Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kind in groep 8

16-01-2021 20:22 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er, net als ik, een kind in groep 8? En hoe pakt jullie school het nu aan met de midden groep 8 cito’s en het schooladvies?
De eind groep 7 cito’s zijn wel afgenomen, maar zouden verder niet meetellen in het advies. Maar wat nu? Worden de groep8 cito’s bij jullie überhaupt afgenomen? En mogen de kinderen daarvoor naar school komen? Wachten ze tot de scholen weer open mogen? Of worden de adviezen straks alleen op de werkhouding en resultaten in de klas gebaseerd.
Ben benieuwd....
Alle reacties Link kopieren
Hier een juf van groep 8. Wij wachten op toestemming van het bestuur om het drempelonderzoek in groepjes af te nemen bij alle kinderen. Als dat niet mag, dan moeten we cito begrijpend lezen en rekenen afnemen.
Ik maak me zorgen over mijn leerlingen, hoe moeten ze een goede schoolkeuze maken als scholen dicht zijn? Weer zo'n rot jaar voor ze.
Alle reacties Link kopieren
En de cito E7 tel ik wel mee als kinderen daar op vooruit zijn gegaan. Ik reken ze er niet op af als ze de E7 minder goed gemaakt hebben.
Verder kijken we, net als altijd, naar groep 6, 7 en 8.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaat groep 8 "gewoon" naar school, omdat dit zo'n belangrijk jaar is. Ben ik zo blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje zit in groep 8. Als zijn school weer opengaat hoop ik dat ze gelijk de Cito gaan afnemen maar de juf denkt zelf al dat de scholen waarschijnlijk pas na de voorjaarsvakantie weer open gaan. De school waar hij heen wil sluit de inschrijfdatum 7 maart en ik kan hem nu dus nog niet inschrijven. Ik maak me echt zorgen. Hij had Havo/VWO advies eind groep 7, maar zou me niks verbazen als het nu bij de meesten omlaag gaat door de schoolsluiting.

Werkweek en musical zullen ook wel niet doorgaan. Open dagen op de middelbare scholen waren alleen youtube filmpjes, zonder mogelijkheid om vragen te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Hier dochter in groep 8 en er word gekeken naar de resultaten van groep 6,7 en tot zover 8. Houding, motivatie en inzet worden zwaar meegenomen. Wij hebben eind januari al het definitieve advies gesprek en word dochter ook ingeschreven op de school van haar keus
Alle reacties Link kopieren
Joelle1980 schreef:
16-01-2021 20:55
Mijn zoontje zit in groep 8. Als zijn school weer opengaat hoop ik dat ze gelijk de Cito gaan afnemen maar de juf denkt zelf al dat de scholen waarschijnlijk pas na de voorjaarsvakantie weer open gaan. De school waar hij heen wil sluit de inschrijfdatum 7 maart en ik kan hem nu dus nog niet inschrijven. Ik maak me echt zorgen. Hij had Havo/VWO advies eind groep 7, maar zou me niks verbazen als het nu bij de meesten omlaag gaat door de schoolsluiting.

Werkweek en musical zullen ook wel niet doorgaan. Open dagen op de middelbare scholen waren alleen youtube filmpjes, zonder mogelijkheid om vragen te stellen.
Waar baseer je dat op? Een voorlopig advies verlagen is iets wat ik eigenlijk nog nooit gehoord heb. De voorlopige adviezen zijn eerder voorzichtig, dat hebben ze dan echt al laten zien.
Hier ook groep 8.....ik maak mij niet zo druk om het advies. Het advies in groep 7 vond ik al zo dubieus...was niet serieus te nemen. Kind scoorde op cito havo/vwo maar kon wel beginnen op het vmbo tl. Ik vroeg naar mogelijkheden mavo/havo brugklas? Reden is 1 moeilijk vak waardoor havo/vwo moeilijk wordt. Goh....bestaat dat vroeg juf.

Ik heb meer vertrouwen in de leerkrachten van dit jaar dus ik wacht het rustig af. Iedereen zit in hetzelfde schuitje. Maar zoals gezegd...ze heeft twee goede leerkrachten die ik capabel vind voor een passend advies.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind in groep 8. Entreetoets groep 7 is begin dit jaar afgenomen. Aan de hand daarvan een voorlopig adviesgesprek gehad. Voor ons is ontzettend duidelijk waar ze heen zal gaan, dus ik maak me verder niet druk om de cito. Als ze die direct af zouden nemen als ze weer naar school mogen, gaat dat wel echt een vertekend beeld geven denk ik.
Het is jammer dat ze dit bijzondere jaar op deze manier moeten invullen. Gelukkig hebben ze het online ook gezellig.

Ik ben wel ontzettend blij dat ze niet onze oudste is en we dus de scholen in de omgeving al goed kennen. Waardeloos om een keuze te moeten maken dmv online open dagen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is de meeste stof in groep 8 herhaling en worden er weinig nieuwe leerdoelen getoetst. Wanneer je het thuis gewoon bijhoudt met wat school nu aanbiedt, zal de schade meevallen. Blijf rustig door ademen. Het hele land heeft dit probleem en het zal dus worden opgelost ;).
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog niet gehoord of er cito's komen, dat wist de leerkracht ook nog niet.
Advies gaat niet meer wijzigen, dus voor ons maakt het niet uit.

Ik ga er van uit dat ze alle kinderen kennen en dat een m8 sowieso weinig invloed zou hebben op het beeld.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft kind een nieuwe juf.
Ik heb mijn zorg uitgesproken, hier zweeft kind tussen vmbo kader en havo qua pre advies(ja echt).
Kind mag nu extra komen en ik hoor en zie een heel ander kind.
Actief met de stof bezig, heel veel contact online met de juf, maakt lijstjes met vragen, huiswerkafspraken met vriendinnen waarbij er gewerkt wordt etc.
Hier moet je in februari al kiezen dus advies is hot item hier.
Ik vind het kiezen van een school erg lastig, kinderen moeten nu alleen de lesjesdagen doen of intakes, ouders mogen niet binnen.
Wij moeten een lijst met minimaal 6 scholen leveren dus ik maak me daar ook druk om.
Alle reacties Link kopieren
Pfff....minimaal 6 scholen 😳.
Hier kies je gewoon een school en daar gaat je kind heen. Lijkt me een heel gedoe. Al zouden er hier niet eens 6 te vinden zijn, haha.
Alle reacties Link kopieren
Keesjeaap5 schreef:
16-01-2021 21:34
Gelukkig is de meeste stof in groep 8 herhaling en worden er weinig nieuwe leerdoelen getoetst. Wanneer je het thuis gewoon bijhoudt met wat school nu aanbiedt, zal de schade meevallen. Blijf rustig door ademen. Het hele land heeft dit probleem en het zal dus worden opgelost ;).
Voor een gemiddelde leerling misschien wel, maar hier een zoon in groep 8 met een behoorlijke leerachterstand. Ik had gehoopt dat hij in groep 8 nog wat kon inhalen zodat hij het iets gemakkelijk krijgt op het VO. Zijn voorlopig advies was vmbo-basis, dat zal het wel blijven, maar het zou fijn zijn als hij wel zijn leerdoelen voor dit jaar kan halen.
Gelukkig heeft hij de keuze naar welke school hij wil al lang gemaakt, dus dat is geen issue.
mida wijzigde dit bericht op 16-01-2021 22:08
Reden: Aanvulling
6.22% gewijzigd
Wij hebben het voorlopige advies en ik verwacht niet dat het verandert. Lager wordt het sowieso niet heeft de docent al gezegd.
Daarnaast zijn alle dagen online met de mogelijkheid om vragen te stellen en bij alle scholen waar mijn kind kijkt wordt het als het dit dakpan advies houdt in het hoogste niveau geplaatst, in kinds geval vwo en niet havo (de scholen waar wij kijken hebben geen dakpan brugklassen).

Ik ben wel blij dat we vorig jaar op de open dagen al de sfeer van de scholen zijn gaan proeven want het is wel lastig nu alles virtueel gaat. Kind moet een top 3 maken, die heeft het wel maar wat het op 1 zet is lastig.

Cito nog geen idee of en hoe dat doorgaat. Dat zullen we de komende week/weken wel horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel blij dat dit niet mijn eerste kind is die naar de middelbare gaat. Ik weet al waar mijn kind heen gaat (school van oudere sibling)
Het voorlopige advies was havo, zijn we ook blij mee, de juf verwachtte dat hij met havo/vwo zou eindigen maar dat maakt voor ons ook niet meer uit want met een havo advies kom je hier in een havo/vwo klas terecht....zorgen maken we ons dus niet

Het is een heel ander verhaal voor kinderen die een advies hebben waar je het bijvoorbeeld niet mee eens bent, of kinderen die in groep 8 opeens als een speer gaan (zo was mijn oudste die ging van een TL/havo advies in groep 7 naar een havo/vwo advies in groep 8). Heel sneu ook dat ze niet naar de open dagen kunnen. Dat was vroeger een van de leukste dingen in groep 8, samen opendag bezoeken en de sfeer proeven.

Vorige week kon de juf trouwens nog jiet vertellen wat er gaat gebeuren als de scholen langer gesloten blijven, denk dat we dat deze week te horen krijgen. Ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Strawberry_shortcake schreef:
16-01-2021 22:16
Ik ben ook heel blij dat dit niet mijn eerste kind is die naar de middelbare gaat. Ik weet al waar mijn kind heen gaat (school van oudere sibling)
Het voorlopige advies was havo, zijn we ook blij mee, de juf verwachtte dat hij met havo/vwo zou eindigen maar dat maakt voor ons ook niet meer uit want met een havo advies kom je hier in een havo/vwo klas terecht....zorgen maken we ons dus niet

Het is een heel ander verhaal voor kinderen die een advies hebben waar je het bijvoorbeeld niet mee eens bent of kinderen die in groep 8 opeens als een speer gaan (zo was mijn oudste die ging van een TL/havo advies in groep 7 naar een havo/vwo advies in groep 8). Heel sneu ook dat ze niet naar de open dagen kunnen. Dat was vroeger een van de leukste dingen in groep 8.

Vorige week kon de juf trouwens nog niet vertellen wat er gaat gebeuren als de scholen langer gesloten blijven, denk dat we dat deze week te horen krijgen. Ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Zoon in groep 8 heeft al zijn advies gehad, gebaseerd op Cito’s van voorgaande jaren. Maar ik hoorde wel vrijdag van de juf dat ze ergens in april (dacht ik) wel gewoon een eindtoets hebben. De IEP-toets gaan ze doen. Maar we zijn al met inschrijven bezig, want zijn advies (VWO) is heel duidelijk en zal niet meer veranderen.

Wat ik veel erger vind is dat we niet naar middelbare scholen kunnen kijken om sfeer te proeven. Kind is vorig jaar nog nergens geweest door omstandigheden, en alle open dagen dit jaar zijn online. Z ontzettend rot is dat, want sfeer is het allerbelangrijkste vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kind in groep 8. Is pas halverwege groep 6 in het Nederlandse onderwijs ingestroomd. Heeft op basis van de cito's en leraar een vwo-advies. Zal ook zo blijven. Weet ookal naar welke school hij gaat. We hadden donderdag een virtuele bijeenkomst van de middelbare school waar ook het een en ander duidelijk werd. Van de basisschool zelf heb ik nog niks gehoord over d cito's al gaf zoon aan dat ze wel bezig waren met voorbereidingen tijdens de online lessen.

Ik heb trouwens ook een kind in groep 7 (en eentje in groep 3) en in groep 7 zijn er een fors aantal achteruit gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Het ding is dat ik wel van scholen in omliggende dorpen en stad hoor dat die gewoon open zijn voor groep 8. Dat geeft toch een stuk ongelijkheid. Maar laat ik eerlijk zijn, ik maak me niet zoveel zorgen over het advies van mijn eigen kind (dat was al vwo+) maar ik werk ook als ib-er op een school. Gelukkig neemt ons bestuur het besluit over het al dan niet naar school laten komen van groep 8. En tot nu toe doen ze dat dus niet. Wat maar goed is ook, want er zijn al meerdere kinderen in groep 8 positief getest. Maar toch.... ik vind het lastig... ik voel me toch verantwoordelijk.

Overigens moeten ze hier 12 (!) scholen opgeven.
En die online open avonden zeggen toch echt niet zoveel. Gelukkig hebben we afgelopen jaar al een aantal scholen bezocht.
Alle reacties Link kopieren
Hier was het vmbo t - havo medio groep 7, eind groep 7 Cito’s in groep 8 afgenomen. Advies hierna verlaagd naar vmbo- t, maar “ze mocht zich bij de volgende Cito bewijzen, dan gaf juf misschien wel Voordeel van de twijfel”. En nu?????
Vorige lockdown niets door school gedaan, bin uitslag Cito’s in september kwam een brief dat overal de Cito heel slecht waren gemaakt en niet representatief waren. Alleen voor groep 8 telden ze mee. En nu???? Haar Kerstrapport : leervakken allemaal 9 en 9,5. Taal 9, rekenen 7.5 en spelling 7 , berg. Lezen een 7.5. Dan zou havo mi toch echt reeel zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een krimpregio. Ik hoef godzijdank maar 1 middelbare school op te geven.
Alle reacties Link kopieren
enkie2009 schreef:
16-01-2021 20:56
Hier dochter in groep 8 en er word gekeken naar de resultaten van groep 6,7 en tot zover 8. Houding, motivatie en inzet worden zwaar meegenomen. Wij hebben eind januari al het definitieve advies gesprek en word dochter ook ingeschreven op de school van haar keus
Hier ook zo, alleen hebben wij het advies al gekregen net na de kerstvakantie. Ik weet niet hoe het zit met Cito’s.

Echt zwaar klote dat je op geen enkele school kunt kijken, hoe kun je dan in godsnaam een keuze maken? En de kinderen missen zoveel van hun laatste jaar. Ik baal ongelooflijk.
Is groep 8 echt vooral herhaling?
Alle reacties Link kopieren
Hier nog niets gehoord, wel zelf al gevraagd maar ze wisten het nog niet.
Ik vind het heel lastig. Zoon is in groep 7 door een scheiding en verhuizing van school veranderd. Oude school gaf een duidelijk vwo advies mee.
Cito van januari (groep 7) heeft hij door de omstandigheden iets lager gemaakt. Cito van juni hebben ze in september afgenomen. Doordat ze die qua normering aangepast hadden aan 3 maanden extra onderwijstijd ( welke dan? Ze hebben eerder minder gehad en verder vakantie) werden zijn 1 plussen omgezet naar 1’en. Hij kreeg een havo/vwo advies waar ik het niet mee eens ben.
Ik had gehoopt dat hij de Cito van januari en de eindtoets nog had maar zie het nog niet gebeuren.

Qua scholen was het ook lastig totdat hij erachter kwam dat als hij technasium gaat doen, hij geen tekenen en handvaardigheid heeft. Toen was de keuze heel snel gemaakt. Gelukkig vorig jaar wel open dagen gedaan.
delicious35 wijzigde dit bericht op 16-01-2021 23:38
0.67% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven