Wat vinden jullie (Jeanine Hennis-Plasschaert)

13-01-2019 20:00 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Er is nogal wat ophef ontstaan - voornamelijk op sociale media- over deze foto.
Jeanine Hennis-Plasschaert , werkzaam voor de VN in Irak, ontvangt de Iraanse ambassadeur met een hoofddoek op.

Het is niet de bedoeling de zoveelste discussie over islamitische kleding te starten maar is het wenselijk dat westerse vrouwen hun kleding aanpassen als ze islamitische mannen tijdens een officieel bezoek ontvangen?

TO trapt af

Ik sta er gemengd in, ze is daar niet als vertegenwoordiger van Nederland maar van een internationale organisatie als de VN, haar kantoor is in Irak (een islamitisch land) en ze ontvangt de vertegenwoordiger van een islamitisch buurland.
Ik zie de hoofddoek - in dit geval - ook meer als een beleefdheids-vorm van de ontvangende partij (Jeanine Hennis) dan als een symbool van zwichten voor de islam want dat is de kritiek op internet.

Het dragen van een hoofdoek is in dit geval

Totaal aantal stemmen: 101

Te zot voor woorden, had ze niet moeten doen (26%)
Geen probleem, erg beleefd (74%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
amarna schreef:
14-01-2019 13:44
Ze is in dat land om iets te bereiken op het gebied van mensenrechten.
Is het dan zooooo erg om voor zo'n gesprek een hoofddoek te dragen? Ook als je het zelf vrouwonvriendelijk vindt?
Het doel heiligt de middelen soms !
Ach natuurlijk niet het is schijnheiligheid ten top van de anti moslim klagers. Ze hebben weer een stok om de hond mee te slaan. Mooi dat je in dit topic de seksistische reacties ziet waar het westen zo sterk in is en die minstens zo onderdrukkend zijn voor vrouwen
Alle reacties Link kopieren
Dit is de nieuwjaarsboodschap voor Irakezen van Jeanine Hennis.
Hier zit toch echt geen vrouw die zich ondergeschikt maakt aan een Iraans ambassadeur.
http://www.uniraq.org/index.php?option= ... 42&lang=en
nounou
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
14-01-2019 14:24
In Irak is de hoofddoek niet wettelijk verplicht.
Echt wel.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-01-2019 15:47
Ach natuurlijk niet het is schijnheiligheid ten top van de anti moslim klagers. Ze hebben weer een stok om de hond mee te slaan. Mooi dat je in dit topic de seksistische reacties ziet waar het westen zo sterk in is en die minstens zo onderdrukkend zijn voor vrouwen
Op deze manier sla je elke discussie dood.
Ik ben niet anti- moslim en ik zoek zeker geen stok om de hond te slaan.
Ik ben tegen het gedwongen dragen van hoofddoeken en ik ben er tegen dat westerse vrouwen zich genoodzaakt voelen zich aan te passen en daarom zo'n doek om hun hoofd draaien.
Ik neem aan dat elke vrouw zich hier niet goed bij voelt.
Dat jij vindt dat je je moet aanpassen en wel zo'n doek in Irak om moet slaan mag.
Om mij een anti- moslim te noemen omdat ik een andere mening heb vind ik behoorlijk laag en infantiel.
Dat er ook in het westen veel zaken onderdrukkend zijn voor vrouwen ben ik geheel met je eens. Daar ging echter dit Topic niet over.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-01-2019 21:54
hoofddoek in iran is verplicht to
dacht dat je dat wel wist
doe je het niet ben je in overtreding
Haar kantoor is in Irak en daar ontving ze de Iraanse ambassadeur.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
14-01-2019 19:07
Op deze manier sla je elke discussie dood.
Ik ben niet anti- moslim en ik zoek zeker geen stok om de hond te slaan.
Ik ben tegen het gedwongen dragen van hoofddoeken en ik ben er tegen dat westerse vrouwen zich genoodzaakt voelen zich aan te passen en daarom zo'n doek om hun hoofd draaien.
Ik neem aan dat elke vrouw zich hier niet goed bij voelt.
Dat jij vindt dat je je moet aanpassen en wel zo'n doek in Irak om moet slaan mag.
Om mij een anti- moslim te noemen omdat ik een andere mening heb vind ik behoorlijk laag en infantiel.
Dat er ook in het westen veel zaken onderdrukkend zijn voor vrouwen ben ik geheel met je eens. Daar ging echter dit Topic niet over.
Dit
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-01-2019 23:54
Ik herinner me nog de ophef over die Russische diplomaat die steeds verkeerd parkeerde hier. Hij was onschendbaar maar als diplomaat voorgoed onbruikbaar, bovendien ontstonden er enorme spanningen

Het was zijn vrouw die niet zo'n klik had met geparkeerde auto's. Google even de woorden:. Waarom diplomaat Borodin niet gewoon vervolgd kan worden'
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-01-2019 00:09
Was dat ook niet vanwege die politie-inval in zijn ambtswoning vanwege de (meerdere) meldingen van kindermishandeling?

Onder andere
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-01-2019 08:24
Een hoofddoek is vernederend? Vernederender dan beoordeeld te worden op je uiterlijk (bah botox) of je borsten en billen? Het Westen is zo goed in meten met twee maten
Het westen? Scheer je nou iedereen over één kam?

Ik hoor hier niemand oordelen over botox, borsten en billen. Ik vind botox ook bah. Maar als jij botox wil is dat jou eigen keuze neem ik aan.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-01-2019 09:47
daar gaat dit topic precies over. Er kwam hier immers al een man om opmerkingen te maken over haar uiterlijk. Een hoofddoek is niet vernederender dan een samenleving waarin vrouwen worden beoordeeld als seksobjecten

Is dat hoe jij de westerse samenleving ziet? Vrouwen als seksobjecten???????
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
14-01-2019 10:56
Helemaal mee eens!

Ik vind het beleefd om je te kleden/gedragen naar het land waar je gast bent.
Bovendien toon je er respect mee naar diegene met wie je het gesprek voert.
En diplomatiek handiger om geen aanstoot te geven aan iemand van wie iets nodig hebt.
Met een oud spreekwoord: ""met stroop van je meer vliegen dan met azijn".

Hoe ver gaat dat aanpassen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
14-01-2019 11:08
jammer dat alleen vrouwen over zoiets een afweging moeten maken.
Dit
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
14-01-2019 13:05
Het gaat in deze discussie niet om Mien uit Tuitjebroek die als tourist de brug in Isfahan komt bewonderen.
Het gaat hier om een diplomate die iets wil bereiken in een respectvol gesprek met plaatselijke gezagsdragers.
Een nette diplomate.
Alsof vrouwen zonder hoofddoek niet netjes of beleefd zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
14-01-2019 13:19
In de diplomatie moet je je wel eens de minste tonen.
Als diplomaat (en dat vind ik haar in haar VN-functie) kun je niet als een Hollandse boerentrien op je strepen staan als je te gast bent in een land waarvan de zeden en gebruiken je niet aanstaan.
Soms bereik je meer met beleefdheid en je een beetje aanpassen.
Als een willekeurige hoogwaardigheidsbekleder /Moslim zijn hoofddeksel in NL niet wil afzetten, is nog geen reden om ons in een soortgelijke functie dan ook maar niet aan te passen.
Wil je als tourist uit principe geen hoofddoek om, ga dan niet naar een land waar men dat van je vraagt.
Zij was hier echter niet al tourist, maar als VN-vertegenwoordiger, nogal een verschil, vind ik.

Vind jij een nette geklede respectvolle vrouw zonder hoofddoek een Hollandse boerentrien??????????????
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Een hollandse toerist die zich niet aanpast aan (on)geschreven regels vind ik een boerentrien. Of dat nu in Iran zonder hoofddoek is of in Griekenland in een mouwloos shirtje in een kerk.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
15-01-2019 05:02
Een hollandse toerist die zich niet aanpast aan (on)geschreven regels vind ik een boerentrien. Of dat nu in Iran zonder hoofddoek is of in Griekenland in een mouwloos shirtje in een kerk.

Dan heb ik het verkeerd begrepen toen je schreef 'als diplomaat'. Zij speelt helemaal niet de toerist als zij als diplomaat haar werk netjes doet.

Als diplomaat (en dat vind ik haar in haar VN-functie) kun je niet als een Hollandse boerentrien op je strepen staan als je te gast bent in een land waarvan de zeden en gebruiken je niet aanstaan.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het pas van de ratten besnuffeld vinden als ze die ambassadeur hier in Nederland zou ontvangen en dan een hoofddoek ging dragen.
In Iran/Irak geen probleem.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Uit de openingspost:

Quote: '.......ze is daar niet als vertegenwoordiger van Nederland maar van een internationale organisatie als de VN, haar kantoor is in Irak (een islamitisch land) en ze ontvangt de vertegenwoordiger van een islamitisch buurland."

Mevrouw werkt in Irak (ga er deshalve er vanuit dat zij er ook woont) dus dient zij zich aan te passen aan de normen van het betreffende land. Irak staat er om bekend dat vrouwen een hoofddoek dragen. Dat de bezoeker een vertegenwoordiger is van een islamitisch buurland doet niet ter zake.

Het was een geheel andere situatie geweest als mevrouw op een westerse ambassade (bv Nederland) werkzaam was. Dan gaat het om het grondgebied van het land wat de ambassade vertegenwoordigd. Dan was een hoofddoek ongepast geweest.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk.

Als ze een bezoek zou brengen aan de Hare Krishna dan gaat men ook in een oranje omslagdoek?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
15-01-2019 19:03
Duidelijk.

Als ze een bezoek zou brengen aan de Hare Krishna dan gaat men ook in een oranje omslagdoek?
Nee, Hare Krishna is een afsplitsing van het hindoeisme. In een hindoetempel doe je je schoenen uit.
Of er nog andere ongeschreven regels zijn weet ik niet.

Bij een bezoek aan welke geloofsgemeenschap dan ook, word je in ieder geval geacht niet in een gedecolleteerd hemdje met spaghettibandjes en minirok te verschijnen, maar decent gekleed te gaan.

Ik was laatst bij een uitvaart in een orthodoxe protestante kerk, Wist niet dat het zo'n kerkgemeenschap was waar de vrl. leden hoeden dragen. Van een gast wordt dat echter niet verwacht. Ik had ook een lange broek aan. En make-up op. Mijn aanwezigheid werd zeer op prijs gesteld door familie en vrienden van mijn overleden buurman. Er is door niemand met een scheef oog naar me gekeken.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
16-01-2019 10:32
Nee, Hare Krishna is een afsplitsing van het hindoeisme. In een hindoetempel doe je je schoenen uit.
Of er nog andere ongeschreven regels zijn weet ik niet.

Bij een bezoek aan welke geloofsgemeenschap dan ook, word je in ieder geval geacht niet in een gedecolleteerd hemdje met spaghettibandjes en minirok te verschijnen, maar decent gekleed te gaan.

Ik was laatst bij een uitvaart in een orthodoxe protestante kerk, Wist niet dat het zo'n kerkgemeenschap was waar de vrl. leden hoeden dragen. Van een gast wordt dat echter niet verwacht. Ik had ook een lange broek aan. En make-up op. Mijn aanwezigheid werd zeer op prijs gesteld door familie en vrienden van mijn overleden buurman. Er is door niemand met een scheef oog naar me gekeken.
Ja, zo kan het ook.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
16-01-2019 10:32
Nee, Hare Krishna is een afsplitsing van het hindoeisme. In een hindoetempel doe je je schoenen uit.
Of er nog andere ongeschreven regels zijn weet ik niet.

Bij een bezoek aan welke geloofsgemeenschap dan ook, word je in ieder geval geacht niet in een gedecolleteerd hemdje met spaghettibandjes en minirok te verschijnen, maar decent gekleed te gaan.

Ik was laatst bij een uitvaart in een orthodoxe protestante kerk, Wist niet dat het zo'n kerkgemeenschap was waar de vrl. leden hoeden dragen. Van een gast wordt dat echter niet verwacht. Ik had ook een lange broek aan. En make-up op. Mijn aanwezigheid werd zeer op prijs gesteld door familie en vrienden van mijn overleden buurman. Er is door niemand met een scheef oog naar me gekeken.

Dat is heel fijn en zoals het hoort. Maar jij vind wel dat de ene gast (een toerist is ook een gast) zich moet aanpassen omdat je haar anders een boerentrien vind. Maar bij een uitvaart van een orthodoxe protestante kerk hoeft een gast zich niet aan te passen omdat het een gast is. :confused:

amarna schreef:
15-01-2019 05:02
Een hollandse toerist die zich niet aanpast aan (on)geschreven regels vind ik een boerentrien. Of dat nu in Iran zonder hoofddoek is of in Griekenland in een mouwloos shirtje in een kerk.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven