Steeds meer Utrechtse leerlingen vrij vanwege Offerfeest

31-08-2017 19:11 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Koud in de schoolbanken krijgen veel Utrechtse leerlingen vrijdag alweer een dag vrij voor het Offerfeest. Het is voor het eerst dat de Utrechtse scholen hun leerlingen op grote schaal een dag vrijaf geven voor het islamitische feest.

In elk geval het Globe College, Gregorius College, Trajectum College, Pouwer College en het Via Nova College geven alle leerlingen vrij voor het Offerfeest. Op andere scholen krijgen alleen de islamitische leerlingen vrij als ze erom vragen en als hun ouders er toestemming voor geven.

Het Gregorius en het Via Nova College gaven hun leerlingen vorig jaar ook al een roostervrije dag; leraren moesten toen nog wel naar school. Dit jaar is het Gregorius voor het eerst helemaal dicht.

Lesgeven heeft niet zoveel zin als een groot deel van de leerlingen er niet is
Nynke Gerritsma, rector Gregorius College

,,Lesgeven heeft niet zoveel zin als een groot deel van de leerlingen er niet is. Leraren hadden vorig jaar een studiedag”, zegt rector Nynke Gerritsma van het Gregorius. ,,We merkten dat ook veel van onze islamitische leraren op die dag een vrije dag vroegen. Dat mag, maar op een studiedag is het juist belangrijk dat iedereen er is om gezamenlijk het beleid uit te zetten. Dit jaar is daarom de hele school maar dicht.”
Gelijk

Dat is op de andere scholen niet zo. Daar hebben de leraren een studiedag, bijvoorbeeld op het Globe College. ,,Islamitische leraren hebben wel het recht om vrij nemen. Het Offerfeest is, net als het Suikerfeest, een serieuze religieuze feestdag. Dit jaar hebben we gezegd dat alle leerlingen, ook als ze niet islamitisch zijn, dat met elkaar mogen vieren. Bovendien wil je in school geen halve klassen hebben, maar liever gelijk optrekken”, vertelt rector Frank Corneth van het Globe College. Hij wijst er ook op dat de regio Utrecht dit jaar door de planning van de zomervakantie een extra lang schooljaar heeft en dus meer tijd heeft vrije dagen te plannen, ook bijvoorbeeld op Goede Vrijdag.

Zowel het Globe als het Gregorius College zijn van christelijke signatuur, maar zelf vinden ze het niet meer dan normaal hun leerlingen ook islamitische feestdagen te gunnen. ,,Juist vanuit onze christelijke waarden houden we rekening met andere geloven”, stelt Corneth. Gerritsma: ,,Het verhaal van het Offerfeest, dat Ibrahim bereid was zijn zoon te offeren, is ook in de katholieke traditie een belangrijk verhaal. Het is alleen geen feestdag. We besteden er tijdens de godsdienstlessen deze week aandacht aan, maar hebben geen speciale activiteiten, zoals we wel hebben rond Pasen en Kerstmis. Dat hoort dan wel weer bij onze christelijke identiteit.”
Mogelijkheid

Bijvoorbeeld op het christelijke Gerrit Rietveld College hanteren ze alleen de christelijke feestdagen. Rector Yolanda Petermeijer: ,,Wij bieden alle leerlingen die het Offerfeest willen vieren de mogelijkheid dit te doen, maar voor de andere leerlingen is het een reguliere lesdag. Wij zorgen ervoor dat niemand lesstof mist, door de stof in de elektronische leeromgeving te zetten.”

Leerlingen hebben overigens recht op een vrije dag bij religieuze verplichtingen, mits ze dat twee dagen van tevoren doorgeven.
https://www.ad.nl/utrecht/steeds-meer-u ... ~a101e010/
Van mij mogen ze alle feestdagen afschaffen. Het gezeik erom helemaal.
Van mij niet. Gewoon lekker vrij op de feestdagen. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
2Italy2 schreef:
08-09-2017 08:35
Van mij niet. Gewoon lekker vrij op de feestdagen. Heerlijk.
Alle feestdagen mbt religieuze feestdagen opheffen, m.u.v. Kerst misschien, en in ruil daarvoor iedereen 4 of 5 extra vrije dagen naar eigen inzicht op te nemen.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
ivankar schreef:
08-09-2017 17:03
Alle feestdagen mbt religieuze feestdagen opheffen, m.u.v. Kerst misschien, en in ruil daarvoor iedereen 4 of 5 extra vrije dagen naar eigen inzicht op te nemen.


Waarom kerst niet?
Alle reacties Link kopieren
Saz schreef:
08-09-2017 20:23
Waarom kerst niet?
Dat is niet alleen een religieus feest, maar een algemeen feest dat ook door niet-gelovigen uitgebreid wordt gevierd.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Nee, zou ik niet leuk vinden. Ik vind die dagen gezellig! Met Pasen lekker samen ontbijten en het bos in, met Pinksteren een festivalletje pakken, met Sinterklaas lootjes trekken voor de volwassenen en voor de kleintjes doen of de Sint bestaat, met Kerst lekker samen eten, enzovoort. Waarom zou dat weg moeten? Heeft toch sowieso niets met de OP te maken? Alsof er dan geen kinderen vrij krijgen voor Ramadan :p.

Mensen lekker laten zeiken en het feest op je eigen manier vieren. Dan is er toch niks aan de hand?
Nav__ schreef:
08-09-2017 21:26
Nee, zou ik niet leuk vinden. Ik vind die dagen gezellig! Met Pasen lekker samen ontbijten en het bos in, met Pinksteren een festivalletje pakken, met Sinterklaas lootjes trekken voor de volwassenen en voor de kleintjes doen of de Sint bestaat, met Kerst lekker samen eten, enzovoort. Waarom zou dat weg moeten? Heeft toch sowieso niets met de OP te maken? Alsof er dan geen kinderen vrij krijgen voor Ramadan :p.

Mensen lekker laten zeiken en het feest op je eigen manier vieren. Dan is er toch niks aan de hand?
.
.
Dan neem jij die dagen toch vrij? Kan al tijden van tevoren dus moet niet een al te groot probleem zijn. In de praktijk kan het dan best zo zijn dat met Pasen veel mensen vrij willen en een bedrijf kan besluiten dat dat ze dan gesloten zijn. Maar dat kan ieder dan voor zichzelf beslissen in plaats dat het voor iedereen in Nederland al vast staat.

Ik ben voor.
Hetvrijewoord schreef:
08-09-2017 21:52
.
.
Dan neem jij die dagen toch vrij? Kan al tijden van tevoren dus moet niet een al te groot probleem zijn. In de praktijk kan het dan best zo zijn dat met Pasen veel mensen vrij willen en een bedrijf kan besluiten dat dat ze dan gesloten zijn. Maar dat kan ieder dan voor zichzelf beslissen in plaats dat het voor iedereen in Nederland al vast staat.

Ik ben voor.
Het wordt dan wel een rommeltje met de schoolvakanties die nu rondom de feestdagen zijn gepland.
Pientjexxxx schreef:
08-09-2017 23:55
Het wordt dan wel een rommeltje met de schoolvakanties die nu rondom de feestdagen zijn gepland.
.
.
Is het dat niet al?
De kinderen hebben over het algemeen meteen meerdere dagen tot zelfs twee weken vrij. Zoveel vrij heb je nooit als je niet zelfstandig bent.
Alle reacties Link kopieren
Nav__ schreef:
08-09-2017 21:26
Nee, zou ik niet leuk vinden. Ik vind die dagen gezellig! Met Pasen lekker samen ontbijten en het bos in, met Pinksteren een festivalletje pakken, met Sinterklaas lootjes trekken voor de volwassenen en voor de kleintjes doen of de Sint bestaat, met Kerst lekker samen eten, enzovoort. Waarom zou dat weg moeten? Heeft toch sowieso niets met de OP te maken? Alsof er dan geen kinderen vrij krijgen voor Ramadan :p.

Mensen lekker laten zeiken en het feest op je eigen manier vieren. Dan is er toch niks aan de hand?
Pasen en Pinksteren vallen op een zondag, ik zou niet weten waarom daar een 'tweede' dag op maandag eraan geplakt is. Zelfs voor gelovigen zou het geen probleem moeten zijn om die maandagen gewone werkdagen te maken. Sinterklaas is geen feestdag.

Nederland heeft maar weinig feestdagen waarop er niet wordt gewerkt. Dus een aantal extra vrije dagen die men zelf kan indelen vind ik helemaal geen gek idee.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
.
anoniem_359440 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 22:09
99.15% gewijzigd
Helft? In Dokkum niet hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven