Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2309 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Minstens een half miljoen werklozen ook in die jaren, op een inwonertal van zo'n 14 miljoen en nee, toen was zgn. links nog steeds niet aan de macht.
Rabarbara schreef:
29-07-2025 21:31
In de jaren tachtig was er economisch enorm veel problematiek, ook enorme inflatie er was woningnood (die krakerij was niet voor de gezelligheid). In de jaren negentig was er zeker weten oorlog op Europees grondgebied.
Ja dit. Met in het begin van de jaren 80 een werkloosheidsgraad van bijna 10 procent. In de jaren 80 ontdekte we ook dat de verzorgingsstaat tegen haar grenzen opliep. Forse bezuinigingen volgden.

We leefden in het westen wel met het idee dat alles goed zou komen. Zeker in de jaren negentig. Dat had ook te maken met het vallen van de muur en het einde van Zuid-Afrikaanse apartheid.

Maar goed, dit optimisme was toen onterecht en vooral wensdenken. Omdat in 1994 een genocide in Rwanda plaatshad en in 1995 in Bosnië.
Rabarbara schreef:
29-07-2025 21:31
In de jaren tachtig was er economisch enorm veel problematiek, ook enorme inflatie er was woningnood (die krakerij was niet voor de gezelligheid). In de jaren negentig was er zeker weten oorlog op Europees grondgebied.

Ja je hebt helemaal gelijk, hoe stom van mij....

Maar economisch was het toch beter in de jaren '90? En de woningen waren betaalbaarder? Of heb ik nu gewoon last van hersenspinsels en een vorm van nostalgie omdat ik zelf toen piepjong en onbezorgt was? Overigens dusdanig jong dat ik nog helemaal niet mocht stemmen en politiek me niks interesseerde.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Eind jaren negentig was het wel gezellig, heb ik in herinnering.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
29-07-2025 22:01
Eind jaren negentig was het wel gezellig, heb ik in herinnering.

Nou dan heb ik iig dat toch goed onthouden... ;)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
29-07-2025 21:05

Maar ik denk dat VVD en PvdA samen idd een goeie combinatie waren, juist ook omdat de belangen van de meeste Nederlanders (samen met D66) vertegenwoordigd werden in 1 kabinet. (Maar dat is slechts mijn gevoel erbij. Geen idee of dat klopt.)
Alle politieke partijen zijn wel veranderd t.o.v de jaren 90. PvdA en VVD vind ik ook een goede combinatie, helaas pakte dat de laatste keer slecht uit voor PvdA.

VVD en PvdA/Groen Links liggen verder uit elkaar dan PvdA en VVD ruim 10 jaar geleden. Maar paars+ CDA lijkt mij voor nu een logische uitkomst van de verkiezingen. Waarbij het mooi zou zijn als CDA de grootste wordt, ik zie die partij in staat om gedegen te formeren. Ook een partij die zowel op links als rechts wel redelijk goed ligt volgens mij.
MrsM schreef:
29-07-2025 22:00
Ja je hebt helemaal gelijk, hoe stom van mij....

Maar economisch was het toch beter in de jaren '90? En de woningen waren betaalbaarder? Of heb ik nu gewoon last van hersenspinsels en een vorm van nostalgie omdat ik zelf toen piepjong en onbezorgt was? Overigens dusdanig jong dat ik nog helemaal niet mocht stemmen en politiek me niks interesseerde.
De huizenprijzen waren zeker lager. Maar de rente veel hoger. Wij hebben ons eerste huis in 1996 gekocht (gewoon zo'n standaard rijtjeswoning met 2 lagen, 3 slaapkamers) voor ca. 240.000 gulden. Maar wel met een hypotheekrente van bijna 7%. De woonlasten waren procentueel niet lager dan wat mijn kinderen nu voor hun eerste woning betalen.

En of het economisch beter was? Werkeloosheid lag tussen de 6 en 7%, nu 3,5% of zo? En er zijn nu ook nog eens veel meer banen.
Het kan natuurlijk wel anders voelen voor veel mensen omdat het beleid van de afgelopen 15 jaar sommige groepen harder heeft geraakt dan anderen.
Phlox24 schreef:
30-07-2025 13:18
Alle politieke partijen zijn wel veranderd t.o.v de jaren 90. PvdA en VVD vind ik ook een goede combinatie, helaas pakte dat de laatste keer slecht uit voor PvdA.
Maar nu is Rutte weg. Dat zal heel veel schelen.
Phlox24 schreef:
30-07-2025 13:18
VVD en PvdA/Groen Links liggen verder uit elkaar dan PvdA en VVD ruim 10 jaar geleden.
Kwestie van Yesilgoz wegsturen en vervangen door een liberale VVD-er.
Appletje schreef:
30-07-2025 16:24
Maar nu is Rutte weg. Dat zal heel veel schelen.

Kwestie van Yesilgoz wegsturen en vervangen door een liberale VVD-er.
Dat laatste is mogelijk een dele van de oplossing. Maar PvdA/Groenlinks is ook echt een andere partij dan PvdA 13 jaar geleden. Net als dus de VVD. Maar wij hadden het over paars van jaren'90. En ja alle partijen zijn veranderd t.o.v. toen. Vooral door toename populisme. Maar ook doordat mensen sneller geneigd zijn om van partij te veranderen dan toen denk ik.

Ik ben met je eens dat VVD weer een meer liberale koers moet gaan varen en zich niet zo bang moet laten maken door andere partijen op rechts zoals JA21 en PVV.

Dat PVV in peilingen nog steeds zo hoog blijft overigens verbaasd mij niets, maar je ziet ook Ja21 groter worden. Weer een niet gevestigde partij die mogelijk groot gaat worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven