Wie wordt de nieuwe premier van Nederland?

13-05-2024 11:08 920 berichten
Binnenkort wordt waarschijnlijk bekend wie Geert Wilders naar voren schuift als premierskandidaat. De andere partijen moeten daar dan nog mee akkoord gaan.

Wie denk jij dat het gaat worden, en waarom?

Wie wordt de nieuwe premier van Nederland?

Totaal aantal stemmen: 116

Jacco Vonhoff (3%)
Mona Keijzer (19%)
Ronald Plasterk (28%)
Kim Putters (21%)
Johan Remkes (6%)
Fred Teeven (3%)
Anders namelijk: (20%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jezebel schreef:
01-06-2024 10:18
Links is er allang al niet meer voor de burger.

Rechts wel dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
01-06-2024 10:12
Het grootkapitaal is wel de motor achter de welvaart en voor goed praktisch of theoretisch opgeleiden is die zeker bereikbaar. Daarom wil de VVD de belastingen ook liefst verlagen, voor álle werkenden. En de VVD is ook vóór de rechtsstaat en mensenrechten, ondanks het rechtse profiel :)

Voor echt rechts is de VVD dan ook een linkse partij.
Charlotta schreef:
01-06-2024 10:28
Voor echt rechts is de VVD dan ook een linkse partij.
De PVV is juist niet echt rechts. Het heeft een programma dat sociaal sterk gericht is op lage inkomens, of ze (willen) werken of niet en heeft weinig realistische plannen voor de economie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
01-06-2024 10:39
De PVV is juist niet echt rechts. Het heeft een programma dat sociaal sterk gericht is op lage inkomens, of ze (willen) werken of niet en heeft weinig realistische plannen voor de economie.
Waarom dwepen ze dan met dat "rechts zijn", spúgen ze op alles dat links is, maar hebben ze tegelijkertijd de grootste mond over "De Henk en Ingrids", de mensen die het zwaar hebben, weg met de macht bij "de elite". Wees dan ook zo eerlijk en zeg: Wij hebben ook een rothekel aan werkelijk álles waar de VVD voor staat, want alle directeuren en bedrijven worden alleen maar rijker, maar Sjaan die kapster is en Sjon die stratenmaker is kunnen verrotten in hun huurwoning en de zorgverzekering niet eens meer betalen.

Maar zichzelf als ook maar een klein beetje links profileren zullen ze nooit doen.

Alsof links alleen nog maar en/of vooral staat voor: opkomen voor LHBT en het milieu
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
04-06-2024 10:51
Waarom dwepen ze dan met dat "rechts zijn", spúgen ze op alles dat links is, maar hebben ze tegelijkertijd de grootste mond over "De Henk en Ingrids", de mensen die het zwaar hebben, weg met de macht bij "de elite". Wees dan ook zo eerlijk en zeg: Wij hebben ook een rothekel aan werkelijk álles waar de VVD voor staat, want alle directeuren en bedrijven worden alleen maar rijker, maar Sjaan die kapster is en Sjon die stratenmaker is kunnen verrotten in hun huurwoning en de zorgverzekering niet eens meer betalen.

Maar zichzelf als ook maar een klein beetje links profileren zullen ze nooit doen.

Alsof links alleen nog maar en/of vooral staat voor: opkomen voor LHBT en het milieu
Het is heel dubbel en 1/3 van Nederland tuint er met open ogen in. Wat je omschrijft is precies is het frame dat Wilders ervan gemaakt heeft, door in de campagne vol in te zetten op bestaanszekerheid, alles is de schuld van de asielzoekers en links=‘woke’. Veel mensen denken nu ten onrechte dat rechts er is voor de gewone burger met weinig geld en links alleen voor asielzoekers, LHBTI, klimaat en het buitenland. Een heel vals plaatje, want de gewone burger en zeker de armere burger gaat er met links veel meer op vooruit dan met rechts. Het CPB heeft berekend dat de koopkracht van een gewone werkende er volgens het coalitieakkoord er slechts 0,1% op vooruit gaat. En dat is nog als alles loopt zoals ze willen, het meest gunstige geval dus. In de plannen van GL/PvdA zou de armoede in 2028 gehalveerd zijn, volgens de CPB berekeningen. Wilders maakte dit in het SBS6 debat in november met de grond gelijk. Dwepend met een vrouw die in armoede leefde stelde hij dat er NU iets moet gebeuren en zij niets heeft aan die plannen van Timmermans. En wat komt ervan terecht? Volgens het coalitieakkoord wordt de armoede niet NU drastisch aangepakt, het wordt ook niet gehalveerd in 2028, het vermindert slechts met 13% in 2028.
Olea schreef:
04-06-2024 10:51
Waarom dwepen ze dan met dat "rechts zijn", spúgen ze op alles dat links is, maar hebben ze tegelijkertijd de grootste mond over "De Henk en Ingrids", de mensen die het zwaar hebben, weg met de macht bij "de elite". Wees dan ook zo eerlijk en zeg: Wij hebben ook een rothekel aan werkelijk álles waar de VVD voor staat, want alle directeuren en bedrijven worden alleen maar rijker, maar Sjaan die kapster is en Sjon die stratenmaker is kunnen verrotten in hun huurwoning en de zorgverzekering niet eens meer betalen.

Maar zichzelf als ook maar een klein beetje links profileren zullen ze nooit doen.

Alsof links alleen nog maar en/of vooral staat voor: opkomen voor LHBT en het milieu
Politiek is niet altijd zwart-wit, maar je hebt een makkelijke tegenstelling nodig om mensen boos en bang te maken en aan je te binden.

Dus links is slecht, corrupt, tegen de vrijheid, voor de elite, wil ons vervangen door buitenlanders, wil een derde wereldoorlog en wil ons allemaal arm maken. Rechts is goed, goudeerlijk, voor vrijheid en democratie, voor de gewone man, wil vrede en veiligheid en ons allemaal rijk hebben, net als "vroeger".
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar wat ís zijn doel dan voor deze mensen? Want het is toch zo overduidelijk en algemeen bekend dat "links stemmen" voor de burger met de kleinere portemonnee veel gunstiger uitpakt dan rechts stemmen. En ja, bij links zit ook een progressief geluid richting gender en geaardheid, mildheid ten opzichte van de vluchtelingenproblematiek, aandacht voor klimaat en milieu.

Maar vinden mensen dit dan zo enorm verschrikkelijk dat ze het er voor over hebben dat zij er financieel nog verder op achteruit gaan, zolang we maar geen Syrisch gezin naast ons krijgen wonen en in de klas wordt gezwegen over geaardheid? @(

Want het stemmen op vooral een populistische partij vind ik vooral klinken als een aversie tegen dit soort dingen. Zeker van mensen die dan zeggen: Ja, VVD is mij "nog te links". Dat vind je dan zo erg, dat je er helemaal oké mee bent dat de rijken steeds rijker en de armen steeds armer worden. Maar dat is dan geen elite? Elite is alleen die opera-liefhebber of de intersekse kunstenaar in Amsterdam die je toch nooit gaat ontmoeten?
Olea schreef:
04-06-2024 11:56
Maar wat ís zijn doel dan voor deze mensen? Want het is toch zo overduidelijk en algemeen bekend dat "links stemmen" voor de burger met de kleinere portemonnee veel gunstiger uitpakt dan rechts stemmen. En ja, bij links zit ook een progressief geluid richting gender en geaardheid, mildheid ten opzichte van de vluchtelingenproblematiek, aandacht voor klimaat en milieu.

Maar vinden mensen dit dan zo enorm verschrikkelijk dat ze het er voor over hebben dat zij er financieel nog verder op achteruit gaan, zolang we maar geen Syrisch gezin naast ons krijgen wonen en in de klas wordt gezwegen over geaardheid? @(

Want het stemmen op vooral een populistische partij vind ik vooral klinken als een aversie tegen dit soort dingen. Zeker van mensen die dan zeggen: Ja, VVD is mij "nog te links". Dat vind je dan zo erg, dat je er helemaal oké mee bent dat de rijken steeds rijker en de armen steeds armer worden. Maar dat is dan geen elite? Elite is alleen die opera-liefhebber of de intersekse kunstenaar in Amsterdam die je toch nooit gaat ontmoeten?
Ik heb inderdaad het idee dat identiteitspolitiek belangrijker is voor veel mensen dan geld.

Het gevoel van een "lekker lange neus" maken naar ambtenaren, buitenlanders, LHBTIers, cultuurliefhebbers en de EU is kennelijk belangrijker voor hen dan geld.

Overigens wordt het feit dat mensen een stukje armer worden gewoon bedekt onder "schuld van het vorige kabinet, van de EU, van buitenlanders".
Alle reacties Link kopieren Quote
En dit versterkt anderzijds ook weer een stuk identiteitspolitiek de andere kant op. Mensen die voor hun eigen portemonnee (ondernemers bijv) best VVD zouden kunnen stemmen, maar die heel erg pro EU, natuur en liberaal zijn richting vluchtelingen en LHBTI, die dan GroenLinks, Volt of D66 stemmen omdat die nog vaker lijnrecht tegenover de PVV en BBB staan (en nog vaker negatief benoemd worden door Wilders).

En dan denk ik, wanneer je iemand die PVV overweegt te gaan stemmen, daarop aanspreekt, en zegt: zou "links stemmen" jou niet juist veel meer brengen uiteindelijk, en die daar dan tegenin brengt dat die veeeel te pro natuur en genderdiversiteit zijn, dan dan denk ik: Blijkbaar gaat het financieel nou ook weer niet zó slecht. :-? Niemand zegt namelijk: Ik stem niet links, want dat is slecht voor mijn portemonnee (tenminste, niet iemand die PVV stemt)
Olea schreef:
04-06-2024 14:45
En dit versterkt anderzijds ook weer een stuk identiteitspolitiek de andere kant op. Mensen die voor hun eigen portemonnee (ondernemers bijv) best VVD zouden kunnen stemmen, maar die heel erg pro EU, natuur en liberaal zijn richting vluchtelingen en LHBTI, die dan GroenLinks, Volt of D66 stemmen omdat die nog vaker lijnrecht tegenover de PVV en BBB staan (en nog vaker negatief benoemd worden door Wilders).

En dan denk ik, wanneer je iemand die PVV overweegt te gaan stemmen, daarop aanspreekt, en zegt: zou "links stemmen" jou niet juist veel meer brengen uiteindelijk, en die daar dan tegenin brengt dat die veeeel te pro natuur en genderdiversiteit zijn, dan dan denk ik: Blijkbaar gaat het financieel nou ook weer niet zó slecht. :-? Niemand zegt namelijk: Ik stem niet links, want dat is slecht voor mijn portemonnee (tenminste, niet iemand die PVV stemt)
Dat vraag ik me af. Mensen stemmen dan tegen hun portemonnee omdat ze de natuur mooi vinden en vrijheid van anderen belangrijk. Er zit denk ik veel minder een element van haat en boosheid in, en dat zie je de andere kant op wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
04-06-2024 14:56
Dat vraag ik me af. Mensen stemmen dan tegen hun portemonnee omdat ze de natuur mooi vinden en vrijheid van anderen belangrijk. Er zit denk ik veel minder een element van haat en boosheid in, en dat zie je de andere kant op wel.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Vanuit een bepaalde positiviteit, die niet alleen politiek het beste brengt voor iedereen, maar waarbij men zich ook in een ander mens herkent, die er ook zo over denkt en bij een partij die dezelfde standpunten uitdraagt. Ongeacht of dat financieel dan een paar tientjes meer of minder oplevert. Terwijl een Wilders wel zégt dat de gewone hardwerkende Nederlander het zo zwaar heeft etc maar uiteindelijk interesseert dat noch Wilders noch die hardwerkende Henk of Ingrid. En vinden zij ook niet dat "de elite" de mensen uit het bedrijfsleven zijn waar het echte grote geld en de macht ligt, maar bedoelen zij met "de elite" op kunstenaars, artistieke zielen en die mindfulle yoga mevrouw. Zelfs wanneer de mindful yoga mevrouw tegen een karig salaris in de natuurvoedingswinkel werkt en zonder de huur- en zorgtoeslag niet rondkomt. Die heeft volgens de PVV en de BBB ons land in de greep en niet de grote staalfabrikanten of veevoederbedrijven.
Olea schreef:
04-06-2024 15:39
Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Vanuit een bepaalde positiviteit, die niet alleen politiek het beste brengt voor iedereen, maar waarbij men zich ook in een ander mens herkent, die er ook zo over denkt en bij een partij die dezelfde standpunten uitdraagt. Ongeacht of dat financieel dan een paar tientjes meer of minder oplevert. Terwijl een Wilders wel zégt dat de gewone hardwerkende Nederlander het zo zwaar heeft etc maar uiteindelijk interesseert dat noch Wilders noch die hardwerkende Henk of Ingrid. En vinden zij ook niet dat "de elite" de mensen uit het bedrijfsleven zijn waar het echte grote geld en de macht ligt, maar bedoelen zij met "de elite" op kunstenaars, artistieke zielen en die mindfulle yoga mevrouw. Zelfs wanneer de mindful yoga mevrouw tegen een karig salaris in de natuurvoedingswinkel werkt en zonder de huur- en zorgtoeslag niet rondkomt. Die heeft volgens de PVV en de BBB ons land in de greep en niet de grote staalfabrikanten of veevoederbedrijven.
Om die reden hechten zijn stemmers ook geen waarde aan het feit dat zijn verkiezingsprogramma financieel onuitvoerbaar is. Het is om die reden ook niet doorgerekend door het CPB.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
04-06-2024 15:47
Om die reden hechten zijn stemmers ook geen waarde aan het feit dat zijn verkiezingsprogramma financieel onuitvoerbaar is. Het is om die reden ook niet doorgerekend door het CPB.
Zou je de opkomst van populistische partijen dan eigenlijk kunnen beschouwen - als je het afzet tegenover de klassieke llinks-rechts verdeling - dat het economisch eigenlijk "te goed" of misschien goed genoeg gaat, zodat mensen zich op andere dingen zijn gaan richten dan werkelijk bezig te houden met vooruitgang voor zichzelf in plaats van kiezen voor een partij die hun eigen sociaal-economische/maatschappelijke positie verbeteren wil?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is in de praktijk niet zo dat mensen rationele keuzes maken. Al helemaal niet als iets ingewikkeld is dan is het gevoel belangrijker. De PVV spreekt een brede groep kiezers aan. Dat gaat verder dan een koopkracht plaatje. Het is denk ik het idee van een alternatief. Een alternatief dat mensen met een hang naar vroeger aanspreekt.
Olea schreef:
04-06-2024 15:54
Zou je de opkomst van populistische partijen dan eigenlijk kunnen beschouwen - als je het afzet tegenover de klassieke llinks-rechts verdeling - dat het economisch eigenlijk "te goed" of misschien goed genoeg gaat, zodat mensen zich op andere dingen zijn gaan richten dan werkelijk bezig te houden met vooruitgang voor zichzelf in plaats van kiezen voor een partij die hun eigen sociaal-economische/maatschappelijke positie verbeteren wil?
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de uitvergroting van incidenten, het volle kracht inspelen op de emotie. De criminaliteit is de afgelopen 40 jaar flink gedaald en de welvaart gestegen maar sociale media opgekomen. Veel meer mensen dan we denken zijn in een online fuik geraakt en dat zijn niet alleen "alternatieve denkers" maar ook gewone mensen die heel eenzijdige informatie tot zich krijgen door algoritmen. Mensen worden boos en bang, en dat is een veel sterkere emotie dan trots zijn op wat we het afgelopen jaar bereikt hebben en blij zijn met een kleine werkelijk geboekte overwinning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Triest eigenlijk. De meeste mensen leiden dus misschien wel gewoon prima levens. Hoe ze wonen, wat ze verdienen, wat ze aan ontspanning kunnen doen en wat ze in hun dagelijks leven zien en meemaken, maar men wordt compleet gek gemaakt door een schreeuwende politicus of een opgefokt medemens ergens aan de andere kant van het land. En het horen en lezen van dit soort berichten maakt dat die mensen denken dat ze ontevreden zijn. Boos moeten zijn. Angstig voor de toekomst horen te zijn.

Terwijl eigenlijk, als je deze mensen dus zou "verbieden" (bij wijze van experiment) om een paar jaar lang níet naar politici te luisteren en niet naar opzwepende berichten op Facebook, X of Fok of wat dan ook, dat je een veel tevredener volk krijgt. Men ziet wat er in de straat gebeurt en bij de fanfare, op het werk en de kermis en men leidt eigenlijk een eenvoudig maar relatief rustig tevreden en overzichtelijk leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
04-06-2024 14:45
En dit versterkt anderzijds ook weer een stuk identiteitspolitiek de andere kant op. Mensen die voor hun eigen portemonnee (ondernemers bijv) best VVD zouden kunnen stemmen, maar die heel erg pro EU, natuur en liberaal zijn richting vluchtelingen en LHBTI, die dan GroenLinks, Volt of D66 stemmen omdat die nog vaker lijnrecht tegenover de PVV en BBB staan (en nog vaker negatief benoemd worden door Wilders).

En dan denk ik, wanneer je iemand die PVV overweegt te gaan stemmen, daarop aanspreekt, en zegt: zou "links stemmen" jou niet juist veel meer brengen uiteindelijk, en die daar dan tegenin brengt dat die veeeel te pro natuur en genderdiversiteit zijn, dan dan denk ik: Blijkbaar gaat het financieel nou ook weer niet zó slecht. :-? Niemand zegt namelijk: Ik stem niet links, want dat is slecht voor mijn portemonnee (tenminste, niet iemand die PVV stemt)
Luister, de gewone man die elke dag vroeg op moet naar zijn klotebaantje om rond te komen stemt ze4ker op de PVV omdat PVDA alles behalve links is. Vroeger wel maar nu is is het een groenlinks hielen likkende partij. Die eigenlijk nergens meer voor staat. De linkse media en zogenaamd linkse partijen schilderen juist Wilders af als racistisch en extreem rechts. Zo ziet de PVV stemmer het totaal niet. en is het ook niet. En de mensen zijn niet gek als ze zien hoe Jetten of Timmermans echt kwalijke dingen roepen over de PVV. Ga zo door en de PVV groeit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en ja de Viva girls zijn niet de mening van de meerderheid van de bevolking. Ja ja daar schrikken jullie van want vervolgens duiken jullie massaal op andere meningen om denigrerend tegen te doen. Met hooghartige toon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jezebel schreef:
08-06-2024 00:18
Luister, de gewone man die elke dag vroeg op moet naar zijn klotebaantje om rond te komen stemt ze4ker op de PVV omdat PVDA alles behalve links is. Vroeger wel maar nu is is het een groenlinks hielen likkende partij. Die eigenlijk nergens meer voor staat. De linkse media en zogenaamd linkse partijen schilderen juist Wilders af als racistisch en extreem rechts. Zo ziet de PVV stemmer het totaal niet. en is het ook niet. En de mensen zijn niet gek als ze zien hoe Jetten of Timmermans echt kwalijke dingen roepen over de PVV. Ga zo door en de PVV groeit.
Nou… radicaal rechts zeker wel:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/252152 ... belangrijk

En racistisch lijkt me ook geen breinbreker.

Je zegt dat je links denigrerend vindt. Hielenlikken en klotebaantje: niet denigrerend?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
08-06-2024 00:38
Nou… radicaal rechts zeker wel:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/252152 ... belangrijk

En racistisch lijkt me ook geen breinbreker.

Je zegt dat je links denigrerend vindt. Hielenlikken en klotebaantje: niet denigrerend?
Kijk dit bedoel ik, constant op elke dingetje je te kakken zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
En de NOS is zo "links"radicaal als de pest. Ik ging weer eens over mn nek bij NPO na de verkiezingen. Extremistisch eng vind ik groenlinks en D66. Over Timmerfrans maar te zwijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
08-06-2024 00:38
Nou… radicaal rechts zeker wel:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/252152 ... belangrijk

En racistisch lijkt me ook geen breinbreker.

Je zegt dat je links denigrerend vindt. Hielenlikken en klotebaantje: niet denigrerend?
PVV is niet racistisch anders was deze partij al opgeheven. Mag nl niet van de wet.
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren Quote
Jezebel schreef:
08-06-2024 00:18
Luister, de gewone man die elke dag vroeg op moet naar zijn klotebaantje om rond te komen stemt ze4ker op de PVV omdat PVDA alles behalve links is. Vroeger wel maar nu is is het een groenlinks hielen likkende partij. Die eigenlijk nergens meer voor staat. De linkse media en zogenaamd linkse partijen schilderen juist Wilders af als racistisch en extreem rechts. Zo ziet de PVV stemmer het totaal niet. en is het ook niet. En de mensen zijn niet gek als ze zien hoe Jetten of Timmermans echt kwalijke dingen roepen over de PVV. Ga zo door en de PVV groeit.
Maar het probleem is toch juist dát ze links zijn?

Ik heb nou dus het idee dat "de pvv-stemmer", de situatie die jij schetst, van de gewone man met een klotebaantje die nauwelijks rond kan komen, in een tochtige huurwoning woont in een buurt met veel onveiligheid, PVV is gaan stemmen, niet omdat de VVD "te links is geworden", niet omdat de PvdA zo links is, maar omdat alle andere partijen juist gezien worden als niet links genoeg. Dat de linkse partijen partijen zijn voor mensen met veel vermogen, een mooie eigen woning in prettige buurten, een goed salaris en in de gelegenheid biologisch te eten.

Maar dat is niet wat er gezegd wordt. Er wordt gezegd dat het land een rechtse koers moet varen. Waarmee je allerminst bereikt wat je hoopt te bereiken; het verkleinen van de verschillen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
08-06-2024 08:57
Maar het probleem is toch juist dát ze links zijn?

Ik heb nou dus het idee dat "de pvv-stemmer", de situatie die jij schetst, van de gewone man met een klotebaantje die nauwelijks rond kan komen, in een tochtige huurwoning woont in een buurt met veel onveiligheid, PVV is gaan stemmen, niet omdat de VVD "te links is geworden", niet omdat de PvdA zo links is, maar omdat alle andere partijen juist gezien worden als niet links genoeg. Dat de linkse partijen partijen zijn voor mensen met veel vermogen, een mooie eigen woning in prettige buurten, een goed salaris en in de gelegenheid biologisch te eten.

Maar dat is niet wat er gezegd wordt. Er wordt gezegd dat het land een rechtse koers moet varen. Waarmee je allerminst bereikt wat je hoopt te bereiken; het verkleinen van de verschillen.
PVV is helemaal geen linkse partij? Het is een rechtse partij met zowel linkse als rechtse standpunten.
Ik heb geen idee wie er op de pvv stemst, maar zoals jij het beschrijf is wel bijzonder, waar haal je dit vandaan?
Lijkt wel alsof je een bepaald beeld hebt van PVV stemmers, ik geloof daar niet zo in, denk dat je verbaasd zou zijn wie er allemaal op PVV stemt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven