Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Financiële steun voor particuliere vanwege Coronacrisis

02-04-2020 15:55 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in de kranten dat de regering druk bezig is om ondernemingen financieel bij te staan in deze coronacrisis. Dat is natuurlijk uitstekend.
Ik vraag mij alleen af of er soortgelijke regelingen zijn voor particulieren?
Bijvoorbeeld: in Amerika is het vanwege Corona in veel staten niet toegestaan om huurders uit te zetten, ook niet als ze de huur niet kunnen betalen. Iedereen die onder de $100,000 verdient krijgt daar eenmalig $1,200.

In canada krijgen ouders $300 per kind erbij, plus $400 per persoon. Ook zijn banken verplicht om soepeler om te gaan met betalingsachterstanden als mensen in de problemen komen met hun hypotheek vanwege corona.

Waar kunnen mensen in Nederland op rekenen als er momenteel weinig binnenkomt ?
pamelacourson schreef:
02-04-2020 17:13
Daar ben ik het mee eens. Op een ander moment kun je ook pech (een financiële strop) hebben met een verbouwing, ziekte, bedrijf etc. etc. Er zijn ook mensen die veel geld kwijt zijn aan een vakantie die niet door kan gaan, moet je die dan ook compenseren? In een ander jaar kan iemand ook zijn vakantie moeten overslaan door onvoorziene omstandigheden. Soms heb je pech, inderdaad.
Dit.
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:15
we komen er nu als maatschappij achter, dat het leven veel minder 'maakbaar' is dan we dachten
we zijn amper meer gewend om eens flinke pech te hebben
+1
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:15
we komen er nu als maatschappij achter, dat het leven veel minder 'maakbaar' is dan we dachten
we zijn amper meer gewend om eens flinke pech te hebben
Dit, pech kennen wij alleen in individuele gevallen, niet op grote schaal zoals nu.

Ik ben ondernemer, ik word op geen enkel manier gecompenseerd. Het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:06
nee, dat is gewoon pech
Nee, dat is niet "gewoon pech" dat zijn aannemer en leveranciers die plotseling en zinder aankondiging hun werkwijze móeten aanpassen, opgelegd door (begrijpelijke!) crisismaatregelen.

Want als het "gewoon pech" is, hoef je ook geen bedrijven of zzp-ers in de lucht te houden. Ondernemersrisico. Overigens vind ik dat ook deels. Ik vind elke onderneming die niet 1 maand zonder omzet, nietbkan overleven, per definitie niet levensvatbaar, en mijns inziens gewoon failliet mag.

Ik ken zat ZZP'ERS met een boot en een huis op Aruba die normaak185 euro per uur schrijven als consultant, en nu bij de overheid aankloppen voor steun.

Belachelijk!
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
02-04-2020 17:18


Want als het "gewoon pech" is, hoef je ook geen bedrijven of zzp-ers in de lucht te houden. Ondernemersrisico. Overigens vind ik dat ook deels. Ik vind elke onderneming die niet 1 maand zonder omzet, nietbkan overleven, per definitie niet levensvatbaar, en mijns inziens gewoon failliet mag.
dat doen "we" zodat de economie niet instort, omdat 'we' dan een groter probleem hebben
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
02-04-2020 17:18
Nee, dat is niet "gewoon pech" dat zijn aannemer en leveranciers die plotseling en zinder aankondiging hun werkwijze móeten aanpassen, opgelegd door (begrijpelijke!) crisismaatregelen.

Want als het "gewoon pech" is, hoef je ook geen bedrijven of zzp-ers in de lucht te houden. Ondernemersrisico. Overigens vind ik dat ook deels. Ik vind elke onderneming die niet 1 maand zonder omzet, nietbkan overleven, per definitie niet levensvatbaar, en mijns inziens gewoon failliet mag.

Ik ken zat ZZP'ERS met een boot en een huis op Aruba die normaak185 euro per uur schrijven als consultant, en nu bij de overheid aankloppen voor steun.

Belachelijk!
Ik ben het met je eens hoor, bedrijven moeten in de laatste toch echt wat spek op de botten hebben. Maar veel hangt af van de sector waarin je werkt. Die goed betaalde zzp- ers die nu die EUR 1000 aanvragen, ik vind dat er best een appel gedaan mag worden op je maatschappelijke verantwoording. Maar ja, ze hebben er wel recht op, mits ze dus geen inkomen meer hebben. Maar als je het van deze bijdrage moet hebben als goed betaald zzp'er vraag ik mij af waar je mee bezig bent.

Voordat de discussie begint, ik weet ook dat er veel zzp 'ers zijn die een veel lager uurloon hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
02-04-2020 17:24
Ik ben het met je eens hoor, bedrijven moeten in de laatste toch echt wat spek op de botten hebben. Maar veel hangt af van de sector waarin je werkt. Die goed betaalde zzp- ers die nu die EUR 1000 aanvragen, ik vind dat er best een appel gedaan mag worden op je maatschappelijke verantwoording. Maar ja, ze hebben er wel recht op, mits ze dus geen inkomen meer hebben. Maar als je het van deze bijdrage moet hebben als goed betaald zzp'er vraag ik mij af waar je mee bezig bent.

Voordat de discussie begint, ik weet ook dat er veel zzp 'ers zijn die een veel lager uurloon hebben.
bij ZZP-ers denken we al snel aan de snelle jongens,
maar tegenwoordig zijn juist veel starters ZZP-ers, zelfs in zorg/onderwijs/schoonmaak, die verdienen echt niet genoeg om enorme reserves te hebben
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:21
dat doen "we" zodat de economie niet instort, omdat 'we' dan een groter probleem hebben
Is dat zo? Ik snap wat je bedoelt hoor, en voor een aantal bedrijven zal dat zeker ook opgaan, maar anderzijds vind ik het ook gek wanneer je als bedrijf bij 1 maand geen onzet al om valt. 0 reserve. Die heb ik als huishouden ook, waarom als bedrijf dan niet.

Dat de overheid particulieren niet steunt snap ik, en ben ik het ook van harte mee eens, maar om maar ALLE bedrijven steun aan te bieden.....? Ik zie de parlementaire enquête inzake onterecht verleende staatssteun nu al aankomen......
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:26
bij ZZP-ers denken we al snel aan de snelle jongens,
maar tegenwoordig zijn juist veel starters ZZP-ers, zelfs in zorg/onderwijs/schoonmaak, die verdienen echt niet genoeg om enorme reserves te hebben
Eens, maar hebben die überhaupt bestaansrecht?
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:26
bij ZZP-ers denken we al snel aan de snelle jongens,
maar tegenwoordig zijn juist veel starters ZZP-ers, zelfs in zorg/onderwijs/schoonmaak, die verdienen echt niet genoeg om enorme reserves te hebben
Vandaar mijn laatste opmerking ;-).
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
02-04-2020 17:27
Is dat zo? Ik snap wat je bedoelt hoor, en voor een aantal bedrijven zal dat zeker ook opgaan, maar anderzijds vind ik het ook gek wanneer je als bedrijf bij 1 maand geen onzet al om valt. 0 reserve. Die heb ik als huishouden ook, waarom als bedrijf dan niet.

Dat de overheid particulieren niet steunt snap ik, en ben ik het ook van harte mee eens, maar om maar ALLE bedrijven steun aan te bieden.....? Ik zie de parlementaire enquête inzake onterecht verleende staatssteun nu al aankomen......
niet alle hoor, je moet aantonen, dat je minstens 20% omzetverlies hebt
En dan krijg je dus compensatie van de lonen, en die mensen mag je niet ontslaan.
Het is geen zak geld die ze zelf mogen inzetten, het is geld dat naar het loon van de medewerkers gaat

Zo geef je het bedrijf wat lucht (andere kosten gaan natuurlijk wel door) en houden mensen hun baan
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat de overheid zich de komende paar jaar geconfronteerd gaat zien metbeen negatief gevolg van haarbeigen beleid, de flexibilisering van de arbeidsmarkt.

De zzp-er tegen wil en dank. Maaltijdbezorgers, PostNL koeriers etc... zelfstandigen met een hongerloon. Die zal.je nu wel móeten helpen want als ze in de bijstand raken ebn jenhet arbeidspotentieel kwijt, kost het je direct geld in uitkering en berokken je schade aan de ergonomische keten.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2020 17:21
dat doen "we" zodat de economie niet instort, omdat 'we' dan een groter probleem hebben
Nee dat is gewoon trickle down economics.
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
02-04-2020 17:33
Ik denk zelf eerlijk gezegd dat de overheid zich de komende paar jaar geconfronteerd gaat zien metbeen negatief gevolg van haarbeigen beleid, de flexibilisering van de arbeidsmarkt.

De zzp-er tegen wil en dank. Maaltijdbezorgers, PostNL koeriers etc... zelfstandigen met een hongerloon. Die zal.je nu wel móeten helpen want als ze in de bijstand raken ebn jenhet arbeidspotentieel kwijt, kost het je direct geld in uitkering en berokken je schade aan de ergonomische keten.
Oh zeker
En na deze crisis heeft de regering weinig geld meer voor:
Meer handen aan het bed. Minder kinderen in de klas etc.

Al die mensen waar we nu voor klappen krijgen straks geen loonsverhoging
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
02-04-2020 17:37
Nee dat is gewoon trickle down economics.
Leg eens uit waarom je dat denkt
Alle reacties Link kopieren
Het hele plaatje. Nou als ik naar je voorbeelden kijk kan ik er zo al wat noemen tav NL:
- KOT die door blijft lopen
- eigen bijdrage kinderopvang die vergoed wordt
- verbod op huisuitzettingen
- noodopvang voor kinderen van mensen in de vitale sector, ook als je kind eerder niet naar de opvang ging
- de NOW-regeling die ook bij de werknemer terechtkomt
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
03-04-2020 08:03
Het hele plaatje. Nou als ik naar je voorbeelden kijk kan ik er zo al wat noemen tav NL:
- KOT die door blijft lopen
- eigen bijdrage kinderopvang die vergoed wordt
- verbod op huisuitzettingen
- noodopvang voor kinderen van mensen in de vitale sector, ook als je kind eerder niet naar de opvang ging
- de NOW-regeling die ook bij de werknemer terechtkomt
Dit en natuurlijk de miljardensteun aan bedrijven. Door de bedrijven overeind te houden zal er niet massaal ontslag aangevraagd worden voor het gros van het personeelsbestand. Dus indirecte hulp aan de particulier. Dat heeft meer effect dan eenmalig wat geld geven zoals in Amerika met de boodschap ' zoek het verder maar uit'. En na de corona blijken ineens veel bedrijven omgevallen te zijn en kunnen mensen daarom geen baan vinden. Ik zou dus liever mijn baan behouden en dat mijn werkgever 90% van mijn loonkosten krijgt vanuit de overheid dan dat ik op straat sta en wat 'pleistertjes' krijg en het verder maar uitzoek.

https://www.parool.nl/wereld/deze-crisi ... ~b74c8933/

Ik vond dit stukje wel een duidelijk beeld geven.

Ps. Ik hoop ook dat mensen nu door krijgen hoe loos het populistisch geroeptoeter is over dat Rutte alleen voor bedrijven is. Juist daarmee wordt indirect de bevolking geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven