Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
Alle reacties Link kopieren
Manonna schreef:
21-02-2023 11:36
Ik heb haar opgezocht maar Facebook gaat niet ver genoeg terug. Wat ik in haar profiel zie gaat het hier gewoon om iemand die een heidense levenswijze aanhoudt en aangesloten is bij een ridderorde. Ik geloof zeker dat je de tekst niet hebt verzonnen maar ik kan het nergens meer terug vinden.

Het blijft een vage toestand waar de bezwaren vandaan zijn gekomen die zo dreigend waren dat het hele feest niet is doorgegaan.
Op haar facebook zoeken op het woord "tikibad".
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren
Manonna schreef:
21-02-2023 11:36
Ik heb haar opgezocht maar Facebook gaat niet ver genoeg terug. Wat ik in haar profiel zie gaat het hier gewoon om iemand die een heidense levenswijze aanhoudt en aangesloten is bij een ridderorde. Ik geloof zeker dat je de tekst niet hebt verzonnen maar ik kan het nergens meer terug vinden.

Het blijft een vage toestand waar de bezwaren vandaan zijn gekomen die zo dreigend waren dat het hele feest niet is doorgegaan.
Op haar facebook zoeken op het woord "tikibad".
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren
Cottonclean schreef:
21-02-2023 13:15
Op haar facebook zoeken op het woord "tikibad".
Gedaan maar er verscheen niets.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden :) Een raar verhaal dat zeker. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze op basis hiervan het naaktzwemmen hebben gecanceld. Er staat een handjevol likes bij.
Alle reacties Link kopieren
De bedreigingen gingen rechtstreeks naar het Tikibad en de burgemeester.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren
Nu is er weer wat ophef over de Droomvlucht waarin zwarte elfjes te zien zullen zijn.
Men schaart het onder 'woke'. Ik denk dan: waarom is alles ineens woke? Toch leuk en divers dat er ook zwarte elfjes zullen zijn ?
Alle reacties Link kopieren
muts87 schreef:
24-02-2023 12:52
Nu is er weer wat ophef over de Droomvlucht waarin zwarte elfjes te zien zullen zijn.
Men schaart het onder 'woke'. Ik denk dan: waarom is alles ineens woke? Toch leuk en divers dat er ook zwarte elfjes zullen zijn ?
Ik vind het prima dat ze een deel van de poppen aanpassen. En vermoedelijk zou het ook weinig stof hebben doen opwaaien als het niet als zodanig op Twitter gezet zou zijn. Het is een leuke kinderattractie, waarom volwassenen nou weer over elkaar heen moeten vallen, wat een gedoe.
Ik wist niet dat elf in het germaans wit wezen betekende, weer wat geleerd. Maar het is hoe dan ook een fantasie wezen, dus kun je het er uit laten zien zoals je wil. Leuk om binnenkort weer eens heen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
muts87 schreef:
24-02-2023 12:52
Nu is er weer wat ophef over de Droomvlucht waarin zwarte elfjes te zien zullen zijn.
Men schaart het onder 'woke'. Ik denk dan: waarom is alles ineens woke? Toch leuk en divers dat er ook zwarte elfjes zullen zijn ?
Helemaal prima inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven