Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding

Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
xiawoman schreef:
28-05-2020 10:19
Trap nou toch niet steeds in dat fake news. Je verspreidt het nu zelfs en doet mee aan verdere polarisatie. Check die berichten dan eerst eens voordat je ze op internet gooit.
"Steeds"?

Ik heb keurig gemeld dat ik het opving in een ander programma en verder niet gecheckt heb. En gebruik zelfs keurig "kennelijk" om aan te geven dat ik er niet zeker van ben.
Am Yisrael Chai!
lilalinda schreef:
28-05-2020 12:28
en met een belachelijk kiesstelsel!
waardoor iemand met een flinke minderheid toch de president kan worden.

maar in principe is stemmen de beste oplossing
Hoewel ik protesteren (echt, dus niet op social media) ook een goede manier vind, om kwalijke zaken aan de kaak te stellen. Soms heb je meer actie nodig
En geld, schenken aan anti-racisme-doelen (anti-homofobie etc)

Eens dat er meer actie nodig is, en TOCH denk ik dat kleine acties ook helpen. Dus vragen aan de conducteur in de trein waarom alleen die niet-Nederlands sprekende jongen niet alleen zijn treinkaartje maar ook zijn ID moet laten zien, tegen je collega die net hihaho lollig grapte dat hij de meegebrachte baklava niet eet want "voordat je het weet ben je een moslim", zeggen dat je dat een rotgrap vindt, de vriend van je zoon die "da's gaaaayyyyy!!!!" zegt als een andere jongen iets doet zeggen dat je dat soort woorden niet duldt in je huis, etc.

Ik vind echt dat mensen vaak racistische opmerkingen in gezelschap laten gaan want het moet vooral gezellig blijven. Dan zijn die mensen ZELF misschien niet eens racisten, maar zo blijft racisme wel gedoogd.
lilalinda schreef:
28-05-2020 09:56
mensen die die twee kleuren benoemen, zijn altijd bezig met het aanduiden van de verschillen
Hoezo altijd? Als ik benoem dat ik een kut en geen piemel heb, gewoon om te duiden met wie de ander te maken heeft, ben ik dan "altijd" bezig met het aanduiden van de verschillen tussen man en vrouw, of doe ik dan gewoon een feitelijke, neutrale mededeling?
Am Yisrael Chai!
tanteslankie schreef:
28-05-2020 10:23
Walgelijk! Zowel de totaal zinloze en afschuwelijk dood van deze onschuldige man als de discussie hier in dit topic.
Echt, als je iemand met je eigen lichaam dooddrukken kunt vergelijken met een topic op een forum ben je echt wel goed van het pad af, hoor.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-05-2020 13:18
Wat een bizarre vergelijking. Wit is toch geen scheldwoord? Waarom vergelijk je wit genoemd worden met uitgescholden worden?
Als een zwarte of zogenaamde "helpers" mij wit noemen zie ik dat als een scheldwoord. Ik mag jou toch ook geen neger noemen? Dat vind jij ook een scheldwoord. Ik bepaal niet voor mensen met een huidskleur hoe ze genoemd moeten worden, doe dat dan ook niet andersom
lilalinda schreef:
28-05-2020 10:51
ik vind een enorm verschil tussen iemand vermoorden en een discussie
ja, dat vind ik

en dat jij er de hele dag ziek van bent, maakt je niet een beter mens hoor

Mensen die er iets aan doen, die anderen helpen, ipv roepen hoe erg het is, daar heb je echt wat aan
Dit vind ik dan ook weer niet nodig. Natuurlijk mag iedereen roepen hoe erg het is. Riep iedereen dat maar wat harder en vaker, dan gebeurde het wellicht niet zo vaak.

Want voor de goede orde: dat een burgemeester afschuw uitspreekt, woede uitspreekt en om vervolging vraagt van een dergelijke agent gebeurde gister VOOR HET EERST IN DE GESCHIEDENIS.

Dus zo vaak wordt er tot op heden helaas niet geroepen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-05-2020 13:25
Echt, als je iemand met je eigen lichaam dooddrukken kunt vergelijken met een topic op een forum ben je echt wel goed van het pad af, hoor.
Jezus, kan niemand lezen hier ofzo? Is zeg toch afschuwelijke en totaal zinloze moord???
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
vivaratje schreef:
28-05-2020 13:26
Als een zwarte of zogenaamde "helpers" mij wit noemen zie ik dat als een scheldwoord. Ik mag jou toch ook geen neger noemen? Dat vind jij ook een scheldwoord. Ik bepaal niet voor mensen met een huidskleur hoe ze genoemd moeten worden, doe dat dan ook niet andersom
Weer zo'n rare vergelijking. Je mag mij inderdaad geen neger noemen. Maar je noemt in deze post al meermaals het woord zwart.

Waarom vergelijk je het woord wit met neger, en niet met zwart zoals het hoort?

En ik word liever "zwarte vrouw" genoemd en niet zo denigrerend zwarte.
Am Yisrael Chai!
vivaratje schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens. In de context waarmee je het bedoelt.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 13:32
4.82% gewijzigd
vivaratje schreef:

Echt een vergelijking van lik me vessie. Als jij wit genoemd wordt door een zwart iemand, is daar niet een honderden-jarenlange traditie van slavernij en onderdrukking aan vooraf gegaan.

Echt, hoe verzin je het.
fashionvictim schreef:
28-05-2020 13:30
Weer zo'n rare vergelijking. Je mag mij inderdaad geen neger noemen. Maar je noemt in deze post al meermaals het woord zwart.

Kijk en ik word liever een "blanke vrouw" genoemd en niet zo denigrerend wit
LadyTramp schreef:
28-05-2020 13:23
Eens dat er meer actie nodig is, en TOCH denk ik dat kleine acties ook helpen. Dus vragen aan de conducteur in de trein waarom alleen die niet-Nederlands sprekende jongen niet alleen zijn treinkaartje maar ook zijn ID moet laten zien, tegen je collega die net hihaho lollig grapte dat hij de meegebrachte baklava niet eet want "voordat je het weet ben je een moslim", zeggen dat je dat een rotgrap vindt, de vriend van je zoon die "da's gaaaayyyyy!!!!" zegt als een andere jongen iets doet zeggen dat je dat soort woorden niet duldt in je huis, etc.

Ik vind echt dat mensen vaak racistische opmerkingen in gezelschap laten gaan want het moet vooral gezellig blijven. Dan zijn die mensen ZELF misschien niet eens racisten, maar zo blijft racisme wel gedoogd.
Volmondig mee eens.

En het zou helpen als witte mensen niet hysterisch gillen dat ze geen kleur zien of lafhartig vooral zich nergens mee bemoeien, maar inderdaad wel een keer hun scheur open te trekken. Want als ik het doe word ik afgewimpeld met dat ik overgevoelig ben of gefixeerd ben op ras of gewoon zelf een minderwaardigheidscomplex heb, en kan die racist dus gewoon vrolijk verder gaan.

Als een wit persoon racisten tot de orde zou roepen dan is in ieder geval dat excuus (jij hebt gewoon lange tenen!) direct van tafel.
Am Yisrael Chai!
LadyTramp schreef:
28-05-2020 13:31
Echt een vergelijking van lik me vessie. Als jij wit genoemd wordt door een zwart iemand, is daar niet een honderden-jarenlange traditie van slavernij en onderdrukking aan vooraf gegaan.

Echt, hoe verzin je het.
Dus omdat er in 1700 slavernij was is het opeens toegestaan om blanke mensen denigrerend wit te noemen? Ik noem het meten met 2 maten. Wat jij niet wilt wat jouw geschied, doe dat ook een ander niet
vivaratje schreef:
28-05-2020 13:32
Wit is niet denigrerend, net zoals zwart niet denigrerend is.

En ik noem nooit mensen "witte", nee. Je bent immers geen ding maar een mens. Jij bent dus een witte vrouw.

Graag gedaan.
Am Yisrael Chai!
vivaratje schreef:
28-05-2020 13:32
Hoe is wit denigrerend? Je mag zwarte vrouwen/mannen inderdaad geen neger noemen. Daar gaat een pijnlijke historie van slavernij aan vooraf. Wie hebben dat op hun geweten? Juist.
Ik word het allerliefst gewoon op de persoon aangesproken, simpelweg omdat mijn kleur niet ter zake doet, hoe blij ik er ook mee ben.
vivaratje schreef:
28-05-2020 13:33
Dus omdat er in 1700 slavernij was is het opeens toegestaan om blanke mensen denigrerend wit te noemen? Ik noem het meten met 2 maten. Wat jij niet wilt wat jouw geschied, doe dat ook een ander niet

Ik vind "wit" helemaal niet denigrerend. "Zwart" ook niet.
"Bleekscheet" of "zwartjoekel" dan weer wel, maar daar hadden we het niet over.
Rosebloom schreef:
28-05-2020 13:35
Hoe is wit denigrerend? Je mag zwarte vrouwen/mannen inderdaad geen neger noemen. Daar gaat een pijnlijke historie van slavernij aan vooraf. Wie hebben dat op hun geweten? Juist.
Man man man man man lees je eigen berichten nu eens terug. Jij bepaald niet voor mij wat ik denigrerend vind. Net als ik dat niet voor jou bepaal
LadyTramp schreef:
28-05-2020 13:37
Ik vind "wit" helemaal niet denigrerend. "Zwart" ook niet.
"Bleekscheet" of "zwartjoekel" dan weer wel, maar daar hadden we het niet over.
Tja, de één vindt dit, de ander vindt dat. :)
vivaratje schreef:
28-05-2020 13:37
Man man man man man lees je eigen berichten nu eens terug. Jij bepaald niet voor mij wat ik denigrerend vind. Net als ik dat niet voor jou bepaal
Ik stel je een simpele vraag. Hoe komt het dat je wit denigrerend vindt terwijl dat gewoon een feitelijke constatering is?
Laat maar. Draagt niet bij aan de discussie...
tanteslankie wijzigde dit bericht op 28-05-2020 13:52
83.86% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
28-05-2020 13:29
Jezus, kan niemand lezen hier ofzo? Is zeg toch afschuwelijke en totaal zinloze moord???
Ik las later pas door en zag toen hoe je het bedoelde. Mea culpa.
Am Yisrael Chai!
Rosebloom schreef:
28-05-2020 13:39
Ik stel je een simpele vraag. Hoe komt het dat je wit denigrerend vindt terwijl dat gewoon een feitelijke constatering is?
Nee, dat is het niet net zo min als zwart. daarom is het veel beter om mensen op de persoon aan te spreken, dan zit je altijd goed.
Cateautje schreef:
28-05-2020 13:36
Ik word het allerliefst gewoon op de persoon aangesproken, simpelweg omdat mijn kleur niet ter zake doet, hoe blij ik er ook mee ben.

Ik snap wel wat je zegt, maar vind jij dan ook niet dat dat krampachtige doen alsof er geen verschillen zijn, vaak bijdraagt aan het probleem? Want ik zie wel degelijk kleurverschil als ik een zwart iemand spreek. Net zo goed als dat ik de kromme neus bij de buurvrouw waarneem, of de leuke bloemetjesjurk van de andere buurvrouw. Ik handel er niet naar maar ik zie het wel.

Maar doen alsof kleur er niet toe doet, slaat de discussie zo dood. Want zo lang mensen afgerekend worden op de kleur van hun huid, is kleur dus wel degelijk van belang en dan moeten we dat ook gewoon zo benoemen, vind ik.
fashionvictim schreef:
28-05-2020 13:30

Ik noem je gewoon liever Fashionvictim, fashionvictim.
Hoewel dat natuurlijk best een slachtofferige naam is ;)
Maar ik ben het met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven