Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De drie zoenen en handen schudden, komen ze terug?

12-07-2020 09:46 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net een interview in de Volkskrant met twee gedragswetenschappers, met als titel: drie keer zoenen die gewoonte gaan we niet meer terugzien.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ri ... ogle.nl%2F

Dit artikel gaat in op de gedragsveranderingen die Corona teweeg heeft gebracht. En die al vier maanden duren, o.a. het thuiswerken, 1,5 meter, handenwassen, geen handen schudden en geen zoenen meer ter begroeting.

Persoonlijk denk ik dat vooral het niet meer handenschudden en zoenen een groot effect heeft op het voorkomen van het verspreiden van infectieziekten. Denken jullie dat deze begroeting inderdaad niet meer terugkomt of gaan we dat gewoon weer doen als er een vaccin is?

PS ik zie dat ik de derde optie niet kan veranderen maar dat moet natuurlijk zijn: Handenschudden gaan we niet meer terugzien, drie keer zoenen wel.

Welke begroetingen gaan we terugzien als er een vaccin is?

Totaal aantal stemmen: 198

Drie keer zoenen en handenschudden gaan we niet meer terugzien. (11%)
Drie keer zoenen gaan we niet meer terugzien, handenschudden wel. (24%)
Handenschudden gaan we terugzien, drie keer zoenen niet. (14%)
Zoenen alleen met (directe) familieleden, voor het overige niet. (22%)
Alles wordt gewoon weer als voorheen. (29%)
soliver wijzigde dit bericht op 12-07-2020 09:53
9.01% gewijzigd
Lijkt me een prima plan! Vooral die drie zoenen heb ik altijd ongemakkelijk gevonden.

Zou wel graag mijn vrienden en naaste familie weer een knuffel willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Prima of zo te laten , die zoenen vond ik afschuwelijk en sommige zweethanden schudden brrrrr.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het drie keer zoenen (bijv. bij verjaardagen) niet meer terugkomt. Een bezoeker de hand schudden wel. Dat vind ik ook nog steeds vreemd om niet te doen. Ik ontvang op m’n werk veel gasten, stel mezelf bij de handdruk meteen voor. Nu is het ‘hallo, ik ben die-en-die, loopt u maar mee’. Die handdruk ‘mis’ ik echt. Het gezoen echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag toch hopen dat het ooit weer gewoon wordt om familie en vrienden weer te zoenen en te omhelzen.
Voorstellen zonder handen te schudden went al, maar niet fysiek zijn met de mensen waar ik veel van houd went maar niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je poll klopt niet helemaal maar ik denk dat het hele zoenen weggaat maar handen schudden blijflt wel denk ik
Alle reacties Link kopieren
Een hand geven gaan we wel weer terug zien denk ik. Ik hoor nu al zo vaak: Zo raar dat we geen handen kunnen schudden.
Die drie zoenen mogen van mij wegblijven.
Wat mij betreft hoeft het niet meer terug te komen afgezien van die paar mensen in je omgeving.

De dagen na o&n op je werk vind ik altijd vreselijk. Sowieso die bezwete handen schudden en je moet ze de kost geven die hun handen niet wassen na het toilet of in het OV geweest te zijn en veel andere voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Optie 2 en optie 3 in de poll komen op hetzelfde neer?!
Alle reacties Link kopieren
Ik persoonlijk ga er zelf mee stoppen, met dat zoenen. Niet meer op verjaardagen alle mensen af en niet meer hele hordes collega's zoenen voor de nieuwjaarswens, héérlijk!!

Gewoon de jarige een knuffel en een gelukwens.
blijfgewoonbianca schreef:
12-07-2020 09:49
Ik mag toch hopen dat het ooit weer gewoon wordt om familie en vrienden weer te zoenen en te omhelzen.
Voorstellen zonder handen te schudden went al, maar niet fysiek zijn met de mensen waar ik veel van houd went maar niet.
Nou, zeg dat!
Kan me niet voorstellen dat handenschudden weg blijft. En ook mijn vrienden & familie mogen zoenen en omhelzen mis ik.
En me voorstellen met een hand mis ik ook, dit blijft een beetje awkward en voelt onbeleefd.

Ik lees vaak mensen die het vreselijk vinden maar kennelijk ben ik heel behendig geworden om niet te zoenen/omhelzen/aanraken als ik daar geen zin in heb, dus dat verplichte en ongemakkelijke herken ik niet.

Dus ik hoop dat het terug komt!

Wat er denk ik wel in blijft is een betere realisatie dát er dus vanalles aan je handen kan zitten omdat je handen schudt en dingen aanraakt. En je dus altijd je handen moet wassen voordat je gaat eten, als je thuis komt van buiten, na in een winkel geweest te zijn enz enz.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 12-07-2020 09:56
6.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het niet, vooral die drie zoenen kan ik missen als kiespijn.
Alle reacties Link kopieren
Die drie zoenen mogen van mij echt wegblijven. Zo’n heel verjaardagsrondje als je als laatste binnen komt😩
Een ‘hug’ in ruil vind ik acceptabel en gewoon fijn als begroeting.
Wat is het verschil tussen "Drie keer zoenen gaan we niet meer terugzien, handenschudden wel." en "Handenschudden gaan we terugzien, drie keer zoenen niet."?
Alle reacties Link kopieren
Collega’s zoen ik sowieso al niet na o&n. Ik neem óf de eerste werkdag vrij óf ik doe het met een grote zwaai naar iedereen 😆 Of ik geef een stevige hand en zeg: we gaan niet zoenen vandaag hoor! Of: ik ben verkouden, laten we het zoenen overslaan.

Ik denk zelf dat het hand geven wel terug komt of dat er een andere manier van begroeten voor terug komt (Japanners buigen toch? Wellicht zoiets). Zoenen en knuffelen met familie en naaste vrienden komt ook echt wel terug. Mensen hebben dat fysieke contact nodig.
Ik hoop dat alle sociaal verplichte lichamelijke begroetingen niet meer sociaal verplicht worden.

Dan kunnen mensen lichamelijke aanrakingen doen omdat ze het graag willen, niet omdat ze zich verplicht voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind handen schudden een fijne beleefdheidsvorm, maar an sich vind ik het best vies. Altijd al gevonden, je weet immers niet waar de ander met z'n handen heeft aangezeten. In openbare gebouwen, ov en winkels raak is sowieso niet graag dingen aan (vaak lange mouwen, die ik over mijn handen trek om een deur mee te openen bijvoorbeeld). Bij thuiskomst altijd direct handen wassen, na het opruimen van de boodschappen ook. Schone was haal ik pas uit de machine als ik mijn handen heb gewassen en ik was mijn handen voordat ik mijn dieren (en mezelf) te eten geef.. Dat deed ik al voor Corona. Smetvrees? Mwah, misschien. Het aaien en knuffelen van dieren vind ik dan weer niet vies.
Zoenen hoeft van mij ook niet, en knuffelen alleen met dierbaren.
Handen schudden prima, maar ik hoop dat de idiote "verplichting" om jan en alleman te zoenen niet terugkomt. Eigen kring daargelaten uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
12-07-2020 09:49
Ik mag toch hopen dat het ooit weer gewoon wordt om familie en vrienden weer te zoenen en te omhelzen.
Voorstellen zonder handen te schudden went al, maar niet fysiek zijn met de mensen waar ik veel van houd went maar niet.
Dit. Mijn allerbeste vriendinnetje vanuit de verte toeknikken toen zij stond te snikken bij de uitvaart van haar moeder. Ze behoort tot een risicogroep, dus het kon niet anders. Maar manmanman.
Alle reacties Link kopieren
Sorry optie 2 en 3 zijn hetzelfde, maar krijg ik niet meer veranderd.

Dat het handenschudden er niet meer is, is inderdaad raar. Heb onlangs sollicitatiegesprekken gevoerd en de eerste indruk (stevige handdruk of niet) blijft achterwege. Ik denk dat er daar dan wel iets voor in de plaats moet komen. Een soort van vervanging. Anders zal dat gewoon terugkomen.

Maar wat ik ook wel meemaakte is dat als je op een vergadering kwam met mensen uit het hele land dat dan eerst iedereen de hand geschud werd. Ik weet niet of dat terugkomt.

Je leest dat ze in Frankrijk dat nog gewoon doen het zoenen ter begroeting, en heb het ook in een Italiaans filmpje gezien waarbij met de mondkapjes onder de kin gewoon weer gezoend werd. Ikzelf heb daar nooit zo heel erg aan meegedaan, wel als je elkaar lang niet gezien hebt, maar niet standaard.
-Nienke- schreef:
12-07-2020 09:49
Ik denk dat het drie keer zoenen (bijv. bij verjaardagen) niet meer terugkomt. Een bezoeker de hand schudden wel. Dat vind ik ook nog steeds vreemd om niet te doen. Ik ontvang op m’n werk veel gasten, stel mezelf bij de handdruk meteen voor. Nu is het ‘hallo, ik ben die-en-die, loopt u maar mee’. Die handdruk ‘mis’ ik echt. Het gezoen echt niet.
Ik vond het eerst ook raar, maar het went snel.
Scheelt ook dat niemand het meer benoemd nu. Eerst was het, ja uh, ik geef geen hand, corona en zo.
Nu zegt niemand er wat over, knikt je toe oid en stelt zich voor.

Ik denk dat handen schudden wel weer terugkomt, maar dat zoenen aub niet.
Ik hoop oprecht dat ik de mensen die me het meest na staan over een tijdje weer een knuffel of zoen op de wang mogen geven (mijn beste vriendin, schoonzus, nichtje, liefste tante, moeder........)
Het hele sociaal verplichte met handenschudden met Jan en alleman en alle vage ooms en tantes zoenen bij een familiebijeenkomst: laat dat maar weg.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
12-07-2020 10:07
Dit. Mijn allerbeste vriendinnetje vanuit de verte toeknikken toen zij stond te snikken bij de uitvaart van haar moeder. Ze behoort tot een risicogroep, dus het kon niet anders. Maar manmanman.
ja verschrikkelijk.

het voorstellen zonder hand begin ik ook wel aan te wennen, maar ik denk dat dat wel terugkomt. Ik heb voor mijzelf al besloten dat ik een stuk selectiever ga zijn met het zoenen als begroeting. alhoewel iemands wangen in de meeste gevallen schoner zijn dan de handen dus dat is ook krom
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat dat gezoen wegblijft, en handenschudden misschien dan in combinatie met een betere hygiëne. Maar ik zie dat niet gebeuren, heb gestemd voor 'alles wordt weer zoals het was'. Zelfs in die vier hele maanden dat we hiermee bezig zijn, heb ik zakelijk en privé alle mogelijke varianten al voorbij zien komen, en alle rare 'blunders'. Ook internationaal, ik zie en spreek veel Duitsers zakelijk. Die komen binnen met een mondkapje, zien dan dat wij ze niet dragen en vervolgens vergeten ze ook álles aan social distancing omdat ze compleet in verwarring het ook allemaal niet meer weten. Heel menselijk, heel begrijpelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven