Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe zien jullie Corona het komende jaar?

01-08-2020 22:27 65 berichten
Hoe zien jullie dat Corona zich ontwikkelt in de toekomst? En wat is de invloed op onze maatschappij?

Ik verwacht dat we er steeds gemakkelijker mee omgaan.

Op dit moment lopen de besmettingen weer wat op, maar ziekenhuisopnames en IC-opnames blijven toch laag. Ik las een interview met iemand (ik meen Gommers) die vertelde dat ze ook inmiddels veel beter weten wat de beste behandeling is voor ernstig zieke Corona-patiënten dan in het begin. Dat scheelt best veel ziekenhuis- en IC opnames, en ook het sterftecijfer gaat omlaag.

Verder denk ik dat kwetsbare groepen gewoon wat voorzichtiger blijven en dat deze niet meer zo massaal ziek zullen worden als in maart en april.

Wat alle maatregelen betreft, ik vind dat de balans doorslaat naar maatregelen die weinig zin hebben (oa mondkapjes, overal die desinfectiezeep, schoonboenen van winkelwagens). Mensen zien dat, ze zien ook dat Corona niet meer zo gevaarlijk is, en dus wordt het draagvlak kleiner.

Ergens begin volgend jaar zal er wel een vaccin zijn. Veel mensen zullen dit vaccin wantrouwen, maar als mensen met een kwetsbare gezondheid wel het vaccin nemen, dan is het gevaar van Corona eigenlijk wel grotendeels geweken.

Alles bij elkaar denk ik dat Corona nog ongeveer een half jaar het nieuws beheerst. Daarna zal er nog lange tijd een effect zijn omdat er een grote economische crisis is ontstaan die niet in 1 keer oplost wanneer er een vaccin is.

We zullen nog heel lang voorzichtiger blijven met grote groepen. De traditie om elkaar te zoenen met verjaardagen en zo komt niet meer terug. Er zullen meer mensen met smetvrees zijn de komende jaren.
RoamingZombie schreef:
05-08-2020 16:24
Ga er maar vanuit dat er begin volgend jaar nog geen vaccin is
Dat afstand houden voorlopig nog wel blijft
Dat thuiswerken voor een groot deel zal blijven bestaan zoals het nu is
Dat je ook volgend jaar mondkapjes op mag in het ov.

Ga er maar vanuit dat we nooit meer terug gaan naar de oude situatie.l

En dat corona minder erg zou zijn gebleken is onzin want het tegenovergestelde is waar.
Hoe kom je daar nou bij? Geen mens weet wanneer maar natuurlijk gaan we ooit weer terug naar hoe het was.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
02-08-2020 08:00
Aan al die mensen die denken dat er geen werkend vaccin komt, we nooit van corona afkomen, het virus gaat muteren tot een zwaardere variant en het nooit meer wordt zoals het was: hou houd je hoop? Waar put jij dan nog je kracht uit? Als ik me ga proberen te realiseren dat het volkomen uitzichtloos is dan voel ik een sterke drang om uit het raam te springen aangezien het toch volkomen zinloos is allemaal.

Gewoon accepteren. Het leven is niet meteen voorbij of zo. Ik snap dat sommige mensen slecht tegen verandering kunnen maar als je je er zo tegen gaat verzetten dan zal je inderdaad een ellendig leven krijgen.

Uitzichtloos is dus niet juist, we krijgen alleen een ander uitzicht en dat maakt het leven niet zinloos.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
05-08-2020 16:27
Hoe kom je daar nou bij? Geen mens weet wanneer maar natuurlijk gaan we ooit weer terug naar hoe het was.

Ik zou het eerder omdraaien, het zou een beetje dom zijn om wel terug te gaan naar de oude situatie want dat houd in dat we niets hebben geleerd van wat er nu gebeurt.

Dit zal echt niet het laatste virus zijn wat de rondte doet noch de ernstigste. Er bestaan tientallen tot honderden verwante virussen in vleermuis soorten die nog niet verspreid zijn. En dat is maar uit één lokale regio in China en zijn ook alleen maar de gene waar we bekend mee zijn.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
05-08-2020 16:31
Ik zou het eerder omdraaien, het zou een beetje dom zijn om wel terug te gaan naar de oude situatie want dat houd in dat we niets hebben geleerd van wat er nu gebeurt.

Dit zal echt niet het laatste virus zijn wat de rondte doet noch de ernstigste. Er bestaan tientallen tot honderden verwante virussen in vleermuis soorten die nog niet verspreid zijn. En dat is maar uit één lokale regio in China en zijn ook alleen maar de gene waar we bekend mee zijn.
Maar wat stel je dan voor? Dat we de komende tig jaar 1,5 meter afstand houden?
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
05-08-2020 16:34
Maar wat stel je dan voor? Dat we de komende tig jaar 1,5 meter afstand houden?

Het is geen voorstel, he... Het is een logisch gevolg van deze gebeurtenis.

En niet per se in deze exacte vorm maar ja, ik ga er wel van uit dat er een nieuwe bewustwording is ontstaan waarbij mensen inderdaad voorzichtiger zijn. Kijk naar Azie waar mondkapjes redelijk ingeburgerd zijn, het is niet vreemd als dat hier ook gebeurt. Evenals het verdwijnen van de drie Hollandse zoenen. Die anderhalve meter zal misschien verwateren maar niet overal (denk aan zorginstellingen).

Eerlijk, ik weet niet hoe de toekomst er uit gaat zien, maar terug naar wat het was lijkt mij erg onwaarschijnlijk. En het is ook gewenning, he. Wat nu nog vreemd voelt vinden we over een jaar normaal.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
05-08-2020 16:31
Ik zou het eerder omdraaien, het zou een beetje dom zijn om wel terug te gaan naar de oude situatie want dat houd in dat we niets hebben geleerd van wat er nu gebeurt.

Ik denk dan in de zin van zorgen voor genoeg beschermingsmiddelen, extra IC bedden etc etc.
Maar we kunnen toch niet standaard mondkapjes gaan dragen en 1,5 meter afstand houden voor t geval er weer een nieuw virus komt. Dan leg je heel de economie plat.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
05-08-2020 16:57
Ik denk dan in de zin van zorgen voor genoeg beschermingsmiddelen, extra IC bedden etc etc.
Maar we kunnen toch niet standaard mondkapjes gaan dragen en 1,5 meter afstand houden voor t geval er weer een nieuw virus komt. Dan leg je heel de economie plat.

Waarom zou de economie plat gaan van mondkapjes en afstand houden? Het was de lockdown die dat veroorzaakt, niet deze maatregelen. Wat juist lastig is, is een grote IC capaciteit handhaven voor het geval dat, daarom zijn preventieve maatregelen handiger.

Ik was er trouwens nog een vergeten, het massale thuiswerken zal voor een groot deel blijven.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Natuurlijk heeft de economie er enorm last van als er in de toekomst altijd afstand gehouden moet worden. Bijvoorbeeld: pretparken, dierentuinen, winkels, musea en horeca zijn maar voor helft gevuld. Daarnaast kunnen scholieren en studenten niet volledig naar school. Het zal een catastrofe zijn.
En dan heb ik het nu alleen over de economie en nog niet wat het met mensen doet als ze alleen nog binnen hun huishouden mogen knuffelen.

Meer thuiswerken kan ik mij wel in vinden.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
05-08-2020 17:18
Natuurlijk heeft de economie er enorm last van als er in de toekomst altijd afstand gehouden moet worden. Bijvoorbeeld: pretparken, dierentuinen, winkels, musea en horeca zijn maar voor helft gevuld. Daarnaast kunnen scholieren en studenten niet volledig naar school. Het zal een catastrofe zijn.
En dan heb ik het nu alleen over de economie en nog niet wat het met mensen doet als ze alleen nog binnen hun huishouden mogen knuffelen.

Meer thuiswerken kan ik mij wel in vinden.

Maar is dat zo of zullen uiteindelijk die instellingen zich ook gaan aanpassen naar de werkelijkheid, veranderen van vorm? Het menselijke ras is super adaptief, daarom kunnen wij onder de waterlijn wonen, anderen aan de voet van een vulkaan, op een breuklijn of extreem hete en koude gebieden. We passen ons aan aan de omgeving en alles went uiteindelijk.

Wat jij omschrijft is dus wat er gebeurt als je je krampachtig vast gaat houden aan het idee dat we terug gaan naar hoe het was.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
05-08-2020 16:31
Ik zou het eerder omdraaien, het zou een beetje dom zijn om wel terug te gaan naar de oude situatie want dat houd in dat we niets hebben geleerd van wat er nu gebeurt.

Dit zal echt niet het laatste virus zijn wat de rondte doet noch de ernstigste. Er bestaan tientallen tot honderden verwante virussen in vleermuis soorten die nog niet verspreid zijn. En dat is maar uit één lokale regio in China en zijn ook alleen maar de gene waar we bekend mee zijn.
Dat dachten ze bij de Spaanse griep ook. Of bij de builenpest. Of bij Ebola. Didn't happen in none of the cases.
Al kan je wel het volgende stellen: als je op basis van iets futiel als Corona de maatschappij zo indringend gaat/moet veranderen, dan geeft dat enkel aan dat we er inderdaad niets van leren en dat we niet klaar zijn of ooit zullen zijn voor de uitbraak van een echt stevig virus.
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
02-08-2020 12:07
Als corona een blijvertje is, dan wordt het uiteindelijk een risico waar me mee moeten leren leven. Net zoals mensen hebben leren leven met risico's als terrorisme/aids/overstromingen/orkanen/etc. Niet leuk, maar zeker geen reden om uit het raam te springen.

Maar ik denk dat de situatie uiteindelijk wel zal verbeteren. We krijgen steeds betere behandelingen, waardoor de IC’s niet meer overspoeld raken. Zodat we weer meer onze gang kunnen gaan. En hopelijk komt er een vaccin. Dat hoeft niet eens 100% effectief te zijn om de verspreiding toch behoorlijk af te remmen.

En hopelijk doen we met deze pandemie waardevolle lessen op, die van pas komen bij de volgende, echt dodelijke pandemie. (vogelgriep, wordt al jaren voor gewaarschuwd)
Dat denk ik ook
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
05-08-2020 18:20
Dat dachten ze bij de Spaanse griep ook. Of bij de builenpest. Of bij Ebola. Didn't happen in none of the cases.
Al kan je wel het volgende stellen: als je op basis van iets futiel als Corona de maatschappij zo indringend gaat/moet veranderen, dan geeft dat enkel aan dat we er inderdaad niets van leren en dat we niet klaar zijn of ooit zullen zijn voor de uitbraak van een echt stevig virus.

Weet je dat wel heeeel zeker? Want ik denk dat je gewoon niet weet waar je het over hebt (zoals gewoonlijk laat jij je niet tegenhouden door het gebrek aan kennis).

Ik zou ze sowieso niet een op een vergelijken gezien de tijden waarin het zich af speelde (wetenschap was nog niet echt een ding in de middeleeuwen), en ebola is nooit zo grootschalig geweest als corona. Maar dat de wereld er onherroepelijk door is veranderd kan je niet ontkennen.

De Spaanse griep
It gave a big boost to the concept of socialized medicine and healthcare, which no country had really got around to organizing yet. The pandemic is what gave the stimulus to do that because there was a realization that a pandemic was a global health crisis you had to treat at the population level. You couldn't treat individuals and there was no point in blaming individuals for catching an illness or treating them in isolation.

De builenpest?
Social effects of the plague were felt immediately after the worst outbreaks petered out. Those who survived benefited from an extreme labor shortage, so serfs once tied to the land now had a choice of whom to work for. Lords had to make conditions better and more attractive or risk leaving their land untended, leading to wage increases across the board.

The taste of better living conditions for the poor would not be forgotten. A few decades later, when lords tried to revert back to the old ways, there were peasant revolts throughout Europe and the lower classes maintained their new freedoms and better pay.

Ebola
Door Ebola is er veel veranderd: https://www.who.int/news-room/feature-s ... en-and-now
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
05-08-2020 19:16
Weet je dat wel heeeel zeker? Want ik denk dat je gewoon niet weet waar je het over hebt (zoals gewoonlijk laat jij je niet tegenhouden door het gebrek aan kennis).
Ik weet het heel zeker, ondanks jouw grootspraak of misschien eerder, dankzij jouw grootspraak. Dusssss try me :biggrin:
Ik zou ze sowieso niet een op een vergelijken gezien de tijden waarin het zich af speelde (wetenschap was nog niet echt een ding in de middeleeuwen), en ebola is nooit zo grootschalig geweest als corona. Maar dat de wereld er onherroepelijk door is veranderd kan je niet ontkennen.
Sure, maar geen één van hen heeft voor de permanente maatregelen gezorgd die jij aangeeft, en waarvan jij maar doodleuk aanneemt dat ze wel blijven zullen zijn. Terwijl ze allemaal stuk voor stuk erger en ingrijpender waren.
De Spaanse griep
It gave a big boost to the concept of socialized medicine and healthcare, which no country had really got around to organizing yet. The pandemic is what gave the stimulus to do that because there was a realization that a pandemic was a global health crisis you had to treat at the population level. You couldn't treat individuals and there was no point in blaming individuals for catching an illness or treating them in isolation.
Mooi zo, alvast voorbeeld 1 waarbij jouw impact niet overeind is gebleven.
De builenpest?
Social effects of the plague were felt immediately after the worst outbreaks petered out. Those who survived benefited from an extreme labor shortage, so serfs once tied to the land now had a choice of whom to work for. Lords had to make conditions better and more attractive or risk leaving their land untended, leading to wage increases across the board.

The taste of better living conditions for the poor would not be forgotten. A few decades later, when lords tried to revert back to the old ways, there were peasant revolts throughout Europe and the lower classes maintained their new freedoms and better pay.
En kijk eens aan, voorbeeld 2 waarbij jouw impact niet overeind is gebleven.
Ebola
Door Ebola is er veel veranderd: https://www.who.int/news-room/feature-s ... en-and-now
En ja hoor, we have a winner, voorbeeld 3 waarbij jouw impact niet overeind is gebleven.

't Is uiteraard heel aardig dat je hier wat de big mouth komt uithangen, maar daarbij geef je uitendelijk drie voorbeelden van ergere cases, die stuk voor stuk geen blijvende impact hebben gehad op interpersoonlijk gedrag, sociaal gedrag en individueel gedrag, maar die opgelost zijn en aangepakt zijn. Als je met die zaken komt opdagen, en tegelijk onzinnige claims wil gaan maken als zouden afstand, maskers en meer van die onzin effectief het nieuwe normaal zijn en blijven, dan geef je niet alleen aan dat je niet weet waar je het over hebt, je geeft ook aan dat je je eigen copy-pastes niet eens leest. Then again, als je maskerdracht in Azië als voorbeeld wil aanbrengen als ondersteunend voorbeeld, dan geef je ook aan niet goed te begrijpen waarom een doorsnee Aziaat dat masker draagt.

Doorheen de geschiedenis zijn er nog massa's andere kleine en grootschalige pandemieën geweest, geen één ervan heeft menselijk sociaal gedrag fundamenteel aangepast en de dag dat je er eentje vindt die dat wel kan, is wellicht ook de dag dat je de next big extinction gevonden hebt.
Ik hoop op een goed vaccin en verder vind ik er niet zoveel van.
Drama maken is zinloos. We zullen het er mee moeten doen.
Ik snap de mensen die zeggen dat dit nog jaren zo blijft en dat we het maar gewoon moeten accepteren niet zo goed.

Ik heb echt het perspectief nodig dat het weer normaal wordt. En dan heb ik het over de simpele dingen, zoals vrienden en familie een knuffel kunnen geven en op een normale manier trouwen. Afstand houden op deze manier is niet menselijk, tijdelijk wel, maar niet voor altijd.

Ik denk dat als het echt nog jaren op deze manier doorgaat, dat er behoorlijk wat mensen psychische klachten op gaan lopen.

Dus: ik hoop toch wel dat we ergens volgend jaar een werkend vaccin hebben en dat in ieder geval de risicogroepen ingeënt worden. Dan zijn we namelijk al een heel eind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven