Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
25-03-2020 13:00
Misschien al aan bod gekomen, ben het andere deel nog aan het bij lezen...

RIVM: Coronavirus aangetroffen in Tilburgs rioolwater, vermijd direct contact met afvalwater
TILBURG - In rioolwater in Tilburg en Amsterdam en bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Loon op Zand is het coronavirus gevonden. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Sommige patiënten met COVID-19 hebben het virus in de ontlasting, wat via de toiletten in het riool terechtkomt.

https://www.bd.nl/brabant/rivm-coronavi ... ~a239ef12/
Dat is al heel lang bekend, Dr Campbell heeft daar een maand geleden ofzo een video over gemaakt. Oppassen met ontlasting en altijd de deksel omlaag doen als je doortrekt (en Corona hebt natuurlijk) om je huisgenoten niet te besmetten. En op een openbaar toilet, maar dat is inmiddels niet meer aan de orde.
Life is short. Eat dessert first.
*Morrigan* schreef:
25-03-2020 13:01
Gisteravond had ik nog een huilende vriendin aan de telefoon, ze is helemaal kapot. Nu al. Vandaag en morgen werkt ze weer een slopende dienst op de ic.

En dan dit tot eind mei :'(

Het is een moordende opgave voor de artsen/verplegers. Diep, diep respect.
Dit is dan weer het goede nieuws:
https://www.rtlz.nl/life/artikel/505783 ... uning-zorg
redbulletje schreef:
25-03-2020 12:54
Dat snap ik ook niet, ik heb er ook mijn twijfels over eerlijk gezegd.
:)

Dus Van Dissel liegt/doet z'n werk niet goed/is onbekwaam?
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
25-03-2020 12:34
https://www.nu.nl/coronavirus/6040125/l ... chade.html

Over longschade

Goed dat het Longfonds een nazorg- en behandeltraject aan het opzetten is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
25-03-2020 13:03
Het is een moordende opgave voor de artsen/verplegers. Diep, diep respect.
vind ik ook. Wij gaan al bijna over de kop en wij hebben niet de last van het daadwerkelijk zien van patienten.
doornroosje9 schreef:
25-03-2020 13:03
Dat is al heel lang bekend, Dr Campbell heeft daar een maand geleden ofzo een video over gemaakt. Oppassen met ontlasting en altijd de deksel omlaag doen als je doortrekt (en Corona hebt natuurlijk) om je huisgenoten niet te besmetten. En op een openbaar toilet, maar dat is inmiddels niet meer aan de orde.
Dr Campbell for president!
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
25-03-2020 13:03
Dat is al heel lang bekend, Dr Campbell heeft daar een maand geleden ofzo een video over gemaakt. Oppassen met ontlasting en altijd de deksel omlaag doen als je doortrekt (en Corona hebt natuurlijk) om je huisgenoten niet te besmetten. En op een openbaar toilet, maar dat is inmiddels niet meer aan de orde.
aantoonbaar is niet hetzelfde als besmettelijk.
herfstappeltaart schreef:
25-03-2020 13:03
Het is een moordende opgave voor de artsen/verplegers. Diep, diep respect.
Ja echt!
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
25-03-2020 13:03
Dat is al heel lang bekend, Dr Campbell heeft daar een maand geleden ofzo een video over gemaakt. Oppassen met ontlasting en altijd de deksel omlaag doen als je doortrekt (en Corona hebt natuurlijk) om je huisgenoten niet te besmetten. En op een openbaar toilet, maar dat is inmiddels niet meer aan de orde.

Hopelijk gaat dit geen gevolgen hebben voor het zwemwater in natuurplassen deze zomer.
nounou
@Florence, als ik het goed heb gaf jij aan dat jongeren en kinderen bij jouw weten niet getest worden op Corona en hoe zij het eventueel verspreiden toch?

In het volgende artikel staat namelijk dat bij die 100 gezinnen wel getest wordt om ook het verspreiden te kunnen onderzoeken en dat het dus niet alleen om het sociale stukje gaat. Weet jij nu hoe het zit?

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... innen.html

Want als het openen van scholen op onderzoek hangt dan wil je toch weten hoe het met kinderen en verspreiding zit en niet alleen maar met hoeveel mensen ze contact hebben lijkt me.
anoniem_63d3fc0b0b19b wijzigde dit bericht op 25-03-2020 13:10
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*Morrigan* schreef:
25-03-2020 13:05
Ja echt!
En snel salarisverhoging voor deze doelgroep.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
25-03-2020 13:05
aantoonbaar is niet hetzelfde als besmettelijk.
Hij had het over eventueel besmettelijk kunnen zijn als je doortrekt en de deeltjes komen in de lucht terecht.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
.
lindaapinda wijzigde dit bericht op 25-03-2020 13:13
Reden: ging fout
0.00% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 13:05
Hopelijk gaat dit geen gevolgen hebben voor het zwemwater in natuurplassen deze zomer.
Daar komt volgens mij geen ongezuiverd rioolwater in terecht..
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 13:05
Hopelijk gaat dit geen gevolgen hebben voor het zwemwater in natuurplassen deze zomer.
Nee joh, dan zou er wel heel veel ontlasting in moeten zitten. Het virus leeft er ook niet in verder natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-03-2020 13:13
Daar komt volgens mij geen ongezuiverd rioolwater in terecht..
En dit.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
25-03-2020 13:11
Hij had het over eventueel besmettelijk kunnen zijn als je doortrekt en de deeltjes komen in de lucht terecht.
Nou ja het kost niks meer om even de klep te sluiten.
I like being a mess. It's who I am.
Annapicobella schreef:
25-03-2020 13:09
En snel salarisverhoging voor deze doelgroep.
Ik ben zomaar bang dat dat na deze crisis heel snel 'vergeten' wordt.
Bedankt voor het harde werken, maar we gaan nu eerst de economie redden...
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5654840 ... um=webpush
Alle reacties Link kopieren
criminalmind schreef:
25-03-2020 13:06
@Florence, als ik het goed heb gaf jij aan dat jongeren en kinderen bij jouw weten niet getest worden op Corona en hoe zij het eventueel verspreiden toch?

In het volgende artikel staat namelijk dat bij die 100 gezinnen wel getest wordt om ook het verspreiden te kunnen onderzoeken en dat het dus niet alleen om het sociale stukje gaat. Weet jij nu hoe het zit?

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... innen.html

Want als het openen van scholen op onderzoek hangt dan wil je toch weten hoe het met kinderen en verspreiding zit en niet alleen maar met hoeveel mensen ze contact hebben lijkt me.
dan hebben ze dat blijkbaar toch nog aangepast, ik hoorde gisterenavond dat het mixed methods onderzoek naar de schoolkinderen (waarbij dus getest werd) NIET door zou gaan en het kwalitatief onderzoek naar jongeren in de gezinssituatie WEL door zou gaan.
Maar het is mooi als ze dat wel doen, want dat is echt heel nuttig. ik zal vannacht wel even checken want nu wil ik het ook weten.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
25-03-2020 13:14
Nou ja het kost niks meer om even de klep te sluiten.
Denk trouwens niet dat dat veel uithaalt in een gezin, want dan krijg je het toch allemaal, lijkt me?

Maar voor openbare toiletten vond ik dit wel een goede tip.
Life is short. Eat dessert first.
Kan een coronabesmetting ook worden aangetoond via bloedprikken?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
25-03-2020 13:11
Hij had het over eventueel besmettelijk kunnen zijn als je doortrekt en de deeltjes komen in de lucht terecht.
daar is (ergens in januari of begin februari) even angst voor geweest, maar die angst bleek ongegrond.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
25-03-2020 13:18
daar is (ergens in januari of begin februari) even angst voor geweest, maar die angst bleek ongegrond.
Aha! Dat was rond die tijd idd. Fijn dat het ongegrond blijkt.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven