Coronavirus COVID-19 alle pijlers

In hoeverre overrulen jullie school nu soms?

29-03-2020 23:04 219 berichten
School is leidend voor het onderwijs, en wij proberen dat thuis te assisteren, maar de vraag is of dat in Corona-tijd ook zo werkt.

Eerst was er een mail van de RT’er met de vraag hoe ze ons kon ondersteunen thuis. Toen heb ik eerlijk gezegd dat het doel van de RT voor onze zoon nooit wordt verteld en dat wij er graag meer over horen voor we een vraag kunnen formuleren. Ik heb ook gevraagd of de RT te maken had met een vermoeden van dyslexie, en hoe zij daar tegenaan kijkt (omdat het de vraag is of we zoon hiervoor moeten laten testen op eigen kosten). Daar wilde ze niet op ingaan omdat ze vooral de kinderen wilde begeleiden.

Nu kreeg ik net een bericht dat ze morgen om 10:30 onze zoon wil zien in een videogesprek. Ik heb laten weten dat zowel de dag (maandag, dus weer terug in het gareel komen na het weekend-wat bij onze zoon niet vanzelf gaat), als het tijdstip (hij start in afspraak met ons om 10:00, dus dan heeft hij net 1 lesje achter zich en is hij er weer helemaal uit), niet goed gaat werken voor onze zoon.

Blijft ze gewoon bij haar voorstel.

Wij zijn al 2 weken met kleine stapjes zoon naar een voorspelbaar schema aan het begeleiden, en hij heeft echt meer dan gemiddeld moeite met sommige dingen (hij heeft ook ADD). Ik heb echt geen zin om onze opbouw op maandag door de war te laten schoppen, want als zoons “emmertje” eenmaal vol zit, dan krijgt hij de rest van zijn werk gewoon echt niet meer gedaan voor die dag.
Hem zo abrupt in die chat met een groepje zetten, betekent een enorme omschakeling in zijn hoofd van werkfocus naar een voor hem indringende videochat met heel veel niet relevante input van anderen die hem heel erg afleidt.

Ik vind het niet zo opbouwend naar zoon als ze ondanks de uitleg toch vast wil houden aan haar eigen planning.

Dus zal ik laten weten dat hij niet voor de camera komt omdat hij zit te werken, of vinden jullie dat wij alles moeten aanpassen aan de planning van de RT’er?

Bovendien is het net ook nog zomertijd... Dus dan wordt morgen alles krap. Ik vind het nou net een voordeel (tussen alle nadelen), dat je gewoon zelf mag bepalen hoe we opstarten en de dag indelen. Ik was niet van plan om meteen bovenop de zomertijd te gaan zitten...

Zijn er meer ouders die met deze of hele andere overwegingen een deel van de schoolplanning laten voor wat het is, of er een passendere eigen invulling aan geven?
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 18:19
22.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien hadden ze altijd maandag om 10.30 een afspraak? Hij kent haar toch? Wellicht vindt hij een gesprekje met een bekend gezicht wel fijn.
Die RTer heeft nog meer te doen, dus ja.
Alle reacties Link kopieren
Wij beginnen gewoon om 8.30. Net als op school. Want thuisonderwijs ìs school. Die vaste gewoontes zijn belangrijk.

Of zou je je zoon op school ook niet om 10.30 met haar laten praten?
Alle reacties Link kopieren
Eventjes het tijdstip waarop zoon start vervroegen gaat echt niet lukken; dat hij om 10:00 aan de slag gaat, is al een hele overwinning. Bovendien is het ook nog zomertijd... Dus dan wordt morgen alles krap. Ik vind het nou net een voordeel (tussen alle nadelen), dat je gewoon zelf mag bepalen hoe we opstarten en de dag indelen. Ik was niet van plan om meteen bovenop de zomertijd te gaan zitten..

Nou morgen even een momentje niet. Dan begint zoon morgen om 11u met andere dingen, het is tenslotte zomertijd...
Wel doen en meekijken. Weet je gelijk wat ze met hem doet.
Wel gek dat je niet weet waarvoor hij RT krijgt. Ik neem aan dat je toestemming hebt gegeven.
Alle reacties Link kopieren
‘Lieve zoon, morgen belt huppeldepup van school even want die wil heel graag even horen en zien hoe het met jou gaat, zullen we dan daarna samen een werkje doen? ‘

En als het echt heel spannend is moet mama ook maar even voor de camera.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er de eerste week heel erg in laten leiden met als gevolg 2 huilende kinderen. Tweede week heb ik de teugels was laten varen. Ze krijgen nu elke week een creatieve opdracht waar ze elke dag een uur aan moeten werken.
Ben ik in de ochtend al de hele tijd met ze bezig geweest, dan weer in de middag om te helpen met de opdracht. Dit terwijl ze veel liever samen spelen.
Ik heb ze verteld dat als ze liever willen spelen samen dat ze dat dan ook vooral lekker moeten doen. Het is al raar genoeg nu allemaal.

Verder kreeg ik vorige week een mailtje dat ze verwachten dat mijn dochter elke maandag en vrijdag om 9 uur in de ochtend leesles via videobellen krijgt. Hier ga ik nog wel even contact over opnemen want mijn dochter is al geen kei in bellen, laat staan videobellen. En inderdaad het gooit onze ritme totaal in de war.

Ik zou op je strepen staan. Volgens mij zijn we nergens toe verplicht.
Hoe oud is kind?

En hoe een wereldramp is het als ie morgen na het gesprek niets meer doet en dat het werk blijft liggen tot dinsdag?



En anders kan je 't nog altijd vertikken onder 't motto "slecht werkende apparatuur" :-).
Niemand die je kan dwingen een computer of allerlei camera's in huis te halen.

En je hebt je eigen laptop morgenochtend om half 11 toevallig zelf nodig voor je werk.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 29-03-2020 23:16
49.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En als structuur zo belangrijk is voor je kind vraag ik me oprecht af waarom je pas om 10:00u begint? Wij houden zoveel mogelijk de vaste momenten en tijden van school aan. Dus optijd douchen en aankleden, normale tijden ontbijten en 10:00u fruit en 12:00u lunch. Beetje zelfde dagindeling.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
29-03-2020 23:11
Wij beginnen gewoon om 8.30. Net als op school. Want thuisonderwijs ìs school. Die vaste gewoontes zijn belangrijk.

Of zou je je zoon op school ook niet om 10.30 met haar laten praten?
Ik heb als eerste ingevoerd dat school om 9:30 begint. Want ik vond 8:30 altijd al te vroeg


En verder, als man en ik beiden werken of er zijn andere omstandigheden is het mijn keus om werk op andere tijdstippen te doen. Of niet te doen als ik iets niet nodig vind


Als school weer begint mag juf het weer bepalen
SofieJ1986 schreef:
29-03-2020 23:15
En als structuur zo belangrijk is voor je kind vraag ik me oprecht af waarom je pas om 10:00u begint? Wij houden zoveel mogelijk de vaste momenten en tijden van school aan. Dus optijd douchen en aankleden, normale tijden ontbijten en 10:00u fruit en 12:00u lunch. Beetje zelfde dagindeling.
Structuur wil niet zeggen dat het net zo is als op school. Dat is het sowieso al niet.
Als zij nu een duidelijke dagindeling hebben, lekker zo houden.
Alle reacties Link kopieren
1030u.... Dan heeft half NL er al een halve dag opzitten, maar voor jouw kind moet het exact op de tijd wat hem het meest blieft. En dan vergeten we voor het gemak dat de juf nog 27 andere kinderen moet begeleiden.

Ik snap ineens mijn nichtje die het lastig vindt om haar hele klas en ouders tevreden te houden...
Wintertime16 schreef:
29-03-2020 23:08
Misschien hadden ze altijd maandag om 10.30 een afspraak? Hij kent haar toch? Wellicht vindt hij een gesprekje met een bekend gezicht wel fijn.
Dat hij altijd om 10:30 een afspraak zou hebben, betekent echt helemaal niets; hij is niet op school en kan verder ook heel veel dingen niet doen die hij op school zou doen. Dus dan nog is het niet te vergelijken.

Sinds vorige week woensdag zou er op dit tijdstip een chat zijn met lerares en heel groep 6, maar daar hebben we twee dagen voor de kat zijn viool op zitten wachten omdat de lerares hem niet aan de groep had toegevoegd. Dat gaf hier al heel veel onrust. Vrijdag deed hij voor het eerst mee. Nu kreeg ik net een bericht dat lerares morgen afscheid moet nemen van een van haar ouders die nu in een verzorgingstehuis ligt. Dus dat vervalt. En nu wil de RT’er dus dat tijdstip claimen voor morgen. Ik vond die klassenchat al onhandig maar daar hebben we het schema op aangepast, want duidelijk nuttig.

Maar ineens RT er doorheen is WEER verandering. Mijn kind is dat wel zat aan het worden, en ik vraag me af of ik hem een dienst bewijs door hem in de zoveelste verandering te dwingen, of dat ik ook even de bewaker mag zijn van zijn zelfvertrouwen, en even zouden dat de makkelijkere onderdelen die eigenlijk gepland stonden gewoon ongestoord kunnen worden uitgevoerd.
Alle reacties Link kopieren
Ib-er moest en zou ook bellen, waren drie mails voor nodig om tot haar door te laten dringen dat ik niet opneem zolang ik met de kinderen bezig ben. Jammer de bammer, ik moet ze thuis lesgeven, maar doe dit wel op een manier die voor mij werkt. En voor mij betekent dat geen afleiding tussendoor.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
29-03-2020 23:17
Structuur wil niet zeggen dat het net zo is als op school. Dat is het sowieso al niet.
Als zij nu een duidelijke dagindeling hebben, lekker zo houden.
Als jij zelf wil afwijken van de structuur van school is dat prima maar dan hoef je niet te verwachten dat de rest van de leerkrachten dat ook gaan doen.
Nemain• schreef:
29-03-2020 23:12
Wel doen en meekijken. Weet je gelijk wat ze met hem doet.
Wel gek dat je niet weet waarvoor hij RT krijgt. Ik neem aan dat je toestemming hebt gegeven.
Nee dus; dat is mij al jaren een doorn in het oog. We wisten eerst niet een dat hij het had, daarna niet of hij het nog steeds had, e we horen ook nooit wat de resultaten of verwachtingen er van zijn, op gewoon de indicatie waarom hij dat krijgt. En als je daar over begint, dan wordt er dus gewoon niet op gereageerd...
Hoe oud is je zoon?

Ik zou denken dat leren omgaan met bepaalde flexibiliteit ook belangrijk is. Zit hij op gewoon onderwijs. Zo ja dan moet hij straks naar het gewone vo. Dan moet hij leren dat zaken soms anders gaan. Lesuitval, tussendoorafspraken. Nee dat is niet fijn maar wel hoe het gaat
SofieJ1986 schreef:
29-03-2020 23:21
Als jij zelf wil afwijken van de structuur van school is dat prima maar dan hoef je niet te verwachten dat de rest van de leerkrachten dat ook gaan doen.
Dat zeg ik toch niet? Ik reageer op jouw ‘structuur, dan moet je het doen zoals op school. Dat doen wij ook.’


TO, hij krijgt niet voor niets RT, ik zou dat echt met beide handen aangrijpen, juist nu er al zoveel wegvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste denk ik dat je vooral in onmogelijkheden denkt.

Dat gezegd hebbende: wij doen maar wat. De ene dag meer dan de andere. De ene dag heel veel werk vanuit school, de andere dag iets wat ik zelf geprint heb en zeer nuttig vind. De eerste twee dagen hebben we lekker helemaal niets gedaan. Omdat man en ik beiden als leerkracht werken en de boel op ons werk op de rit moesten krijgen.

Voor de kinderen van school ligt mijn lat ook laag. Ik bied van alles aan. Zowel op papier als online, elke keer benadruk ik: kijk wat kan, doe wat lukt. Ik bel, ik hou vinger aan de pols, Ik ben bereikbaar en ik ondersteun. Maar ik verplicht niets.

Wij geven bewust geen instructies via videobellen oid, omdat er dan altijd kinderen zullen zijn die niet inbellen (geen zin, drama, geen goed internet, geen device, bij de oppas etc).
Waardoor het niveauverschil alleen maar groter wordt.
blijmetmij schreef:
29-03-2020 23:22
Nee dus; dat is mij al jaren een doorn in het oog. We wisten eerst niet een dat hij het had, daarna niet of hij het nog steeds had, e we horen ook nooit wat de resultaten of verwachtingen er van zijn, op gewoon de indicatie waarom hij dat krijgt. En als je daar over begint, dan wordt er dus gewoon niet op gereageerd...
Dus je laat het al die jaren maar gewoon gebeuren en u ga je ineens op je strepen staan? Ga eerst eens normaal in gesprek.
blijmetmij schreef:
29-03-2020 23:22
Nee dus; dat is mij al jaren een doorn in het oog. We wisten eerst niet een dat hij het had, daarna niet of hij het nog steeds had, e we horen ook nooit wat de resultaten of verwachtingen er van zijn, op gewoon de indicatie waarom hij dat krijgt. En als je daar over begint, dan wordt er dus gewoon niet op gereageerd...
Dan zouden ze bij mij dus kunnen wachten tot school ooit een keer terug begint.
Kunnen ze hem tenminste live begeleiden.
Alle reacties Link kopieren
SofieJ1986 schreef:
29-03-2020 23:21
Als jij zelf wil afwijken van de structuur van school is dat prima maar dan hoef je niet te verwachten dat de rest van de leerkrachten dat ook gaan doen.
Mwah, er is geen school nu. Dus waarom per se die structuur precies volgen?

Ouders zijn opeens meesters en juffen. Ik laat ze die toko lekker runnen zoals zij dat blieven.
vitamined wijzigde dit bericht op 29-03-2020 23:27
2.56% gewijzigd
SofieJ1986 schreef:
29-03-2020 23:15
En als structuur zo belangrijk is voor je kind vraag ik me oprecht af waarom je pas om 10:00u begint? Wij houden zoveel mogelijk de vaste momenten en tijden van school aan. Dus optijd douchen en aankleden, normale tijden ontbijten en 10:00u fruit en 12:00u lunch. Beetje zelfde dagindeling.
We hebben ZEKER structuur. Alleen niet die van school.
Ik heb een heel duidelijk schema dat ik iedere avond vantevoren maak.

In de ochtend begint zoon met dingen die hij echt graag eerst wil doen. Als we dat thuis de kop indrukken, dan zijn we al zo aan het strijden voordat er kog maar EEN punt op papier is gezet....Hij heeft dat ook gewoon nodig; weten dat hij ergens naar toe moet werken, maar wel met wat lucht dat hij zelf ook meebeslist.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
29-03-2020 23:22
Nee dus; dat is mij al jaren een doorn in het oog. We wisten eerst niet een dat hij het had, daarna niet of hij het nog steeds had, e we horen ook nooit wat de resultaten of verwachtingen er van zijn, op gewoon de indicatie waarom hij dat krijgt. En als je daar over begint, dan wordt er dus gewoon niet op gereageerd...
Ik snap niet dat je daar niet eerder écht achteraan bent gegaan.
Ik zou me toch minder makkelijk af laten schepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven