Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
maandag 15 december 2025 om 09:55
Nou, Klaver nam in 2017 deel aan de formatieonderhandelingen namens GL en heeft de zaak toen laten klappen omdat hij geen deals met derde landen (zoals Turkije) meer wilde voor het tegenhouden van migranten die naar de EU wilden. Dat getuigd m.i wel degelijk van een rechte rug.
Enn realistische visie op de huidige migratieproblematiek is het naar mijn mening niet.
dinsdag 16 december 2025 om 09:38
Vanielje schreef: ↑15-12-2025 09:55Nou, Klaver nam in 2017 deel aan de formatieonderhandelingen namens GL en heeft de zaak toen laten klappen omdat hij geen deals met derde landen (zoals Turkije) meer wilde voor het tegenhouden van migranten die naar de EU wilden. Dat getuigd m.i wel degelijk van een rechte rug.
Enn realistische visie op de huidige migratieproblematiek is het naar mijn mening niet.
In 2017… dat is acht jaar en drie kabinetten geleden.
GL/PvdA staat echt heel anders in de migratieproblematiek nu dan toen. Het is echt onzin om hier nu een houding uit 2017 bij te halen.
vrijdag 9 januari 2026 om 19:07
vrijdag 9 januari 2026 om 19:10
Ja, dat is beter dan een partij die het non-discrimibatiebeginsel af wil schaffen in het kabinet. Ik zeg niet dat dit minderheidskabinet een goed kabinet is, maar zeker beter dan dat.
vrijdag 9 januari 2026 om 19:18
Kan juist heel goed zijn, ik hoop vooral dat ze met elkaar door een deur kunnen blijven gaan. Zelfs als er geen grote veranderingen kunnen worden gedaan is een paar jaar stabiel besturen zonder achteruitgang en ruzie ook al een winst.
zaterdag 10 januari 2026 om 07:02
Dat was ook mijn 1e
Nu hebben we 3 aardig fatsoenlijke partijen (de VVD hoort daar wat mij betreft de laatste tijd niet meer helemaal bij), met een lange historie, geen partijen die pas net bestaan zonder ervaring en ze lijken het ook wel met elkaar te kunnen vinden. Niet dat ze al ruzie in de tent hebben nog voor ze goed en wel zijn begonnen, zoals met de club Schoof. Nu nog goede personen op de ministeries neerzetten en dan gaat het vast wel lukken, ook al zijn ze een minderheid. Misschien even vragen in Denemarken waar ze dat veel vaker doen, of die tips hebben.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 10 januari 2026 om 10:06
De VVD is op rechts behoorlijk ingehaald, daar zit nu een flink electoraat, met de PVV, FvD 7 en JA21, samen goed voor 42 zetels. Door in zee te gaan met progressieve partijen is de kans groot dat de VVD zich steeds slechter kan profileren als rechts conservatieve partij. Elk voorstel van het nieuwe kabinet heeft met GL een meerderheid en reken er maar op dat D66 en CDA dat die kant op willen laten gaan.
De VVD loopt grote risico's.
zaterdag 10 januari 2026 om 12:08
Dat geloof ik niet. De VVD komt al decennia met van alles weg en is erg goed in het de schuld geven van anderen. En de CDA is ook een rechts conservatieve partij.Pioen00 schreef: ↑10-01-2026 10:06De VVD is op rechts behoorlijk ingehaald, daar zit nu een flink electoraat, met de PVV, FvD 7 en JA21, samen goed voor 42 zetels. Door in zee te gaan met progressieve partijen is de kans groot dat de VVD zich steeds slechter kan profileren als rechts conservatieve partij. Elk voorstel van het nieuwe kabinet heeft met GL een meerderheid en reken er maar op dat D66 en CDA dat die kant op willen laten gaan.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zaterdag 10 januari 2026 om 13:30
Dat zou mooi zijn!!Pioen00 schreef: ↑10-01-2026 10:06De VVD is op rechts behoorlijk ingehaald, daar zit nu een flink electoraat, met de PVV, FvD 7 en JA21, samen goed voor 42 zetels. Door in zee te gaan met progressieve partijen is de kans groot dat de VVD zich steeds slechter kan profileren als rechts conservatieve partij. Elk voorstel van het nieuwe kabinet heeft met GL een meerderheid en reken er maar op dat D66 en CDA dat die kant op willen laten gaan.
" As around the sun the earth knows she's revolving..."
zaterdag 10 januari 2026 om 13:41
Nou nee, dat is te kort door de bocht. In vergelijking met ja21 en de pvv is de vvd echt van een ander kaliber en hebben ze bestuurservaring. Hoe naar het ook is voor sommige mensen, veel Nederlanders stemmen rechts. Dan hebben we veel meer aan een sterke vvd, dan een gemarginaliseerde partij die wordt ingehaald door partijen die de grondwet optioneel vinden.
Ik hoop dat de vvd goed zal samenwerken, het landsbelang voor ogen houdt en dat hun leider in toom wordt gehouden door het bestuur en de leden. En dan hoop ik vooral dat ze toch pvv- en ja21-stemmers laat zien hoe je zonder drama en constructief op rechts kunt regeren.
zaterdag 10 januari 2026 om 13:41
zaterdag 10 januari 2026 om 13:52
Blijf vooral hopen, links komt niet meer terug. Midden/rechts is wat de kiezers willen. En als de CDA teveel over links gaat, keldert het weer bij de volgende verkiezingen. Dat is niet wat het CDA wil. VVD is al jaren en jaren één vd meest stabiele partijen.
Kijk eens naar de verkiezingsuitslagen vanaf 1994 https://www.parlement.com/verkiezingen- ... sinds-1917
zaterdag 10 januari 2026 om 15:45
Ik heb daar eigenlijk geen mening over maar ik denk dat de kans groot is dat de VVD intern hier flinke ruzies over gaat krijgen en daarmee we weer snel naar de stembus moeten.
zaterdag 10 januari 2026 om 16:28
De VVD is intern minder verdeeld over het niet samenwerken met JA21 dan over het wel samenwerken met de PVV.
zaterdag 10 januari 2026 om 16:39
Wliders voorspelt vroegtijdige verkiezingen en ik ben bang dat hij gelijk heeft.
Dit project is gedoemd te mislukken. Onder andere omstandigheden kan een minderheidskabinet best werken, maar in een gepolariseerd landschap wordt dat lastig.
Doordat er nu gedoogsteun gezocht moet worden op alle terreinen is de de uitkomst voor Yesilgoz precies hetzelfde: het zal gezapig worden. De vraag is of iedereen daarmee akkoord gaat.
Dit project is gedoemd te mislukken. Onder andere omstandigheden kan een minderheidskabinet best werken, maar in een gepolariseerd landschap wordt dat lastig.
Doordat er nu gedoogsteun gezocht moet worden op alle terreinen is de de uitkomst voor Yesilgoz precies hetzelfde: het zal gezapig worden. De vraag is of iedereen daarmee akkoord gaat.
zaterdag 10 januari 2026 om 18:03
Laten we maar hopen dat op een gegeven moment het kwartje valt dat doormodderen met rechtse regeringen de problemen niet oplost. Lijkt een beetje op de zogenaamde uitspraak van Einstein (die hij nooit gedaan heeft): "Waanzin is steeds hetzelfde doen en andere resultaten verwachten".Carola_456 schreef: ↑10-01-2026 13:52Blijf vooral hopen, links komt niet meer terug. Midden/rechts is wat de kiezers willen. En als de CDA teveel over links gaat, keldert het weer bij de volgende verkiezingen. Dat is niet wat het CDA wil. VVD is al jaren en jaren één vd meest stabiele partijen.
Kijk eens naar de verkiezingsuitslagen vanaf 1994 https://www.parlement.com/verkiezingen- ... sinds-1917
zondag 11 januari 2026 om 10:48
Als dit minderheidskabinet valt en er nieuwe verkiezingen komen dan duurt het zeker nog een jaar, en wellicht langer, voordat er een nieuw kabinet komt. Dan zitten er in elk geval capabelere ministers om op te tent te passen dan het wrakhout van Schoof.Paradise schreef: ↑10-01-2026 16:39Wliders voorspelt vroegtijdige verkiezingen en ik ben bang dat hij gelijk heeft.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in