Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Help ik ben de enige die afstand wil houden ik mn familie

22-05-2020 07:57 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, gister hadden we familie op bezoek en niemand nam afstand, ook mijn opa en oma niet. Ik raak er zo van in de war. Ik ben letterlijk de enige die afstand houdt. Alleen lukte dat gister niet, omdat zij het gewoon allemaal, allemaal niet deden. Ik begon ook groepsdruk te voelen (bij de volwassenen gewoon). Terwijl ik daar normaal best sterk in ben (wijs drank enzo af). Ik ben er nog van aan het hyperventileren. Ik snap ook niet dat niemand afstand houdt. Die regels zijn er toch niet voor niks. Ik krijg ook allemaal boosheid gevoelens ervan dat ze massaal geen afstand hielden en kan het met niemand bespreken, dus doe ik t hier.


Ik zou de volgende keren eigenlijk gewoon willen afzeggen. Maar dan zal iedereen over me praten. Ik zal voor gek staan. Eigenlijk een soort groepsdruk dus.

Ik kon niet bij iedereen die te dichtbij kwam (voor een langere tijd) zeggen: zou je iets willen opschuiven of naar achter willen gaan, ik wil graag afstand houden. Want dan was ik een sukkeltje. Weetje zo voelde het.
elieke wijzigde dit bericht op 22-05-2020 08:04
22.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
22-05-2020 08:25
We zitten in een pandemie, en elke arts of wetenschapper met Corona kennis die verwacht een tweede golf. Jij bent niet de gek echt niet. Gewoon volgende keren afzeggen, en voor de dingen die je echt niet kunt vermijden kun je ook zelf veel in de hand hebben. Als jij zelf wel de regels goed opvolgt is de kans toch nog redelijk klein dat zij jouw besmetten als zij maling hebben aan de afstand. Ik zeg niet onmogelijk, maar je staat zeker niet 100% machteloos.
Klopt. Wat het wel lastig maakt is dat je volgens mij een jongere bent die nog thuis woont, met ouders die allerlei mensen in huis halen en daarmee voor jou maar vooral ook je grootouders het risico vergroten om besmet te raken. Omdat het huis uiteindelijk van hen is en het niet bevorderlijk is voor de sfeer om aangifte te doen ben je helaas wel beperkt in de mogelijkheden om hun gedrag te veranderen.

Ik zou wel het gesprek aangaan met je ouders, aangeven dat het je raakt dat ze onnodig risico nemen en rustig vragen of ze zich aan de regels zouden willen houden met mensen van buiten jullie gezin. Als dit lukt, super! Als dit niet lukt kun je doen wat wel binnen je invloedssfeer ligt en het voor de rest loslaten. Als je hulp nodig hebt bij het loslaten, zoek die dan. Mensen waar je van houd maken soms domme keuzes, ook mensen die ouder zijn en die je wijzer had verwacht. Ook buiten een pandemie kan je een zus hebben die rookt tijdens de zwangerschap, een vader hebben die vreemdgaat of een vriend die dronken achter het stuur kruipt.
Alle reacties Link kopieren
Elieke schreef:
22-05-2020 08:07
Zo werkt het helaas niet. Verder hyperventileer ik, omdat het nu al is gebeurd. We hebben geen anderhalf gehouden de hele dag. Waar ik bang van word.

Ik denk dat jij naderhand bent gaan hyperventileren toen jij je realiseerde dat je alle controle was kwijtgeraakt.
Er gebeurde van alles wat jij eigenlijk niet wilde.
Trek hier lering uit.
Je had veel eerder je grenzen aan kunnen geven of zelf uit de situatie kunnen stappen.
Ik snap dat het je nu als het ware overviel.. maar dit laat jij natuurlijk geen 2e keer gebeuren.
En niet zo bang zijn.. Jij bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van anderen.
Sabeltandcavia schreef:
22-05-2020 10:00
Leg jij maar eens uit hoe het komt dat er minder besmettingen zijn sinds we anderhalve meter afstand houden. De regels werken, maar dan moeten we ons er wel aan houden. En het virus verspreidt zich weliswaar minder of minder snel, maar het is niet weg en ook niet minder gevaarlijk. Deze familie is dom omdat ze de regels niet serieus nemen en aan hun laars lappen.
Omdat we ook niet meer in afgesloten ruimtes komen met grote groepen. Overigens, in het stuk wat op p1 is geplaatst staat dat de RO al lager was dan 1 toen we de maatregelen namen en de RO is sindsdien nauwelijks gezakt. Geen idee of dat ook waar is, maar het zou mij ook helemaal niet verbazen.

En als in Wuhan van de ruim 1.000 onderzochte gevallen alle besmettingen op 1 na in afgesloten ruimtes plaats hebben gevonden, dan kun je toch niet meer serieus beweren dat die anderhalve meter afstand buitenshuis nodig is?

En dan zijn er meerdere gevallen van uitbraken in afgesloten ruimtes waar velen besmet zijn geraakt terwijl ze niet binnen de anderhalve meter kwamen.

Die anderhalve meter is verzonnen, dat is niet gebaseerd op wetenschap. Het is gewoon dat het bij andere virussen soms helpt en dus hebben we dat bij corona ook maar gedaan.

Dat is prima omdat je ergens moet beginnen, maar als dan uit alle data verder volgt dat het bij corona geen donder uitmaakt, dan vind ik het pas echt oliedom om vast te blijven houden aan het experiment in de hoop dat het virus vanaf nu wel rekening gaat houden met mensen die anderhalve meter afstand houden...
yesss schreef:
22-05-2020 10:04
Waarom ga je dit in ieder topic verkondigen en jouw mening hierover aan iedereen opdringen?
Het ligt ook allemaal wel iets genuanceerder... dat sommige mensen die schakel in hun hoofd maar niet maken vind ik zorgwekkender als mensen die nu nog voorzichtig willen zijn.
Jij vindt het verstandiger om iemand die al angst heeft nog meer angst aan te praten terwijl nota bene uit alle data volgt dat ze niets te vrezen heeft?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-05-2020 10:18
Jij vindt het verstandiger om iemand die al angst heeft nog meer angst aan te praten terwijl nota bene uit alle data volgt dat ze niets te vrezen heeft?
Nee hoor, ik praat niemand angst aan.
Ik zeg alleen dat ze bij zichzelf moet blijven.
Als je ergens niet achter staat, niet doen. De 1.5 meter is nog steeds een richtlijn en dat jij en sommige andere mensen dat niet nodig vind en onzin kan hoor, maar heb respect voor mensen die zich daar wel aan willen houden.
Volgens mij lijk je vooral bang een zeurpiet of neuroot gevonden te worden. Als je dit allemaal heel belangrijk vindt, zet dat gevoel dan van je af en trek je eigen plan. Is het je ergens te druk, dan ga je uit de situatie. Wat kan het jou dan schelen wat ze van je vinden? Zij doen wat zij doen en jij doet wat jij doet.
Alle reacties Link kopieren
Maak je je altijd veel zorgen over zulke dingen, TO? Natuurlijk hadden ze 1,5m afstand moeten houden, maar moest jij corona krijgen, is de kans ontzettend, ontzettend klein dat het niet mild verloopt.

Waar maak je je precies druk om? Dat je erg ziek wordt? Iets anders?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-05-2020 10:16
Omdat we ook niet meer in afgesloten ruimtes komen met grote groepen. Overigens, in het stuk wat op p1 is geplaatst staat dat de RO al lager was dan 1 toen we de maatregelen namen en de RO is sindsdien nauwelijks gezakt. Geen idee of dat ook waar is, maar het zou mij ook helemaal niet verbazen.

En als in Wuhan van de ruim 1.000 onderzochte gevallen alle besmettingen op 1 na in afgesloten ruimtes plaats hebben gevonden, dan kun je toch niet meer serieus beweren dat die anderhalve meter afstand buitenshuis nodig is?

En dan zijn er meerdere gevallen van uitbraken in afgesloten ruimtes waar velen besmet zijn geraakt terwijl ze niet binnen de anderhalve meter kwamen.

Die anderhalve meter is verzonnen, dat is niet gebaseerd op wetenschap. Het is gewoon dat het bij andere virussen soms helpt en dus hebben we dat bij corona ook maar gedaan.

Dat is prima omdat je ergens moet beginnen, maar als dan uit alle data verder volgt dat het bij corona geen donder uitmaakt, dan vind ik het pas echt oliedom om vast te blijven houden aan het experiment in de hoop dat het virus vanaf nu wel rekening gaat houden met mensen die anderhalve meter afstand houden...

Dat ben ik weer met je eens, maar die gecreëerde angst is groot.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
yesss schreef:
22-05-2020 10:23
Nee hoor, ik praat niemand angst aan.
Ik zeg alleen dat ze bij zichzelf moet blijven.
Als je ergens niet achter staat, niet doen. De 1.5 meter is nog steeds een richtlijn en dat jij en sommige andere mensen dat niet nodig vind en onzin kan hoor, maar heb respect voor mensen die zich daar wel aan willen houden.
Dat laatste heb ik wel. Alleen vind ik dat to geen angst hoeft te hebben.
malibu82 schreef:
22-05-2020 11:00
Dat ben ik weer met je eens, maar die gecreëerde angst is groot.
Ja. En ik vind dat schandalig.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
22-05-2020 09:44
Jij bent verstandig TO en je familie is dom. Afstand houden doen we niet alleen om geen corona te krijgen of te verspreiden maar ook om de pandemie eronder te krijgen zodat we uit de lockdown kunnen komen en de wereld weer normaal kan worden. De valt-wel-meemensen vertragen dat alleen maar. Ik begrijp je frustratie heel goed.

Van jou willen ze het blijkbaar niet aannemen, en soms wil het nog wel eens helpen om het ook eens van een ander te horen. Is er iemand in jouw omgeving met wat meer gezag die jou daarbij kan helpen? Iemand die goed kan uitleggen waarom de regels belangrijk zijn en wat de gevolgen zijn van het niet overtreden daarvan. Vertel hem of haar je zorgen en wat het gedrag van je familie met je doet. Misschien valt het kwartje als je familie het in andere bewoordingen van iemand anders hoort. En ik mag toch hopen dat zij ook niet willen dat jij je doodongelukkig voelt omdat zij zich niet weten te gedragen. Zoveel moeite is afstand houden nu ook weer niet. Ze krijgen er niets van.
Zet 'm op!
Veel dank voor je reactie. Bespreekbaar maken heeft helaas geen zin. Ze zien het dan als commentaar en dan worden ze boos of vinden me overdreven. Verder als ik zeg dat ik er ongelukkig van word, dan krijg ik terug: lul nou niet zo dom. Mijn gevoel word niet serieus genomen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Elieke schreef:
22-05-2020 11:28
Veel dank voor je reactie. Bespreekbaar maken heeft helaas geen zin. Ze zien het dan als commentaar en dan worden ze boos of vinden me overdreven. Verder als ik zeg dat ik er ongelukkig van word, dan krijg ik terug: lul nou niet zo dom. Mijn gevoel wordt niet serieus genomen door mn familie helaas. Ik ben daar vaak genoeg in gekwetst. Dat heeft me zoveel pijn gedaan afgelopen jaren dat ik het niet eens meer rustig durf te bespreken met mn ouders.
Alle reacties Link kopieren
TO nogmaals, hoe oud ben je?
Alle reacties Link kopieren
Elieke schreef:
22-05-2020 11:28
Veel dank voor je reactie. Bespreekbaar maken heeft helaas geen zin. Ze zien het dan als commentaar en dan worden ze boos of vinden me overdreven. Verder als ik zeg dat ik er ongelukkig van word, dan krijg ik terug: lul nou niet zo dom. Mijn gevoel word niet serieus genomen helaas.
je hoeft er niet te wonen hoor
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-05-2020 11:38
je hoeft er niet te wonen hoor
Inderdaad, daarom wilde ik ook weten wat haar leeftijd was. Ben je 18 of ouder dan kun je ervoor kiezen het huis te verlaten.
Alle reacties Link kopieren
Elieke schreef:
22-05-2020 08:10
Ik ben gewoon superbang. De mensen uit mn gezin nemen ook nooit afstand en daar kan ik helaas geen afstand van houden... weetje daar leef je mee...maar ik word er zo bang van
waar ben je zo bang voor? val je onder de risico groep? want anders heb je niks te vrezen, dit virusje is minder dodelijk en besmettelijk dan de normale griep. Je hoeft nergens bang voor te zijn.
Elieke schreef:
22-05-2020 11:28
Veel dank voor je reactie. Bespreekbaar maken heeft helaas geen zin. Ze zien het dan als commentaar en dan worden ze boos of vinden me overdreven. Verder als ik zeg dat ik er ongelukkig van word, dan krijg ik terug: lul nou niet zo dom. Mijn gevoel word niet serieus genomen helaas.
Maar jouw angst staat ook totaal niet in verhouding met het risico, dus ook al reageren jouw ouders wellicht niet goed daarop, het probleem zit wel primair bij jou en daar zul jij mee aan de slag moeten.
Alle reacties Link kopieren
Elieke schreef:
22-05-2020 11:28
Veel dank voor je reactie. Bespreekbaar maken heeft helaas geen zin. Ze zien het dan als commentaar en dan worden ze boos of vinden me overdreven. Verder als ik zeg dat ik er ongelukkig van word, dan krijg ik terug: lul nou niet zo dom. Mijn gevoel word niet serieus genomen helaas.

Wat wil je nu precies horen?

Je hebt niet de controle over wat anderen al dan niet doen. Je hebt wel de keuze om je eigen beslissingen te nemen.

Je familie is minder bang voor het virus dan jij. Misschien kunnen ze het beter in perspectief plaatsen of misschien zijn ze gewoon dom bezig. Maar nogmaals, hun keuze, hun verantwoordelijkheid. Niet de jouwe.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de TO nog maar een heel jong meisje is..
Alle reacties Link kopieren
Schrale troost, maar je bent in ieder geval met afstand (!) de slimste in je familie.
kerol schreef:
22-05-2020 13:35
Schrale troost, maar je bent in ieder geval met afstand (!) de slimste in je familie.
Dat moet allemaal maar blijken.
Alle reacties Link kopieren
Met alle issues die jij hebt heb je vast een hulpverlener? Ik zou bespreken wat het allemaal met je doet en hoe je het niet kunt handelen.
Alle reacties Link kopieren
Anderhalve meter afstand = minder doden

Kunnen we aub geen psycholoog aanpraten aan de weinigen die zich daar wel nog aan houden?
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
22-05-2020 12:59
waar ben je zo bang voor? val je onder de risico groep? want anders heb je niks te vrezen, dit virusje is minder dodelijk en besmettelijk dan de normale griep. Je hoeft nergens bang voor te zijn.
Misschien wil ze het niet oplopen zodat ze het niet zou verspreiden naar anderen? (collega's, studiegenoten etc)
Zoals iedereen zou moeten doen...
Rosanna1985 schreef:
22-05-2020 22:55
Anderhalve meter afstand = minder doden

Kunnen we aub geen psycholoog aanpraten aan de weinigen die zich daar wel nog aan houden?
Uit de recente data komt naar voren dat anderhalve meter niets uit lijkt te maken.

To leidt duidelijk onder haar overdreven angst (zelfs als je volledig meegaat in het verhaal van het rivm), dus ja, een psycholoog is een goed idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven