Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2545 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Janskap schreef:
15-12-2025 09:18
Ik bedoelde natuurlijk Jesse Klaver, zijn zo vurig gewenste ministerspost is weer verder uit het zicht, dus gedraagt hij zich als een kleuter, daar zijn ook mensen uit eigen gelederen het over eens. Yesilgöz houdt gelukkig de rug recht tot op heden.
Nou, Klaver nam in 2017 deel aan de formatieonderhandelingen namens GL en heeft de zaak toen laten klappen omdat hij geen deals met derde landen (zoals Turkije) meer wilde voor het tegenhouden van migranten die naar de EU wilden. Dat getuigd m.i wel degelijk van een rechte rug.

Enn realistische visie op de huidige migratieproblematiek is het naar mijn mening niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanielje schreef:
15-12-2025 09:55
Nou, Klaver nam in 2017 deel aan de formatieonderhandelingen namens GL en heeft de zaak toen laten klappen omdat hij geen deals met derde landen (zoals Turkije) meer wilde voor het tegenhouden van migranten die naar de EU wilden. Dat getuigd m.i wel degelijk van een rechte rug.

Enn realistische visie op de huidige migratieproblematiek is het naar mijn mening niet.

In 2017… dat is acht jaar en drie kabinetten geleden.

GL/PvdA staat echt heel anders in de migratieproblematiek nu dan toen. Het is echt onzin om hier nu een houding uit 2017 bij te halen.
Geen JA21 in het kabinet :cheer2:
Danae schreef:
09-01-2026 19:04
Nee, maar deze minderheid moet blijven lobbyen. Ik weet niet of dat beter is. Ja 21 nodig voor migratiebeleid, groen links voor klimaat. Eerst maar afwachten.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
09-01-2026 19:07
Nee, maar deze minderheid moet blijven lobbyen. Ik weet niet of dat beter is. Ja 21 nodig voor migratiebeleid, groen links voor klimaat. Eerst maar afwachten.
Ja, dat is beter dan een partij die het non-discrimibatiebeginsel af wil schaffen in het kabinet. Ik zeg niet dat dit minderheidskabinet een goed kabinet is, maar zeker beter dan dat.
Redhead70 schreef:
09-01-2026 19:07
Kan juist heel goed zijn, ik hoop vooral dat ze met elkaar door een deur kunnen blijven gaan. Zelfs als er geen grote veranderingen kunnen worden gedaan is een paar jaar stabiel besturen zonder achteruitgang en ruzie ook al een winst.
Ik denk dat deze drie partijen de komende paar jaar goed met elkaar door een deur zouden moeten kunnen. Ondanks dat het een minderheidskabinet is zie ik het positief in.
Danae schreef:
Inderdaad positief!
Ik ben gewoon bang voor de stabiliteit voor nu. Bbb heeft echt veel zetels in de 1e kamer. Ik hoop dat dat voor iedereen ook gaat minimaliseren de volgende verkiezingen.
Afkoelen heeft gewerkt
Danae schreef:
Dat was ook mijn 1e :cheer2: gedachte. Enge partij met enge standpunten, dus fijn dat die erbuiten is gelaten.

Nu hebben we 3 aardig fatsoenlijke partijen (de VVD hoort daar wat mij betreft de laatste tijd niet meer helemaal bij), met een lange historie, geen partijen die pas net bestaan zonder ervaring en ze lijken het ook wel met elkaar te kunnen vinden. Niet dat ze al ruzie in de tent hebben nog voor ze goed en wel zijn begonnen, zoals met de club Schoof. Nu nog goede personen op de ministeries neerzetten en dan gaat het vast wel lukken, ook al zijn ze een minderheid. Misschien even vragen in Denemarken waar ze dat veel vaker doen, of die tips hebben.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
66 zetels in de 2e kamer en 22 in de 1e. Ik begrijp echt niet waarom de VVD hiermee akkoord is gegaan.
Pioen00 schreef:
10-01-2026 09:43
66 zetels in de 2e kamer en 22 in de 1e. Ik begrijp echt niet waarom de VVD hiermee akkoord is gegaan.
Grapje zeker? De VVD is nota bene de veroorzaker van deze hele constructie.
De VVD is op rechts behoorlijk ingehaald, daar zit nu een flink electoraat, met de PVV, FvD 7 en JA21, samen goed voor 42 zetels. Door in zee te gaan met progressieve partijen is de kans groot dat de VVD zich steeds slechter kan profileren als rechts conservatieve partij. Elk voorstel van het nieuwe kabinet heeft met GL een meerderheid en reken er maar op dat D66 en CDA dat die kant op willen laten gaan.
De VVD loopt grote risico's.
Pioen00 schreef:
10-01-2026 10:06
De VVD is op rechts behoorlijk ingehaald, daar zit nu een flink electoraat, met de PVV, FvD 7 en JA21, samen goed voor 42 zetels. Door in zee te gaan met progressieve partijen is de kans groot dat de VVD zich steeds slechter kan profileren als rechts conservatieve partij. Elk voorstel van het nieuwe kabinet heeft met GL een meerderheid en reken er maar op dat D66 en CDA dat die kant op willen laten gaan.
Dat geloof ik niet. De VVD komt al decennia met van alles weg en is erg goed in het de schuld geven van anderen. En de CDA is ook een rechts conservatieve partij.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Pioen00 schreef:
10-01-2026 10:06
Dat zou mooi zijn!!
" As around the sun the earth knows she's revolving..."
DeftigeDame1 schreef:
10-01-2026 13:30
Dat zou mooi zijn!!
Nou nee, dat is te kort door de bocht. In vergelijking met ja21 en de pvv is de vvd echt van een ander kaliber en hebben ze bestuurservaring. Hoe naar het ook is voor sommige mensen, veel Nederlanders stemmen rechts. Dan hebben we veel meer aan een sterke vvd, dan een gemarginaliseerde partij die wordt ingehaald door partijen die de grondwet optioneel vinden.

Ik hoop dat de vvd goed zal samenwerken, het landsbelang voor ogen houdt en dat hun leider in toom wordt gehouden door het bestuur en de leden. En dan hoop ik vooral dat ze toch pvv- en ja21-stemmers laat zien hoe je zonder drama en constructief op rechts kunt regeren.
Pioen00 schreef:
10-01-2026 09:43
De VVD wilde geen brede coalitie (met JA21 was er ook geen meerderheid), de anderen wel. Dus hoezo snap je niet dat de VVD hiermee akkoord is gegaan???
DeftigeDame1 schreef:
Dat zou mooi zijn!!
Blijf vooral hopen, links komt niet meer terug. Midden/rechts is wat de kiezers willen. En als de CDA teveel over links gaat, keldert het weer bij de volgende verkiezingen. Dat is niet wat het CDA wil. VVD is al jaren en jaren één vd meest stabiele partijen.

Kijk eens naar de verkiezingsuitslagen vanaf 1994 https://www.parlement.com/verkiezingen- ... sinds-1917
Appletje schreef:
10-01-2026 13:41
De VVD wilde geen brede coalitie (met JA21 was er ook geen meerderheid), de anderen wel. Dus hoezo snap je niet dat de VVD hiermee akkoord is gegaan???
Volgens sommigen is alles dat niet rechts is van de VVD links.
DeftigeDame1 schreef:
Dat zou mooi zijn!!
Ik heb daar eigenlijk geen mening over maar ik denk dat de kans groot is dat de VVD intern hier flinke ruzies over gaat krijgen en daarmee we weer snel naar de stembus moeten.
Pioen00 schreef:
10-01-2026 15:45
Ik heb daar eigenlijk geen mening over maar ik denk dat de kans groot is dat de VVD intern hier flinke ruzies over gaat krijgen en daarmee we weer snel naar de stembus moeten.
De VVD is intern minder verdeeld over het niet samenwerken met JA21 dan over het wel samenwerken met de PVV.
Wliders voorspelt vroegtijdige verkiezingen en ik ben bang dat hij gelijk heeft.

Dit project is gedoemd te mislukken. Onder andere omstandigheden kan een minderheidskabinet best werken, maar in een gepolariseerd landschap wordt dat lastig.

Doordat er nu gedoogsteun gezocht moet worden op alle terreinen is de de uitkomst voor Yesilgoz precies hetzelfde: het zal gezapig worden. De vraag is of iedereen daarmee akkoord gaat.
Vanielje schreef:
10-01-2026 15:07
Volgens sommigen is alles dat niet rechts is van de VVD links.
Volgens diezelfde mensen is de VVD zelfs links. Ze zeggen immers dat wel al jaren linkse regeringen hebben gehad.
Carola_456 schreef:
10-01-2026 13:52
Blijf vooral hopen, links komt niet meer terug. Midden/rechts is wat de kiezers willen. En als de CDA teveel over links gaat, keldert het weer bij de volgende verkiezingen. Dat is niet wat het CDA wil. VVD is al jaren en jaren één vd meest stabiele partijen.

Kijk eens naar de verkiezingsuitslagen vanaf 1994 https://www.parlement.com/verkiezingen- ... sinds-1917
Laten we maar hopen dat op een gegeven moment het kwartje valt dat doormodderen met rechtse regeringen de problemen niet oplost. Lijkt een beetje op de zogenaamde uitspraak van Einstein (die hij nooit gedaan heeft): "Waanzin is steeds hetzelfde doen en andere resultaten verwachten".
Paradise schreef:
10-01-2026 16:39
Wliders voorspelt vroegtijdige verkiezingen en ik ben bang dat hij gelijk heeft.

Dit project is gedoemd te mislukken. Onder andere omstandigheden kan een minderheidskabinet best werken, maar in een gepolariseerd landschap wordt dat lastig.

Doordat er nu gedoogsteun gezocht moet worden op alle terreinen is de de uitkomst voor Yesilgoz precies hetzelfde: het zal gezapig worden. De vraag is of iedereen daarmee akkoord gaat.
Als dit minderheidskabinet valt en er nieuwe verkiezingen komen dan duurt het zeker nog een jaar, en wellicht langer, voordat er een nieuw kabinet komt. Dan zitten er in elk geval capabelere ministers om op te tent te passen dan het wrakhout van Schoof.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven