Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe gaan jullie om met angst?

31-03-2020 14:03 29 berichten
Omgaan met angst is iets waar ik normaal al veel moeite mee heb. Ik ben gediagnosticeerd met ziektevrees (geen klassieke hypochondrie) en een extreme angst om dood te gaan door ziekte. Ik ben hiervoor in behandeling. Momenteel telefonisch en online gezien het coronagebeuren.

Toch merk ik dat ik mijn angsten maar heel moeilijk de baas kan. Het is heerlijk weer, ik voel me goed, heb zin om van alles te doen en verheug me op de aankomende zomer. Met dat verheugende gevoel komt een continu knagend gevoel dat ik voor de zomer misschien wel dood ben. Elk positief ding heeft een angstige bijgedachte. Het begint me echt op te breken. Ik pas alle technieken die ik inmiddels geleerd heb toe maar het helpt niet.

Mijn "normale" angsten vind ik makkelijker weg te relativeren, dan kan ik kijken naar mensen om me heen die helemaal niet bang zijn en dat helpt. Als ik nu om me heen kijk is zo ongeveer iedereen bang.

Ik probeer niet alle nieuwsberichten omtrent corona te lezen en zeker niet de hele dag door. Toch blijven de dingen die ik wel gelezen en/of gehoord heb enorm hangen en zorgt voor nog meer gepieker.

Als je dan leest dat gezonde jonge mensen overlijden, een kind van 12, een puber van 16, een verpleegster van 30... Het doet me happen naar adem.

Helaas rook ik nog steeds en ben ik iets te dik. Volgens de huidige nieuwsberichten ben je dan bijna ten dode opgeschreven. Of in elk geval, zo komt het bij mij binnen.

Aan de psycholoog heb ik niet heel veel, mij word aangeraden om de adviezen van van RIVM op te volgen. Verder vindt de psycholoog het zelf ook eng heb ik het idee. Uiteraard luister ik naar het rivm maar.. de angst blijft. Ik ben me ervan bewust dat dat voor veel mensen geldt en dat ik niet de enige ben maar ik vraag me wel af wat jullie doen om te relativeren.
Alle reacties Link kopieren
ten eerste goed dat je er over schrijft

ten tweede waar jij last van hebt daar heeft iedereen last van

ik maak me bv druk over mijn baan
Alle reacties Link kopieren
Objectief gezien is kans niet heel groot dat je ernstig ziek wordt door Corona en dood gaat, zeker niet wanneer je je aan de richtlijnen houdt. De kans dat je met een kraslot wint is bijna nog groter.

Ik zou mij niet zo focussen op de angst en structuur en afleiding zoeken. De enige zekerheid die je hebt is dat je doodgaat aan het einde van je leven. Alleen het wanneer is de vraag.

Wanneer je vanaf nu nog 50 jaar in angst leeft dan heb je ook niet veel aan je leven gehad.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb angst om mijn vader, niet om mijzelf (hij ligt op de IC).
Maar wat bij mij helpt is echt van dag tot dag leven.
Alleen door werk ben ik nog een beetje bezig met of het weekend is of doordeweeks maar verder heb ik helemaal geen besef van tijd en ben ik al helemaal niet bezig met volgende maand of deze zomer. Het kan toch elke dag weer anders zijn. Met mij, met mijn vader en met het land.
En dat geeft mij wel veel rust.
Alle reacties Link kopieren
Slecht. Ik lees even mee. (Ik zit in de risicogroep, hart/vaatziekte).
En ik heb een angstoornis.
Geen geweldige combinatie nu. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Allereerst je mag ook angst hebben.

Het is nu wat het is en je kan er niks aan veranderen. Ik denk dat je zo moet denken. Zeker nu er waarschijnlijk een verlenging aan komt.
Alle reacties Link kopieren
Op Youtube is een mooi filmpje te vinden over omgaan met Corona angst. Zoek op FACE COVID How to respond effectively to the coronacrisis 1.

Op www.wijzijnmind.nl/Corona kun je ook veel tips en adviezen vinden
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Bij mij heeft het momenteel ook erg met hormonen te maken. Ik ben ook erg bang om heel ziek te worden vooral vanwege mijn moeder. Die zou dat echt niet trekken.

Ik denk ook dat het de snelheid is geweest waarmee alles gebeurde. Voor mij ging het zo snel dat ik het gewoon niet bij kon houden. Ik heb net de sleutel van mijn nieuwe huis gekregen en iets waar ik zo lang naar uitgekeken heb was helemaal niet feestelijk. Ik heb echt gejankt als een klein kind. Ik wilde niet eens uitpakken want ik dacht dat we toch allemaal dood zouden gaan.

Maar nu begint de boel een beetje te landen. Ik zie het nog steeds wel somber in dat we binnenkort terug kunnen naar hoe het was maar het is niet alleen meer een diep donker gat.

Veel mensen zullen zich zorgen maken. Ik maak me zorgen om mijn baan. De kans is best aanzienlijk dat het bedrijf waarvoor ik werk het niet gaat redden of moet inkrimpen. Maar ik ben niet de enige. Er zitten velen met mij in hetzelfde schuitje.

Ik las gisteren dit artikel en dat hielp wel om mijn eigen gevoel van doom and gloom in beter perspectief te zetten:

https://www.self.com/story/coronavirus- ... gvesjq0dlE
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
31-03-2020 14:26
Heel herkenbaar. Bij mij heeft het momenteel ook erg met hormonen te maken. Ik ben ook erg bang om heel ziek te worden vooral vanwege mijn moeder. Die zou dat echt niet trekken.

Ik denk ook dat het de snelheid is geweest waarmee alles gebeurde. Voor mij ging het zo snel dat ik het gewoon niet bij kon houden. Ik heb net de sleutel van mijn nieuwe huis gekregen en iets waar ik zo lang naar uitgekeken heb was helemaal niet feestelijk. Ik heb echt gejankt als een klein kind. Ik wilde niet eens uitpakken want ik dacht dat we toch allemaal dood zouden gaan.

Maar nu begint de boel een beetje te landen. Ik zie het nog steeds wel somber in dat we binnenkort terug kunnen naar hoe het was maar het is niet alleen meer een diep donker gat.

Veel mensen zullen zich zorgen maken. Ik maak me zorgen om mijn baan. De kans is best aanzienlijk dat het bedrijf waarvoor ik werk het niet gaat redden of moet inkrimpen. Maar ik ben niet de enige. Er zitten velen met mij in hetzelfde schuitje.

Ik las gisteren dit artikel en dat hielp wel om mijn eigen gevoel van doom and gloom in beter perspectief te zetten:

https://www.self.com/story/coronavirus- ... gvesjq0dlE
Bedankt voor het perspectief want ik maak me ook zorgen om mijn baan maar zit met een vast contract bij de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
31-03-2020 14:35
Bedankt voor het perspectief want ik maak me ook zorgen om mijn baan maar zit met een vast contract bij de overheid.
Ehm, in dat geval zou ik me geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
31-03-2020 14:44
Ehm, in dat geval zou ik me geen zorgen maken.
Ben ook maar een mens he?:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een angststoornis maar ik bemerk dat ik onwijs getriggerd word met alles om heen momenteel. De berichten (die ik niet meer probeer te lezen), de paranoide mensen, de sfeer maar ook corona zelf. Wat ik wil zeggen is dat jij niet de enige ben en dat ik ook hoor van mensen die totaal geen angst klachten hebben normaal dat ze er last van hebben.
Maar het is toch volstrekt normaal dat deze situatie je op zijn minst een beetje bang maakt? Dit is iets wat (bijna) niemand op deze schaal ooit heeft meegemaakt. Accepteren dat die angst tot op zekere hoogte passend is en hoort bij de situatie maakt hem voor mij hanteerbaar. Daarnaast kun je zelf niet meer doen dan je aan de voorschriften houden en zo goed mogelijk voor jezelf en je dierbaren zorgen.
Wat ik nu een beetje heb is dat ik meer controle wil hebben over al het andere wat niet met corona te maken heeft. Maar dat lukt natuurlijk niet, ik kan niet meteen die leuke baan toveren waar ik op zoek naar ben etc. Maar ik word er heel onrustig door.

En ik ben nu soms ook best een beetje bang dat ik juist nu iets ga krijgen waarvoor ik echt naar de huisarts of tandarts zou moeten want zorg krijgen is nu even niet vanzelfsprekend. Las wel op de site van de huisarts dat er nu alleen op afspraak gewerkt wordt en dat je bij vermoeden van corona je niet mag komen maar naar de speciale corona praktijk moet gaan.

Ben nog steeds niet bang om het zelf te krijgen, maak me meer zorgen om mijn ouders, maar alles er omheen maakt me angstig en gestrest.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
31-03-2020 15:03
Wat ik nu een beetje heb is dat ik meer controle wil hebben over al het andere wat niet met corona te maken heeft. Maar dat lukt natuurlijk niet, ik kan niet meteen die leuke baan toveren waar ik op zoek naar ben etc. Maar ik word er heel onrustig door.

En ik ben nu soms ook best een beetje bang dat ik juist nu iets ga krijgen waarvoor ik echt naar de huisarts of tandarts zou moeten want zorg krijgen is nu even niet vanzelfsprekend. Las wel op de site van de huisarts dat er nu alleen op afspraak gewerkt wordt en dat je bij vermoeden van corona je niet mag komen maar naar de speciale corona praktijk moet gaan.

Ben nog steeds niet bang om het zelf te krijgen, maak me meer zorgen om mijn ouders, maar alles er omheen maakt me angstig en gestrest.
Ja, dit ook. Ik houd helemaal niet van naar de dokter gaan maar heb al heel lang last van iets wat steeds erger wordt. Nu kan ik mezelf wel voor de kop slaan dat ik niet eerder gegaan ben want het moet nu gewoon wachten.

Tandarts... ook een leuke. Afspraak van vorige week is afgezegd. Hoop niet dat het nog maanden gaat duren.

Straks hebben we een medicijnverslaving er bij ;)
Alle reacties Link kopieren
Angsten hebben mensen vooral over zaken waar je geen controle over hebt.

Een virus is ongrijpbaar, je ziet het niet, het sluip zomaar binnen. Je kunt heel veel voorzorgsmaatregelen nemen, maar je krijgt voorlopig niet de volledige controle over het corona-virus.

Misschien helpt dit om te relativeren.

Mensen kunnen heel erg ziek worden door het virus, je kunt er zelfs aan dood gaan. Alleen nog heel veel meer mensen krijgen het virus maar hebben hele milde of lichte klachten. Door een gewoon griepvirus kunnen mensen ook heel erg ziek worden of zelfs dood gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lady_Day schreef:
31-03-2020 15:08
Ja, dit ook. Ik houd helemaal niet van naar de dokter gaan maar heb al heel lang last van iets wat steeds erger wordt. Nu kan ik mezelf wel voor de kop slaan dat ik niet eerder gegaan ben want het moet nu gewoon wachten.

Tandarts... ook een leuke. Afspraak van vorige week is afgezegd. Hoop niet dat het nog maanden gaat duren.

Straks hebben we een medicijnverslaving er bij ;)
Ja dadelijk is heel je medicijnkastje uitgebreid met van alles en nog wat. Ik heb nu ook wat kwaaltjes die wel iets kunnen wachten en eentje die ook vanzelf over kan gaan en anders moet ik over 2 weken bellen. Hoop echt zo dat het vanzelf over gaat. En ik ben zo blij dat ik een paar weken geleden toch naar de tandarts ben gegaan ondanks m'n hoest (mocht toen nog, heb ik nagevraagd) anders had ik er nu mee gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik maak me vooral zorgen om mijn gezin en mijn ouders en schoonouders. En ook over mezelf. Afgelopen vrijdag langs een ambulance gefietst waar net iemand ingeladen werd, broeders met beschermende kleding aan en ik fiets daar net langs op weg naar de supermarkt. Krap 1,5 meter afstand van patiënt denk ik, kon niet anders omdat de ambulance midden op de weg stond en ik kon niet uitwijken. Daar maak ik me ook wel zorgen om, wat hing er in de lucht? En kun je daar besmet door raken? Dat soort dingen houdt me wel bezig. En ook wat het gaat doen met de economie en wereldwijd. Het wordt niet meer hetzelfde denk ik. Ik kan aan de andere kant ook de 'mooie ' kanten ervan inzien, de natuur die opleeft, schonere lucht en meer tijd en aandacht voor de kinderen.

Sterkte allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Beneden de 44 jaar is er nog niemand gestorven aan corona.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tenminste volgens het staatje van de RIVM niet maar dat gaat over Nederland.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
T/m 49 jaar ééntje maar.

Maar door te roken vergroot je je kansen op aandoeningen die je niet helpen, namelijk problemen met je vaatstelsel. Bijna de helft van degenen die overleden had dit, maar meestal meerdere aandoeningen tegelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sorry, ik moet het zeggen : voor iemand die zo bang is om dood te gaan doe je wel hard je best om je eigen dood aanzienlijk te bespoedigen door te roken. Blijkbaar sta je geen doodsangsten uit bij iedere peuk die je opsteekt.
Gebruik die nonchalante houding die je aanneemt tav roken en alle smoezen die je gebruikt om niet te hoeven stoppen en projecteer ze op alle situaties die je bang maken.
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 17:55
Sorry, ik moet het zeggen : voor iemand die zo bang is om dood te gaan doe je wel hard je best om je eigen dood aanzienlijk te bespoedigen door te roken. Blijkbaar sta je geen doodsangsten uit bij iedere peuk die je opsteekt.
Gebruik die nonchalante houding die je aanneemt tav roken en alle smoezen die je gebruikt om niet te hoeven stoppen en projecteer ze op alle situaties die je bang maken.
Kijk, dit is dus een aanname die totaal niet klopt. Ik sta wel degelijk bij elke sigaret stil bij de gevaren. Elke dag hoor ik de stem van een oncoloog in mijn hoofd die me verteld dat het einde oefening is. Ik wil echt heel erg graag stoppen maar, en dat kan jij een zwak excuus vinden, het lukt me niet. Tesamen met dat het een grote angstgever is is het tegelijkertijd het tegenovergestelde. Iets dat rust geeft. Ik denk dat dat voor een niet roker (en ook genoeg rokers) nooit te begrijpen zal zijn. Hoe krom en tegenstrijdig ook. Ik ben nergens verslaafd aan, alleen dat stomme roken. Ik sla mezelf zovaak voor mijn kop, echt. Het is makkelijk om te veroordelen, dat mag. Maar doe niet alles wat ik zeg af met dat het excuses zijn of dat mijn angsten wel meevallen. Je hebt echt geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 17:55
Sorry, ik moet het zeggen : voor iemand die zo bang is om dood te gaan doe je wel hard je best om je eigen dood aanzienlijk te bespoedigen door te roken. Blijkbaar sta je geen doodsangsten uit bij iedere peuk die je opsteekt.
Gebruik die nonchalante houding die je aanneemt tav roken en alle smoezen die je gebruikt om niet te hoeven stoppen en projecteer ze op alle situaties die je bang maken.
Touché!
retrostar schreef:
31-03-2020 17:31
Beneden de 44 jaar is er nog niemand gestorven aan corona.
Ik ben 38, 44 vind ik dus echt krankzinnig jong. En dan hebben we het enkel over Nederland, in andere landen, en dan heb ik het over welvarende landen met goede zorg, zijn ze wel jonger gestorven. Juist dat vind ik zo moeilijk weg te relativeren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven