Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2309 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Rabarbara schreef:
28-07-2025 09:24
Eigen risico in de zorg behouden, basisverzekering uitkleden, het is wel duidelijk dat de VVD een vrij beperkt beeld heeft van wie "de werkende Nederlander" is. In elk geval geen automonteur in loondienst of de mevrouw achter de kassa bij Aldi.
Dat eigen risico verlagen, betekende voor iedereen een hogere premie. Ook voor die automonteur enz.
De wereld is drastisch aan het veranderen, er is overal vergrijzing, dus dat dingen minder worden, wen er maar aan.
Rabarbara schreef:
28-07-2025 09:24
Eigen risico in de zorg behouden, basisverzekering uitkleden, het is wel duidelijk dat de VVD een vrij beperkt beeld heeft van wie "de werkende Nederlander" is. In elk geval geen automonteur in loondienst of de mevrouw achter de kassa bij Aldi.
De basisverzekering nog verder uitkleden is zo’n slecht plan. Dan gaan nog meer mensen zorg mijden waardoor de zorg uiteindelijk nog duurder wordt. Want het gevolg is vaak een slechtere gezondheid op de lange termijn en dure operaties.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
28-07-2025 09:40
De basisverzekering nog verder uitkleden is zo’n slecht plan. Dan gaan nog meer mensen zorg mijden waardoor de zorg uiteindelijk nog duurder wordt.
Ik denk het niet, er gaan dan gewoon meer mensen lijden aan hun kwalen en gaan misschien ook eerder dood.
Maleficent schreef:
De basisverzekering nog verder uitkleden is zo’n slecht plan. Dan gaan nog meer mensen zorg mijden waardoor de zorg uiteindelijk nog duurder wordt. Want het gevolg is vaak een slechtere gezondheid op de lange termijn en dure operaties.
De basisverzekering is prima en met zorgtoeslag bijna gratis. Ik ben ook niet voor slechtere zorg, wie wel, maar het zal ergens vandaan moeten komen.
Maleficent schreef:

Eens. Daar moet men echt vanaf blijven. Er zullen manieren gevonden moeten worden om de zorg toch wat goedkoper te maken. Meer inzetten op zorgfraude ook want dat kost jaarlijks enorm veel geld.

Op zorg en onderwijs moet je gewoon niet willen bezuinigen. Defensie moeten de uitgaven flink omhoog, er zal een goede combinatie gevonden moeten worden op meer belastingen (voor de allerrijksten en multinationals) maar ook bezuinigingen. Alleen waarop moet je bezuinigen?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
72Jelle schreef:
28-07-2025 09:39
Dat eigen risico verlagen, betekende voor iedereen een hogere premie. Ook voor die automonteur enz.
De wereld is drastisch aan het veranderen, er is overal vergrijzing, dus dat dingen minder worden, wen er maar aan.
Onzin, dat hangt van de uitvoering af. GL-PvdA had hier de vorige verkiezingen een goed plan voor waarbij die hogere premie werd voorkomen.

Maar dat was wel niet per direct allemaal en 'Mevrouw heeft nu geld nodig!' volgens Wilders wiens partij vervolgens geen ene reet op dat vlak heeft gedaan en hun eventuele plan was inderdaad lood om oud ijzer zoals jij beschrijft.
72Jelle schreef:
28-07-2025 09:39

Ik heb dan idd liever dat het eigen risico blijft zoals het is. Maar het basispakket ook niet uitgekleed wordt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
72Jelle schreef:
28-07-2025 09:45
De basisverzekering is prima en met zorgtoeslag bijna gratis. Ik ben ook niet voor slechtere zorg, wie wel, maar het zal ergens vandaan moeten komen.
En er zijn ook partijen met goede plannen voor dat geld ergens anders vandaan halen, maar de populistische partijen gaan daar altijd aan voorbij met valse dilemma's en andere drogredenaties, om te verhullen dat zij op dat vlak geen plannen hebben.
72Jelle schreef:
28-07-2025 09:45
Betalen voor de af te nemen zorg dus. Het huidige stelsel zie ik eigenlijk niet in stand te houden als je door je oogharen heen kijkt naar hoe Nederland eruit ziet in 2050 en verder.
Het is nu nog niet echt een verkiezingsitem denk ik.
MargjeM schreef:
28-07-2025 09:46
Onzin, dat hangt van de uitvoering af. GL-PvdA had hier de vorige verkiezingen een goed plan voor waarbij die hogere premie werd voorkomen.

Maar dat was wel niet per direct allemaal en 'Mevrouw heeft nu geld nodig!' volgens Wilders wiens partij vervolgens geen ene reet op dat vlak heeft gedaan en hun eventuele plan was inderdaad lood om oud ijzer zoals jij beschrijft.
Ik zeg niet dat er niks beter kan. Ik denk dat er een heleboel beter, efficiënter kan.
Maat ik zie ook heel veel veranderingen in de wereld, waarbij ik zeker weet dat wij ons welvaartsniveau niet gaan vasthouden.
72Jelle schreef:
28-07-2025 09:53
Ik zeg niet dat er niks beter kan. Ik denk dat er een heleboel beter, efficiënter kan.
Maat ik zie ook heel veel veranderingen in de wereld, waarbij ik zeker weet dat wij ons welvaartsniveau niet gaan vasthouden.

Daar ben ik ook bang voor. We zijn heel lang door blijven groeien maar ik denk dat de grens bereikt is. Ook de betaalbaarheid van het sociale stelsel zal moeilijker worden. En dan moeten er hele moeilijke keuzes worden gemaakt.

Ga er maar aan staan. Er is altijd wel 1 of meerdere groepen die in het nadeel zijn.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
72Jelle schreef:
28-07-2025 09:53
Je kan de grote groep werkende armen nu eenmaal niet onbeperkt verder belasten, maar misschien als straks de erfbelasting naar 150% (financiële boete op doodgaan) gaat, dat er nog wat geld overblijft.
Alle gekheid op een stokje, ik denk ook dat we over 30 jaar tijd een flinke duik in welvaart gaan meemaken.
Qua zorgkosten is er volgens mij veel te halen bij zorgfraude en ook wat er weggegooid wordt aan medicijnen. Daarnaast vind ik dat er nog steeds erg veel gerookt wordt en veel ongezond gegeten wordt. Ik vind eigenlijk dat NL, of de hele EU eigenlijk kritischer moet kijken naar gifstoffen op eten en bloemen enz. Bij onderzoeken worden er gifstoffen gevonden die eigenlijk verboden zijn, en ook worden er verbanden gelegd met allerlei ziektes.
Stikstof crisis, biologisch boeren zou meer gestimuleerd moeten worden. Er wordt dan geen gebruik gemaakt van kunstmest.
KatjaSasja schreef:
28-07-2025 08:18
CBS: 540.000 mensen leven in armoede.
VVD programma: De VVD wil het mes zetten in eigen overheidsuitgaven maar ook in sociale zekerheid en zorg. Zo pleit de partij voor een kleiner basispakket en meer eigen bijdragen.
:wtf:
Nederland staat op de tweede plek, onder de Verenigde State, op de lijst van ongelijke vermogens verdeling. De VVD wil denk ik graag op nummer 1 komen en zie de VS als een goed voorbeeld. Weg met het sociaal stelsel en de macht aan de rijken.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
28-07-2025 11:43
Nederland staat op de tweede plek, onder de Verenigde State, op de lijst van ongelijke vermogens verdeling. De VVD wil denk ik graag op nummer 1 komen en zie de VS als een goed voorbeeld. Weg met het sociaal stelsel en de macht aan de rijken.
Waar haal je deze informatie vandaan? De laatste informatie die ik kan vinden bij CPB is inkomensongelijkheid Nederland heel gemiddeld t.o.v. andere landen. Maar dat zijn cijfers 2018-2021.
Sun.lover schreef:
Ik dacht dat wij juist het land waren met de meeste inkomensgelijkheid. Ik dacht dat het verschil in netto inkomen tussen mensen met een uitkering en een modaal inkomen juist minimaal was door sociale huur en alle toeslagen en belastingen. Maar is blijkbaar is (meer) werken erg lonend hier!
Phlox24 schreef:
28-07-2025 11:50
Waar haal je deze informatie vandaan? De laatste informatie die ik kan vinden bij CPB is inkomensongelijkheid Nederland heel gemiddeld t.o.v. andere landen. Maar dat zijn cijfers 2018-2021.
Zie hier bijvoorbeeld (wel achter betaalmuur) https://www.trouw.nl/opinie/na-de-vs-i ... ~b4bb71fa/

Kort samengevat is dat CBS geen goede inschatting heeft van vermogen dat in bv’s gestald wordt, en vermogen in belastingparadijzen buiten beschouwing laat, en daarmee de vermogensongelijkheid flink onderschat.
Pioen00 schreef:
28-07-2025 11:59
Ik dacht dat wij juist het land waren met de meeste inkomensgelijkheid. Ik dacht dat het verschil in netto inkomen tussen mensen met een uitkering en een modaal inkomen juist minimaal was door sociale huur en alle toeslagen en belastingen. Maar is blijkbaar is (meer) werken erg lonend hier!
Nee, werken is dus niet erg lonend hier, vooral vermogen hebben is lonend.
Pioen00 schreef:
28-07-2025 11:59
Je hebt gelijk, maar verwart inkomen met vermogen wellicht. Meer werken is niet extreem lonend, meer vermogen bouwen wel
mylittlepony wijzigde dit bericht op 28-07-2025 12:06
6.81% gewijzigd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
__appelbloesem__ schreef:
28-07-2025 12:00
Zie hier bijvoorbeeld (wel achter betaalmuur) https://www.trouw.nl/opinie/na-de-vs-i ... ~b4bb71fa/

Kort samengevat is dat CBS geen goede inschatting heeft van vermogen dat in bv’s gestald wordt, en vermogen in belastingparadijzen buiten beschouwing laat, en daarmee de vermogensongelijkheid flink onderschat.
Dat begrijp ik, maar dat speelt in andere landen net zo natuurlijk. Het gaat mij om de opmerking dat Nederland na Amerika het land is met grootste inkomensongelijkheid. Ik neem aan dat dat objectief geconstateerd is. Het lijkt mij heel lastig om landen te vergelijken, gezien elk land anders registreert bijvoorbeeld.

Je link heb ik niet gelezen ivm betaalmuur en beperkte tijd voor nu.
Phlox24 schreef:
28-07-2025 11:50
Het gaat volgens een aantal economen om vermogensongelijkheid. Geen inkomensongelijkheid. Vermogensongelijkheid is volgens die economen inderdaad zeer hoog in Nederland. Economen komen op andere cijfers dan het CBS omdat het CBS afhankelijk is van data van de belastingdienst. En het vermogen van een hoop rijken (zeker wat in bedrijven zit), komt niet bij de belastingdienst terecht.

"Maar in werkelijkheid is de vermogenskloof nog groter, stelt econoom Simon Toussaint (Universiteit Utrecht) in een onderzoek naar vermogensconcentratie, waar hij volgende week op hoopt te promoveren. De rijkste 1 procent bezit volgens zijn berekeningen 30 procent van al het vermogen in Nederland – onroerend goed, bank- en spaarrekeningen, aandelen en obligaties, minus de schulden. De rijkste 0,1 procent heeft een zesde (16 procent) in handen. Dit terwijl de onderste 20 procent niet of nauwelijks vermogen heeft, en vooral schulden.
Het verschil tussen het CBS en de promovendus zit in de berekening van de waarde van bv’s met een directeur-grootaandeelhouder (dga). Het CBS kijkt naar de boekhoudkundige waarde van de bv, het bedrag waarvoor die officieel in de boeken staat. Toussaint (27) keek voor zijn onderzoek – gebruikmakend van een econometrisch model dat de bedrijfswaarde aan diens kapitaalgoederenvoorraad relateert – naar de werkelijke marktwaarde van de bv’s. Die is dan twee keer hoger dan bij het CBS."

Een van die economen zegt wel:

"Een belangrijke kanttekening bij de scheve verhoudingen is de meer dan 1.500 miljard euro aan pensioenvermogen. Als die wordt meegeteld, staat Nederland internationaal gezien in de middenmoot, zegt Toussaint. Het CBS telt het pensioenvermogen niet mee, omdat het geen ‘vrij vermogen’ is; je kunt er geen huis van kopen en niet de studie van je kinderen van betalen. ‘Maar pensioenen zijn wel vrijelijk beschikbaar in sommige andere landen, dus voor een internationale vergelijking moet je er toch naar kijken’, zegt Toussaint."

https://www.trouw.nl/opinie/na-de-vs-is ... ~b4bb71fa/

https://archive.is/dkAFJ
Sun.lover schreef:

Stond een artikel over in Trouw, afgelopen week. Schrijver is Paul Schenderling. https://www.trouw.nl/opinie/na-de-vs-is ... gle.com%2F

Samenvatting: Nederland is na de VS het meest ongelijke land ter wereld wat betreft vermogensverdeling. Veel Nederlanders onderschatten hoe scheef die verdeling is: de rijkste 20% bezit niet 46%, maar zo'n 80% van het totale vermogen. De rijkste 1% bezit zelfs 31%, mogelijk meer als verborgen buitenlandse vermogens worden meegerekend.

Deze ongelijkheid groeit, vooral omdat vermogen sneller groeit dan inkomen uit arbeid, mede door erfgoed en slapend rendement. Belasting op vermogen is in Nederland vlak en niet progressief, en Nederland is zelfs het enige EU-land dat vermogensrendementen gemiddeld subsidieert. Alleen Spanje belast vermogen progressief, al zijn de tarieven daar laag.

De auteur pleit voor een helderder politiek debat en stelt dat slapend rijk worden zwaarder belast moet worden, en arbeid minder – een kans voor politieke partijen in de verkiezingscampagne.
Pioen00 schreef:
28-07-2025 09:44
Ik denk het niet, er gaan dan gewoon meer mensen lijden aan hun kwalen en gaan misschien ook eerder dood.
dat houdt ook in dat er minder arbeidsparticipatie komt en dat lijkt me een heel slecht idee voor de economie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Pioen00 schreef:
28-07-2025 09:49
Betalen voor de af te nemen zorg dus. Het huidige stelsel zie ik eigenlijk niet in stand te houden als je door je oogharen heen kijkt naar hoe Nederland eruit ziet in 2050 en verder.
Het is nu nog niet echt een verkiezingsitem denk ik.
hoe zie je dat voor je dan?
Pioen00 schreef:
28-07-2025 10:01
Je kan de grote groep werkende armen nu eenmaal niet onbeperkt verder belasten, maar misschien als straks de erfbelasting naar 150% (financiële boete op doodgaan) gaat, dat er nog wat geld overblijft.
Alle gekheid op een stokje, ik denk ook dat we over 30 jaar tijd een flinke duik in welvaart gaan meemaken.
maar die belasting wordt wel hoger voor werkende armen wanneer ze moeten gaan betalen voor de zorg die ze afnemen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven