:05
Ik ben zwaar tegen. En niet alleen vanwege slaapmedicatie, maar ook ander geklooi met de basisverzekering. De ziektenkostenverzekering is ooit ontstaan als sociaal en ondersteunend. Ja, dan waren er mensen die zelden of nooit naar ome dok gingen en dus in hun ogen misschien voor niets of voor hun buurman betaalden. Terwijl anderen, juist doordat die ander er nooit kwam, tenminste geholpen kon worden.
Nu moet je voor van alles al bijverzekeren, als je dat kunt betalen. En dan wordt het basispakket elke keer weer aangepast aan nieuwe fratsen.
Nog even en je verzekering moet je elk jaar echt helemaal opnieuw samenstellen in de hoop dat je gezondheid betaalbaar blijft. Zo niet dan heb je vette pech. Dan maar geen tandarts, geen fysiotherapie, geen slaapmedicatie.
Mensen worden ongezonder, raken gefrustreerd, spieren geblokkeerd en slapen lukt niet meer.
Heeee, tijd voor een aanvullende polis mevrouw Lolotte. Ohhh die kunt u niet betalen? Nou dan draait u toch fijn door! Oh, u heeft een gezin? Da's dan jammer.
Gezondheid is het grootste goed en dat is straks alleen nog in orde te houden door geld, veel geld. Lekker sociaal.
Nu moet je voor van alles al bijverzekeren, als je dat kunt betalen. En dan wordt het basispakket elke keer weer aangepast aan nieuwe fratsen.
Nog even en je verzekering moet je elk jaar echt helemaal opnieuw samenstellen in de hoop dat je gezondheid betaalbaar blijft. Zo niet dan heb je vette pech. Dan maar geen tandarts, geen fysiotherapie, geen slaapmedicatie.
Mensen worden ongezonder, raken gefrustreerd, spieren geblokkeerd en slapen lukt niet meer.
Heeee, tijd voor een aanvullende polis mevrouw Lolotte. Ohhh die kunt u niet betalen? Nou dan draait u toch fijn door! Oh, u heeft een gezin? Da's dan jammer.
Gezondheid is het grootste goed en dat is straks alleen nog in orde te houden door geld, veel geld. Lekker sociaal.
donderdag 26 juni 2008 om 22:21
En waar ligt de grens chronisch ziek, wie stelt en controleert dit?
Ik vrees met grote vreze dat dat dus geen haalbare kaart is. En wat is chronisch ziek? Is dat als je door lichamelijke pijn niet functioneren kan, of telt geestelijk ook mee?
Onwaarschijnlijk dus dat er een grens gesteld gaat worden op die criteria. En dus wordt besloten om het geheel wel of niet eruit te halen.
Ik vind het persoonlijk al bezopen dat Ritalin niet (compleet) vergoed wordt door de verzekering en Concerta, zelfde stof iets andere manier van werken, door (enkele) verzekeringen wel. ADHD is namelijk ook een chronische ziekte.
En zo kan bij mij in het gezin 1 van de 3 kinderen Concerta slikken, de anderen en ik zijn veroordeeld tot om de paar uur Ritalin te slikken. Ik kán namelijk niet elke maand even zo'n ruim 300 euro alleen aan dit soort medicatie uitgeven.
Slaapmiddelen zijn net als voor mijn gezin Ritalin/Concerta broodnodig. Stop met vergoeden van dergelijke middelen en je wilt niet weten hoe de maatschappij eruit gaat zien.
vrijdag 27 juni 2008 om 08:55
Tuurlijk Willem, maar na verloop van tijd helpt dat ook niet meer en moet je dus verdubbelen, en als dat ook niet meer helpt neem je gewoon de hele fles. Gevolg. alcoholist, met alle gevolgen en kosten van dien. Bovendien word je van een slaappil niet ziek en ook niet dik, blijft over alcoholist en zwaarlijvigheid, slecht plan dus.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
vrijdag 27 juni 2008 om 10:48
Slaaptabletten, de zogenaamde benzodiazepines, zijn enorm verslavend. Dus ook al word je er niet dik van, ziek kun je er beslist wél van worden in de zin van een opgebouwde afhankelijkheid en dus verslaving! Zowel alcohol als slaappillen zijn niet de oplossing! Misschien is een tijdelijk gebruik van slaaptabletten soms(!) een oplossing, maar dan zijn de kosten ervan beslist te overzien. Meer dan een paar tientjes kost het niet.
vrijdag 4 juli 2008 om 22:15
Iemand schreef hier dat ze de slaappillen wel via internet zou bestellen als ze uit de basisverzekering zouden worden gehaald...volgens mij worden er dan 2 dingen door elkaar gehaald. Als iets niet meer door een basisverzekering wordt gedekt, betekent dat niet automatisch dat een arts de medicatie niet meer voorschrijft.
Lijkt me op zich wel goed dat er wat meer toezicht op komt. Ik werk zelf in het ziekenhuis, en als je daar al ziet hoe makkelijk patiënten hier al vragen om slapptabletten...zelfs jongeren van 18 jaar!! En een keertje een slaaptablet is niet erg, maar je raakt er snel afhankelijk van, en er zijn veel mensen die zich dat niet realiseren. Denk echter dat het dan belangrijker is om artsen en 'patiënten' hierover goed in te lichten, dan om het direct uit de basisverzekering te halen. Anderzijds: er zijn zoveel medicijnen die niet vergoed worden door de basisverzekering...waarom slappmedicatie dan weer wel...
Lijkt me op zich wel goed dat er wat meer toezicht op komt. Ik werk zelf in het ziekenhuis, en als je daar al ziet hoe makkelijk patiënten hier al vragen om slapptabletten...zelfs jongeren van 18 jaar!! En een keertje een slaaptablet is niet erg, maar je raakt er snel afhankelijk van, en er zijn veel mensen die zich dat niet realiseren. Denk echter dat het dan belangrijker is om artsen en 'patiënten' hierover goed in te lichten, dan om het direct uit de basisverzekering te halen. Anderzijds: er zijn zoveel medicijnen die niet vergoed worden door de basisverzekering...waarom slappmedicatie dan weer wel...
zaterdag 5 juli 2008 om 20:29
De mensen die ik ken en die in ziekenhuizen en de verzorging werken is dat ze zelf en collega's regelmatig na een nacht dienst een graai in de "snoeppot" doen.
Wat mij betreft mogen ze medicijnen voor IVF behandelingen en alle maagband (en buikwandcorrecties) uit de basisverzekering halen. Waarom moet ik betalen voor mensen die zich ongecontroleerd vol zitten te vreten en daarna zeuren dat ze lelijk zijn en geen kind kunnen krijgen. Kijk, dat vind ik nou zonde van het geld.
Wat mij betreft mogen ze medicijnen voor IVF behandelingen en alle maagband (en buikwandcorrecties) uit de basisverzekering halen. Waarom moet ik betalen voor mensen die zich ongecontroleerd vol zitten te vreten en daarna zeuren dat ze lelijk zijn en geen kind kunnen krijgen. Kijk, dat vind ik nou zonde van het geld.
Zie QR