Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Antistoffen testen

29-03-2020 13:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vermoeden dat wij een lichte vorm van Corona hebben gehad, maar doordat ik het niet zeker weet wil ik eigenlijk mijn hulp nog niet aanbieden.

Maar is er al een vooruitzicht wanneer ze eventueel zouden gaan testen op antistoffen?

Maar als de mensen die de antistoffen weer aan het werk kunnen of kunnen gaan helpen dan zou dat natuurlijk super fijn zijn. Mensen die immuun zijn kunnen dan boodschappen gaan doen voor de risicogroepen bijvoorbeeld. Of eten in het ziekenhuis brengen voor mensen die Corona hebben. Natuurlijk wel de hygiëne regels aanhouden als handen wassen en zo, maar besmettelijk zijn ze dan zelf niet meer.
Alle reacties Link kopieren
is er al een vooruitzicht wanneer ze eventueel zouden gaan testen op antistoffen?

Niet dat ik weet. Ik zou het ook erg fijn vinden om te weten of mijn grieperig ziek-zijn van twee weken geleden Corona was of niet. Maar ik denk dat als dat aangeboden gaat worden dat nog wel maanden weg is.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... rik-corona
enn wijzigde dit bericht op 29-03-2020 13:39
68.12% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
29-03-2020 13:37
Niet dat ik weet. Ik zou het ook erg fijn vinden om te weten of mijn grieperig ziek-zijn van twee weken geleden Corona was of niet. Maar ik denk dat als dat aangeboden gaat worden dat nog wel maanden weg is.
Hopelijk komen ze toch sneller met testen. Maar het lijkt dat ze alleen gaan kijken vooralsnog of we de 60% gehaald hebben en de lockdown eraf kan.

Zou zo fijn zijn als we weten of we bij die 60% horen.
Alle reacties Link kopieren
Niet, er zijn weinig testen, en de testen die er zijn worden doelmatig ingezet. Niet om zo maar te testen.

Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat wanneer je klachten hebt en alles wijst op corona, dat je de ziekte hebt. Of dat dit echt zo is, is de vraag. Er zal altijd een kleine kans zijn dat je het niet gehad hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de eerste link! 🤗. Was een interessant verhaal.

Deze vind ik nog interessanter. Hopelijk komt die ook deze kant op. Want ik wil wat doen!
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
29-03-2020 13:42
Niet, er zijn weinig testen, en de testen die er zijn worden doelmatig ingezet. Niet om zo maar te testen.

Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat wanneer je klachten hebt en alles wijst op corona, dat je de ziekte hebt. Of dat dit echt zo is, is de vraag. Er zal altijd een kleine kans zijn dat je het niet gehad hebt.

Ik heb het niet over de Corona testen, maar over de antistoffentesten.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
29-03-2020 13:43
Dank voor de eerste link! 🤗. Was een interessant verhaal.
:rofl:

Sorry was de verkeerde link
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het Erasmus MC zoekt daarvoor mannelijke plasmadonoren van boven de 18.
Een kennis heeft corona gehad en is ervan genezen. Ze kan dus weer gaan werken. Maar het virus kan ze alsnog doorgeven, zonder er zelf iets van te merken.

Maar als antwoord op je vraag: ik denk dat dat niet zo gauw gaat gebeuren.
niloe schreef:
29-03-2020 13:53
Maar als antwoord op je vraag: ik denk dat dat niet zo gauw gaat gebeuren.
Lees eens wat ik heb geschreven.
snug schreef:
29-03-2020 13:54
Lees eens wat ik heb geschreven.
Dat heb ik gedaan.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
29-03-2020 13:49
Het Erasmus MC zoekt daarvoor mannelijke plasmadonoren van boven de 18.
Ism met bloedbanken

Collega-viroloog Bart Haagmans van het Erasmus MC bevestigt dat er testen zijn gemaakt om antistoffen te meten. ,,Die zijn beschikbaar, getest en gevalideerd.’’ Dit was voor de virologen een spannend proces. ,,Want het is belangrijk om te zien of die test antistoffen kunnen aantonen die specifiek DIT virus kunnen herkennen’’, benadrukt hij. ,,Je moet geen vals positieven hebben, maar dat was niet het geval.’’

https://www.dvhn.nl/extra/Bloedbanken-d ... 78061.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
29-03-2020 13:49
Het Erasmus MC zoekt daarvoor mannelijke plasmadonoren van boven de 18.
Radboud ook. Toch jammer dan dat ik vrouw ben.

Overigens moet je dan wel officieel vastgesteld zijn.
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
29-03-2020 13:53
Een kennis heeft corona gehad en is ervan genezen. Ze kan dus weer gaan werken. Maar het virus kan ze alsnog doorgeven, zonder er zelf iets van te merken.

Maar als antwoord op je vraag: ik denk dat dat niet zo gauw gaat gebeuren.
Hoe dan?

Buiten via je handen dan. Maar die moet je gewoon goed blijven wassen. Net als altijd.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
29-03-2020 14:16
Hoe dan?

Buiten via je handen dan. Maar die moet je gewoon goed blijven wassen. Net als altijd.
Dat is best lastig blijkbaar, want waarom nog zoveel besmettingen terwijl er weinig intermenselijk contact is
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-03-2020 14:19
Dat is best lastig blijkbaar, want waarom nog zoveel besmettingen terwijl er weinig intermenselijk contact is
Omdat de effecten van het verminderen van intermenselijk contact pas deze week duidelijk wordt. Incubatietijd is 2 weken. Dus dat is niet gek.

Maar er is dus geen wetenschappelijke bron die aantoont dat je het nog door kan geven als je het al gehad hebt.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt wel gewerkt aan een testkit die heel snel en buiten het lab de aanwezigheid van antistoffen in een druppel bloed uit je vinger kan aantonen. O.a. in Belgie en Engeland willen ze die de komende tijd gaan inzetten. Maar zoals met al deze dingen duurt het een tijdje voordat je de productie en distributie zo hebt opgeschaald dat iedereen die wil ook een test kan krijgen. De hele wereld staat ervoor in de rij, en je wilt wel zeker weten dat de test voldoende betrouwbaar is om ook echt het beoogde doel te kunnen dienen. Je wilt niet dat grote groepen mensen zich ten onrechte veilig of niet-besmettelijk gaan wanen omdat ze een halfbakken test hebben gedaan.

Ik denk dat we binnen nu en een half jaar allemaal wel zo'n testje kunnen doen, maar zorgpersoneel en andere vitale beroepen zullen eerst aan de beurt komen als de eerste ladingen van deze testkits van de band rollen.
Met testen op antistoffen kun je meer bereiken dan bepalen wie Covid19 heeft of gehad heeft.

Ja, met een positief resultaat weet je dat je het doormaakt of hebt doorgemaakt, maar welk praktisch nut heb je aan die informatie anders dan je nieuwsgierigheid bevredigen? Je moet dan namelijk ook nog (negatieve) virustests ondergaan om er zeker van te zijn dat je niemand meer kunt besmetten. Pas dan kun je namelijk zonder risico worden ingezet, dat geldt vooral voor zorgpersoneel.

Maar er is meer: iemand met opgebouwde immuniteit kan die ook doorgeven: tot 3 compatibele ontvangers voor 1 plasmadonatie! In China is dat getest met goed resultaat, alleen nog niet wetenschappelijk gepubliceerd! Buiten China is er blijkbaar slechts één laboratorium dat onderzoek doet naar dit type "vaccin". Wanneer je plasma toedient aan bvb zorgpersoneel of kwetsbare groepen verkrijgen die minstens een initiële immuniteit doordat het virus meteen herkend en aangevallen wordt. Zonder die "quick start" duurt het tot een paar weken vooraleer ons immuunstelsel het virus detecteert omdat het een extraatje heeft waarmee het onder de radar kan blijven.

Voor meer info: New Scientist van 28/03.
Alle reacties Link kopieren
HuLang schreef:
29-03-2020 14:57
Met testen op antistoffen kun je meer bereiken dan bepalen wie Covid19 heeft of gehad heeft.

Ja, met een positief resultaat weet je dat je het doormaakt of hebt doorgemaakt, maar welk praktisch nut heb je aan die informatie anders dan je nieuwsgierigheid bevredigen? Je moet dan namelijk ook nog (negatieve) virustests ondergaan om er zeker van te zijn dat je niemand meer kunt besmetten. Pas dan kun je namelijk zonder risico worden ingezet, dat geldt vooral voor zorgpersoneel.

Maar er is meer: iemand met opgebouwde immuniteit kan die ook doorgeven: tot 3 compatibele ontvangers voor 1 plasmadonatie! In China is dat getest met goed resultaat, alleen nog niet wetenschappelijk gepubliceerd! Buiten China is er blijkbaar slechts één laboratorium dat onderzoek doet naar dit type "vaccin". Wanneer je plasma toedient aan bvb zorgpersoneel of kwetsbare groepen verkrijgen die minstens een initiële immuniteit doordat het virus meteen herkend en aangevallen wordt. Zonder die "quick start" duurt het tot een paar weken vooraleer ons immuunstelsel het virus detecteert omdat het een extraatje heeft waarmee het onder de radar kan blijven.

Voor meer info: New Scientist van 28/03.
Dit gaan ze nu ook in het Radboud doen. Daarom alleen mannelijke donoren want het plasma van mannen geeft de minste bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
29-03-2020 15:08
Dit gaan ze nu ook in het Radboud doen. Daarom alleen mannelijke donoren want het plasma van mannen geeft de minste bijwerkingen.
Klopt, is alleen Erasmus MC ipv Radboud.
Het is zeker niet zo dat er maar 1 laboratorium onderzoek doet naar deze vorm van ‘bescherming’ of behandeling. Het is ook niet nieuw, het is een gebruikelijke methode bij bv acute rabies en tetanus infecties.
Alle reacties Link kopieren
Ah, ik dacht gister ergens gelezen te hebben dat ook het radboud ermee aan de slag ging. Maar kan het niet terug vinden. Zal me vergist hebben.
Hecamel schreef:
29-03-2020 15:08
Dit gaan ze nu ook in het Radboud doen. Daarom alleen mannelijke donoren want het plasma van mannen geeft de minste bijwerkingen.
Ik vermoed dat het mannelijke patiënten worst zal wezen of ze tijdelijk borsten ontwikkelen, maar dat terzijde... :)

Ik maak me zo ontzettend boos door die waanzinnig late reacties. We HEBBEN namelijk een vaccin, een NATUURLIJK vaccin zelfs, we hoeven het alleen te halen bij wie het al heeft en toedienen bij wie het nodig heeft. Oke, beetje kort door de bocht maar heel veel moeilijker wordt het niet.

Dat geldt trouwens niet alleen voor Covid19 maar voor àlle mogelijke besmettingen waartegen ons immuunsysteem antilichamen kan aanmaken. Slechts een paar ziektes evolueren zó snel dat de meeste patiënten al dood zijn vooraleer hun immuniteit kan tussenkomen, of muteren zo snel dat het immuniteitssysteem voortdurend achter de feiten aanloopt. Voor alle andere zou onze eerste reactie moeten zijn immuniteit te halen waar die beschikbaar is, namelijk bij genezen patiënten of personen met natuurlijke resistentie! Daarna de specifieke antilichamen identificeren en chemisch copiëren. Pas dan op zoek gaan naar farmaceutische oplossingen waarmee grof geld kan worden verdiend. Ook in deze ernstige crisis worden de bedrijfsbelangen netjes gevrijwaard. Misschien is deze crisis nog niet ernstig genoeg.
Alle reacties Link kopieren
HuLang schreef:
29-03-2020 15:33
Ik vermoed dat het mannelijke patiënten worst zal wezen of ze tijdelijk borsten ontwikkelen, maar dat terzijde... :)

Ik maak me zo ontzettend boos door die waanzinnig late reacties. We HEBBEN namelijk een vaccin, een NATUURLIJK vaccin zelfs, we hoeven het alleen te halen bij wie het al heeft en toedienen bij wie het nodig heeft. Oke, beetje kort door de bocht maar heel veel moeilijker wordt het niet.

Dat geldt trouwens niet alleen voor Covid19 maar voor àlle mogelijke besmettingen waartegen ons immuunsysteem antilichamen kan aanmaken. Slechts een paar ziektes evolueren zó snel dat de meeste patiënten al dood zijn vooraleer hun immuniteit kan tussenkomen, of muteren zo snel dat het immuniteitssysteem voortdurend achter de feiten aanloopt. Voor alle andere zou onze eerste reactie moeten zijn immuniteit te halen waar die beschikbaar is, namelijk bij genezen patiënten of personen met natuurlijke resistentie! Daarna de specifieke antilichamen identificeren en chemisch copiëren. Pas dan op zoek gaan naar farmaceutische oplossingen waarmee grof geld kan worden verdiend. Ook in deze ernstige crisis worden de bedrijfsbelangen netjes gevrijwaard. Misschien is deze crisis nog niet ernstig genoeg.
Zo simpel is het dus niet. Ze moeten het juiste antilichaam vinden voordat ze het kunnen gebruiken. Daarom is het er niet binnen een maand.

Nu zijn ze dus zover dat ze die hebben geïdentificeerd en daar gaan ze nu mee aan de slag. Daarom zoeken ze mannelijke donoren.

En die bijwerkingen zijn niet dat ze borsten krijgen.

Voordat je kwaad wordt misschien even inlezen hoe het werkt. Het is namelijk geen vaccin, maar een oplossing die misschien werkt en maar voor een deel werkt. En dus niet een kant en klare oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Het is geen vaccin in de normale zin, dus het kan nauwelijks als bescherming ingezet worden, alleen eventueel bij hele kleine groepen (zoals bv bij rabies, dat zijn maar een paar mensen per jaar, dan kan het wel).

De juist antilichamen opzoeken duurt wel even, dat heb je niet in een middag gedaan. En dan een productie daarvan (of zoals jij het noemt ‘chemisch kopieëren) is al helemaal niet zo makkelijk. Juist van antistoffen is dat echt complex, het kan wel, maar niet makkelijk, niet razendsnel en zeker niet goedkoop. En ik snap al helemaal niet wat daar anders aan is dan een farmaceutische oplossing? Antilichamen zijn ook gewoon een medicijn in dat geval, en dus ook een farmaceutische oplossing.

Dus nee, dit is niet eens beetje kort door de bocht, dit is een hele bergpas aan haarspeldbochten over het hoofd zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven